[XP] Hoe partitie verkleinen met diskpart? *

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289866

Topicstarter
Hallo,

Omdat ik geen keuze heb om mijn harddisk te partitioneren, dus ik alleen maar een C: partitie heb. Deze wil ik graag delen door 2en, en ik wil er geen andere software voor wil gebruiken.. Kan iemand mij misschien helpen met het commando 'diskpart.exe' wat standaard in windows zit.

thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm .. is er niet een duidelijkere? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

In dit artikel wordt beschreven hoe u met het opdrachtregelprogramma Diskpart.exe een gegevensvolume kunt uitbreiden in een niet-toegewezen ruimte.
TS wil andersom volgens mij: huidige partitie kleiner maken, nieuwe partitie aanmaken in de dan niet-toegewezen ruimte.

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TheLunatic schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 09:25:
[...]

TS wil andersom volgens mij: huidige partitie kleiner maken, nieuwe partitie aanmaken in de dan niet-toegewezen ruimte.
dat klopt :P ik moet de C partitie kleiner maken dus, maar hoe moet dat in diskpart? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Anoniem: 289866 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 09:26:
[...]

dat klopt :P ik moet de C partitie kleiner maken dus, maar hoe moet dat in diskpart? :+
Zo te zien gaat dat niet lukken met diskpart (zonder dataverlies).
Ik denk daarom ook dat je beter een tooltje kunt gebruiken waarmee je partities kunt resizen zoals bijv. Partition Magic (niet gratis) of Gparted (wel gratis).

NB: wat je ook gaat gebruiken, maak altijd een backup van bestanden die je absoluut niet kwijt wilt, het kan nl. goed fout gaan met dit soort dingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

Wish

ingwell

Ook te vinden in Google
Open Command Prompt.
Type:
diskpart

At the DISKPART prompt, type:
list disk

Make note of the disk number of the disk on which you want to create a primary or extended partition.

At the DISKPART prompt, type:
select disk n

Select the disk n where you want to create the primary or extended partition.

At the DISKPART prompt, type one of the following:
create partition primary [size=n] [offset=n] [ID=byte | GUID] [noerr]

or

create partition extended [size=n] [offset=n] [noerr]

or

create partition logical [size=n] [offset=n] [noerr]

Be very careful with what you're doing though.
Maar... je kunt ook een backup maken, een windows herinstall doen en je schijven goed indelen. Ik heb namelijk geen idee wat het bovenstaande met je data doet :/

Wel neem ik aan dat als je een nieuwe logische partitie maakt dat deze dan van je huidige C: wordt afgesnoept (en daarmee je doel bereiken), maar de documentatie is niet geheel duidelijk.

Bottemline is wel dat je met de goede zoektermen een hele boel info kunt vinden. Dus wat heb je zelf al gezocht, gevonden en geprobeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Wish op 06-02-2009 09:45 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit topic past beter in WOS; dus ik verplaats hem even, daarnaast pas ik je topictitel ook even aan; kun je in het vervolg zelf op deze zaken letten? Welk OS draai je?

Diskpart.exe > [] Hoe partitie verkleinen met diskpart? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

Ik hoor trouwens meer probleemverhalen dan succesverhalen over het herpartitioneren van een harddisk waar nog vanalles op staat. Ben je niet beter af met een backup + reinstall, waarbij je voor het installeren van Windows al aangeeft wat je partities moeten zijn?

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nouja ik had dus bij een laptop waar vista op stond, deze ging ik downgraden naar XP
en die maakte hem automatish aan met 1 partitie (C), dus ik kon niet kiezen of ik hem in meerdere partities wil doen. Vandaar dat ik de harddisk van 160 gb wil splitten in 35 gb en de D partitie is dan de rest.. als jullie begrijpen wat ik bedoel :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 289866 op 06-02-2009 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iemand nog ideën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, ongeveer volgen wat de mensen hierboven "adviseren", zoals te kijken naar andere programma's dan diskpart of natuurlijk een herinstallatie van Windows?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Iva_Bigone schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 09:41:
zoals bijv. Partition Magic (niet gratis)
Ik zou Partition Magic nooit meer aanraden. Het is sinds 2004 of zo niet meer geupdate, werkt niet met Vista of Server 2008 geformatteerde partities, en heeft problemen met extra grote schijven bijv. 1 TB. Symantec heeft het opgekocht en er vervolgens niets meer mee gedaan.

Wil je een Windows utility, dan raad ik Paragon Partition Manager aan. Volledig compatible met Vista, Server 2008, en alle moderne hardware/schijvengroottes.

Maar zoals je zelf al noemt, een livecd met gparted is de goedkoopste oplossing, en het werkt bijzonder goed.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1