Netwerkprinter in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 17:12

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Ik woon met 10 huisgenoten in een studentenhuis, en ben van plan een netwerkprinter aan te schaffen. Het probleem is dat geen van ons erg veel verstand van computers / netwerken heeft. Ons netwerk bestaat uit niets meer dan een (nieuwe) Linksys wifi router met een stevige switch eraan. De computers draaien allemaal XP of Vista, en delen de internetverbinding, al dan niet via wifi. Veel huisgenoten zitten in een domein (tu/e of fontys) en we hebben geen gezamelijke werkgroep. Van een 'thuisnetwerk' is dus (volgens mij) eigenlijk nauwelijks sprake.

Nu zoek ik een printer die ik gewoon aan de switch kan hangen, waarna iedereen met zomin mogelijk moeite kan printen. Ook het instellen moet niet al te ingewikkeld zijn (als in, goed te doen voor iemand met redelijke computerkennis, mbv een duidelijke handleiding). Alle problemen die mensen gaan ondervinden ('ik zie de printer niet', 'hij vraagt om drivers', 'het papier is op') komen op mijn bordje straks dus die vermijd ik liever op voorhand.

Waar moet ik nou precies op letten bij het aanschaffen van een netwerkprinter? Is het ene merk gebruiksvriendelijker dan het andere? Moet je tegenwoordig nog drivers installeren voor je een netwerkprinter kunt gebruiken?

Bij voorbaat dank :)

TabCinema : NiftySplit

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Koop een nette HP laser met ingebouwde JetDirect. Werkt perfect.

Als mensen komen klagen over dat het papier op is moet je ze gewoon slaan. Iedereen met een iq hoger dan dat van een berggeit kan papier in een printer stoppen.

[ Voor 56% gewijzigd door CyBeR op 06-02-2009 11:50 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Wat is je budget?! Kleur of alleen zwart/wit?

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03 22:28

Jiffy

God, you're ugly!

Bozozo schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 11:47:
Is het ene merk gebruiksvriendelijker dan het andere?
Een netwerkprinter installeren is iets meer werk dan een printer die rechtstreeks op een computer is aangesloten, maar dat scheelt bitter weinig. Groot voordeel is dat de meeste van die netwerkprinters via een webinterface zijn in te stellen wat dus platformonafhankelijk is en waar je dus (behalve dan een webbrowser) geen extra software voor hoeft te hebben. Let op: dit gaat alleen over de basisinstellingen van de printer zelf, niet over het instellen van de printer(driver) op jouw computer!
Moet je tegenwoordig nog drivers installeren voor je een netwerkprinter kunt gebruiken?
Natuurlijk moet dat. Anders weet je computer niet dat er een printer beschikbaar is. De drivers worden gewoon meegeleverd met de printer, maar zijn ook bij de fabrikant te downloaden.

Maar zoals hiervoor al genoemd: budget? Nieuw/tweedehands? Een oerdegelijke tweedehands kantoormachine voor zwaar gebruik zou best wel eens aantrekkelijker kunnen zijn dan een even dure maar veel 'lichtere' nieuwe printer...

[ Voor 10% gewijzigd door Jiffy op 06-02-2009 12:09 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Printer 'drivers' voor netwerkprinters zijn geen echte drivers maar omschrijvingen van wat die printer kan. Dwz, welke papiermaten, kleurinfo, duplexer, dat soort ongein.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eea hangt af van - ik zeg het ook - budget en eisen. Kleur zou ik als het even kan ten zeerste afraden. Ofwel is het duur in de aanschaf (laser), danwel neem je een inkjet en begint de lol. Tonercartridges kopen. Vlekkende troep. Vastlopend papier... als het alleen voor jou zou zijn zou het niet zo'n punt zijn, maar je wil niet voor 20 man een inkjet supporten. Echt niet :o

Ik draai al 8 a 9 jaar met een Apple laserwriter (relabelde HP LJ4) op m'n netwerk. Destijds gratis gekregen. Toen de toner op was een defecte LJ4 gekocht, daar de (nog volle :P ) toner uitgesloopt en in de Apple gehangen. Heeft me in totaal muv papier zo'n EUR 20 gekost in 8 jaar. En het heeft een netwerk interface voor configuratie; drivers installeren moet (zoals bij iedere printer) onder XP, maar het is niet moeilijker dan willekeurige 'normale' apparaat. Gewoon Add Printer -> Local printer (dat is wel even onlogisch) -> Have Disk en dan verwijzen naar je driver file :z

Anno 2009 zou ik niet aanraden om een Apple/HP printer van 10 jaar oud te nemen, maar een goede 2e hands laser heb je <EUR 50 te pakken. Die zijn zoveel fijner in gebruik en onderhoud dan inkjets. Bij hoog verbruik zijn ze ivm lagere kosten toner per pagina goedkoper, bij laag verbruik zijn ze ivm niet uitdrogen inkt goedkoper dan inkjet. Enige aandachtspunt is dat er nog toner voor te krijgen moet zijn. Of je neem een nieuwe laser (hoeft tegenwoordig ook niet meer dan EUR 100 te kosten 8)7) - maar hou er wel rekening mee dat je vaak beter uit bent met een wat ouder maar zeer gangbaar model dan met een nieuwere waar toner moeilijk voor te krijgen is en/of duurder is dan printer zelf ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 17:12

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Budget: Het is een studentenhuis dus het budget is hoe-minder-hoe-beter. Aan de andere kant delen we de kosten met zijn tienen dus 100-200 euro is goed te doen. Daarvoor heb je een nieuwe zwartwit laser met netwerkserver zonder poespas.

Vereisten: Weinig. Iedereen heeft toegang tot goede printers op universiteit / hogeschool / werk als er iets serieus moet worden afgedrukt. Het gaat meer om snel even een routebeschrijving uitdraaien etc.
Wat wel mooi zou zijn is als de printer statistieken bijhoudt van pagina's-geprint-per-IP. Maar dat is meer een pre en zeker geen vereiste.

Ik heb verder al een beetje zitten rondkijken naar tweedehands spul, dat is inderdaad de moeite waard.

Ik hoor alleen niemand over netwerkproblemen... gaat echt iedereen in het netwerk zonder moeite in staat zijn de netwerkprinter te benaderen? Dat lijkt haast te mooi om waar te zijn ;)

Dat van 'het papier is op' was overigens niet serieus bedoeld, al scheelt het soms niet veel hier :P

TabCinema : NiftySplit

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zelfs op mijn stokoud geval heb je niet meer nodig dan de juiste driver en het IP-adres. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die te brain-dead zijn om dat goed te krijgen, maar tenzij je zelf met IP-adressen gaat prutsen zal niemand na install nog problemen hebben.

Het "netwerk" gedeelte van een netwerkprinter is het probleem niet. Papier op. Vastlopend papier. Prutsers die sheetvellen voor inkjets in een laser douwen. Toner op. Printer zegt dat toner op is voor toner op is. Fuser brak. Drum versleten. Te lang niet in de buurt van de printer gestofzuigd. Dat is waar de problemen zitten :+

Als het netwerkkabeltje vastzit hoef je je daar verder geen zorgen over te maken.

Oslik blyat! Oslik!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:19
Bozozo schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 17:25:
Ik hoor alleen niemand over netwerkproblemen... gaat echt iedereen in het netwerk zonder moeite in staat zijn de netwerkprinter te benaderen? Dat lijkt haast te mooi om waar te zijn ;)
Dat is inderdaad niet iets om je zorgen over te maken. Iedereen die lokaal een printer kan installeren moet dit ook voor elkaar kunnen krijgen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bozozo schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 17:25:
Ten eerste, printers zijn per definitie kutdingen. Maar dan heb ik 't over 't fysieke deel. Nooit is de paperjam compleet opgelost :P

Maar verder: ik weiger nog iets anders te gebruiken dan netwerkprinters. Die kun je namelijk op elk OS dat een TCP/IP stack heeft en ueberhaupt een idee heeft over printers installeren. Stuur er desnoods handmatig een bult postscript heen en 't komt eruit. Die USB krengen hebben altijd weer een of ander proprietair iets dat heel moeilijk is om aan de gang te krijgen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Nog wel een tip: neem alsjeblieft een type printer waar Windows XP + Vista de driver voor al aan boord hebben. Dat gaat gegarandeerd een hoop ellende schelen.

Ik gebruik hier een tweedehands HP LJ4 of 5 en installeren is echt een eitje: add local printer, TCP/IP, IP#, type selecteren, klaar
Pagina: 1