Koeloplossingen voor een Club3d HD4870

Pagina: 1
Acties:

• Elazul
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05-2022
Hoi, hoi,

Ik heb een Club3D HD4870 OC Edition 1Gb GDDR5 in mijn PC steken, maar ik vind de stock cooler luidruchtig als hij begint te koelen. Ik heb een voorkeur om mijn PC stil te houden, daarom dacht ik deze te vervangen met een passieve koeler. Mijn voorkeur gaat voor de Accelero S1 Rev. 2.

Als ik erop google dan merk je dat er de meegeleverde ram/vrm heatsinks niet passen op een HD4870 en dat zalman heatsinks de klus konden klaren. In t.net vond ik een paar reacties op het forum waarin dit met de standaardheatsinks van Arctic wel goed lukt met een Club3D HD4870 omdat de chiplayout wat verschilt.

Ik vraag mij af, zijn er andere tweakers die een Accelero S1 Rev. 2 op een Club3d HD4870 hebben geplaatst?
-Zo ja, was het makkelijk te plaatsen?
-Had je ook de Zalman vrm heatsinks en/of thermal paste nodig?
-Welke koelpasta heb je ervoor gebruikt?
-Ben je tevreden van de resultaten dat een Accelero S1 Rev. 2 neerlegt (temp °C idle/load?)

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
productreview: Arctic Cooling Accelero S1 Rev. 2 review door Verwijderd

Hier staat er wat meer over en hoe die persoon het heeft opgelost

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:40

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een HD4870 passief koelen? Het lijkt me sterk dat je daar positieve ervaringen mee gaat krijgen.

Verwijderd

Ik zou er inderdaad op z'n minst een stille 120mm fan aan hangen, anders wordt de boel wel een beetje warm. Vooral het geheugen en de VRM's kunnen wel wat airflow gebruiken.

• Elazul
Ik heb de review gelezen van F for Fragging. Er is een reactie geschreven door jipjo. Dit heeft hij geschreven:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb de koeler van mijn HD 4870 club 3d , 512 OC versie (!!) vervangen door de arctic accelero s1 rev 2. Dat ging heel makkelijk! Ik had me suf gelezen over heatsinks die niet pasten en of loslieten, maar de layout van de club 3d is anders . Het is een kwestie van 4 schroeven losschroeven, stekkertje van de fan eruit en de koeler met 4 schroeven vastschroeven.

Zelfs voor een onhandig tiep als ik prima te doen.

Draait nu op 10 graden minder, volstrekt onhoorbaar! (passief gekoeld) Ik ben zelf erg onder de indruk. En dat voor 18 euro.

Voor 7 euro heb je ook de turbo module, die koelt nog veel beter. dat si dan alleen niet passief maar ook heel stil. Helaas was de mijne DOA: maar 1 vd 2 fans draait...

Draai dus nu crysis op een overklokte 4870 passief gekoeld... bij 50 graden

Spread the word

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Is dit echt zo'n slecht idee? Ik dacht dat de Accelero S1 Rev. 2 zonder fan het beter deed dan de stock cooler zelf of heb ik het fout begrepen? Ik heb een Antec P182 behuizing met de 3 standaard case fans (waarvan 1 90mm intake) en plan niet (of weinig) te gaan overklokken.

Maar ik ben open tot suggesties, OK, welke fan zou je me aanraden (met de nadruk dat ie stil moet zijn)?

Verwijderd

sinds drie dagen heb ik een Scythe Musashi op mijn HD4850 plakken. op de laagste stand hoor je m niet, en dan ook echt niet. koelt dan alsnog als een tierelier. bij mij idle van +/- 65* naar 31* gegaan.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:06
Ik heb sinds vorig jaar een Accelero S1 rev 2 incl Turbo module op m'n HIS HD2600XT zitten want het stock orbje stelde niks voor: met gamen verschillende keren ineens zwart beeld gehad. Na uitzoeken bleek dat de GPU gewoon 92 graden werd :X Na vervangen door de S2-r2 was het nog maar zo'n 55 graden stressed passief zonder gebruik van de turbo module (met turbo module 45 graden)

Sinds een maand heb ik een nieuwe PC met Club3D HD4870 1 GB OC-edition... Nou weet ik van het probleem dat de VRM-module nogal heet kan worden. Dus heb ik toevallig vanmiddag de doos van de Accelero er even bij gepakt en de VRM-koelblokken gepakt die niet op de HD2600XT geplaatst kunnen/hoeven worden en ik dus nog steeds los had liggen, om te kijken of ik die op m'n 4870 erbij kan plakken.

Maar de extra koelblokken van de Accelero S1 rev 2 kan ik zover ik kon zien (heb de stock VRM-cooler er niet af gehaald) NIET op de HD4870 OC-edition kwijt. Dus ik ben bang dat een Accelero S1 rev 2 voor de HD4870 OC-edition uiteindelijk niks gaat worden.

De hoofdkoeler past wel op de chip en koelt ook passief nog erg goed zover ik op internet gelezen heb, maar als je het geheugen en de VRM niet koel kan houden heb je er immers nog niks aan.

• Elazul
Knightwolf schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 02:17:
Ik heb sinds vorig jaar een Accelero S1 rev 2 incl Turbo module op m'n HIS HD2600XT zitten want het stock orbje stelde niks voor: met gamen verschillende keren ineens zwart beeld gehad. Na uitzoeken bleek dat de GPU gewoon 92 graden werd :X Na vervangen door de S2-r2 was het nog maar zo'n 55 graden stressed passief zonder gebruik van de turbo module (met turbo module 45 graden)

Sinds een maand heb ik een nieuwe PC met Club3D HD4870 1 GB OC-edition... Nou weet ik van het probleem dat de VRM-module nogal heet kan worden. Dus heb ik toevallig vanmiddag de doos van de Accelero er even bij gepakt en de VRM-koelblokken gepakt die niet op de HD2600XT geplaatst kunnen/hoeven worden en ik dus nog steeds los had liggen, om te kijken of ik die op m'n 4870 erbij kan plakken.

Maar de extra koelblokken van de Accelero S1 rev 2 kan ik zover ik kon zien (heb de stock VRM-cooler er niet af gehaald) NIET op de HD4870 OC-edition kwijt. Dus ik ben bang dat een Accelero S1 rev 2 voor de HD4870 OC-edition uiteindelijk niks gaat worden.

De hoofdkoeler past wel op de chip en koelt ook passief nog erg goed zover ik op internet gelezen heb, maar als je het geheugen en de VRM niet koel kan houden heb je er immers nog niks aan.
.
Komt het omdat ie de heatsinks te hoog zijn of ligt het aan iets anders? Ik heb reeds gelezen op het Internet dat dit verholpen kan worden door Zalman ZM-RHS1 te gebruiken ipv de standaard VRM-koelers omdat deze wat lager zijn qua hoogte?

• Knightwolf
Nee heeft niks met de hoogte te maken, boven het hele VRM gedeelte zit niks namelijk. Past gewoon niet qua afmetingen en model.

• Red hot
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-12-2025
Ga voor een Zalman VF1000. Die is ook "onhoorbaar"

Verwijderd

enige onderbouwing is geen overbodige luxe :)

Verwijderd

http://hardforum.com/show...45181&highlight=rivatuner

Dit heb ik bij mijn kaart gedaan. Nu is hij lekker stil.

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-02 21:27

SECURITEH

Man of legend.

Zelf heb ik een Thermalright T-Rad² op mijn HD4870 512MB gedaan en ben er zeer tevreden over (heb de GPU temparatuur nooit over de 50 graden Celsius zien gaan zonder OC).
Je kan er een enkele 120mm fan opzetten of 2x 92mm fans (die laatste heb ik gedaan).
Maar ik ben bang dat je pasief niet echt ver komt met deze kaart.

[ Voor 9% gewijzigd door SECURITEH op 09-02-2009 01:15 ]

• Knightwolf
Red hot schreef op zondag 08 februari 2009 @ 19:51:
Ga voor een Zalman VF1000. Die is ook "onhoorbaar"
Dat is toch een soortgelijke cooler die Zerotherm bij de Club3D Overclocked Edition standaard al op zit?

Edit: Belangrijk !!

Ik heb zojuist met zoeken naar voorbeeldplaatjes ontdekt dat er meerdere types 4870 zijn. En dan bedoel ik op de bouw-elementen van het VRM-gedeelte. Foto's die ik overal op internet zie staan komen NIET overeen met hoe mijn 4870 is opgebouwd. Op die foto's zie ik dat de extra koelonderdelen van de Accelero S1 rev-2 WEL zouden moeten passen.
High res plaatje: http://www.club3d.nl/inde.../highres/CGAX_4872DDO.jpg

Dus dan is het maar net welke variant van de kaart je hebt of je de extra koelblokken van de Accelero S1 rev-2 kan gebruiken of niet. Waar dit bouwverschil door komt weet ik nog niet, ben daar nog niet achter, maar ik zoek verder.

Ik ga ff kijken of ik een bruikbare foto van m'n eigen kaart heb en die upload ik dan wel om het verschil aan te kunnen geven.

Edit 2:
Dit is een foto van mijn kaart toen ik hem net gekocht had eind december. Heb geen closeup van het VRM gedeelte kunnen vinden, maar het is hier ook wel goed op te zien dat dit anders is dan de kaart die op internet te vinden is.
http://i11.photobucket.co...r/Videokaart/IMG_0491.jpg

Edit 3:
Ok ik denk dat ik het gevonden heb.
Het plaatje dat ik hierboven postte is een 512 MB versie
http://www.club3d.nl/inde...highres/CGAX_48724DDO.jpg
Dit is een 1024 MB versie die er hetzelfde uit ziet als de mijne. Ik heb ook een 1024 MB versie.

Ofwel: als dit idd het verschil uitmaakt kunnen de bijgeleverde koelblokjes van de Accelero S2 rev-2 voor het VRM gedeelte niet op de 1024 MB versie maar wel op de 512 MB versie gemonteerd worden.
Maar ik weet niet of dat zoveel uitmaakt. De koelblokjes die van Club3D vanaf de fabriek op de 4870 gemonteerd zitten zijn van koper, en de koelblokjes van de Accelero zijn van iets minder geleidend aluminium.

[ Voor 98% gewijzigd door Knightwolf op 09-02-2009 02:47 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hier ook goede ervaringen met de Arctic Cooling Accelero S1 Rev2, hier dan op een HD4850.
Maar wat ik heb gedaan om de VRMs te koelen is gewoon van het originele koelblok het gedeelte wat de VRMs bedekt afzagen. Ik heb dus gewoon met een ijzerzaagje dat gedeelte van de originele koeler los gezaagd en er met de 2 originele schroefjes weer op terug gemonteerd.
Je moet wel zorgen dat je de koeltape die onder het blok zit afdekt voordat je gaat zagen, anders gaan daar allemaal ijzersnippertjes op zitten/aan plakken.
Ik heb overigens die tape die er op zat er af gehaald, de schroefpoten wat afgeveild zodat het blokje lager uitkam en drupjes koelpasta op de VRMs gedaan (wel in de gaten houden of je pasta geleid of niet, mijn Arctic Silver 5 wel afaik, dus ik heb het wel met voorzichtigheid gedaan en geinspecteerd met een vergrootglas achteraf). Daarna afgezaagde blokje met verlaagde schroefpoten er weer op. Controleren of het laag genoeg zit en goed contact maakt, en je hebt een blok voor je VRMs.
Daarna de Accelero S1 waaier op de GPU en klaar.

Alleen is de HD4870 dus wel iets anders qua layout, maar mogelijk kun je eenzelfde insteek toepassen indien je bereid bent om gereedschap ter hand te nemen. ;)
De koelblokjes die van Club3D vanaf de fabriek op de 4870 gemonteerd zitten zijn van koper, en de koelblokjes van de Accelero zijn van iets minder geleidend aluminium.
Het komt echter ook heel vaak voor dat dergelijke blokjes gewoon op koper lijken. Op mijn kaart zaten ook koperkleurige blokjes, maar na zagen bleek het toch echt gewoon aluminium met een kopertint te zijn. Enige wat echt van koper was was het contactblok voor de GPU.
Mogelijk dat het op de Club3D HD4870 anders is, ik heb die kaart zelf niet. Maar schijn bedriegt vaak.

[ Voor 18% gewijzigd door Ultraman op 09-02-2009 15:23 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:40

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Niet alleen is de HD4870 anders qua layout, maar die heeft ook digitale VRM itt de analoge van de 4850. Het koelen van de VRM's van de HD4870 is daardoor veel kritischer dan op de 4850.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Klopt inderdaad.
Daarom zou ik passief koelen van die units ook afraden tenzij er echt goede airflow binnen de case is.
Een betrouwbare stille 120mm fan is goed te combineren met de Accelero S1 Rev2. Gewoon ophangen met rubbertjes/tiewraps/draad en je kaart wordt uitstekend gekoeld.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Elazul
Ultraman schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:21:
Klopt inderdaad.
Daarom zou ik passief koelen van die units ook afraden tenzij er echt goede airflow binnen de case is.
Een betrouwbare stille 120mm fan is goed te combineren met de Accelero S1 Rev2. Gewoon ophangen met rubbertjes/tiewraps/draad en je kaart wordt uitstekend gekoeld.
Hmm, nu twijfel ik echt om passief te gaan. Ik denk goede airflow te hebben in mijn case, mijn kaart wordt 43°C warm in idle mode (geen idee hoeveel graden in load), daarom denk ik dat een fan plaatsen mss overkill wordt (rekening houdend dat het videokaart 3 slots inneemt). Maar stel dat ik toch voor een fan zou gaan, welke zou je me aanraden?

• Knightwolf
Je zou een Accelero Twin Turbo kunnen proberen.
nieuws: Arctic Cooling introduceert Accelero Twin Turbo
Als ik lees datie maar 1200-2000 rpm draait zijn ook 80mm fans aardig stil. Maar of hij genoeg is voor een 4870 weet ik niet. Lijkt me eerlijk gezegt van wel, want de 'stock' Zerotherm-cooler die Club3D op de 4870 zet is een heel stuk kleiner en met maar 1 fannetje. Als die het officieel al trekt, moet zo'n Twin Turbo het zeker kunnen.

Afbeeldingslocatie: http://www.dvhardware.net/news/force3d_radeon_hd_4850_4870_accelero.jpg

En anders een Accelero S1 rev 2 met een zelf gemonteerde 120mm fan als je 2x 80mm te luidruchtig vindt... zoals Ultraman al zei :P

Edit:
Dit lijkt me overigens een best aardig oplossing. Elk chipje z'n eigen koelblokje geven, mits dat past onder de koeler die je erop zet. Dat zou iig voor het VRM-gedeelte een oplossing kunnen zijn :)

Afbeeldingslocatie: http://i280.photobucket.com/albums/kk197/bobchonga/DSC00506.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Knightwolf op 09-02-2009 18:04 ]

• darkenergy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02-2023
ik zit te denken over zon scythe musashi op mijn club3d hd487
maar, aangezien hij dan een flink stuk langerwordt vraag ik me af welke behuizingen compatible zijn?
ik neem aan zon coolermaster cosmos s wel breed genoeg is, toch?

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07-2025
Allereerst excuses voor een topic topic een schopje te geven alleen dit leek me de meest logische plek om 't te vragen zonder een nieuw topic te openen!

Ik ben sinds een weekje nu de bezitter van een: XFX Radeon™ HD 4870 1.0 GB DDR5 (HD-487A-ZWFL)
alleen vind persoonlijk dat ie nogal.... een takke herrie maakt (vergeleken met de rest van m'n systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair HX1000W€ 188,-€ 188,-
1Intel Xeon E5520€ 330,19€ 330,19
1Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK3/12G€ 371,62€ 371,62
1LG CH08LS10€ 90,-€ 90,-
1Nexus XiR-3500€ 25,45€ 25,45
1Samsung Spinpoint F1 HD502IJ, 500GB€ 43,95€ 43,95
1Silverstone Raven RV01B-W€ 158,-€ 158,-
1XFX HD4870 1024MB DDR5 PCI-E€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.333,21

(met een Tyan S7025 mobo)

Ik vind de passieve koeler een hele mooie optie om te horen eigenlijk, alleen gaat dit passen met de genoemde kaart? Of is er een beter alternatief? Ik zit ook te kijken naar de Zalman VF1000.

Hoor 't heel graag als er ook eventuele andere opties zijn! Ik overclock niet en game nauwlijks (ehr eigenlijk niet) dus de videokaart hoeft niet zo bar veel te doen...

*edit*
heb 't Arctic Cooling Twin Turbo Pro op me HD4870 gezet en werkt perfect! Is idle met fan aan 32c en zonder fan 59c. Met de stock XFX fan was die 60c idle.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Pagina: 1