[debian etch] installeren bonjour (+itunes sharing)

Pagina: 1
Acties:

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Aan de hand van deze howto: http://blog.fredrikbostro...usic-from-linux-to-itunes
wil ik mijn muziekbibliotheek delen, opdat mijn mac en pc die itunes draaien deze kunnen gebruiken.

Downloaden en uitpakken van de tarball was geen probleem (via de apple website kun je de source van bonjour downloaden, dit heette eerst rendezvous), echter bij het installeren (als root uiteraard) liep ik tegen problemen aan. "make" was geen geldig commando, aangezien ik altijd aptitude gebruik om zaken te installeren, stond deze er kennelijk niet op, dit was zo verholpen.

Vervolgens bij het invoeren van "make os=linux" krijg ik de volgende error:
make: cc: Command not found
make: *** [objects/prod/PosixDaemon.c.o] Error 127
Nu heb ik niet zo gek veel verstand van het hele compileer/make gebeuren en zoeken op Google met die error leverde niets op. Ik heb het idee dat het nooit iets heel moeilijks zou kunnen zijn, maar als iemand een oplossing weet, hoor ik het graag.

Aurë Entuluva!

• microsofty710
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Ik begrijp dat je make via aptitude heb geinstalleerd.
wat je nog mist is een compiler (en waarschijnlijk heel veel meer).

kijk eens of je het pakket build-essential kan installeren. Volgens mij trekt die o.a. make en gcc binnen.

• Feanaro
Ja dank je! Daar lukt het mee.

Nu hoorde ik zojuist van een vriend dat debian zelf een implementatie van bonjour aanbiedt als binary via aptitude, avahi. Installeren van mt-daap (de firefly media server) pakte standaard al die pakketten mee en het werkt nu dan ook. Het lijkt nu allemaal te werken! Bedankt voor de tip in elk geval, in het vervolg kan ik wel gewoon compilen, snapte al niet waar dat aan lag...

Nu vraag ik me wel af hoe ik ervoor zorg dat de service alleen op mijn interne netwerk "eth1" draait, aangezien de server ook direct aan het netwerk hangt en fungeert als gateway voor mijn mac...

Aurë Entuluva!

Verwijderd

Die tekst op dat blog klopt van geen kant 8)7 Ik gebruik al tijden mt-daap (a.k.a firefly) en dat is gewoon een kwestie van:

code:
1
2
3
4
5
apt-get install  mt-daapd

of 

aptitude install mt-daapd

• Feanaro
Ja i.d.d. dat postte ik net al, hij neemt dan meteen avahi (a.k.a. "bonjour") mee...

Hoe zorgt jij ervoor dat hij alleen op je lokale netwerk serveert trouwens?

Aurë Entuluva!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Bij mij doet hij standaard alleen het lokale netwerk. Tenminste, ik heb nog nooit extern kunnen connecten zonder dat ik een SSH tunnel gebruikte.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Feanaro
Aha, want ik kan nergens in de config een network interface kiezen namelijk...

Aurë Entuluva!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Kijk eens met
netstat -ntlp
(als root) waar het op luistert. :)

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 08-02-2009 15:46 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Feanaro
tcp 0 0 0.0.0.0:3689 0.0.0.0:* LISTEN 7798/mt-daapd
Da's de output voor de firefly-server. Staat geen netwerkinterfave (eth0 of eth1) bij toch?

[ Voor 15% gewijzigd door Feanaro op 08-02-2009 16:20 ]

Aurë Entuluva!

Verwijderd

Inderdaad je kunt zover ik weet geen interface met mt-daapd kiezen. Hoewel je natuurlijk makkelijk de boel met iptables kunt afschermen.
Pagina: 1