Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Hallo tweakers,

Ik heb (opnieuw) een probleem met een laptop. Nu was de harde schijf kapot van mijn vader z'n (al wat oudere) medion laptop. Nu steek ik er een nieuwe harde schijf in, wordt netjes gevonden in BIOS. Na de bootsequence te hebben bekeken stond CD-rom netjes op 1 gevolgd door de 'removable devices' en daarna de harde schijf.

Ik steek netjes de XP cd in maar helaas wordt deze niet gelezen, alleen de melding 'Operating System not found'. Heb even gekeken of hij wel bootable was en ja hoor op mijn PC werd de setup netjes gestart. Ik moet er wel bijzeggen dat het geen originele XP cd is maar normaal gezien zou hij hem toch ook moeten starten.

Gisteren had ik geprobeerd met een DVD+RW, hij begon hem te lezen (kon ik horen door het opspinnen) maar ik denk dat hij de DVD+RW niet kon lezen dus heb ik hem maar op CD gebrand.

Zou het CD-station nu kapot zijn of heb ik gewoon iets over het hoofd gezien? Ik heb helaas geen extern CD-station dus kan ik dit moeilijk testen.

Mvg
Tijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

Ik neem aan dat je wel een licentie voor xp hebt.

Heb je die xp ook als bootable cd-rom gebrand?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
Onbekend schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:13:
Ik neem aan dat je wel een licentie voor xp hebt.
Wat heeft dat met de vraag te maken die gesteld wordt?
Onbekend schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:13:
Heb je die xp ook als bootable cd-rom gebrand?
Als hij in de andere PC wel boot, kennelijk wel hè?

Ontopic:
Het kan zijn dat de drive in je laptop idd gaar is, of toevallig problemen heeft met het type cd's dat je probeert te branden. Is mij ook een enkele keer overkomen. Meestal helpt het dan om op een lage snelheid te branden (of gewoon even een ander merk te proberen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
Licentie heb ik wel, staat trouwens op de laptop.
Ja ik veronderstel van wel aangezien mijn PC hem leest, echter heb ik voor de eerste keer CDBurnerXP gebruikt en ik veronderstel dat 'burn as iso' hetzelfde is als 'burn as bootable' in nero?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
EnigmA-X schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:19:
[...]

Wat heeft dat met de vraag te maken die gesteld wordt?

[...]

Als hij in de andere PC wel boot, kennelijk wel hè?

Ontopic:
Het kan zijn dat de drive in je laptop idd gaar is, of toevallig problemen heeft met het type cd's dat je probeert te branden. Is mij ook een enkele keer overkomen. Meestal helpt het dan om op een lage snelheid te branden (of gewoon even een ander merk te proberen) :)
Het is een gewone CD-R cd, ik zal even proberen om hem op lage snelheid te branden. Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
eSCe schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:20:
[...]

Het is een gewone CD-R cd, ik zal even proberen om hem op lage snelheid te branden. Alvast bedankt :)
Duidelijker gezegd, het *merk* CD. Ik weet niet precies hoe oud jouw laptop of cd-rom drive is die daarin zit. Maar het komt bij mij ook nog weleens voor dat mijn Samsung-drive de supergoedkope lidl cd'tjes niet liev vindt ;)

Oplossing: "trial and error" ;)

[ Voor 3% gewijzigd door EnigmA-X op 06-02-2009 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een laptop van mijn vriend pakt ook niet een illegaal-gebrande xp cd maar wel mijn originele windows xp cd (een hele oude onderhand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
Lagere snelheid werkt niet :( De PC is toch wel al oud, een P4 met 512MB Ram. Het merk van de cd's is SilverCircle, een goedkoop merk denk ik. Helaas heb ik geen andere cd's tot mijn beschikking. Op de CD-drive wordt geen merk vermeld helaas. Ik vrees dat ik nu ga moeten wachten tot morgen om andere te kopen :( Iemand aanraders van 'goeie' merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Mijn laptop begon ook moeilijk te doen met DVD's later met gebrandde CD's en tegenwoordig leest ie helemaal niets meer. (in de ASUS A2500H laptop)
Ik heb er tegenwoordig een externe dvd speler/brander aan hangen en dat gaat prima.
Ik ben geneigd te denken dat die interne speler veel te gevoelig is en daardoor niet geschikt voor (veel) gebruik op de laptop.
Wanneer de speler open gaat komt ook de laser mee naar buiten, misschien dat dit ook niet echt bevordelijk is voor zo'n gevoelig onderdeel?

[ Voor 16% gewijzigd door OliverBB op 06-02-2009 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
eSCe schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:36:
Lagere snelheid werkt niet :( De PC is toch wel al oud, een P4 met 512MB Ram. Het merk van de cd's is SilverCircle, een goedkoop merk denk ik. Helaas heb ik geen andere cd's tot mijn beschikking. Op de CD-drive wordt geen merk vermeld helaas. Ik vrees dat ik nu ga moeten wachten tot morgen om andere te kopen :( Iemand aanraders van 'goeie' merken?
Bij mij werkt Traxdata en Sony altijd prima. TDK of Philips is vaak ook goed. Loop gewoon de lokale Blokker binnen en probeer niet de allergoedkoopste te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik zou toch eerder de CD/DVD drive verdenken.
Ik heb zelf ook in een Fujitsu Siemens Amilo A1640 een DVD drive zitten, maar die leest alleen DVD's die gefinaliseerd zijn, waar geen enkel stofje mag opzitten, en dan nog... 8)7

Maar er zijn nog héél veel andere mogelijkheden om XP te installeren ;)

Je kan XP installeren met een USB stick, maar je kan bv. ook opstarten met een bootfloppy met geïntegreerde netwerkdrivers en op die manier XP installeren, of met een externe CD/DVD drive.
Je kan ook de HDD in een andere computer hangen, bv. met behulp van een Laptop --> IDE adapter, en nog veel meer.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits27
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-12-2015
Probeer eens om handmatig booten van cd te selecteren. Meestal via F12 of F10.
Pagina: 1