In een netwerk met 2 domeincontrollers(Windows 2003) heb ik het volgende probleem:
Door onbekende oorzaak hebben Account operators geen rechten op een groot aantal user objects. Met onderstaand script kan ik per OU goed zetten:
Dit script werkt perfect. Echter na +/- een half uur staan de rechten weer hetzelfde. De Account Operators groep is weer helemaal verdwenen.
Dit is geld voor ongeveer de helft van alle gebruikers, de andere zijn gewoon goed. Ik kan geen structureel verschil ontdekken tussen de users waarbij het wel goed gaat en die andere waar het niet goed gaat. Ook zit het per OU gemixed.
Na zelf zoeken ben ik erachter gekomen dat dit normaal gedrag is voor users lid van een aantal default groepen(b.v. Domain admins). Echter dit is hier niet het geval, de users zijn alleen lid van Domain Users en een aantal zelf gedefinieerde groepen.
Een ander apart verhaal is dat op een virtueel(vmware) testkopie van de PDC dit probleem niet optreed. Wel het missen van de "Account operator" groep maar hier blijven de wijzigingen die het script doet wel behouden.
Mijn vragen:
edit2:
Ik zie net iets, er mist 1 vinkje als ik de groep handmatig of met scipt toevoeg:

Het vreemde is wel dat als ik via advanced naar de special permissions(die dus in het hoofdscherm staan uitgevinkt) ga kijken, dat deze wel allemaal op allow staan:

zo ziet het eruit voor de user objects die wel intact blijven(en waarbij de Account Operators groep waarschijnlijk default is aangemaakt):
Door onbekende oorzaak hebben Account operators geen rechten op een groot aantal user objects. Met onderstaand script kan ik per OU goed zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| Const ADS_ACETYPE_ACCESS_ALLOWED = &H0
Const ADS_FLAG_OBJECT_TYPE_PRESENT = &H1
Const ADS_FLAG_INHERITED_OBJECT_TYPE_PRESENT = &H1
Const ADS_RIGHT_GENERIC_ALL = &H10000000
Set objOU = GetObject("LDAP://ou=PC,ou=AfdelingNaam,ou=User,ou=DSGOR,dc=domeintje,dc=nl") 'specify OU
'Set objOU = GetObject("LDAP://ou=Administrators,dc=domeintje,dc=nl") 'specify OU
objOU.Filter = Array("user")
FOR EACH objUser in objOU
Set objSD = objUser.Get("ntSecurityDescriptor")
Set objDACL = objSD.DiscretionaryACL
Set objAce = CreateObject("AccessControlEntry")
objAce.Trustee = "Account Operators" 'which group to add
objAce.AceFlags = 0 'inherit setting
objAce.AceType = ADS_ACETYPE_ACCESS_ALLOWED 'edit standard(no special) priveleges
objAce.Flags = ADS_FLAG_OBJECT_TYPE_PRESENT 'The ObjectType field is present in the ACE
objAce.AccessMask = ADS_RIGHT_GENERIC_ALL 'allow all
objDacl.AddAce objAce
objSD.DiscretionaryAcl = objDacl
objUser.Put "ntSecurityDescriptor", Array(objSD)
objUser.SetInfo
Next
MsgBox "Script ready!" |
Dit script werkt perfect. Echter na +/- een half uur staan de rechten weer hetzelfde. De Account Operators groep is weer helemaal verdwenen.
Dit is geld voor ongeveer de helft van alle gebruikers, de andere zijn gewoon goed. Ik kan geen structureel verschil ontdekken tussen de users waarbij het wel goed gaat en die andere waar het niet goed gaat. Ook zit het per OU gemixed.
Na zelf zoeken ben ik erachter gekomen dat dit normaal gedrag is voor users lid van een aantal default groepen(b.v. Domain admins). Echter dit is hier niet het geval, de users zijn alleen lid van Domain Users en een aantal zelf gedefinieerde groepen.
Een ander apart verhaal is dat op een virtueel(vmware) testkopie van de PDC dit probleem niet optreed. Wel het missen van de "Account operator" groep maar hier blijven de wijzigingen die het script doet wel behouden.
Mijn vragen:
- Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
- Draait er iets dat dit zou kunnen doen? Zo ja, kan ik dit ook handmatig starten?
edit2:
Ik zie net iets, er mist 1 vinkje als ik de groep handmatig of met scipt toevoeg:

Het vreemde is wel dat als ik via advanced naar de special permissions(die dus in het hoofdscherm staan uitgevinkt) ga kijken, dat deze wel allemaal op allow staan:

zo ziet het eruit voor de user objects die wel intact blijven(en waarbij de Account Operators groep waarschijnlijk default is aangemaakt):
[ Voor 21% gewijzigd door borgdaville op 06-02-2009 14:59 ]
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...