Welke codecs mag ik gratis commercieel gebruiken met VLC?

Pagina: 1
Acties:

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 11:52
Ik gebruik VLC (compleet open source pakket) om video en audiostreams te broadcasten. Daardoor wordt VLC gebruikt om de audio en video te encoden met een LINUX UBUNTU systeem en vervolgens doormiddel van livestreaming deze aan te bieden aan de luisteraar/kijker.

Binnen VLC zijn er diverse codecs om audio te encoden (mpeg2/mp3/mpeg4/divx/ogg/flash etc).
Nou vroeg ik me af welke codecs ik kostenloos mag gebruiken om commercieel mee te streamen (of het product van streaming aan te bieden aan klanten) zonder een licentie op de codec?

Ik weet dat Theora een open source variant is maar mag ik ook andere codecs gebruiken zonder een licentie te hebben van de codec leverancier/maker?

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Volgens mij heb je alleen een licentie nodig om de codec in kwestie te verspreiden. Daarom zullen veel Linux-distributies bijvoorbeeld niet standaard een mp3-codec meeleveren.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Wanneer je twijfelt, kies voor ogg, die is sowieso goed :).

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jealma schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 19:35:
Volgens mij heb je alleen een licentie nodig om de codec in kwestie te verspreiden. Daarom zullen veel Linux-distributies bijvoorbeeld niet standaard een mp3-codec meeleveren.
Niet noodzakelijkerwijs. Om MPEG-2 media te verspreiden bijvoorbeeld moet je ook licenties betalen.

Ik raad zelf MPEG-4 in een of andere vorm aan (bijvoorbeeld h.264). Da's compatibel (Windows Media en Quicktime spelen 't ook af) en royalty-free.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 11:52
@cyber

Mp4 is sowiezo een licenced codec = aacplus meen ik en dat is gelicenceerd door Philips & Dolby ligt een beetje aan welke aac codec je pakt. Of ben ik nu helemaal in de war en is het royalty free en gewoon bruikbaar voor encoding?

Ik zag wel het één en ander staan op Wikipedia: H.264 (De encoder voor H.264/MPEG-4 AVC video streams is het open source pakket x264. Deze toepassingen maken reeds gebruik van de x264 encoder). Dus hier zou ik geen licence kosten over hoeven te betalen (al zou het wel moeten volgens deze link http://www.mpegla.com/news/n_03-11-17_avc.html )????

[ Voor 11% gewijzigd door jongerenchaos op 06-02-2009 20:44 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Royalty-free houdt in dat je niet per stream of per gedistribueerde file, etc. hoeft te betalen (iig niet als je niet op enorme schaal bezig bent: als je dat document even doorleest zie je al dat je in de meeste gevallen gewoon niets hoeft te betalen. ) Het kan best zijn dat je moet betalen voor het gebruiken van de encoder, da's gewoon normale software licencing.

Ik weet overigens niet zeker in hoeverre die hele licencing terms in dat document toepasbaar zijn in Nederland, aangezien wij met z'n allen schijt hebben aan octrooien op software zoals ze die in de VS hebben.

Als je 't 100% licence- en royalty-free wilt hebben moet je toch richting Ogg Vorbis en Ogg Theora e.d. gaan kijken. Maar het rottige daarvan is dat niemand 't ondersteunt aan de playerkant. Behalve VLC enzo, maar niets wat standaard in OS'en zit.

[ Voor 61% gewijzigd door CyBeR op 06-02-2009 21:20 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• NLChris
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-01 09:04
Ik denk dat Ogg als audiocodec en Theora als videocodec een van de weinige zijn die op alle fronten vrij te gebruiken zijn
Pagina: 1