laptop krijgt geen internet

Pagina: 1
Acties:

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33
Ik heb een asus WL500gpv2 router gekocht. Deze is aangesloten op een zyxel 2602h router. Ik wil hiermee mijn telefoonverbinding op de zyxel kunnen gebruiken, en draadloos internetten via de asus. Daarnaast moeten er een printer en een externe hdd aangesloten worden op de usb poorten zodat deze in het netwerk gebruikt kunnen worden.

Mijn probleem is dat de laptop niet op internet komt. Zowel bedraad als draadloos heeft hij wel verbinding met de router, maar houdt het alleen lokaal. Om het makkelijk te houden heb ik nog maar even geen encryptie op de beveiliging gezet. De laptop werkt op Vista.

Op de asus heb ik met een utp kabel ook een desktop aangesloten die op XP SP3 draait. Deze krijgt wel internet.

Ik heb al eea gegoogled en las dat ik de routers op een ander subnet moet laten werken. Dat heb ik gedaan. De zyxel werkt op 255.255.255.0 en de asus werkt op 255.255.254.0 Ook de ip adressen zijn niet gelijk en ik heb de ip pool verdeelt. De asus pakt 2 t/m 100 en de zyxel begint bij 101.

Het vreemde is dat de desktop op de asus aangesloten is met de utp, maar rechtsreeks verbinding maakt met de zyxel. Bij ipconfig zie ik dat hij op subnet 255 zit en ip eindigt op 101.

Wie heeft hier een zinnig antwoord op?

-edit- Als ik tracert www.google.nl ingeef kan hij wel achterhalen dat google 74.125.77.99 is, maar het doelnetwerk is niet bereikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door xxander968 op 06-02-2009 17:32 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Hmm, die routers kan je gewoon in hetzelfde netwerk laten hoor (mits de Zyxel routeert/dhcp't). Kwestie van de Asus een IP geven wat in de range van de Zyxel ligt maar niet in gebruik is en het liefst ook niet uitgedeeld kan worden door de dhcp en de dhcp server in de Asus uitzetten :) Wel een van de LAN poortjes gebruiken, de WAN moet leegblijven.

• xxander968
De DHCp functie van beide routers staat aan. Ik heb voor de asus ip 192.168.1.1 en voor de zyxel 192.168.1.254. Deze ip´s kunnen niet gebruikt worden door de dhcp functie opmdat k de ip pool heb ingegeven van 2 tot en met 100 voor de asus en 101 en verder voor de zyxel. De Wan poort gebruik ik niet.

Zoals ik het nu heb is de ip toch in range van de zyxel?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb al eea gegoogled en las dat ik de routers op een ander subnet moet laten werken. Dat heb ik gedaan. De zyxel werkt op 255.255.255.0 en de asus werkt op 255.255.254.0
Je begrijpt dat je asus nu een subnet gebruikt wat 2x zo groot is als dat van de zyxel , en dat het subnet van de zyxel volledig binnen het subnet van de asus valt ? 8)
ik vermoed van niet eigenlijk

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• xxander968
u_nix_we_all schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 18:18:
[...]

Je begrijpt dat je asus nu een subnet gebruikt wat 2x zo groot is als dat van de zyxel , en dat het subnet van de zyxel volledig binnen het subnet van de asus valt ? 8)
ik vermoed van niet eigenlijk
Als je vermoedens altijd zo zijn moet je de beurshandel eens uitproberen :) Ik begrijp het inderdaad niet. Moet ik dat subnet gewoon gelijk houden of moet ik iets anders aan het subnet wijzigen?

-edit- Ik heb het subnet gewijzigd en de DHCP functie uitgezet in de Asus. Nu werkt de laptop inderdaad! U wordt bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door xxander968 op 06-02-2009 19:03 ]