Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:29
Ik heb het idee dat mijn E6850 veel en veel te heet word in idle. Gisteren zat ik even op speedfan te kijken en was mijn temp 45-47 in idle. Ook in mijn Bios gaf hij dezelfde temp aan. Ineens schoot de temp zelf ff naar 75 graden (uiteraard allemaal Celcius) en na het uitzetten van de computer kwam hij weer terug op ca. 45. Met de fan op 3000 rpm was hij nét op 42 graden te krijgen. Core1 en Core2 waren volgens speedfan toen nog 44 en 45 graden.

Ik heb extra een Arctic Freezer Pro gekocht om mijn systeem stiller te maken alleen de fan draait nu zo snel dat deze toch nog teveel herrie maakt.

Mijn airflow is volgens mij prima in orde. Ik heb een casefan voorop die inblaast en eentje achterop die uitblaast. Mijn RX3870OC is in idle maar rond de 37 graden dus da pleit in ieder geval voor de goede airflow.
Ik heb ook een speciale Xion Case gekocht voor o.a. de airflow.

Waar kan dit aan liggen? Zou de koelpasta niet goed aangebracht zijn door mijn leverancier of zou de arctic freezer niet goed vast zitten? Ik durf haast niet aan de Arctic Freezer te komen want om dat ding vast te maken aan het mobo vind ik erg lastig met mijn dikke vingers. Dat klik systeem vind ik ook echt VERRE van ideaal.

Stel dat ik toch met koelpasta aan de gang moet welke zou ik dan moeten nemen? De Arctic MX2, Arctic Silver of Ceramic?

Ow ja mijn specs zijn:
Asus P5N-EM HDMI (rev0401)
Intel E6850 @ stock
Arctic Freezer Pro
Be Quiet Straight Power 650W
3 x 1gb Kingston KVR667D2 (@ singel channel kwam ik gisteren toevallig achter :()
MSI RX3870 OC 512mb DDR4
SB Audigy 4
WD160GB S-ATA
Maxtor Diamond Plus 10 200GB S-ATA

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 14:43

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

controleer inderdaad eens of je koeler wel goed vast zit want aan de koeler zelf zal het niet liggen want ik heb met de intel stock koeler 32 graden idle met een quadcore

en voel ook eens of je koeler wel warm wordt , wordt ie dat niet zit ie ws niet goed vast ..

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:38

RvL

Als de koeler niet warm wordt kan het ook betekenen dat de warmteoverdracht niet afdoende is, en dan zul je toch echt met koelpasta aan de slag moeten.

Qua koelpasta zou ik het tegenwoordig niet meer weten. 'Vroeger' gebruikte ik altijd Artic Silver. Tegenwoordig neem ik de moeite niet meer op de in veel gevallen op het koelblok aanwezige koelpastaplaatje te verwijderen en te 'Artic Silveren'. Geen enkel van de door mij gebouwde systemen (met standaard koelpasta dus) wordt te warm.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mezstah
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 11:55
Heb ik ook gehad, zelfde koeler had hem niet goed aangedrukt kan geen kwaad ernaar te kijken.
BGB4rn schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:42:
controleer inderdaad eens of je koeler wel goed vast zit want aan de koeler zelf zal het niet liggen want ik heb met de intel stock koeler 32 graden idle met een quadcore

en voel ook eens of je koeler wel warm wordt , wordt ie dat niet zit ie ws niet goed vast ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
mezstah schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 12:22:
Heb ik ook gehad, zelfde koeler had hem niet goed aangedrukt kan geen kwaad ernaar te kijken.

[...]
Het systeem om ze vast te maken is ook verre van ideaal. Maar goed ik zal toch maar een tube Arctic Silver of MX2 kopen. Zal ik helaas de computer toch weer (gedeeltelijk) moeten demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-09 22:17

Format-C

Tracing Rays

Je kan toch gewoon die pinnetjes even losdraaien, en vervolgens terugdraaien in de beginpositie en dan de koeler er opnieuw opzetten? De koelpasta zit er nog op toch? En je hoeft er niets voor uit elkaar te halen toch?

Gewoon erop zetten, aandrukken tot je klik hoort, en klaar.

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
onnaj schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:33:

Mijn airflow is volgens mij prima in orde. Ik heb een casefan voorop die inblaast en eentje achterop die uitblaast. Mijn RX3870OC is in idle maar rond de 37 graden dus da pleit in ieder geval voor de goede airflow. Ik heb ook een speciale Xion Case gekocht voor o.a. de airflow.
Of dit voldoende is kun je gemakkelijk testen door het systeem een tijdje met de kast open te laten draaien. Als de temperaturen dan aanzienlijk minder zijn klopt er iets niet aan je airflow.
Waar kan dit aan liggen? Zou de koelpasta niet goed aangebracht zijn door mijn leverancier of zou de arctic freezer niet goed vast zitten?
Dat is goed mogelijk, maar de enige manier om daar achter te komen is door hem eraf te halen.
Wellicht kun je iemand anders ernaar laten kijken, bijvoorbeeld iemand met kleinere vingers. :P
Stel dat ik toch met koelpasta aan de gang moet welke zou ik dan moeten nemen? De Arctic MX2, Arctic Silver of Ceramic?
Dergelijke koelpasta's zullen, mits goed aangebracht, doorgaans inderdaad voor een lagere temperatuur zorgen.
3 x 1gb Kingston KVR667D2 (@ singel channel kwam ik gisteren toevallig achter :()
Dat is natuurlijk niet zo gek, want voor dual channel dien je het geheugen in paren te installeren.
Goede kans dus dat het systeem sneller is als je één module verwijdert, omdat het dan tweemaal zoveel geheugenbandbreedte tot zijn beschikking heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 06-02-2009 16:35 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Ik ben toch zelf aan de gang gegaan en heb om het goed te moeten doen het hele moederbord eruit gehaald. Er zat veel maar dan ook veel te veel koelpasta op. de koelpasta zat helemaal over de zijkant van de cpu heen en met een flinke dikke laag. Hopelijk kan ik vd week de foto's even posten. Echt belachelijk dat een computershop zo spullen monteert.Wil ze sowieso met de foto's confronteren.

Maar goed uiteindelijk zelf een nieuw dun laagje aangebracht, waarbij ik moet opmerken dat ik de mx2 niet zo super vind smeren, en daarna de spullen weer in elkaar gezet. Had meteen een Arctic Accelero S1 Rev2 gekocht voor mij MSI RX3870OC. Gelukkig zaten er af-fabriek al heat en ramsinkz op de kaart dus het vervangen stelde niet erg veel voor. Dit lukte zelfs mij.

De Idle temp van de CPU is nu ca. 35 graden idle dus dat is prima en de fan draait tussen de 1900 en 2100 rpm dus kwa geluid veeel beter. Mijn GPU is nu 39-40 idle (na een hele dag aangestaan te hebben) en zonder de turbo module.

De Turbo module past dus nu ook niet meer omdat ze laatst een nieuw mobo hebben geplaatst die maar 2 pcisleuven heeft ipv de 3 die de vorige had. Met de turbo module neemt de vidkaart 3 sloten in dus deze laat ik even achterwege. Ik ben toch niet van plan over te clocken...kan gta zelfs nog fatsoenlijk spelen dus voor mij is het prima zo.

Al met al weer een tevreden persoon afgezien van het gepruts van de computershop.

Heb mijn geheugen vervangen nu maar meteen vervangen door 2 reepjes KVR800D2 CL6 2 Gb. Is het nu beter om in het mobo het geheugen te linken naar 1:1 tov de fsb af kan ik hem gewoon op auto laten staan? Maw op 667 mhz of 800 mhz. Volgens cpuid had ik trouwens nu nog single channel geheugen @ 400 mhz maar een benchmark met 3DMark06 gaf toch aan dat dit geheugen draaide op 800 mhz.

Bedankt voor jullie reacties iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 13:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
onnaj schreef op zondag 08 februari 2009 @ 21:33:
Heb mijn geheugen vervangen nu maar meteen vervangen door 2 reepjes KVR800D2 CL6 2 Gb. Is het nu beter om in het mobo het geheugen te linken naar 1:1 tov de fsb af kan ik hem gewoon op auto laten staan? Maw op 667 mhz of 800 mhz. Volgens cpuid had ik trouwens nu nog single channel geheugen @ 400 mhz maar een benchmark met 3DMark06 gaf toch aan dat dit geheugen draaide op 800 mhz.
Ik zou is proberen om ze op 667 MHz Cl 5 te zetten. Volgens mij kunnen ze dit wel.

Probeer ook is van geheugensloten te wisselen. Ik zie namelijk dat je bord 3 sloten heeft: 2 zwarte en één gele. Probeer dus eens verschillende combinaties en kijk is of je dan wel dual channel krijgt (ik weet niet wat je nu draait).

Daarnaast geeft bijv. 3Dmark06 800 MHz aan omdat bij DDR2 je de dubbele (Double Data Rate) frequentie moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Ik heb nu 1 memory module in de gele en 1 in de zwarte zitten..volgens de mobo handleiding zou dit dual channel moeten zijn. Maar zal vd week es proberen een module in het andere zwarte slot te plaatsen. Sowieso moet de 1e module altijd in de gele zitten volgens de manual anders heb ik pertinent geen dual channel.

Mijn 3mark06 heb ik net even gedraaid en die gaf 11.756 aan, dit lijkt me dan wel weer normaal voor mijn opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
onnaj schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:08:
Ik heb nu 1 memory module in de gele en 1 in de zwarte zitten..volgens de mobo handleiding zou dit dual channel moeten zijn. Maar zal vd week es proberen een module in het andere zwarte slot te plaatsen. Sowieso moet de 1e module altijd in de gele zitten volgens de manual anders heb ik pertinent geen dual channel.

Mijn 3mark06 heb ik net even gedraaid en die gaf 11.756 aan, dit lijkt me dan wel weer normaal voor mijn opstelling.
Nope, je moet ze in dezelfde gekleurde sloten plaatsen, daarom hebben ze ook een kleurtje. Tenminste, tot nu toe heb ik dat alleen maar meegemaakt zou nieuw voor me zijn als dit niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
servicedb schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:13:
[...]

Nope, je moet ze in dezelfde gekleurde sloten plaatsen, daarom hebben ze ook een kleurtje. Tenminste, tot nu toe heb ik dat alleen maar meegemaakt zou nieuw voor me zijn als dit niet zo is.
Tjah, dat hoeft dus volgens mij niet met 3 sloten. Het zoals onnaj het eerder vertelde.

En over die score: die is wel goed voor je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Volgens mij kan dit moederbord helemaal niet in dual channel draaien.

dit zijn de specs: http://www.asus.com/produ...=0&model=2036&modelmenu=1

Ik citeer uit de tekst daar:
Supports DDR2 1066 up to 4GB Memory
Single-channel DDR2 1066(OC) technology boost the system performance to out perform any memory existing solutions in the market.
Ik voel me dus wel weer een beetje extra genaaid...ben nu van een p5b naar een p5n-em gegaan die weliswaar onboard hdmi heeft maar geeneens dual channel geheugen ondersteund en minder mogelijkheden tot uitbreiden. Lreuk mobo voor een htpc maar niet voor een pc waarop regelmatig een game gespeeld wordt.

Wat is jullie advies?

EDIT: link en quote gefatsoeneerd.

[ Voor 3% gewijzigd door onnaj op 08-02-2009 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 23:09
Met je oude geheugen :

Zoals je al zei draai je 3x1gb geheugen.. dit kan volgens mij nooit in dual channel draaien ( het woordt dual geeft het natuurlijk al aan)..

Als je er nou 1 reep geheugen uithaalt en dan je pc nog eens aanzet, kijk dan eens of je wel in dual channel draait.. en wat zegt je gebruikershandleiding / manual van je P5N moederbord over dual channel ?

cpu temp
De temperatuur die je nu hebt is verder prima voor je e6850.. mijn vorige e6850 deed op 3.6Ghz met een Thermalright Ulta eXtreme incl. een noctua 120mm fan idle 35 graden en met de koeler die jij hebt zit die temperatuur wel goed..

nieuwe geheugen
Je geheugen draait op 400mhz, en je ddr2 staat voor double data rate, dus draait je geheugen effectief op 800mhz.. dat klopt wel, maar je geheugen zou mits in de daarvoor bedoelde sloten gewoon in dual channel moeten draaien..

edit: heb je de laatste bios update er wel op staan ? want ik las op de asus site, dat er een bios update beschikbaar is die de weergave van je geheugen snelheid corrigeert want die zou verkeerd zijn aangegeven zoals jij in een reply al schrijft..

[ Voor 12% gewijzigd door Vaporized op 08-02-2009 23:25 . Reden: bios versie ? ]

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Vaporized schreef op zondag 08 februari 2009 @ 23:19:
Met je oude geheugen :

Zoals je al zei draai je 3x1gb geheugen.. dit kan volgens mij nooit in dual channel draaien ( het woordt dual geeft het natuurlijk al aan)..

Als je er nou 1 reep geheugen uithaalt en dan je pc nog eens aanzet, kijk dan eens of je wel in dual channel draait.. en wat zegt je gebruikershandleiding / manual van je P5N moederbord over dual channel ?
Hij heeft nu volgens mij 2 x 2GB erbij gehaald. Dus geen 3 modules meer.

Jammer voor je onnaj. Je zou natuurlijk ook dit moederbord kunnen verkopen (verlies is maar klein in het lagere segment) en dan een nieuwe halen die wel aan je eisen voldoet.

Mijn ervaring is dat je het beste maar wat meer geld moet neertellen voor degelijke hardware dan dat je net wat uitspaart (vaak maar een paar tientjes) en dan veel functies mist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Ik ga nu op zoek naar een mobo van rond de 100,-, welke is dan in mijn geval aan te bevelen?

Ik wil uiteraard mijn mobo terugbrengen naar de winkel waarvan ik hem vandaan heb. Mijn vorige mobo is onder garantie vervangen en toen is er dus dit mobo ingekomen waarmee ik het niet eens ben. Heb alleen geen idee welke ik zal nemen nu.

EDIT: Ik zie nu dat ik vorig jaar september een mobo heb gekocht van € 85,- (de p5L 1394), deze is onder coulane toen vervangen naar een p5B SE en nu heb ik dus een p5n-em hdmi terug gekregen wat in mijn ogen dus zeker een minder bord is. En maar tegen mij zeggen dat ik geluk had, de laatste keer bij coulance want ik zou een beter moederbord hebben gekregen.

Ik zie zelfs dat ik voor de P5B SE ook nog eens bij heb moeten bealen!! Dat wordt morgen even bellen met de directie ben ik bang want dit pik ik dus echt niet.

[ Voor 45% gewijzigd door onnaj op 09-02-2009 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Ik heb ook nog even een aantal fotos van hoe de cpu eruit zag toen ik hem eraf haalde.

Afbeeldingslocatie: http://imgcash1.imageshack.us/Himg12/scaled.php?server=12&filename=snc00128dy6.jpg&xsize=640&ysize=480

Afbeeldingslocatie: http://imgcash5.imageshack.us/Himg21/scaled.php?server=21&filename=snc00132kr1.jpg&xsize=640&ysize=480

http://imgcash3.imageshac...2.jpg&xsize=640&ysize=480

Dat wordt een hatig woordje morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 14:43

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

jemig , das wel erg veel van t goede

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
onnaj schreef op zondag 08 februari 2009 @ 23:08:

Volgens mij kan dit moederbord helemaal niet in dual channel draaien.

dit zijn de specs: http://www.asus.com/produ...=0&model=2036&modelmenu=1
Dat klopt inderdaad. De P5N-EM HDMI heeft een nForce 630i chipset en die ondersteunt alleen singlechannel geheugen. Het maakt wat dat betreft dus niet uit hoe je het geheugen installeert.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Ik kan nu mijn mobo omruilen zonder bijbetaling tegen de P5QL-PRO.

Ik krijg daarnaast nog een tegoedbon van € 75,- voor alle ongemakken, dus is het uiteindelijk netjes opgelost.

Hopelijk zal in t de toekomst beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Ik heb mijn Mobo omgeruild tegen de P5QL-Pro en nog een tegoedbon gekregen gelukkig.

Alles opnieuw in elkaar gezet en geïnstalleerd (alleen nu met Vista X64).

Draait super nu en de cpu is in idle maar +- 30-32 graden en de gpu 37-38 graden, erg netjes dus.

Ook het geheugen draait weer Dualchannel gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Pak overigens geen Speedfan om de temperaturen mee uit te lezen van je cores. Het programma is erg onnauwkeurig. Coretemp / Realtemp is daar beter geschikt voor. Bij mij scheelde het 5-6 graden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
Ik gebruik nu Asus AI Suite, die lijkt me aardig te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 14:15:
Pak overigens geen Speedfan om de temperaturen mee uit te lezen van je cores. Het programma is erg onnauwkeurig. Coretemp / Realtemp is daar beter geschikt voor. Bij mij scheelde het 5-6 graden ;)
Hoe weet jij dat Speedfan inaccuraat meet? Wie weet zijn de andere twee progjes niet correct. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 19:17:

Hoe weet jij dat Speedfan inaccuraat meet? Wie weet zijn de andere twee progjes niet correct. ;)
Dat is algemeen bekend. Het uitlezen van temperaturen was oorspronkelijk niet de voornaamste functie van SpeedFan, zoals de naam ook aangeeft. Bovendien is er voor zowel CoreTemp als RealTemp een actievere support (laatste versies zijn van respectievelijk 19 januari 2009 en 4 februari 2009) en bieden betere ondersteuning voor relatief nieuwe processoren zoals de Core 2 Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Met hierboven. Het is gewoon een feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kijk af en toe in de BIOS, vraag me ook af hoe nauwkeurig dat is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 12:50:
Ik kijk af en toe in de BIOS, vraag me ook af hoe nauwkeurig dat is..
Ook niet al te reprensatief. De processor is dan niet in idle toestand en ook niet in load. Hij verbruikt dan nog wel degelijk wat (soms wel 10%).
Pagina: 1