Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

consumenten internetaansluiting voor bedrijfje?

Pagina: 1
Acties:

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 14:45
Ik vroeg mij af of het uitmaakt als je als bedrijf zijnde een consumenten internetaansluiting neemt?
Ooit hebben we hier een bedrijfsinternet aanslutiing afgesloten voor een hoop geld per maand (70/maand), maar dat valt verschrikkelijk tegen qua snelheid. Tegenwoordig zie ik al betere aanbiedingen voor 10 euro per maand.
Ik kan alleen dus nergens terugvinden of er verschil in regels is tussen consumenten en bedrijven.

Mixed Reality dev

Verwijderd

Bij een zakelijke verbinding is de service beter en is de downtime kleiner. Geen idee wat voor een berijf jullie zijn en hoe belangrijk jullie internet is, maar als het niet erg is als het internet het een dagje niet doet zou een consumentenverbinding geen probleem moeten zijn.

Hoeveel verbindingen heeft het bedrijf nodig? Is er 1 computer, of zijn er tientallen computers?

Overigens: kan je zakelijk niet sneller krijgen? En bedoel je met 10 euro per maand ADLS? Je weet dat die snelheid ook van andere factoren afhankelijk is zoals afstand naar wijkcentrale?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2009 10:41 ]

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
^^ True, bij de zakelijke abbo's heb je vaak in het contract staan dat je binnen zoveel uur ofzo geholpen moet worden, met een consumenten verbinding kan dit vaak oplopen tot 3 weken... ( been there, done that )

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
KPN bijvoorbeeld verkoopt niet graag consumentenlijnen aan bedrijven, omdat ze daar minder mee verdienen. Ze hebben bijvoorbeeld op een bepaald moment alle bedrijven gebeld die (nog) een consumentenlijn van DirectADSL, XS4All, HetNet etc. hadden om Business DSL te pushen. De prijsverschillen zijn tegenwoordig wel veel kleiner.

Als je prijs stelt op een betere helpdesk kun je de zakelijke variant overwegen.

Volgens mij is de kwaliteit van de KPN Business ADSL-verbindingen vergeleken met ADSL van KPN niet erg veel hoger. Ik heb zelf als eenmanszaak een ADSL-van-KPN-verbinding - voorheen DirectADSL (8 Mbit/1 Mbit) en ben hier tevreden over.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De duurdere zakelijke internet aansluitingen claimen een hogere uptime en betere en snelle service.
Je kunt je afvragen in hoeverre ze dit kunnen waarmaken.

Hoe vaak hebben consumenten ISP's tegenwoordig nog last van downtime ? Hoe vaak hebben zakelijke ISP's last van downtime.
De zakelijke internet aansluitingen gaan net zo hard over koper en over dezelfde appartuur bij de ISP's.
Als er een grote storing is welke consumenten treft, gaan de zakelijke lijnen vaak net zo hard mee.
Bijvoorbeeld BBned een week of 2 geleden, of de grote internetstoring bij de KPN van enkele maanden geldeden.
En daar zit je dan als kleinzakelijke onderneming met je contract in je had en de helpdesk uit te foeteren dat je een zakelijke lijn. Jammer alleen dat ze op dat moment niets voor je kunnen doen.

Ik zou gewoon voor een consumenten aansluiting gaan; minder kosten en hogere snelheden.
Desnoods pak je een 2e lijn met een 2e ISP voor de backup
Ben je meestal nog steeds goedkoper en sneller uit dan een zakelijke aansluiting.

Tijd voor een nieuwe sig..

• FailFr8er
  • Laatst online: 14:44
Ik zou zeggen neem idd een 2e lijntje. Afhankelijk van de snelheid die je nodig hebt neem je een kabelverbinding als hoofdlijn (die liggen tegenwoordig rond de 30mbit en klimmen aardig richting de 80mbit dit jaar), en als back-up neem je een ADSL-lijntje. Tegenwoordig kunnen de kabelbedrijven vaak binnen een week je lijn weer omhoog krijgen als het uitvalt (voor consumenten) en de kans dat ADSL en Kabel er tegelijkertijd uitliggen is vreselijk klein.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Zakenlijntje heeft ook zo z'n voordelen
- Meerdere IP's
- Eigen rDNS mogelijk

Maar of die punten de meerprijs voor jouw rechtvaardigen..... En betrouwbaarheid, dat is idd een 2e lijn. Een SLA is leuk, maar in de praktijk niet altijd zinnig. (4-uurs responsetijd bijvoorbeeld, maar dat is niet binnen 4 uur weer werken! response=actie ondernemen, niet oplossen.)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik sluit me aan bij de bovenstaande drie.

Voor EUR 70/maand heb je niet het soort SLA waar je echt meerwaarde hebt met je "zakelijke" lijn; technisch is het gewoon een low-end consumentenlijn, de meerprijs zit'm in dingen als 24h helpdesk en "gegarandeerde" monteur on-site binnen X-uur. Maar zoals gezegd, die "X" zal bij EUR 70 niet zodanig beter zijn dat je er wat aan hebt.

Als er consumentenglasvezel ligt, ligt het voor de hand die te nemen met als backup een goedkope DSL/kabelabo. Ligt er geen glasvezel, neem dan een kabel- en een DSL abo. Moraal is vooral zorgen dat er twee fysiek verschillende lijnen gebruikt worden. Kans dat die beide tegelijk down gaan (en jij zelf niet last hebt van bijv power outage) is minimaal. Twee verschillende DSL abos is minder veilig, je bent dan wel goed ingedekt tegen storing bij de ISP zelf, maar als er bijv een KPN wijkkast aangereden wordt oid, dan liggen ze er allebei uit.

Als je vervolgens 2 ISPs hebt kun je makkelijk beide dmv een multihomed router aan elkaar knopen. Die heb je al voor < EUR 100, maar let wel op features en support, het kan afhankelijk van wat jullie doen met de lijn(en) lonen een duurdere te nemen.

Dat is gelijk een erg belangrijk punt dat je niet noemt: wat doen jullie eigenlijk met die lijn? Als je nu 8 vaste IPs hebt met achter elk IP een aparte server die regelmatig door externe clients die op IP geconfigureerd zijn benaderd worden, dan wordt overstappen op 1 of 2 niet-vaste IPs en NAT erachter een ramp. Het *kan* wel, maar dan moet je idd rDNS opzetten en alle externe clients opnieuw onder handen nemen. Maar als jullie alleen maar surfen en mailen (en downloaden als ik het zo lees... al zie ik niet zo in wat dat met werk te maken heeft) is dat geen probleem.

Oslik blyat! Oslik!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:48
Wat voor "zakelijke" verbinding kan je krijgen voor €70 per maand? De minimale verbinding die wij gebruiken, 1/1 SDSL kost €275 per maand en ongeveer €1.000 eenmalig aansluiting en dat zijn goede prijzen.

Sneller en misschien beter is extended ethernet, begint bij 4/4 voor zo'n €400.

En glasvezel is nog een stapje hoger, maar de voorwaarden en kosten lopen zo uiteen, daar is geen peil op te trekken. Als je geluk hebt, zit je in de buurt van 's-Hertogenbosch, Boschnet kost nog maar €225 voor 100 Mbit en €350 voor 1 Gbit...

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Jiriki schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 16:26:
Wat voor "zakelijke" verbinding kan je krijgen voor €70 per maand? De minimale verbinding die wij gebruiken, 1/1 SDSL kost €275 per maand en ongeveer €1.000 eenmalig aansluiting en dat zijn goede prijzen.

Sneller en misschien beter is extended ethernet, begint bij 4/4 voor zo'n €400.

En glasvezel is nog een stapje hoger, maar de voorwaarden en kosten lopen zo uiteen, daar is geen peil op te trekken. Als je geluk hebt, zit je in de buurt van 's-Hertogenbosch, Boschnet kost nog maar €225 voor 100 Mbit en €350 voor 1 Gbit...
Dat is niet te vergelijken. Voor 225/350 heb je een 100 resp 1000mbit link.Daar kun je an-sich weinig mee, je zal de diensten die je wilt gebruiken hier nog bij moeten kopen. (bv dus internet)

Bedragen van de meeste glasvezelinitatieven (op regionivo) zijn excl diensten, en is alleen de aansluiting op een marktplaats (veelal NDIX). Vervolgens heb je op NDIX een eigen vlan, maar daar houd het mee op.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:46
Voor 70 euro/maand heb je een KPN Office DSL 1/1 lijntje voor zover ik weet.
Mijn huidige werkgever heeft gewoon 2 consumentenlijntjes aanelkaar geknoopt via een dual-WAN router. Werkt op zich goed. Enige probleem is dat we het heel erg merken qua snelheid als ineens het hele kantoor overgeschakeld wordt naar de 8Mbit ADSL lijn op het moment dat de 24Mbit UPC lijn neergaat.

Je kunt gerust een consumentenlijn nemen voor zakelijk gebruik, maar daar zitten dan ook consumentenvoorwaarden aan. Je kunt geen claims indienen als je internet er een dag uitligt en je daardoor een dag niet kunt werken. Verder ben je met een consumentenlijn aangewezen op de prioriteiten die de ISP stelt. Als ze geen tijd/zin/mogelijkheid hebben om je internet deze week te fixen zit je gewoon een week zonder internet.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-11 14:21
Toch zijn de zakelijke verbindingen ook niet ideaal qua service. Onze XS4ALL SDSL lijn heeft er 4 dagen uitgelegen. Het wachten was op KPN die de lijn zou gaan doormeten om te constateren dat de afstand tot te wijkcentrale veel te groot was voor de toegewezen snelheid. Iets wat ze vooraf hadden moeten constateren... Het vreemde was dat dit al de tweede keer was dat we dit probleem hadden. Twee jaar eerder hadden we hetzelfde probleem, toen echter met een lijn die telkens maar kort wegviel in plaats van permanent.

De uptimegarantie hield in dit geval niet meer in dan dat het abonnementsgeld van die maand terugbetaald werd. Dat is op zich mooi maar de schade als gevolg van het ontbreken van de internetverbinding was veel groter.
Ook vreemd; de maximaal toegestane downtime (100-99%) wordt op basis van een heel jaar berekend, wat teruggestort wordt is een maandtermijn van het abo

De zakelijke helpdesk is (bij xs4all) ook niet ideaal. We hebben letterlijk een uur in de wacht gestaan. Ook zijn we tijdens een belletje naar de zakelijke helpdesk na een kwartier wachten een keer doorverbonden met de consumentenhelplijn die ons vervolgens weer opnieuw in de rij zette bij de zakelijke helpdesk :(

Misschien kun je beter investeren in een UMTS backup verbinding, bijvoorbeeld in de vorm van een pre-paid variant of door een GSM sim-kaart in een router met UMTS verbindingsmogelijkheden te plaatsen. Wij gaan nu naar zakelijk glas, de business dsl lijn gaat omgezet worden naar een goedkope consumentenvariant.

[ Voor 38% gewijzigd door JasperE op 07-02-2009 21:39 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
k heb op 2 stages in winkels gewoon consumenten lijnen gezien hoor :D

bij 1tje een Ziggo lijn, en de andere een lijn van Orange toen :)

wel een SDSL lijn er naast bij de 2de.. ivm Pinnen ;)

404 Signature not found

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zoals hierboven aan is gegevens zou ik gewoon 2 consumentenlijnen nemen met een simpele router er tussen en daar achter een Loadbalancer/VPN mocht je via IP's willen connecten. Houd er dan wel rekening mee dat er dan een 2e ISRA punt moet worden aangelegd waar aardig wat kosten aan verbonden zijn bij de KPN. Als ik jou was zou ik alles eens goed op een rij zetten qua kosten want tegenwoordig maakt een Consumenten/bedrijfslijn weinig uit tenzij je 100% bereikbaar moet zijn

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
Voor een tweede lijn heb je geen tweede IS/RA punt nodig. Dat is pas vanaf een derde lijn. Het is prima mogelijk om een tweede ADSL-signaal op het tweede aderpaar te zetten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:46
Waarom een 2e ISRA punt? Als je zowel kabel als ADSL neemt heb je daar geen gedoe mee. Ik moet er niet aan denken om 2x ADSL bij ons pand binnen te krijgen over die brakke bekabeling (er lopen flink wat aders naar de centrale, maar minstens 50% is onbruikbaar door kabelbreuken).
Ik zie het eerder gebeuren dat een storing in de centrale beide DSL lijnen platlegt dan dat UPC/Ziggo en KPN tegelijk een storing hebben.
In ons pand was er nog geen UPC aansluiting, deze hebben ze destijds speciaal aangelegd. Aanlegkosten waren niet eens zo heel erg hoog.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
_JGC_ Zoals als ik al zei kijk naar wat je wilt qua uptime en tijd die je er in wil steken + snelheid dan ben je al aardig in de buurt. ik zelf heb 2 maanden geleden nog KPN gebeld over aanleg voor een 2e ISRA punt (zal eens opzoeken wat de kosten zijn) In mijn geval was dat de beste optie. Ik weet niet waar hij precies zit. Over kabelbreuken gesproken, ik heb daar nog nooit last van gehad hooguit eens stroomstoring en dat treft telefoon tot glasvezel.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De enige reden dat ik op kantoor een zakelijke verbinding heb (dwz, OfficeDSL van KPN, de enige die nog enigszins redelijke prijzen hanteert imo) is dat er een subnet overheen geroute kan worden. Verder heeft 't voor ons weinig toegevoegde waarde. Internet-beschikbaarheid doen we met meerdere verbindingen van meerdere leveranciers.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeR op 08-02-2009 01:39 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bovendien, een stroomstoring treft in eerste instantie toch je bedrijfspand, tenzij je een batterij aan UPS'en hebt staan plus een generator voor je hele gebouw + infrastructuur. Zo'n wijkkast blijft waarschijnlijk wel up, maar jijzelf waarschijnlijk niet.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:11

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Op zich kun je gezien downtime etc prima een consumentenlijn nemen. Echter, KPN heeft expliciet in haar voorwaarden staan dat de consumentenlijnen enkel voor consumenten bedoeld zijn, en zakelijk gebruik niet is toegestaan. Ze zullen je er niet voor afsluiten, maar een schadevergoeding oid kun je bij een storiing dus op je buik schrijven.

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-10 08:57
Als je 't niet aandurft om echt een consumentenlijn te nemen kan je ook nog eens naar een zakelijke ADSL provider kiezen bbeyond.nl is er zo een maar je hebt ook Bit en ICMC.nl, je kiest zelf je SLA, overbooking etc. en krijgt er dan een mooi prijsje aan! En ik moet toegeven, goede service daar!

[ Voor 13% gewijzigd door Mopperman op 08-02-2009 09:42 ]

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:13
Wij hadden op onze locatie (Dagactiviteiten centrum met 15 PC's, personeel logt in op 'n centrale server via RDP) een 512/512 kbit corporate KPN SDSL lijn liggen. Prijs weet ik zo niet meer, was wel behoorlijk hoog.

Ging an sich redelijk, tot er 6 nieuwe pc's kwamen, die nog al hun updates moesten hebben. Dat wil je echt niet doen over 512 kbit.... :X Ik heb nog nooit onze ICT'er zo hard horen vloeken. :+

Nadien is er een XS4ALL light lijn gekomen, de snelheid is nu dus een stuk hoger, en nauwelijks downtime. Vorig jaar mei natuurlijk, en in januari ook. Verder is de lijn gewoon goed & stabiel.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
wil je vanuit je bedrijf ook een eigen mail-server draaien of enige andere servers?

denk er dan ook aan dat op de meeste consumenten-verbindingen servers 'volgens de overeenkomst' niet zijn toegestaan (maar wel worden gedoogt - zonder enige garantie dat de toegang tot je server mogelijk blijft)

Dat was hier op GoT ook te merken toen veel providers poort25 ging blokkeren op de lijnen die er geen zakelijk abbo voor hadden waarbij dit expliciet was toegestaan: de topics die hier toen ontstonden waarbij de schuld op de provider werd gestoken, terwijl het de fout van de zaak was...
(mail vanaf een server vanop een dyn. ip-adres wordt regelmatig nog gedropt wegens vermeend spam...)

maw: is het enkel voor gewoon mailen via mail-server van provider, en wat internet toegang waar het bedrijf niet van afh. is: pak gerust een consumentenlijn.
Is je bedrijf er van afhankelijk en/of wil je een eigen mail-server enzo gaan draaien vanuit het bedrijf zelve, en bv rDNS hebben en dergelijken, dan kan je beter overwegen er toch een zakelijke lijn voor te nemen.

consumentenlijn: als de bomma van enkele straten ook problemen heeft en een net iets snellere helpdesker aan de lijn heeft, heeft zij rapper een tech over de vloer dan jij die mss enkele 10/100/1000'en euro's verliest per 'tijdsdeel' dat die lijn uitligt. (bv bij beiden de kabelmodem stuk...)
(vervangende modem is bv een paar dagen onderweg en indien niet voorradig (veel modems tegelijk uit) sta je gewoon bij in de wachtrij in volgorde van 'binnenbellen')

bedrijfslijn: servers mogelijk en toegestaan volgens contract, rDNS, vaak voorrang bij (technische) problemen, ... (je belt bv dan ook vaak in op een helpdesk met iets hoger geschoold volk met een gewoon lokaal tel. tarief ipv bv naar een beginnenk helpdesker die maar een scriptje volgt ...)

bij overmacht (zoals bv een auto die de plaatselijke kast of centrale in de prak rijd, of een aannemer die niet in opdracht van je provider werkt die de straat aan het opbreken is en een hoop kabels stuk rukt, vrieskou die een hoop kabels beschadigd, ....) is het spijtig genoeg zo dat beide lijnen op gelijk niveau staan.
Of je moet lijnen gaan kiezen met een gegarandeerde uptime waarbij die waarborg ook geld in geval van overmacht of soortgelijke SLA. (maar daar tel je dan ook vaak goed wat geld voor neer)

maw: overwegen hoe belangrijk die connectie voor je bedrijf is, wat een dag zonder die lijn kan betekenen voor je bedrijf, welk bedrag je er voor overhebt,....

en 2 adsl-connectie's over verschillende kabelparen van dezelfde kabel is echt niet aan te raden: die kabel over = beide lijnen weg. = geen nut aan je backup - bij problemen met provider x kan je dan natuurlijk nog steeds met provider y verder online, kies dan bv kabel en adsl, of 2x adsl over 2 verschillende kabels die als het kan ook even niet vlak naast elkaar lopen 'van de straat naar het pand'...

Ps: je eigen eerste bedrijfje kan je gerust opstarten met een consumenten lijn hoor, maar hou er rekening mee dat je uitval van je lijn niets of weinig extra support gaat krijgen omdat jij je bedrijf zo hebt aangesloten.
('meneer, mijn bedrijf is afh. van die internet-connectie' wordt meestal beantwoord met 'dan had u maar een zakelijke aansluiting moeten nemen meneer, ipv een consumentenlijn. uw keuze geweest, nu uw probleem' - dat was mijn antwoord in de tijd dat ik een helpdesker was bij een provider...)

[ Voor 8% gewijzigd door soulrider op 08-02-2009 10:55 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Richub schreef op zondag 08 februari 2009 @ 10:10:
[...]

Ging an sich redelijk, tot er 6 nieuwe pc's kwamen, die nog al hun updates moesten hebben. Dat wil je echt niet doen over 512 kbit.... :X Ik heb nog nooit onze ICT'er zo hard horen vloeken. :+

[...]
Dan mag jullie ICT-er zich toch echt zelf achter de oren krabben. Je wilt sowieso in een zakelijke omgeving zelf het beheer houden van welke updates je uitrolt en wanneer je dat doet; als je dat doet kun je ook simpelweg één keer die updates binnenhalen en dan intern onder de PCs distribueren.

Meer bandbreedte voor een lagere prijs kan makkelijk, maar je moet het niet als lapmiddel gebruiken om slecht beheer minder op te laten vallen...
soulrider schreef op zondag 08 februari 2009 @ 10:41:
[...]
Ps: je eigen eerste bedrijfje kan je gerust opstarten met een consumenten lijn hoor, maar hou er rekening mee dat je uitval van je lijn niets of weinig extra support gaat krijgen omdat jij je bedrijf zo hebt aangesloten.
('meneer, mijn bedrijf is afh. van die internet-connectie' wordt meestal beantwoord met 'dan had u maar een zakelijke aansluiting moeten nemen meneer, ipv een consumentenlijn. uw keuze geweest, nu uw probleem' - dat was mijn antwoord in de tijd dat ik een helpdesker was bij een provider...)
Eens. Zorg dat je de toepasselijke SLA's weet en ga niet meer eisen/smeken. Als je een "best effort" SLA hebt (de norm bij consumentenlijnen of goedkopere zakelijke oplossingen) zul je gewoon geduld moeten hebben of in de tussentijd iets anders regelen. Pas bij een storing achter dit soort dingen komen getuigt van slecht ondernemersschap :o

Daarom moet je gewoon zorgen voor een backup. Ik blijf me verbazen hoe weinig bedrijven die wel van internet afhankelijk zijn maar geen vaste IPs nodig hebben (geen servers of servers gewoon colo) een simpele EUR 25/m backup regelen, terwijl ze wel een veel te dure primaire lijn hebben.

Zeker nu met UMTS daadwerkelijk dekkend en enigszins presterende draadloze verbindingen mogelijk zijn heb je op verreweg de meeste locaties drie totaal onafhankelijke manieren om verbinding te krijgen (kabel, DSL en UTMS), en in steeds meer gevallen een vierde ook (vezel, WiMAX).

[ Voor 50% gewijzigd door dion_b op 08-02-2009 16:57 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 14:45
Zo dat zijn me een stel interessante reacties. De internet verbinding wordt voornamelijk gebruikt voor het uploaden van grote fotobestanden naar een website.
Nu echter krijgen we voor die 70 euro een 1:20 lijn terug (de lijn wordt gedeeld met 20 anderen?) en een up/down van 512/1024. Nou dat is 70 euro per maand niet waard of wel? Verder wordt er geen gebruik gemaakt van andere diensten.
Upload snelheid is dus erg belangrijk. Maar goed; ik ga nu eens rondkijken waar voor wat minder geld een snellere verbinding te krijgen is.

Mixed Reality dev

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11 00:50
Menesis schreef op zondag 08 februari 2009 @ 17:10:
Zo dat zijn me een stel interessante reacties. De internet verbinding wordt voornamelijk gebruikt voor het uploaden van grote fotobestanden naar een website.
Nu echter krijgen we voor die 70 euro een 1:20 lijn terug (de lijn wordt gedeeld met 20 anderen?) en een up/down van 512/1024. Nou dat is 70 euro per maand niet waard of wel? Verder wordt er geen gebruik gemaakt van andere diensten.
Upload snelheid is dus erg belangrijk. Maar goed; ik ga nu eens rondkijken waar voor wat minder geld een snellere verbinding te krijgen is.
Tja als internet niet echt kritisch is voor je bedrijfsvoering en je de beschikking hebt over 2 aderparen of ook een kabel TV aansluiting zou je
voor 25 euro een telfort 20/1 aansluiting (KPN/Tiscali netwerk) + een Alice (BBNED) of Ziggo/UPC aansluiting dan zit je redelijk save.
Je moet echter dan niet te veel van de support verwachten (gaat het modem defect dan kan dat 10 dagen duren voor je een nieuwe hebt, maar daarvoor het je een backup lijn) heb je dan bv een blikseminslag en is alles defect, tja dan zit je even zonder.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:13
dion_b schreef op zondag 08 februari 2009 @ 16:51:
[...]

Dan mag jullie ICT-er zich toch echt zelf achter de oren krabben. Je wilt sowieso in een zakelijke omgeving zelf het beheer houden van welke updates je uitrolt en wanneer je dat doet; als je dat doet kun je ook simpelweg één keer die updates binnenhalen en dan intern onder de PCs distribueren.

Meer bandbreedte voor een lagere prijs kan makkelijk, maar je moet het niet als lapmiddel gebruiken om slecht beheer minder op te laten vallen...

....
Klopt, maar dit was/is geen grote instelling, en een dergelijke netwerkstructuur die jij aangeeft zat toendertijd nog boven ons budget.
Nu is dat veranderd, en draait er een netwerk met domeinservert, dus deze problemen zijn bij ons nu hoe dan ook verleden tijd.

Was dus uiteindelijk geen slecht netwerkbeheer, maar een goede netwerkbeheerder met een slecht budget. ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Menesis schreef op zondag 08 februari 2009 @ 17:10:
Als je geen gebruik maakt van je evt vaste IP is dit een zeer dure oplossing voor de geleverde snelheid. 1:20 overboeking is misschien iets minder dan bij consumentenlijnen, maar fors overboekt blijft fors overboekt (en in praktijk geeft het toch zelden problemen tenzij je nagenoeg volcontinu je gehele bandbreedte nodig hebt).
Als upload belangrijk is, is glasvezel verreweg het beste indien beschikbaar. Exact wat je krijgt voor je geld verschilt sterk per aanbieder en locatie (voor EUR 70 kun je zoveel als 100Mbit/s of zo weinig als 3Mbit/s upload hebben, maar dat laatste is nog altijd zes keer sneller dan wat je nu hebt). Na glasvezel heeft kabelinternet de hoogste uploads. Ook daar verschillen de aanbieders, maar de verschillen zijn kleiner. Overal kun je met ED2.0 2-3Mbit/s upload krijgen ongeacht afstand tot centrale voor minder dan EUR 70. In grote delen van UPC gebied kun je ED3.0 krijgen met upload tot 6Mbit/s voor minder dan EUR 70 (10Mbit/s is dan weer iets duurder). En zelf met ADSL(2+) kun je tot 2Mbit/s krijgen, al is daar de vraag hoeveel je werkelijk kunt halen ivm afstand tot centrale.

Mbt betrouwbaarheid - stel jezelf de vraag wat het je bedrijf zou kosten als je meerdere dagen geen connectivity hebt. Hoeveel inkomsten lopen jullie mis als je die foto's niet kunt uploaden, niet kunt browsen en emailen. Zijn er verplichtingen aan derden die je dan niet na kunt komen? Kun je in geld uitdrukken wat daar de gevolgen van zijn?

Als je uitgaat van één zo'n storing per jaar kun je gelijk berekenen of het zin heeft om een backuplijn te nemen. Bij nagenoeg alle bedrijven die ik ken die online actief zijn is het antwoord duidelijk "ja!".

Voor EUR 70 zou ik bijvoorbeeld aanraden om een mid-range kabelinternetabo te nemen voor iets van EUR 35/m met een upload van 1-1.5Mbit/s en dan een budget-ADSL provider voor EUR 20/m erbij te nemen. Als jullie al een kabelaansluiting betalen voor televisie ben je voor EUR 55/m klaar, zo niet moet je er zo'n EUR 15 bij optellen. Dan nog kost het je hooguit EUR 70

Zo heb je voor hetzelfde bedrag wat jullie nu uitgeven een primaire verbinding die twee tot drie keer de upload heeft die de huidige verbinding heeft, met een backupverbinding die ook nog altijd sneller is dan wat je nu hebt :)
Richub schreef op zondag 08 februari 2009 @ 17:41:
[...]

Klopt, maar dit was/is geen grote instelling, en een dergelijke netwerkstructuur die jij aangeeft zat toendertijd nog boven ons budget.
Nu is dat veranderd, en draait er een netwerk met domeinservert, dus deze problemen zijn bij ons nu hoe dan ook verleden tijd.

Was dus uiteindelijk geen slecht netwerkbeheer, maar een goede netwerkbeheerder met een slecht budget. ;)
Zelfs met een budget van EUR 0 kun je de updates voor redistribution binnenhalen van MS en dan zelf over de PCs heen gooien. Dat is bij een krappe internetverbinding sowieso een stuk sneller dan zes keer die bakken zelf aan de gang laten gaan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 08-02-2009 18:42 ]

Oslik blyat! Oslik!

• pinockio
  • Laatst online: 04-11 17:57
dion_b schreef op zondag 08 februari 2009 @ 18:41:
[...]
(...)

Zelfs met een budget van EUR 0 kun je de updates voor redistribution binnenhalen van MS en dan zelf over de PCs heen gooien. Dat is bij een krappe internetverbinding sowieso een stuk sneller dan zes keer die bakken zelf aan de gang laten gaan ;)
Leg eens uit hoe je dat doet zonder WSUS server? Als je bijv. een Samba server hebt en geen W2003 server zijn er niet veel goede opties. Ik laat liever de PC's werken (allemaal afzonderlijk Windows Update draaien) dan handmatig elke update te downloaden. Oplossingen zoals Autopatcher etc. heb ik uitgebreid getest maar ze voldoen m.i. niet.

Verder ben ik het wel eens met je verhaal. Overigens zijn internetverbindingen tegenwoordig erg stabiel, je zou de gok kunnen wagen zonder een tweede internetverbinding te werken. Als men er een dag uitligt gaat men bij veel bedrijven gewoon eens wat papierwerk opruimen etc.

[ Voor 4% gewijzigd door pinockio op 08-02-2009 20:07 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
dat laatste is maar afh. van hoe crusiaal die verbinding is voor het bedrijf.
Als het bv de modem is of een ander probleem waar ze een tijd mee bezig zijn. (bv de 10 dagen downtime)
dan ga je je werknemers niet 2 weken 'maar papierwerk' kunnen laten doen...

of ga je telkens je inventaris doen als de internet-connectie er weer een tijd uitligt ?

het beste is echt gaan narekenen wat je kwijt bent aan 'een dagje zonder' en bv worst case 'een week zonder'.
Kan het bedrijf een dag zonder ?
Kan het bedrijf ook meerdere dagen zonder ?
(kans is klein maar we kennen allemaal Murphy...)

Als het bv is om af en toe een site te updaten en wat extra product-foto's te uploaden, waar het niet zo belangrijk is of die er nu vandaag, morgen of pas volgende week erop staan - zolang ze er maar op verschijnen - dan kan je dit doen.
Als je echter ook bestellingen via die site krijgt en 'levering binnen de week' of erger 'levering binnen max. 2 dagen na betaling indien levering in zelfde land als bedrijf'... dan kan een paar dagen (en zelfs een dag) geen internet je wel wat kosten:
je loopt bestelling achter, klanten worden wat boos, klanten hebben ondertss hun geld al terug geboekt of er minder vriendelijk voor gemaild. Hierdoor krijg je negatieve reclame (bv webshops en de shop-review hier op t.net) en verlies je uiteindelijk meer dan 'maar een dagje zonder internet waarbij we dan maar even papierwerk gaan doen ...'

maw: hoe crusiaal is die connectie voor het bedrijf ? En hou rekening met alles.
(hoe komen orders/bestellingen binnen, hoe verlaten orders/bestellingen naar eigen toeleveranciers het bedrijf, wat gebeurt er nog allemaal over die internet-connectie, ....)
dat de secretaresse even niet haar thuismail kan nakijken op het werk is natuurlijk niet belangrijk voor het bedrijf. (zij is mss wat minder gelukkig, maar prive-gebruik van het bedrijfsnetwerk is ondergeschikt aan bedrijfsgebruik en zekers aan bedrijf-kritisch-gebruik)

maw 2: je gaat een kosten-baat analyse moeten (laten) maken.... wat het in best case extra kost voor het bedrijf. (extra lijn niet nodig) en wat het worst case aan verlies kan voorkomen. (extra capaciteit als je aan load-balance doet tijdens piek-momenten, tijdelijke maar langdurige uitval van de hoofd verbinding, ....)

je kan natuurlijk ook gewoon de gok doen om onmiddellijke kostenbesparing (70 euro per maand en bv en halve dag per week bezig zijn om die foto's te uploaden tegen bv 30 euro en maar kwart dag bezig) te hebben, en het dan afwachten of die ooit lijn ooit zou uitvallen en het dan bekijken ...
(met ev. alle gevolgen en kosten van dien)

[ Voor 6% gewijzigd door soulrider op 09-02-2009 13:14 ]

Pagina: 1