Vragen over VLAN's

Pagina: 1
Acties:

• reconf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik ben bezig met het oefen op een HP procurve switch icm een ESXi server. Nu denk ik de basis vrij aardig onder de knie te hebben maar heb ik toch nog een aantal vragen.

Ik ga uit van de volgende situatie:

2 switches met ieder 3 vlans:
1 default
2 leerlingen
3 docenten

Op beide switches zet ik poort 1 in vlan 1 en maak ik hem "tagged", de rest van de poorten zijn verdeeld over vlan 2 en 3. Poort 1 van beide switches wordt met elkaar verbonden.

Mijn vraag is nu: moet op de switches nu poort 1 in alle VLAN's zitten en tagged zijn om vlan 2 en 3 op beide switches te kunnen benaderen of is alleen tagged in vlan 1 genoeg?

• dsalden
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-03 00:29
Om op beide switches over alle vlans te beschikken moet je op die 1e poort inderdaad vlan 1, 2 en 3 als tagged toevoegen. Anders wordt enkel vlan 1 gedeeld tussen de 2 switches en computers in de andere vlans kunnen niet communiceren van zodra deze niet op dezelfde switch hangen.

A computer is almost human - except that it doesn't blame its mistakes on another computer

Verwijderd

En zet de poorten voor je werkstations enz. "untagged" in het VLAN waar je ze wil hebben. (Tenzij je de werkstations al laat taggen, maar dat is niet zo gebruikelijk. Meestal genereren die gewoon untagged verkeer.)