GZ: Free/Open source tape library software

Pagina: 1
Acties:
  • 556 views

• HaRdWaVe
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-10-2025
Situatieschets:
Er draait hier al een heel tijdje bij ons een tape library (Dell ML6000) met LTO-3 tapes die we gebruiken voor backup van onze storage en servers. Daarvoor gebruiken we Legato Networker.
Daardoor staat de oude tape library (Dell 136T) met een PowerEdge 2550 eraan al een tijdje te verkommeren.
We hebben hier nog een 'berg' oudere LTO-2 en LTO-1 tapes liggen dus werd mij gevraagd om die oude library terug aan de praat te brengen en voor iets nuttigs te gebruiken.

Aangezien dat backup-software voor tape libraries nogal kostelijk is en we niet van plan zijn 2 pakketten te betalen, ben ik op zoek naar gratis/open source software. De mogelijkheden moeten niet enorm zijn, het gaat hier toch niet over kritieke backups maar over lange-termijn archivering en tape-backup van test-servers. Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar het enige dat ik voorlopig tegengekomen ben is software zoals Bacula waar redelijk veel configuratie/pruts-werk aan te pas komt. We zitten hier tegenwoordig trouwens wat krap aan linux/unix administrators waardoor een applicatie die op een microsoft-OS draait de voorkeur krijgt.

Iemand die weet heeft van free/open-source software?

==> HaRdWaVe <==

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:00

SpamLame

niks

ntbackup niet goed genoeg?

• HaRdWaVe
Met ntbackup kan ik niet automatisch tapes wisselen als er een tape vol is. Het is wel belangrijk dat ik kan automatiseren.

==> HaRdWaVe <==

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 09:37
Ik zou dan toch serieus een keuze maken voor bacula. De configuratie is dan ook weer niet zo moeilijk, het belangrijke is dat je wel die bak up-to-date kan houden. Hoe krap zit je qua beheer: "er is weinig kennis" of "er is geen kennis"?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Naja, lastig om hier geen 'ik gebruik x en dat vind ik beter'-topic van te maken, maar ik gebruik Amanda. Ook redelijke leercurve, maar ik vond het makkelijker dan Bacula. Kwestie van voorkeur denk ik. Amanda heeft ook goede support door de mailinglist, en ik had ook vrij makkelijk aes-256 encryptie aan de praat.

Heb zelf een aantal servers met Amanda draaien met met PowerVault 124T LTO3 en PowerVault TL2000 LTO4 libraries.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• HaRdWaVe
Voorlopig heb ik nog geen software voor microsoft OS gevonden.
Het project zit bij onze linux-administrators, maar daar staat het op 'hold'.
Onze beste linux-admin gaat weg en de andere heeft momenteel weinig tijd.
Er staat een vacature open, dus als die ingevuld is zal het misschien wel weer op gang komen.

==> HaRdWaVe <==

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 20:06
DiedX schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:31:
Ik zou dan toch serieus een keuze maken voor bacula. De configuratie is dan ook weer niet zo moeilijk, het belangrijke is dat je wel die bak up-to-date kan houden. Hoe krap zit je qua beheer: "er is weinig kennis" of "er is geen kennis"?
Bacula is een goed pakket voor backups. Er is ook gewoon een webinterface waarmee je een hoop kunt doen. Op zich is het vrij snel draaiende te krijgen. Zou ik je dus ook aanraden of in ieder geval wat beter naar te kijken :)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 09:37
Sypher schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:35:
[...]

Bacula is een goed pakket voor backups. Er is ook gewoon een webinterface waarmee je een hoop kunt doen. Op zich is het vrij snel draaiende te krijgen. Zou ik je dus ook aanraden of in ieder geval wat beter naar te kijken :)
Mij hoef je niet over te praten hoor :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 13:38

Equator

Crew Council

#whisky #barista

HaRdWaVe schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:32:
Voorlopig heb ik nog geen software voor microsoft OS gevonden.
Het project zit bij onze linux-administrators, maar daar staat het op 'hold'.
Onze beste linux-admin gaat weg en de andere heeft momenteel weinig tijd.
Er staat een vacature open, dus als die ingevuld is zal het misschien wel weer op gang komen.
En tot die tijd vind ik het topic nou niet echt een topic voor PNS. Je zoekt een stukje software, daar kan je prima op zoeken op Google. Dit heeft verder weinig met PNS te maken. Daarvor verwachten we wel wat meer inzet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.