Toon posts:

Aan / uit schakelaar lichtnet via GSM

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• pinockio
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 30-11 11:00
Al gezocht op dit forum, maar niet gevonden: een schakelaar met een GSM-module die dus 230V schakelt na het ontvangen van een GSM-signaal.

Hier en op internet heb ik niets kunnen vinden, misschien zoek ik verkeerd (o.a. gezocht op "GSM" in dit forum en op "GSM module").

De bedoeling is een PC (voor Remote Desktop) aan te zetten op afstand; uitschakelen kan in principe vanuit Windows dus dat is niet nodig. Naar WOL etc. heb ik al gekeken, maar dat is niet de bedoeling.

Ik neem aan dat zoiets al aangeboden wordt maar heb geen idee hoe zoiets heet. Bij Conrad vind ik onder Domotica niets wat erop lijkt. Wel elders nr. 190997 - 89 - dit is een telemetriemodule die veel meer kan dan ik nodig vind en deze kost ook nog eens 289 euro.

Je zou zoiets natuurlijk kunnen fabriceren met:

- Een GSM-module
- Een relais
- Div. stekkers en snoeren

Nu heb ik de volgende alternatieven bedacht:

GSM-module: oud mobieltje met een prepaid-kaartje

Relais, stekkers en snoeren etc: zo'n stekkerdoos met afstandsbediening. Bijv. http://www.panda.nl/product_info.php?products_id=773 - 20 euro, elders ook goedkoper.

De puls die normaal via de afstandsbediening komt, komt dan simpelweg van het mobieltje (trilalarm). Aanzetten moet dan al vrij simpel zijn, en dat voor iets van 30-40 euro.

Is het wat? Ik heb nu al meerdere geïnteresseerden.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• steffex
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 10:49

steffex

Dev nerd

waarom is WOL geen optie? want een stekkerblok aanzetten bij het ontvangen van een gsm signaal zet je pc nog niet aan!

WOL is in mijn ogen de oplossing hiervoor. Altijd stroom op het blok en zodra de netwerkkaart een WOL-pakketje ontvangt, gaat de pc aan. Dit is zelfs via scripting op een webserver te regelen.

Daarom zeer benieuwd naar je reden...

[Voor 51% gewijzigd door steffex op 06-02-2009 17:32. Reden: extra]

Freelance developer - Gadget freak - Motorrijder

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01-12 15:07
Velleman heeft een kitje wat schakelt via een GSM (backlight van het schermpje licht doorgaans op als er naar gebeld wordt, dat wordt met lichtsensor opgemeten), misschien kan je daarmee verder?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
-

[Voor 255% gewijzigd door Dre op 04-02-2010 18:33]

• pinockio
naftebakje schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 17:39:
Velleman heeft een kitje wat schakelt via een GSM (backlight van het schermpje licht doorgaans op als er naar gebeld wordt, dat wordt met lichtsensor opgemeten), misschien kan je daarmee verder?
Kijk, daar heb ik wat aan.
Als ik nu gewoon aangeef dat ik dat niet wil, is dat niet voldoende?

Maar goed, als we die discussie toch krijgen:

- WOL werkt niet via elk moederbord (sterker nog, ik heb het op 3 PC's geprobeerd, met 3 verschillende netwerkkaarten, MET KABELTJE, en ik heb het niet aan de praat gekregen --- voor iemand met 8 jaar ervaring betekent dit gewoon: jammer, maar dan verzinnen we iets anders).
- WOL werkt met obscure programmaatjes die ik voor het grootste deel NIET aan de praat krijg
- WOL moet in de firewall ingesteld worden, ik zet liever geen extra poorten open
- WOL kent geen enkele beveiliging (dit wel, nl. het GSM-nummer is niet bij iedereen bekend) ---- minder goed argument, ik weet het.
- Het moet ook door personen gebruikt worden die nog net een Word-briefje kunnen typen en natuurlijk ook weten hoe ze moeten bellen. Daar is ook veel over te zeggen maar niets is zo foolproof als even een nummer bellen en dan 2 minuten later "inbellen".

Het is overigens geen enkel probleem als de PC's een keer te vaak aan gaan, wel als het een keer te vaak niet werkt. En dat laatste is bij WOL nogal eens het geval.

Maar die hele discussie wil ik dus NIET voeren, laten we dit draadje gewoon schoon houden en ons concentreren op een aan/uit schakelaar (mag ook alleen AAN zijn) via GSM. (Dank je! :P)
awaarle schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 17:41:
[...]

(1) Je kan in de bios instellen dat de pc automatisch opstart als het stekkerblok aangaat.

(2) Maar WOL lijkt me idd handiger
1. Juist.Daar is heus al lang en breed over nagedacht. Bovendien heb ik in de startpost al aangegeven wat ik wil (niet voor niets in het elektronica-forum, niet in netwerken of NTS). En: nee dus, voor mij niet, graag ook niet verder op ingaan. 2. (Doorgestreept door mij, want: NIET handiger. Zie boven :> ).

Kortom:

- Kent iemand een dergelijke oplossing?
- Zijn deze kant en klaar te krijgen?
- Iemand nog tips?

Als ik het ga uitvoeren (wat zeer waarschijnlijk is) komt er hier een verslag met foto's.

[Voor 20% gewijzigd door pinockio op 06-02-2009 19:54]

• daan08
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 12:18

daan08

PEBKAC

pinockio schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 16:57:
De puls die normaal via de afstandsbediening komt, komt dan simpelweg van het mobieltje (trilalarm).
Mobieltje wordt gebeld -> trilalarm gaat via schakeling/motortje wat aan/uit pulseert -> bypass motortje naar een schakelaar op 433mhz zendmodule zodat die triggert -> stekkerblok aan -> pc aan (in bios zo instellen dat pc 'power state on after power loss'

Is dat niks? Denk alleen dat je voor de zekerheid de telefoon maar 1 keer moet laten overgaan, anders blijft die module trigerren aan/uit 8)7

• pinockio
bulldoze schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 19:38:
[...]
Mobieltje wordt gebeld -> trilalarm gaat via schakeling/motortje wat aan/uit pulseert -> bypass motortje naar een schakelaar op 433mhz zendmodule zodat die triggert -> stekkerblok aan -> pc aan (in bios zo instellen dat pc 'power state on after power loss'

Is dat niks? Denk alleen dat je voor de zekerheid de telefoon maar 1 keer moet laten overgaan, anders blijft die module trigerren aan/uit 8)7
Nee... ik ga gewoon dingen doorverbinden. Niet teveel stappen. Bovendien wordt de afstandsbediening niet meer gebruikt; ik kan gewoon de vier stekkerdozen gebruiken op vier locaties. Dat betekent per locatie een investering van 4 euro voor een stekkerdoos.

(Hier om de hoek zit een winkel die zo'n setje met 4 stekkerdozen voor 16 euro verkoopt.)

Wat ik begrepen heb is dat een trilalarm werkt via een motortje dat het gewicht van de batterij in beweging zet (of zoiets). Er lopen draden naar het relais dat in het stopcontact zit. Wanneer er een stroom naar het motortje loopt, wordt dus het relais aangestuurd.

Het mobieltje heb ik gewoon liggen, heb er nog wel 5 liggen die nog werken. Deze mogen ook gewoon opengemaakt worden.

Dus:

GSM ----draad---- relais (in stekkerdoos) --(draad)--- PC

[Voor 14% gewijzigd door pinockio op 06-02-2009 19:53]

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
pinockio schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 19:49:
Wanneer er een stroom naar het motortje loopt, wordt dus het relais aangestuurd.
Wanneer er geen stroom meer naar het motortje loopt, gaat het relais weer open. Dus je moet iig iets maken (zoeken) dat aan blijft tot je de pc afsluit (via RD).

Bij dit soort onbeheerde electro projecten zou ik eerder een bestaande oplossing zoeken (ivm aansprakelijkheid enzo).

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

SA007

Moderator Tweaking
Ikzelf zou een oud mobieltje pakken (eentje zo oud dat ie nog werkt met een seriele datakabel, bijv de siemens *35 serie)
Die aan een microcontroller hangen en wachten op een RING uitput (die geeft ie als hij gebeld wordt) en dan die microcontroller de pc aan aan signaal sturen naar de aan/uit knop, en er een feedback naar de microcontroller aanhangen (5v draad van een molex naar een pinnetje van het ding) zodat hij ziet als de pc aangaat/is.

Eventueel zou dat ook nog kunnen via usb wake, dan heb je ook meteen 5V om het mobielje mee van stroom te voorzien.

Klok is stuk :(

• pinockio
Anthor schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 13:55:
[...]

Wanneer er geen stroom meer naar het motortje loopt, gaat het relais weer open. Dus je moet iig iets maken (zoeken) dat aan blijft tot je de pc afsluit (via RD).

Bij dit soort onbeheerde electro projecten zou ik eerder een bestaande oplossing zoeken (ivm aansprakelijkheid enzo).
Nee hoor, het is m.i. voldoende een impuls te geven aan het circuit dat in de "stekkerdoos met afstandsbediening" zit. Een eenmalige puls zorgt er namelijk voor dat het relais geschakeld blijft. Dat betekent dat ergens in het circuit een optie zit om met één puls het relais aan te laten staan en met (een andere) puls dit uit te zetten.

Bestaande oplossing: is die er dan?
En verder: als je kijkt hoe knullig zo'n ding van binnen in elkaar zit (goedkope printjes) durf ik daar best aan te solderen.
SA007 schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 16:33:
Ikzelf zou een oud mobieltje pakken (eentje zo oud dat ie nog werkt met een seriele datakabel, bijv de siemens *35 serie)
Die aan een microcontroller hangen en wachten op een RING uitput (die geeft ie als hij gebeld wordt) en dan die microcontroller de pc aan aan signaal sturen naar de aan/uit knop, en er een feedback naar de microcontroller aanhangen (5v draad van een molex naar een pinnetje van het ding) zodat hij ziet als de pc aangaat/is.

Eventueel zou dat ook nog kunnen via usb wake, dan heb je ook meteen 5V om het mobielje mee van stroom te voorzien.
Sja iets met datakabels etc. is me te omslachtig en te specifiek (niet alle mobieltjes hebben dat). Overigens hang ik het mobieltje natuurlijk aan de lader.

[Voor 31% gewijzigd door pinockio op 07-02-2009 17:21]

• vapoto
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-01-2014
Jouw oplossing is misschien iets eenvoudiger, maar deze is veiliger (nummer van beller moet dacht ik in contactenlijst staan) en kan 3 relais aansturen. Hier kan je het vinden (site van Elektor). Je kan 1 artikel gratis downloaden als je een nieuwe account aanmaakt.
Het is misschien veel te uitgebreid voor jou, maar ik kan het toch niet laten om het te melden :P

• pinockio
vapoto schreef op zondag 08 februari 2009 @ 21:53:
Jouw oplossing is misschien iets eenvoudiger, maar deze is veiliger (nummer van beller moet dacht ik in contactenlijst staan) en kan 3 relais aansturen. [(...)
Kijk, zoiets zocht ik.... ik zal er eens naar kijken, interessant! (Wel kost het bouwpakket 69 euro, dat is dan weer een stuk meer dan wat ik bedacht had.)

En verder via de links in het artikel veel interessante info:

http://www.blafusel.de/misc/heizung.html

http://sourceforge.net/projects/winavr

www.communica.se/multitech/gprs_at.pdf

www.mobilecity.cz/doc/GSM_03.38_5.3.0.pdf

www.mikrocontroller.net/articles/Handy

http://twit88.com/home/utility/sms-pdu-encode-decode

www.cache-test-dummies.de/tools/koordinatenumrechnung

www.blafusel.de/misc/mc_gsm.html

[Voor 44% gewijzigd door pinockio op 08-02-2009 23:14]

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18:53
pinockio schreef op zondag 08 februari 2009 @ 23:11:
[...]
Kijk, zoiets zocht ik.... ik zal er eens naar kijken, interessant! (Wel kost het bouwpakket 69 euro, dat is dan weer een stuk meer dan wat ik bedacht had.)
Dat is dus precies wat SA007 bedoelt, het vergt echter wel behoorlijk wat kennis. (je moet bijv AVR programmeren)

My favorite programming language is solder.

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

SA007

Moderator Tweaking
Puch-Maxi: Zoveel kennis heb je er niet voor nodig, je hoeft het alleen in elkaar te solderen, bij het bouwpakket krijg je een geprogrammeerde AVR erbij etc.

Maar het is inderdaad bijna exact wat ik bedoelde. Alleen met een stuk meer functies.

Klok is stuk :(

• vapoto
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-01-2014
pinockio schreef op zondag 08 februari 2009 @ 23:11:
[...]

...
Het bouwpakket kost misschien wel veel, maar als je de printplaat zelf etst, de onderdelen bij bv. Conrad koopt en de overbodige functies eraf haalt (doe dit wel alleen als je weet waarvoor alles dient :P) dan kom je toch op een veel kleiner bedrag uit. Die AVR programmeren lijkt mij nu niet zo moeilijk, je kan zo'n USB-programmer ook bij Elektor bestellen ergens. De code staat allemaal in het artikel en als je je er een beetje in verdiept kan je het helemaal naar wens aanpasen.

• water_escape
  • Laatst online: 20:41

Water-Escape [ www.bunkerbusterforum.com ]

• mooseman007
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 25-04-2014
Je kan de trilmotor van een oude gsm vervangen door de inputs van een optocoupler (bv een 4n25) in serie met een weerstand. De outputs van de optocoupler hang je dan parallel aan de aan/uit knop van je pc en bellen maar.

Uiteraard moet je de ringtone op trillen zetten.

[USR5461 router hacking]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee