[Ervaringen] Acer Aspire One - Deel 2

Pagina: 1
Acties:
  • 2.375 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283584

Topicstarter
Welkom bij het [Ervaringen] Acer Aspire One topic deeltje 2

Inleiding
De term netbook is voor het eerst geïntroduceerd door Intel in februari 2008. Deze term staat voor een bepaalde categorie notebooks, de zogenaamde subnotebooks. Netbooks zijn met name gericht op gebruik van het internet en andere basisfuncties zoals tekstverwerking. Asus nam het voortouw met de introductie van de EEE PC, andere fabrikanten konden niet achterblijven en al snel kwamen er meer modellen. Nu is het de tijd voor Acer, zij introduceerden afgelopen maand de Aspire One. De Aspire One moet het op gaan nemen tegen de EEE 900 serie van Asus.

Aspire One
De Aspire One bevat een Intel Atom processor, 512 MB of 1 GB RAM en een 8 GB SSD of 2,5 inch harde schijf. Het scherm heeft een diagonaal van 8,9 inch en een resolutie van 1024 bij 600 pixels. Verder bevat de netbook een webcam en een accu die de One drie uur kan laten draaien. Het apparaat heeft een afmeting van 25 bij 17 centimeter en weegt één kilo. De Aspire One is leverbaar met Linux of Windows XP. Vooralsnog wordt de One geleverd in de kleuren wit en blauw.

Specificaties

Aspire One A110 A150-A A150-B
Display 8,9" 8,9" 8,9"
CPU Intel Atom N270 1.6 GHz Intel Atom N270 1.6 GHz Intel Atom N270 1.6 GHz
O.S. Linux Linpus Linux Linpus Windows XP Home
Ethernet 100mbit 100mbit 100mbit
Wlan 54mbit 54mbit 54mbit
Geheugen 512 MB 512 MB 1024 MB
Opslag 8 GB SSD 80 GB HD 80 GB HD
Webcam 0.3 MP 0.3 MP 0.3 MP
Audio Realtek Stereo, Mic Realtek Stereo, Mic Realtek Stereo, Mic
Accu 3 Cell: 2200 mAh3 Cell: 2200 mAh3 Cell: 2200 mAh
Gewicht 0.9kg 0.9kg 0.9kg

Inhoud pakket
Aspire One
Accu
Acculader
Recovery DVD ( alleen bij Linpus Machines )
Handleiding
Hoesje

Prijzen
De prijzen staan in de pricewatch vermeldt.

Aspire One A110 A150-A A150-B
Prijzen €299,- €319,- €349

Foto's
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Geruchten
[list]
• Vanaf oktober heeft men de bedoeling de Aspire One standaard te leveren met een 6-cel accu, i.p.v een 3 cel. Hieraan zou geen prijsverhoging gebonden zijn.

Tips & Trics

Windows XP versnellen bij installatie op Aspire one 8GB SSD.

- Gebruik FAT32 als bestandssysteem.

- Firefox 3 werkt perfect op de One. Stel de schijfcache voor tijdelijke internetbestanden in op 0.
Scheelt enorm veel in snelheid omdat er niet meer naar de disk geschreven wordt.

- Stel je TEMP map in op een SD kaart. Wijzig dit bij de instelling van de "Omgevingsvariabelen" (tabblad geavanceerd bij Systeemeigenschappen)
Deze instelling versnelt de installatie van programma's, omdat deze eerst op de SD worden uitgepakt.

- Zet Virtueel geheugen uit of maak een kleine extra partitie op de SSD (bijv 256Mb of 512Mb), formatteer deze als FAT16 en zet daar je Virtueel geheugen op. De FAT16 partitie heeft wat grotere clusters, wat de schrijfsnelheid positief beinvloed.

- Schakel de prefetch uit. Start Regedit en zoek naar de waarde: "enableprefetcher", zet deze op 0 (=uit) of 2 (=alleen boot) en loop met F3 alle waardes langs.

Informatieve links
Acer
UMPCportal
Aspire One Guide
The Acer Guy
Aspire One User

Reviews
PCAdvisor
LaptopMag
PCMag
PCPro
NetbookMag
ShinyShiny
Youtube
[/quote]
Heb het stokje maar overgenomen.

Bij deze gaan we lekker verder met de ervaringen van de Acer A110 en A150 en al zijn varianten. :)

Bij bij draait ie na een half jaar als een tierelier

Specs A150 BB /1GB/120GB/ XP Home premium + extrerne usb Samsung dvdwriter, 6 cell orginal Acer battery-pack.

Groet Gomp

Linkje deeltje 1 [Ervaringen] Acer Aspire One - Deel 1

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 283584 op 08-02-2009 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Niet om het een of ander, maar meestal is een verbeterde OP wel een aanrader voor een nieuw topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim klei
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 12:33

wim klei

kleuterschool doorlopen

dit ziet er zo niet uit 8)7 vriend Gompy
leuk initatief maar zo hoort het niet :X :?
kijk eens naar de openings post van topic starter in deel 1
deze zou je ten eerste hier moeten kunnen neerzetten en verbeteren cq aanvullen

[ Voor 3% gewijzigd door wim klei op 07-02-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 283584

Topicstarter
zo beter ?????? Tis mijn 1e dus help ( want niemand anders deed het )

En nu gelijk 2 man met commentaar Thanks mates !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:45
Anoniem: 283584 schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 15:00:

Als je quote en /quote verwijdert ziet het er alweer een stuk beter uit.
Tof dat je de moeite neemt om het stokje over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-06 13:07
Anoniem: 283584 schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 15:00:

Ik zal het opbouwend proberen. :)
Pas s.v.p. de teksten aan zodat het up to date is (dus niet dat het ding aangekondigd is en er geen pricewatch prijzen beschikbaar zijn, maar een overzichtje van wat er nu verkrijgbaar is, wat algemene ervaringen en wat links naar reviews en de pricewatch)
Het tabelletje mag uitgebreid worden met de nieuwste modellen (A110 met 1GB/16GB)
Wat plaatjes erin gooien zou ook leuk zijn.

Een hoop werk, maar daarom staan mensen meestal ook niet te springen om een nieuwe OP te maken. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hyp Hyper op 07-02-2009 18:07 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim klei
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 12:33

wim klei

kleuterschool doorlopen

Hyp Hyper schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 18:06:
[...]

Ik zal het opbouwend proberen. :)
Pas s.v.p. de teksten aan zodat het up to date is (dus niet dat het ding aangekondigd is en er geen pricewatch prijzen beschikbaar zijn, maar een overzichtje van wat er nu verkrijgbaar is, wat algemene ervaringen en wat links naar reviews en de pricewatch)
Het tabelletje mag uitgebreid worden met de nieuwste modellen (A110 met 1GB/16GB)
Wat plaatjes erin gooien zou ook leuk zijn.

Een hoop werk, maar daarom staan mensen meestal ook niet te springen om een nieuwe OP te maken. ;)
Klopt helemaal geen TIJD en geen mogelijkheid om het er wel ff bij te doen.
Het blijft ook na het knippen en plakken nog steeds gewoon niks :?
niets bijgewerkt(kost veel tijd) en al helemaal niet up to date(kost nog veel meer tijd)
de prijzen en nieuwe / verbeterde links en accesoires bv. accu`s enz. niet bijgewerkt cq bijgevoegd.
zie iig de nieuwe releases van de 10.1 inch versies nog steeds niet terug in de openings post.
en om dan gelijk maar te zeggen van 2 maal commentaar 8)7 en anders doe je het toch zelf :(
er staan genoeg voorbeelden hier(GOT) om te bekijken en leren.
maar te openen met oa de mededeling van "hier gaan we verder"
en ik heb dit of dat en hij werkt goed 8)7 |:(
Het hele eerste topic staat vol met foto`s opmerkingen en linkjes naar het een en anders gebruik die dan ook :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riczun
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-06 13:24
Ik zie dat deel 2 net gestart is, dus gelijk eens een reactie geven. Ik heb deel 1 grotendeels gelezen,

Anyway, ik heb zelf paar dagen geleden de Acer aspire one 110ab 8gb SSD gekocht, echt absoluut geen spijt van. Vooral het typen (zit er nu ook op) went snel en gaat echt gewoon verrrasend goed en mooi scherm en verder gewoon mooi en compleet/strak laptopje!
Ik draai momenteel windows XP van Ron's TinyXP image erop en ben er zeer tevreden mee, draait uitstekend!

Alleen zit ik met 1 probleem(pje). Ik heb het idee wanneer ik de laptop zwaarder belast, bijv bij een spel of 3dmark benchmark dat hij opeens uitgaat. Zeker omdat de laptop zo stil is heb je het niet gelijk door en heb je het idee dat alleen het scherm uitgaat. Maargoed hij gaat daarna weer zonder problem aan.
Ik heb ook de AA1 fan control erbij draaien (snap alleen niet direcht het nut van het progje, want zonder is de laptop ook erg stil) maar de cpu wordt in ieder geval niet erg heet.
De bios-versie is momenteel v3305, maar heb in de release gezien dat er niet veel mee wordt opgelost.

Herkent iemand dit probleem of heeft iemand een mogelijke oplossing? Ik weet niet of het anders een garantiepunt zou kunnen zijn. Bij 'normalere' activiteiten lijkt hij wel stabiel.
Wellicht heeft het iets met de getweakte XP image te maken? En is het geen hardware probleem?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-06 20:56
Wat ik me afvraag: zijn er mensen die linpus behouden? Ik denk niet dat je een volledig/volwaardig os even snel kan laten opstarten en dat is toch een vereiste bij een netbook (voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:08
Helaas heeft DaMarcus zich al gemeld voor een Topicstart. Het is niet netjes om zelf een nieuw deel aan te maken zonder eerst met DaMarcus te overleggen.

DaMarcus was namelijk zelf al begonnen en zou vandaag het nieuwe deel openen. In afwachting van dat deeltje blijft deel 1 open en gaat deze op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.