Exposé Key toewijzen aan "application windows" ipv "all"

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Sinds een tijdje heb ik een nieuwe Macbook Pro gekocht, die is uitgerust met de "nieuwe" keyboard layout, die eerder ook al werd toegepast op het Aluminium Apple keyboard . Op zich ben ik daar behoorlijk tevreden over: voor het eerst staat bij mij het "Use all F1, F2 etc. keys as standard function keys" uit. Ik vind het ideaal dat ik mijn brightness met F1 en F2 kan bedienen, en ik met F7 tot en met F12 rechtstreeks toegang heb tot media- en volumecontrols.

Waar ik wat minder tevreden over ben, is de manier waarop de F3 toets is ingezet voor het activeren van exposé: Een druk op F3 activeert "All windows" exposé, waarmee alle vensters op een rij worden gezet. Het is weliswaar mogelijk om mbv Control+F3 en Command+F3 respectievelijk alle vensters van de huidige applicatie en de desktop weer te geven, maar erg handig zijn die shortkeys niet.

Nu heb ik zelf een erg rommelige manier van werken: ik heb op elk moment zo'n 10-50 vensters open. Dat vind ik nu eenmaal fijn, en ik ben ook niet van plan dat te veranderen, maar het maakt wel dat de "show all windows" functie van Exposé redelijk nutteloos is voor mij: tussen applicaties switchen doe ik wel met cmd+tab. Wel gebruik ik heel vaak de "show application windows" functie van Exposé om bijvoorbeeld in Photoshop te switchen tussen documenten of in Safari tussen verschillende windows (ik heb per context 1 window, waarbinnen tabs voor afzonderlijke pagina's). Het standaard gedrag van de Exposé key is voor mij dus niet erg handig, control+F3 is gewoon een rotsneltoets.

Het liefste zou ik eigenlijk gewoon de exposé key remappen van "all windows" naar "application windows", zodat ik de functie die ik gebruik onder 1 toets heb en alle andere "special functions" keys gewoon kan behouden. Na heel System Preferences en websites als MacNN en MacOSXHints binnenstebuiten gekeert te hebben, heb ik nog niet gevonden hoe ik dat kan doen. Wel ben ik duidelijk niet de enige ben die hierover onvrede heeft.

Het lijkt er op dat ik kan kiezen tussen ofwel leren leven met het feit dat ik altijd control+F3 zal moeten doen (iets waar ik me na twee maanden nog steeds aan erger), ofwel "Use all F1, F2 etc. keys as standard function keys" weer opnieuw aanzetten. In dat laatste geval "verlies" ik weer alle special keys, zoals volume en brightness controls. Via System Preferences kun je function keys wel weer aan applicaties binden, dus misschien is er een manier om dat verlies te ondervangen met third party tooltjes.

Heeft iemand enig idee of het mogelijk is de functionaliteit van de exposé key aan te passen, danwel de overige functietoetsen zich te laten gedragen alsof het "special function keys" zijn?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Is het niet een optie om F5 te gebruiken voor "all application windows"? Ik gebruik dat zelf voor Spaces, werkt prima.

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-02 19:22
Bij System Prefrences kun je via Keyboard & Mouse > Keyboard Shortcuts de "Application windows" instellen op een bepaalde toets. Ik weet alleen niet of dat dan ook gebeurd als "Use all F1, F2 etc. keys as standard function keys" aanstaat. Wat ik zelf veel gebruik is mijn muis om sneltoetsen te kiezen. Ik stel in de driver in windows in welke knop welke F* knop moet indrukken, en dan stel ik dat in Mac OS X in als de functie die ik wil hebben. Zo kan ik wel de "Use all F1, F2 etc. keys as standard function keys" functie aanlaten, en heb ik toch sneltoetsen.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Aloys schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 13:56:
Is het niet een optie om F5 te gebruiken voor "all application windows"? Ik gebruik dat zelf voor Spaces, werkt prima.
Dat kan, maar dan moet ik dat vinkje "use F1, F2 etc. as function keys" aanzetten en raak ik mijn brightness, volume controls etc kwijt en dat wil ik niet.

Dat system preferences panel is inderdaad alleen voor functietoetsen. Ik heb geen windows op mijn Mac, maar kun je in Windows dingen wijzigen die doorwerken in Mac os x?

micheljansen.org

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
dawuss schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 14:23:
[...]

Dat kan, maar dan moet ik dat vinkje "use F1, F2 etc. as function keys" aanzetten en raak ik mijn brightness, volume controls etc kwijt en dat wil ik niet.
Ehm,, nee?! Ik gebruikt de volume controls etc ook gewoon, maar F5 en F6 zijn standaard vrij. Je kunt deze toetsen gewoon nog toewijzen aan functie via Systeemvoorkeuren-> Expose. Dan voer je gewoon bij Alle vensters je nieuwe key in.

De macbook pro gebruikt f5/f6 ofzo toch nergens voor standaard? Wel dus :X

• Yvad
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-02 19:22
Ik heb de Razer Lachesis muis. Deze heeft een ingebouwd geheugen zodat deze zijn settings kan onthouden. Wanneer je dus switcht naar een ander OS zonder driver (Mac OS X dus) werken de functietoetsen nog steeds. Dit is dus een kwestie van 1x instellen. Een oplossing voor je tobo weet ik helaas niet.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ik denk dat FunctionFlip in combinatie met het zelf instellen van de Exposé toetsen in de System Preferences de oplossing is :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Daedalus schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 17:28:
Ik denk dat FunctionFlip in combinatie met het zelf instellen van de Exposé toetsen in de System Preferences de oplossing is :)
Held O+

Zodra ik niet meer via GPRS zit ga ik dit meteen proberen. Op het eerste gezicht lijkt dit precies wat ik nodig heb: ik kan dan de Exposé knop wisselen naar F3 en die dan toewijzen aan application-exposé in System Preferences :)

Edit: Yes! That did the trick. Bedankt voor de tip :)

[ Voor 4% gewijzigd door dawuss op 07-02-2009 19:48 ]

micheljansen.org

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Is het een heel groot probleem om helderheid e.d. met Fn+F1 e.d. te regelen? Ik ben eigenlijk niet anders gewend en heb dus ook gewoon F9-11 beschikbaar voor verschillende exposé functies.

edit: FunctionFlip ziet er inderdaad mooi uit. Ik heb alleen geen functies te 'flippen' :X :+

[ Voor 20% gewijzigd door Whieee op 07-02-2009 21:36 ]

Launching containers into space

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Whieee schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 21:33:
Is het een heel groot probleem om helderheid e.d. met Fn+F1 e.d. te regelen?
Nee, maar probeer maar eens met één hand fn+f11 te doen als je in paniek het volume lager probeert te zetten :P Ik heb dat 5 jaar naar volle tevredenheid gedaan op mijn PowerBookje hoor, maar ik ben nu toch wel blij met die media keys :) Wereldhonger is een probleem, dit is een minor annoyance, maar wel één met een relatief makkelijke oplossing :)
edit: FunctionFlip ziet er inderdaad mooi uit. Ik heb alleen geen functies te 'flippen' :X :+
Hoe vaak gebruik jij je F1 en F2 zonder de fn-modifier? Anders heb ik je er net één gegeven :P

micheljansen.org

Pagina: 1