LG 32LG5700 heeft problemen met rood in/en tekst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Ik heb dus sinds kort de 32LG5700 van LG, aangesloten via HDMI op mijn PC. Echter 1 probleem: rode tekst of tekst in een fel rood vak wordt zeer wazig weergegeven. Dit is geen of nauwelijks een probleem bij andere kleuren. Hij is via HDMI aangesloten op de native resolutie (1920x1080), mode is Just Scan wat zorgt voor 1:1 pixelmapping. De kleurinstellingen geven geen veranderingen weer tenzij ik het contrast bv. op 20 van de 100 zet, terwijl 80 nog vrij natuurlijk overkomt. De extra "verbeterende" technologiën staan ook allemaal uit, geen van deze geeft een oplossing bij aan/uit. Gepruts met de instellingen op de PC levert ook geen soelaas, de instellingen staan op gewoon default. Kleurenprofiel staat op dat van Vista standaard, voor het scherm is echter geen profiel te vinden online.

Enkele foto's ter verduidelijking, echter is het niet helemaal zo erg op de foto's zelf.

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0375.jpg
Je ziet hier goed hoe "wazig" de tekst in het rood weergeeft. Het ligt niet aan de camera, het is zo dus helaas :)

Afbeeldingslocatie: http://users.edpnet.be/phunc/IMG_0377.jpg
Let vooral op de onconsistente roodweergave, als je een beetje verder achteruit zit zie je hoe ik het zie: de letters gaan in elkaar over.

Heeft iemand een idee wat dit is of hoe ik het kan oplossen ?

[ Voor 10% gewijzigd door Phuncz op 06-02-2009 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ter info: het is overal te zien, niet enkel met browsen. Ook in games maar daar valt het minder op omdat dat zelden statisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Blijkbaar is dit een veelvoorkomend fenomeen, wat bij vooral de duurdere schermen opgelost is door een betere beeldinterpretatie aka chip/software. Hier valt dus vrij weinig aan te doen zo blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Lijk mij dat de tv het beeld verwerkt in een 4:2:2 of 4:2:0 colorspace om bandbreedte te besparen. Hierbij worden er minder bits voor rood en blauw gebruikt. Maar dit valt vooral op bij rood. Op deze manier besparen mpeg of H264 ook bits, dus bij deze als bron zal het dus niet uitmaken. Maar bij 24/32bit beeld van je pc wel.

Mijn Mirai TV heeft hetzelfde probleem.

http://dictionary.zdnet.c...n/chroma+subsampling.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Hmm dat verklaart veel. Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Inmiddels heb ik ook een LG tv (42LG5000). Toch is er meer aan de hand dan het colorspace probleem. Zwarte tekst op een witte achtergrond is namelijk ook niet helemaal scherp. Dat zou toch eigenlijk wel moeten.
Ik zie dat probleem niet zo goed in jouw foto's (dat ligt misschien aan de foto's), dus ik vraag me af of jij daar ook last van hebt.
Daarnaast lijkt de ruisfilter ook aan te staan, ook al wordt deze uitgezet in het menu. Daardoor gaan ook details in het beeld verloren.
Misschien heb je hier een oplossing voor gevonden...

Ik heb ook een bericht achtergelaten bij een review op tweakers: productreview: LG 37LG5000 review door Dannydekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Tekstprobleem heb ik niet echt last van hier, maar het is ook een heel ander model in dit geval. Of het dus van toepassing is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:35
Ik heb hetzelfde model maar hier geen last van, echter gebruik ik de vga-aansluiting. Het ligt dus in ieder geval niet aan het paneel. Volgende week haal ik even een hdmi-kabeltje en laat ik weten of ik er ook last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Zelf draai ik nu Windows 7 met de laatste nieuwe drivers ervoor en daar heb ik het probleem ook een pak minder. Ook een andere videokaart, namelijk een 8800 Ultra ipv. 9600 GSO. Ook DVI --> HDMI ipv. HDMI --> HDMI. Colorspace staat in RGB en dit kan ik niet aanpassen met de 8800 Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een Ati 4850 heb ik geen enkel probleem gehad met mijn 32lg5700. Ik heb in CCC een optie om de colorspace in te stellen op 4:4:4 (full rgb pc mode)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
DVI -> HDMI of HDMI -> HDMI ? Heb er hier ook geen last meer van sinds mijn vorig bericht, er is ook niets veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feni
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:35
Ik heb nu een HDMI-kabel en inderdaad, het lijkt erop dat het paneel 4:2:2 encoding gebruikt ongeacht wat mijn 4870 aan output stuurt (RGB 4:4:4). Het hernoemen van HDMI1 stelt trouwens verschillende encodings in werking, ik zal hier eens even wat gaan experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Zou zeer vreemd zijn als dit met bv. HDCP te maken had, zou buiten dat niets aan de beeldinformatie tov. DVI anders mogen zijn. Ik heb in ieder geval nog steeds goed beeld, zou het eens met een ander toestel moeten proberen met een HDMI out.
Pagina: 1