Kubuntu WPA probleem

Pagina: 1
Acties:

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Nou het is me gelukt op eigen kracht hoor :)

Ik heb de recover dvds gemaakt voor me laptop, vervolgens al die brol partities verwijderd. Toen heb ik een primary EXT3 partitie gemaakt, met active er op. Daarna een swap partitie gemaakt. Vervolgens kon ik in de setup in eens wel mijn partities bekijken. Denk dat ik teveel primary partities had, want die 2 recovery partities waren ook primary en je mag er maar 4 hebben. Gelukt dus.

Nu een ander probleem. Ik zit nu op de wireless internet van een buurman (thanks bro!) maar ik weet niet welke. Ik wil graag op mijn eigen wireless connecten, dat is een WPA encrypted. Maar goed, daar kom ik niet op, desondanks ik de key goed heb. Ik zie hem wel volle ontvangst, maar op een of andere manier wil het niet. Ik heb een FritzBox, WPA1 + WPA2. Ik vul mijn code in, maar als ik weer bij mij connectie kijk zie ik dat hij de code ge-encrypt heeft. Welke Encryptie moet je gebruiken voor WPA1 + WPA2? ik heb al van alles geprobeerd, maar hij wil maar niet connecten. Dat terwijl allemaal andere devices zo maar connecten (lees PS3, PDA, mijn laptop onder windows etc) Wat doe ik fout?

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
Kan je eens wat logs posten? In syslog dumpt network-manager een heleboel debugdata. (omdat het zoveel is misschien even op pastebin gooien).
Hoe connect je? Via het snelle contextmenu of via de netwerkinstellingen? Via het contextmenu zou het moeten werken. Ik zie nu pas dat het Kubuntu is wat je draait. O-)
Welke WLAN kaart heb je?

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 06-02-2009 14:43 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Ik zal vanavond wel even logs posten. Ik heb een Intel wifi adapter. Hij werkt opzich prima, hij vind netwerken, en zoals gister dus poste ik vanaf een open netwerk, waar geen key of beveiliging op zit. Het gaat mis wanneer ik op mijn eigen wifi wil connecten. Daar zit namelijk een WPA1+WPA2 beveiliging op.

Ik draai overigens Kubuntu.

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sluit eens al je netwerk programma's (kNetworkManager etc) en ga via de CLI met WPA_supplicant werken. Als je je key in de wpa_passphrase gooid met je SSID, dan krijg je een hexadecimale sleutel die wpa_supplicant nodig heeft om te kunnen verbinden. Ik zal je mijn wpa_supplicant.conf geven zoals ik thuis met WPA2 verbinding maak. Je moet zelf de variabelen invullen uiteraard ;).
code:
1
wpa_passphrase <je SSID> <je wireless key>

Plak wat je eruit krijgt in een bestand zoals hieronder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
ap_scan=1
eapol_version=2
fast_reauth=1

network={
    ssid="<je SSID>"
    scan_ssid=1
    proto=RSN
    key_mgmt=WPA-PSK
    pairwise=CCMP
    group=CCMP
    psk=<je hex key uit wpa_passphrase>
}

Van de ap_scan en scan_ssid weet ik niet zeker wat je moet hebben, want ik heb een hidden SSID. Zou geen verschil moeten maken.

Nu je alles hebt voor wpa_supplicant, start het via een Konsole.
code:
1
sudo wpa_supplicant -D wext -B -i wlan0 -c /path/van/je/conf

Als je wilt zien wat hij doet, haal je -B weg. Wil je nog meer output, zet er dan -d of -dd bij.
Als je DHCP hebt op je netwerk, draai dan een sudo dhclient wlan0 en geniet.

Ik heb deze setup via /etc/network/interfaces gezet zodat het elke boot, zonder GUI programma's wordt opgezet. Op het Ubuntu Forums is er een heel topic over verbinden via wpa_supplicant.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• DAMAGE

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Topicstarter
Nou ik heb het allemaal geprobeerd.Het werkt niet. Alles is goed ingesteld. Gekloot gehad met de config, dat moet precies zo staan en niet anders... Dat eindelijk goed gekregen, verder ssid goed gezet, en de key goed gemaakt en er in gezet, maar connecten ho maar.

Hij gaat die netwerken dan scannen die die vind. Hij vind mijn netwerk ook maar hij zegt dan dat hij die niet gaat gebruiken, want die heeft geen WPA zegt hij. Nou lekker is dat.. word er niet goed van. Ik ga onder tussen wel even verder opzoek waarom het niet wil, ik zit nu even op mijn netwerk, heb er geen key meer op, maar ff het ssid verborgen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:15
gertvdijk schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 00:52:
Kan je eens wat logs posten? In syslog dumpt network-manager een heleboel debugdata. (omdat het zoveel is misschien even op pastebin gooien).
Welke WLAN kaart heb je?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Pagina: 1