PWM-cirkel maken inclusief CPU-koeler

Pagina: 1
Acties:

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Al een tijdje ben ik de bezitter van twee 4-pins Arctic AF 12025 PWM fans (120mm) , laten we ze even FAN 1 en FAN 2 noemen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Koeling/Fans/Arctic_AF12025.jpg

Hebben een hele tijd weg liggen rotten in een doosje omdat ik een andere kast heb gehad met 250mm fan aan de zijkant. Dan heb je deze jongens niet nodig :P . Nu ben ik een stapje verder gegaan en heb een nieuwe kast zonder zo'n huge intake. De fans moeten er dus in om voor fatsoenlijke flow te zorgen voor m'n koelblok met 3-pins 120mm CPU fan (FAN 3) erop.

Naast deze jongens heb ik nog een Zalman Fanmate 2 die ook nog in een doosje lag, FANCTRL, 4-pinnetjes. A la Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/DataFile/product/FAN%20MATE%202_01_m(0).jpg

Nu heb ik dus geprobeerd uit te zoeken hoe ik een ''PWM-cirkel'' kan maken waardoor FAN 1 en FAN 2 aan elkaar zitten en FAN 3 'erachter', dus dat deze ook aangestuurd wordt. De hele cirkel moet dan aangesloten worden op FANCTRL (eventueel FANCTRL tussen het moederbord en de fans in?), waardoor ik instantly de airflow in m'n kast gelijkmatig kan beïnvloeden. Dat is het idee. Ik weet dat de 120mm fan op de CPU niet van hetzelfde type is als de andere fans, de flow zal dus nooit helemaal gelijk worden. Toch wil ik het proberen.

De huidige situatie: op het moederbord waar dus een sensor inzit om de temperatuur en dus de fanrotatiesnelheid te bepalen, zit alles aangesloten. FAN 3 zit op de PWR_FAN en draait dus volgas. FAN 1 en FAN 2 zitten aan elkaar geknoopt en doorgelinkt aan de SYS_FAN. Het duurt érg lang voordat ze aanslaan (pc graast voor DPC dus boven een bepaalde temperatuur gaan ze draaien). Vervolgens draaien ze door op ongeveer 400RPM terwijl ze 1300+ aankunnen, de flow is vooralsnog bagger. Niet goed.

Een eigen idee is om een tang in FANCTRL te zetten en een stuk plastic weg te hakken waardoor 3-pins fysiek wel past, waarna ik in theorie van het hele gedonder af zou moeten zijn. Het andere idee om met verschillende versies van programma's als Speedfan de snelheden aan te passen, maar dat werkte dus niet.

Mijn vragen:

1. zit ik überhaupt op de juiste aansluitingen te werken op het moederbord?
2. heb ik iets over het hoofd gezien in de fanopstelling die ik op dit moment heb, of waar ik het naartoe aan moet passen?
3. BIOS-opties. Het kan zijn dat ik echt met een té verouderd BIOS zit (F4 op een Gigabyte GAP35DS3 rev 1.0, F12 is beschikbaar), maar van het merendeel van de opties en combinaties die ik heb uitgeprobeerd was het effect te verwaarlozen.

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Schop.

Mocht je het niet met tekst uit kunnen drukken, Paint zegt meer dan 1000 woorden.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Jejking schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 15:14:
De huidige situatie: op het moederbord waar dus een sensor inzit om de temperatuur en dus de fanrotatiesnelheid te bepalen, zit alles aangesloten. FAN 3 zit op de PWR_FAN en draait dus volgas. FAN 1 en FAN 2 zitten aan elkaar geknoopt en doorgelinkt aan de SYS_FAN. Het duurt érg lang voordat ze aanslaan (pc graast voor DPC dus boven een bepaalde temperatuur gaan ze draaien). Vervolgens draaien ze door op ongeveer 400RPM terwijl ze 1300+ aankunnen, de flow is vooralsnog bagger. Niet goed.
moederbord levert blijkbaar niet genoeg prik voor de fans om op 1300+ te draaien, mijn mobo bleven mn fans ook op 900 steken toen ze met zn 2en op 1 aansluiting zaten..
Mijn vragen:

1. zit ik überhaupt op de juiste aansluitingen te werken op het moederbord?
2. heb ik iets over het hoofd gezien in de fanopstelling die ik op dit moment heb, of waar ik het naartoe aan moet passen?
3. BIOS-opties. Het kan zijn dat ik echt met een té verouderd BIOS zit (F4 op een Gigabyte GAP35DS3 rev 1.0, F12 is beschikbaar), maar van het merendeel van de opties en combinaties die ik heb uitgeprobeerd was het effect te verwaarlozen.
1. waarschijnlijk niet. sys_fan is meestal idd de pwm aansluiting, die is voor de processor.
pwr_fan is voor een eventuele powersupply fan, (of n case fan)
2. niet alle poorten op je mobo hebben fan control, en meestal vinden ze meer dan 1 fan tegelijk *niet* cool.
3. bios update maakt meestal niet uit.

ik kon niet uit je verhaal lezen of fan 3 nou wel of niet PWM is, dat bepaalt eigenlijk de oplossing.
als fan 3 ook pwm is, kan je namelijk de 3 fans samen gewoon de + en - aan een molex verbinden, en de pwm aansluiting samenknopen, dan bestuurt het moederbord van alle drie de fans de snelheid. de rpm draadjes moet je dan wel per fan apart op een aansluiting zetten, als je die samenknoopt wordt de draaisnelheid niet goed uitgelezen. (of niet gebruiken)

Verwijderd

Als je de PWM edities hebt van deze fans, dan kun er toch maximaal 5 daisy-chainen om ze zo één PWM signaal te laten delen.
Echter hebben ze hiervoor wel allemaal hun eigen stroomtoevoer nodig. Ik heb het eens bij iemand thuis gedaan met 2 van deze fans, dat werkte prima. Als de temperatuur van de CPU hoger werd gingen beide fans harder draaien.
Voor deze oplossing gebruik je wel de fancontrol van de bios natuurlijk, maar op zich werk het prima.

Ik heb gezocht naar een plattegrond van zo'n set-up, maar helaas niet gevonden.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:20:
Als je de PWM edities hebt van deze fans, dan kun er toch maximaal 5 daisy-chainen om ze zo één PWM signaal te laten delen.
Echter hebben ze hiervoor wel allemaal hun eigen stroomtoevoer nodig. Ik heb het eens bij iemand thuis gedaan met 2 van deze fans, dat werkte prima. Als de temperatuur van de CPU hoger werd gingen beide fans harder draaien.
Voor deze oplossing gebruik je wel de fancontrol van de bios natuurlijk, maar op zich werk het prima.

je moet dan wel draadjes uit elkaar halen en de control op het moederbord drukken, terwijl je de ground en +12V lijn op een molex zet.

ik heb hier mijn fans die niet hoorbaar zijn op 12V ook gewoon op 12V lopen. Degene die een teringherrie maken heb ik op 5V zitten en mijn northbridge-fan zit op mijn moederbord geprikt.
Schaf jezelf anders een stel stille ventilators aan (extra), hang er wat extra op en zet die op 5V molex.

-_-

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
AlexanderB schreef op zondag 08 februari 2009 @ 20:26:
[...]

moederbord levert blijkbaar niet genoeg prik voor de fans om op 1300+ te draaien, mijn mobo bleven mn fans ook op 900 steken toen ze met zn 2en op 1 aansluiting zaten..
En... hoe zorg je ervoor dat er wel voldoende prik komt? Modden met een molex? Of kan het anders?
1. waarschijnlijk niet. sys_fan is meestal idd de pwm aansluiting, die is voor de processor.
pwr_fan is voor een eventuele powersupply fan, (of n case fan)
2. niet alle poorten op je mobo hebben fan control, en meestal vinden ze meer dan 1 fan tegelijk *niet* cool.
3. bios update maakt meestal niet uit.
1. Heb ik nu de casefans opzitten. FAN3 zit op de SYS_FAN.
2. Bummer. Met vierpins moet het sowieso PWM-achtig zijn. Maar hoe was Arctic dan van plan om een keten van casefans op één poort te plaatsen? Misschien FAN3 op de PWM zetten en FAN1 en FAN2 op de SYS_FAN met de FANCTRL ertussen.
3. Net geflasht naar F12. Even kijken of er iets veranderd is.
ik kon niet uit je verhaal lezen of fan 3 nou wel of niet PWM is, dat bepaalt eigenlijk de oplossing.
als fan 3 ook pwm is, kan je namelijk de 3 fans samen gewoon de + en - aan een molex verbinden, en de pwm aansluiting samenknopen, dan bestuurt het moederbord van alle drie de fans de snelheid. de rpm draadjes moet je dan wel per fan apart op een aansluiting zetten, als je die samenknoopt wordt de draaisnelheid niet goed uitgelezen. (of niet gebruiken)
FAN3 is 3-pins. In principe PWM-geschikt, zou je zeggen. Eerst eens zoeken naar een combi die werkbaar is, het gaat me voornamelijk om dat de CPU het niet te warm heeft. Met enkele dagen m'n Q9550 E0 monteren, vandaar dus.
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:20:

Daisychainen lukt me wel, maar eigen stroomtoevoer per fan? Hoe bedoel je dat precies? Net zoals Alex B. hierboven zegt, dat het mobo niet voldoende prik levert?

[ Voor 18% gewijzigd door Jejking op 10-02-2009 00:43 ]

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Andere oplossing in the making waar ik gisteren opkwam, ik wil het toch even delen met jullie.

Men neme een Zalman ZM-MFC1. 4 aansluitingen voor 3-pin fans. CPU_FAN past dus onmiddellijk. Lopen we meteen tegen het 1e dilemma aan: de twee PWM-fans zijn 4-pins. Het merendeel van internet zegt dat je dan aparte converters moet halen of een andere fancontroller moet nemen.

Máár, ik lees hier ( http://www.compusa.com/ap...EdpNo=872913&Sku=Z20-5000 ):
Do not let the 3 pin controllers throw you off when using 4 pin fans. You just use 3 pins on a 4 pin fan and its not a problem at all. Just line up the connectors with the clips and pop them in..now some minor alteration on the connector might be needed to slide in the 4 pin plug, yet its do able! And yes it works. Intel E7300 2.66Ghz Processor, cpu fan, front, side and rear fans and all running smoothly and cool!!
Dus in principe zou ik de 4-pins toch gewoon over de 3-pins controlleraansluitingen heen kunnen schuiven en is alles opgelost. Wie heeft hier ervaring mee of kan hier iets zinnigs over zeggen? Brand los!

De Fanmate zal dan m'n ouders gaan vervelen (CPU fan loopt op 3300rpm maar de casefan draait zich een slag in de rondte met 5600RPM, takkeherrie). Zijn zij ook weer gelukkig.

• M2M

M2M

medicijnman

als je even gewiki'd had, had je geweten dat een 4 pins fan aansluiting eigenlijk hetzelfde is als een 3-pins fan aansluiting. Die extra kabel is enkel voor de PWM (Pulse Width modulation) (zie ook hier). Je fan gaat ook werken zonder die PWM, regeling van het vermogen gaat dan niet via dat extra draadje maar simpelweg door het voltage te verminderen. (een fan op 7 volt draait langzamer dan een fan op 12 volt)

-_-

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Topicstarter
Wist ik al. Het idee achter 4pins is:
Pin 1 Gnd black
Pin 2 12V yellow
Pin 3 (tach) sense green
Pin 4 (PWM) control blue
In principe zou het dus moeten werken. Máár... waarom zijn er dan zo weinig werkende combi's op internet terug te vinden van 4pins-fans + de ZM-MFC1? Daar moet toch een reden voor zijn? Of is er nog niemand op dat idee gekomen? Lijkt me niet to be honest.

Maar volgens jou gaat het dus wel lukken, als ik het goed begrijp. Als ik een afspraak kan maken met iemand, dan neem ik wel m'n fans mee om te kijken of het gaat lukken.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

omdat die fan meestal al op low power gaat als ie niets binnen krijgt op die blauwe draad..
(behalve dan sommige gefailsafede fans die juist op 100% gaan als er niets op die draad komt..)

• M2M

M2M

medicijnman

Jejking schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:15:
Wist ik al. Het idee achter 4pins is:

[...]

In principe zou het dus moeten werken. Máár... waarom zijn er dan zo weinig werkende combi's op internet terug te vinden van 4pins-fans + de ZM-MFC1? Daar moet toch een reden voor zijn? Of is er nog niemand op dat idee gekomen? Lijkt me niet to be honest.

Maar volgens jou gaat het dus wel lukken, als ik het goed begrijp. Als ik een afspraak kan maken met iemand, dan neem ik wel m'n fans mee om te kijken of het gaat lukken.
misschien was ik niet duidelijk genoeg... ;)
The behaviour of a PWM fan plugged into a 3-pin header (i.e. PWM signal disconnected) varies depending on model. Intel CPU coolers run at their fastest speed, as a failsafe (but can be slowed by connecting pins 4-1); others may run at the lowest speed (but can be operated at the fastest speed by joining pins 4-2)
Dus als je een paperclip pakt en kijkt of de ventilator op zijn langzaamst gaat draaien als je de laatste pin op de ground zet, of op zijn hardst als je de PWM op 12V zet, dan zou je dat ook eventjes "permanent" zo kunnen verbinden. Vervolgens kun je (als de fans op 100% draaien) met het aanpassen van de 12V lijn voor de fan, de fanspeed verminderen.

-_-

Pagina: 1