Toon posts:

[Terminal] Wachtwoord voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben klein scriptje aan het schrijven voor in de terminal (.command file), dat mijn energy saving settings veranderd. Dit werkt allemaal prima, maar het vraagt momenteel nog om mijn wachtwoord dat commando het met een sudo moet worden uitgevoert. Aangezien dit script automatisch uitgevoerd moet worden is dit niet echt handig.

Is er een mogelijkheid om ervoor te zorgen dat hij niet meer om mijn wachtwoord vraagt bij het uitvoeren van dit script?

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Dat kan niet, en terecht. Wat wil je precies doen met het script? Als je het via cron laat uitvoeren, voeg dan toe aan de root cron, zonder sudo. Dat werkt wel.

[ Voor 42% gewijzigd door remmelt op 06-02-2009 13:06 ]

• Mr_Light
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Mr_Light

Zo-i-Zo de gekste.

IceManX schreef: sowieso

• royjn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 13:12
Je script in de sudo list zetten met NOPASSWORD

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-01 19:31

TommyGun

Stik er maar in!

Cron, of SSH keys dmv Pageant

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt mensen, ik ga er zo even naar kijken.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

je voert -als root- eenmalig 'visudo' uit om de sudoers file aan te passen, en geeft daarin het script NOPASSWD rechten. Kijk ook hier even :)

Launching containers into space

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het gaat hier om software, dus dit hoort in ASD :)

ACS > ASD

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44

BCC

royjn schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 13:13:
Je script in de sudo list zetten met NOPASSWORD
Leg het dan wel ff goed uit, anders creer je natuurlijk een extreem ranzig beveiligingsrisico :).
Je kan specifieke commandos toestaan in de SUDOERS file waar je geen password voor nodig hebt:
myuser ALL = (ALL) ALL
myuser ALL = NOPASSWD: mycommand
Maar zoals al eerder gezegd: Als je iets geautomatiseerd als root user wil draaien, gebruik dan crontab, daar is het voor!

[ Voor 6% gewijzigd door BCC op 06-02-2009 21:31 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Mr_Light
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Mr_Light

Zo-i-Zo de gekste.

BCC schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:30:
Maar zoals al eerder gezegd: Als je iets geautomatiseerd als root user wil draaien, gebruik dan crontab, daar is het voor!
Meuh alhoewel dat het misschien wel hier het geval is, betekent automatisch niet altijd dat de trigger perse tijd is.

IceManX schreef: sowieso

Pagina: 1