[Compaq ProLiant ML350] Valt spontaan uit bij SCSI.

Pagina: 1
Acties:

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 18:08
Ik heb een Compaq ProLiant ML350 server staan, met 4x 18GB HDD's, dual Pentium III 733MHz, en 512MB RAM. Het geheel draait Windows 2000 Professional, en werkt schitterend als Fileserver, Terminal Server, etc.

Wat meer info over de schijfconfiguratie:

Mogelijkheid 1:
Vier SCSI schijven, alle 4 in een 'ding' waar langs achteren één SCSI connector aan zit, en aangesloten op het ingebouwde SCSI controller bord. Worden gezien als vier fysieke schijven.

Mogelijkheid 2:
De vier SCSI schijven zitten aangesloten op hetzelfde 'ding' en de SCSI poort aan dat 'ding' is aangesloten op een Compaq Smart Array board, en wordt gezien als één schijf van 76GB, in RAID 0.

Mogelijkheid 2 werkt prima, geen enkel probleem, maar als ik de SCSI schijven aansluit op het ingebouwde SCSI controller board, valt de server soms opeens uit.

Dus hij geeft geen BlueScreen, maar valt onmiddelijk uit. Twintig seconden later, start hij automatisch terug op, en geeft in de post de melding "A Critical Error occured before this power-up".
Hij start dan wel perfect op daarna.

Wat ook opvalt, is dat vanaf ik naar de SCSI controllers ga in Apparaatbeheer, hij uitvalt.

Hoe komt dit ? Het heeft iets met de hardware te maken, zeker, maar ik vraag me af waarom dit gebeurt ?
Kan je maximaal één SCSI schijf aansluiten op de onboard SCSI controller ?

Ik snap het niet...

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Tijdens booten (voor Windows scherm) effe op F8 rammen en Automaische opstarten bij BSOD uitzetten.
Die Blue Screen zie je niet omdat hij opnieuw start.

• Petervanakelyen
Flappie schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:12:
Tijdens booten (voor Windows scherm) effe op F8 rammen en Automaische opstarten bij BSOD uitzetten.
Die Blue Screen zie je niet omdat hij opnieuw start.
Al gedaan, maar hij start helemaal niet opnieuw op, er is geen BSOD.
Hij valt uit, en voor twintig seconden lijkt het alsof hij uitstaat, maar na die twintig seconden start hij op, alsof ik hem zelf heb aangezet.

Raar probleem...

• Petervanakelyen
Iemand nog een idee ?
Dit is behoorlijk irritant !!

[ Voor 98% gewijzigd door Petervanakelyen op 11-11-2009 18:46 ]

Verwijderd

Lekkende condensators op het moederbord?

Verwijderd

Welke Generatie ML350 heb en heb je al eens de helpdesk van HP geprobeert 090011500 en dan optie 2 voor Proliant servers.

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 17:33:
Lekkende condensators op het moederbord?
Nee, niet dat ik weet.
Volgens mij zitten er maar één of twee condensatoren op, denk ik.
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 17:35:
Welke Generatie ML350 heb en heb je al eens de helpdesk van HP geprobeert 090011500 en dan optie 2 voor Proliant servers.
Heb een Compaq ProLiant ML350 G1 (de oudste versie dus).
Zal eens contact opnemen met HP.
Bedankt.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Valt hij alleen uit bij mogelijkheid 2? Dan zou ik de voeding overwegen. Bij een RAID0 worden de 4 schijven veel vaker simultaan aangesproken, dus een hoger stroomverbruik.

• Petervanakelyen
Exorcist schreef op zondag 08 februari 2009 @ 17:40:
Valt hij alleen uit bij mogelijkheid 2? Dan zou ik de voeding overwegen. Bij een RAID0 worden de 4 schijven veel vaker simultaan aangesproken, dus een hoger stroomverbruik.
Nee, juist niet. Als ik gebruik maak van mogelijkheid 2, en de schijven aansluit op de Smart Array controller, werkt alles schitterend :)

Als ik echter de schijven aansluit op de ingebouwde Compaq Wide-Ultra2 SCSI controller, krijg ik het probleem.

Ik heb juist de laatste firmware update CD gedownload van de HP site (v7.50) en daarmee BIOS bijgewerkt naar de laatste versie, maar het probleem blijft...

• Petervanakelyen
Volgens mij heb ik de dader gevonden.

Oorspronkelijk zat er in de ML350 een Pentium III 733MHz.
Nu is deze oververhit geraakt, maar niet kapot gegaan.
Om er echter voor te zorgen dat hij niet meer zou oververhitten, heb ik er tijdelijk een Pentium II 350MHz in gestoken.

Wel, die was het probleem.
Telkens ik Memtest86+ opstarte, viel hij uit.
Aan wat denk je dan ?

Geheugen, natuurlijk. Ik had echter al mijn geheugenreepjes al vervangen, en ik kwam ook tot de conclusie dat het niet aan SCSI kon liggen, want hij rebootte ook zonder SCSI :)

Enige dat over schoot was de processor.
Dus heb er even tijdelijk de Pentium III 733MHz in gezet, en hij doorliep de hele Memtest probleemloos :)

Dus ga morgen eens kijken voor een nieuwe Slot 1 koeler, die ik op de Pentium III 733MHz kan zetten.

Ben happy nu *O*

Dus ook al wordt de CPU goed herkend in het BIOS, werkt hij niet per se ;)

Pagina: 1