• R3dJ3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-09-2024
Heren,

ik wil zelf een soort van backup oplossing voor vmware machines gaan bouwen.
mijn idee is om een complete server in een VM te laten draaien. op een ESXi server.
vervolgens op deze zelfde fysieke ESXi server een windows xp met daarop een sceduler die savonds een gehele backup maakt van de VM server(met vmware converter).
deze backup VM moet hij dan naar een andere fysieke ESXi server wegschrijven.
nu heb ik al staan googlen en zoeken maar is er een manier om met een windows xp een koppeling te maken naar een share op een ESXi server ?

dit leek mij een leuke oplossing voor hardware matige faillures snel op te lossen en het bedrijf snel weer in de lucht te krijgen. omdat je dan zo op de andere ESXi server de vm kan starten.

mvg.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor jezelf.... Om het bedrijf....

Ik snap je vraag gedeeltelijk (kan ik een XP VM gebruiken om een ESXi-node te backuppen); zeer waarschijnlijk niet tenzij je een soort van backup-agent of iets dergelijks installeert. En omdat je ESXi hebt, kan je ook geen VMotion realiseren met de 2e bak dus ook dat valt een beetje af.

Oftewel; slimmer lijkt me om downtime in te bouwen en op een andere manier de hele node in 1x te snapshotten naar shared storage ofzo. Maar ja, je vraagstelling en technisch ontwerp schieten, imho, aanzienlijk tekort voor een gedegen antwoord.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 06-02-2009 16:15 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Welk OS wil je backuppen?
Welke software gebruik je nu ?
Is de backup op een geografische andere locatie ?

• R3dJ3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-09-2024
MAX3400 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 16:14:
Voor jezelf.... Om het bedrijf....

Ik snap je vraag gedeeltelijk (kan ik een XP VM gebruiken om een ESXi-node te backuppen); zeer waarschijnlijk niet tenzij je een soort van backup-agent of iets dergelijks installeert. En omdat je ESXi hebt, kan je ook geen VMotion realiseren met de 2e bak dus ook dat valt een beetje af.

Oftewel; slimmer lijkt me om downtime in te bouwen en op een andere manier de hele node in 1x te snapshotten naar shared storage ofzo. Maar ja, je vraagstelling en technisch ontwerp schieten, imho, aanzienlijk tekort voor een gedegen antwoord.
mijn excuses voor het niet duidelijk formuleren dan.

maar ik bedoel eigenlijk een virtuele server. momenteel hebben wij een windows 2003 server. deze gaan we virtualiseren in een VM image. deze image komt op een ESXi server te staan en wordt vanaf die server ook gedraaid.

ten 2e hebben we dus inderdaad nog een ESXi server.
daar wil ik elke nacht alleen die VM heen gekopieerd hebben terwijl de VM niet uit hoeft op de primare server. en dit is volgens mogelijk met de converter, alleen heb ik hier een aparte VM voor nodig (XP b.v).
nu moet ik in deze XP dus een koppeling kunnen maken met een share op de 2e ESXi server, zodat ik de VM copie hier kan laten neerzetten.

mijn vraag is dus. is het mogelijk om op de ESXi server een share aan te maken, waarvanuit ik met windows op kan koppelen.

mvg.

edit:
Ja de servers staan op dezelfde lokatie. (patchkast)

• Question Mark
  • Laatst online: 17:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat wil je bereiken met je backup?
  • Uitval van je ESX host op kunnen vangen?
  • Individuele files kunnen restoren van je VM?
  • Disaster recovery van je VM?
De te kiezen backup-oplossing is nl. sterk afhankelijk van de antwoorden op bovenstaande vragen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MAX3400
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tja, geen idee wat voor Server 2003 licentie je hebt noch wat er aan applicaties op draait maar ik lees dus dat je 2 ESXi-nodes hebt en ervoor wil zorgen dat in ieder geval 1 VM (Server 2003 dus) altijd 100% in de lucht wil houden (of je het nou backup noemt of whatever).

Als de ESXi-nodes elkaar kunnen zien (als in; zelfde netwerk/subnet/etc), dan kan je dus ook een mooi VM-netwerk opbouwen. Het lijkt me dan zinvoller om op node2 een extra Server 2003 te installeren en die te clusteren (Windows-clustering dus over een VM-net) met Server 2003 op node1.

Wat is hier het resultaat van, in mijn optiek?
- je hebt geen file-locking van de VMDK op file-niveau door de nodes.
- je kan een 3e VM in de lucht brengen (whatever OS) en daar een Windows-backup tool op draaien.
- je kan beide 2003 VM's met een agent backuppen naar storage (waar dat ook staat)
- minder menselijke interventie omdat een Windows cluster zelf bepaalt welke aktief moet zijn/worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1