Toon posts:

UTP kabels trekken via telefoon leidingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik binnenkort verhuisd ben, wil ik een netwerk gaan opzetten. Hiervoor zou ik enkele UTP kabels moeten trekken. Er zijn echter geen aparte UTP leidingen in de muur (en dus ook geen UTP wandcontactdozen).

Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om 4 kabels door de telefoon leiding naar boven te trekken. Hoe zit het met de eventuele storing / interferentie? Is er wel genoeg plek in zo een telefoon leiding voor 4 UTP kabels?
Ik wil vanuit de meterkast gaan trekken, 2 naar de eerste verdieping en 2 naar zolder.

Het zou wel mogelijk zijn om eventueel 1 UTP naar de eerste verdieping te trekken en dan daarna een switch te plaatsen.

Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, is het makkelijk te realiseren?
Nog een aparte vraag; hoeveel volt staat er op een telefoon kabel?

Suggesties zijn welkom!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2009 23:39 ]

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-03 22:01
is het niet makkelijker om er 1 door heen te doen en dan door middel van een switch het boven weer te verdelen? aan een 5ports switch heb je op deze manier precies genoeg. makkelijker ;)

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Moeilijk te voorspellen vooraf, maar 4 is wel erg veel...Zó dik zijn die buizen normaliter nu ook weer niet, nog afgezien van de bochten. Gewoon proberen, je merkt het vanzelf als ze klem zitten, bij mij bv. is 1 coax al een issue :)

[ Voor 8% gewijzigd door Edgarz op 05-02-2009 23:40 ]

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

4 zou moeten lukken maar zal zeker niet makkelijk gaan, 2 of 3 zal beter gaan.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ligt echt aan het huis. Als het huis 'loze leidingen' heeft kan je er zo een kabel doorheen trekken. Door een telefoon leiding kon bij ons huis geen UTP kabel, maar bij zat mensen weer wel.

Verwijderd

Topicstarter
consolefreak schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:39:
is het niet makkelijker om er 1 door heen te doen en dan door middel van een switch het boven weer te verdelen? aan een 5ports switch heb je op deze manier precies genoeg. makkelijker ;)
Het kan op zich wel, maar ik wil toch minimaal 3 naar boven trekken.

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:14
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:41:
[...]

Het kan op zich wel, maar ik wil toch minimaal 3 naar boven trekken.
Weet je zeker dat je er 4 door een buis nodig hebt? Lopen er niet gewoon genoeg buizen naar de kamers?

Verwijderd

Topicstarter
Snelle reacties :D.

Hm ja het blijft natuurlijk ook wel een gok om hier voor de telefoonleidingen te gebruiken. Ik ben ook benieuwd of er een telefoon wand contact op zolder zit. Zo niet, dan gaat het niet door. Dan moet het maar via kabelgoten.

Sommige huizen hebben wel aparte leidingen voor het internet in de muur, maar het gaat dan om nieuwe huizen zeker.

EDIT:
feelthepower schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:45:
[...]

Weet je zeker dat je er 4 door een buis nodig hebt? Lopen er niet gewoon genoeg buizen naar de kamers?
Er loopt altijd maar 1 telefoon leiding naar boven.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2009 23:49 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:36:
Nog een aparte vraag; hoeveel volt staat er op een telefoon kabel?
Analoog 48 volt, ISDN 110 volt, voor beide geldt dus dat dit geen sluiting moet maken met je utp want dan kan het zijn dat het :w is met je netwerkkaart of modem/switch.

edit:
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:47:
Sommige huizen hebben wel aparte leidingen voor het internet in de muur, maar het gaat dan om nieuwe huizen zeker.
Nieuwbouw huizen vanaf 2000 hebben het meestal standaard, die hebben extra leidingen voor UTP/Coax, sommige huizen worden zelfs standaard al opgeleverd met extra aansluitingen waardoor je alleen nog een versterker en modem hoeft te plaatsen.
Jaren 90 mag je blij zijn als het er zit en pre jaren 90 dan zou het er waarschijnlijk niet zitten.
Neemt niet weg dat als je de mogelijkheid hebt om in de muur te frezen/zagen je dit natuurlijk ook zelf kunt doen, maar makkelijk is het niet ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2009 23:58 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
Ik had in mijn vorige huis door 1 buis, 1x 4 aderig telefoon, 1x utp, 1x coax, en 1x 4aderig alarmsysteem kabeltje.

Een hel om aan te leggen, terwijl de buis toch nagenoeg recht was. Flink wat zeep erin, toen lukte het wel. De kabel moest verwijderd bij verhuizing. Dat was dus schrikken, toen de kabel brak. (zeep opgedroogd)
Godzijdank ging het vanaf de andere kant wel goed.

moraal van dit verhaal, 4x UTP ga je niet redden, of geeft op z'n minst problemen.

Ik zou voor 1 van de 3 volgende opties gaan;

1) plaats 1 kabel en een goede switch (desnoods gigabit)
2) er bestaat dunne utp kabel (met slechts de 4 noodzakelijke aders.) Die is dus flink dunner, maar dus wel met risico op breken. Ik heb hier een meter of 10 liggen, en daarvan passen er wel 4 in een buis.
3) maak van 1 kabel 2 utp aansluitingen. Als je de juiste aderparen splitst gaat dat goed. Volgens mij zijn er ook splitsdingetjes kant en klaar te koop.

edit: bijvoorbeeld deze http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=1823

Optie 2 en 3 zijn uiteraard uitgesloten als je zowieso gigabit wilt, want dan heb je de 4 paren allemaal nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 05-02-2009 23:56 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:40
Wat moet ik mij voorstellen bij "Telefoonleidingen" ? of bedoel je gewoon standaard kabel doorvoer buizen (van die gele) Deze zijn in verschillende diameters verkrijgbaar, het is dus moeilijk te zeggen hoeveel je erdoor kunt duwen. Ik krijg er bijv met veel moeite 2x UTP en 1x Hirschmann Koka799 doorheen.

My favorite programming language is solder.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-03 19:14
Mistraller schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:53:
...
2) er bestaat dunne utp kabel (met slechts de 4 noodzakelijke aders.) Die is dus flink dunner, maar dus wel met risico op breken. Ik heb hier een meter of 10 liggen, en daarvan passen er wel 4 in een buis.
...
Mocht er echt geen ruimte zijn of blijken de huidige kabels muurvast te zitten, dan kan je er ook voor kiezen om de telefoonkabel als netwerkkabel te gaan gebruiken. Dit werkt namelijk ook. Echter, zoals Mistraller aangeeft, ben je dan beperkt tot 100mbit.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Als het gewone standaard leidingen zij kun je er vrij wel zeker van zijn dat het 5/8 is (16mm).
Het ligt dan ook een beetje aan de bouw en de gebruikte kabels of je er vier in krijgt. Als het je lukt heb je of veel geweld gebruikt of heb je veel geluk. :P Als er zogenaamde flex leiding (ribbelbuis) is gebruikt kun je het vrijwel vergeten om er 4 in te krijgen.

Ik zou er 2 door heen halen, dan kun je er eentje voor iedere verdieping gebruiken, maar een switch op de eerste verdieping kan natuurlijk ook. (Of op de zolder, daar kan het wel eens makkelijker zijn om kabels weg te werken.)

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
Mistraller schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:53:
Ik had in mijn vorige huis door 1 buis, 1x 4 aderig telefoon, 1x utp, 1x coax, en 1x 4aderig alarmsysteem kabeltje.

Een hel om aan te leggen, terwijl de buis toch nagenoeg recht was. Flink wat zeep erin, toen lukte het wel. De kabel moest verwijderd bij verhuizing. Dat was dus schrikken, toen de kabel brak. (zeep opgedroogd)
Godzijdank ging het vanaf de andere kant wel goed.

moraal van dit verhaal, 4x UTP ga je niet redden, of geeft op z'n minst problemen.

Ik zou voor 1 van de 3 volgende opties gaan;

1) plaats 1 kabel en een goede switch (desnoods gigabit)
3) maak van 1 kabel 2 utp aansluitingen. Als je de juiste aderparen splitst gaat dat goed. Volgens mij zijn er ook splitsdingetjes kant en klaar te koop.

Optie 2 en 3 zijn uiteraard uitgesloten als je zowieso gigabit wilt, want dan heb je de 4 paren allemaal nodig.
Hehe ik wil wel een gigabit ja :P . Met cat6 kabels.

Één kabel heb ik niks aan want er moeten 4 hosts worden aangesloten. 2 kabels zou kunnen, dan plaats ik op de eerste verdieping een switch en op zolder ook.

Nou is het zo dat er bij switches geen botsingen van data kunnen ontstaan, maar wanneer ik via mijn console een video stream (1080p) en tegelijkertijd iets via mijn PC download/upload/internet etc., zou het kunnen zijn dat het allemaal teveel wordt voor die ene kabel, beeld kan dan haperen etc. Twee aparte kabels zijn altijd wel beter.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-03 19:14
Mwah via een gigabit verbinding kan je een hoop hebben hoor. Zelfs over 100mbit kan je makkelijk meerdere normale 1080p streams aan (lees: geen birdscene uit planet earth :o)

Verwijderd

Topicstarter
Het liefst heb ik zo weinig mogelijk switches in huis, want mocht ik een keer echt iets 'zwaars' aan het doen met het netwerk, dan kan het verbinding niet verdeeld worden want dan lopen er constant frames via de kabel. Een in een router zit eigenlijk al een switch dus dat is al 1.. sowieso: kan er verlies in snelheid optreden wanneer er overmatig switches op een switch worden aangesloten?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2009 00:41 ]

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 08:17
heb hier zonder moeite 4 cat5e kabels door een 5/8" buis getrokken. Buis is vrijwel recht met een 30o bochtje aan de meterkast kant. Leiding gaat ook maar door 1 verdieping naar de vliering.

Heb door een buis met 3 haakse bochten 3 van deze kabels liggen. Het kan dus wel.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Mistraller
heuker schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 00:00:
[...]

Mocht er echt geen ruimte zijn of blijken de huidige kabels muurvast te zitten, dan kan je er ook voor kiezen om de telefoonkabel als netwerkkabel te gaan gebruiken. Dit werkt namelijk ook. Echter, zoals Mistraller aangeeft, ben je dan beperkt tot 100mbit.
Nou nee dus. Telefoonkabel heeft voor zover ik weet geen twist. Dan kan je 100mbit echt vergeten hoor.

Die 4 aderige netwerkkabel die ik hier heb liggen is wel getwist.

---------------

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57
Puch-Maxi schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:54:
Wat moet ik mij voorstellen bij "Telefoonleidingen" ? of bedoel je gewoon standaard kabel doorvoer buizen (van die gele) Deze zijn in verschillende diameters verkrijgbaar, het is dus moeilijk te zeggen hoeveel je erdoor kunt duwen. Ik krijg er bijv met veel moeite 2x UTP en 1x Hirschmann Koka799 doorheen.
Door een 5/8" (16mm) buis (met flink wat bochten) kreeg ik laatst met geen mogelijkheid 2x UTP en 1x Koka799. Had ik er een dag extra mee willen klooien dan had het wellicht wel gewild (zeep, prefab bochten vervangen door zelfgebogen bochten, etc.), maar ik had toch al een tweede buisje parallel gelegd ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 06-02-2009 10:54 ]

• fdenys
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik heb het hier zo opgelost:

Een utp kabel heeft 8 aders, maar je hebt maar 4 aders nodig.
Je kunt dus 2 utp kabels door de buis trekken en evt een dun telefoonkabeltje.
Dat gaat prima (evt beetje vaseline aan kabels smeren)

Uiteraard moet je bij de uitsplitsing wel opletten dat je het "pair" gewijze doet dus 2 pairs getwiste aders gebruikt per connectie.

Nooit iets gemerkt van interferentie etc. Ik hoorde dat deze truc ook vaak professioneel wordt gebruikt in kantoorgebouwen als het zo uitkomt.

Fred

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:57
fdenys schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:54:

Gigabit gebruikt 8 aders. Je bent dus per definitie beter af door 1x 8-aders + switch te gebruiken (=gbit) dan 2x 4 aders (=2x 100mbit).

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 06-02-2009 10:58 ]

• Mistraller
fdenys schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:54:

Je kunt dus 2 utp kabels door de buis trekken en evt een dun telefoonkabeltje.
Dat gaat prima (evt beetje vaseline aan kabels smeren)

Uiteraard moet je bij de uitsplitsing wel opletten dat je het "pair" gewijze doet dus 2 pairs getwiste aders gebruikt per connectie.

Nooit iets gemerkt van interferentie etc. Ik hoorde dat deze truc ook vaak professioneel wordt gebruikt in kantoorgebouwen als het zo uitkomt.

Fred
Zoals ik een aantal posts eerder al aangaf...en daar zijn ook kant en klare splitters voor te koop.

TS wenst echter gigabit, dus geen optie.
Daarnaast is deze truc geen professionele oplossing! Het voldoet dan immers niet meer aan de standaard. Lekker namelijk, als er ineens voip telefonie wordt aangelegd met Power over Ethernet. :X

Nooit doen dus, in een zakelijke omgeving. O-)

---------------

• pennywiser
  • Laatst online: 10-03 18:53
Echter dat van die vaseline werkt goed. In mijn geval heb ik het iets schoner werkende siliconenspray gebruikt, maar je verdubbelt wat er door de buis getrokken kan worden. Je laat iemand de kabels trekken, en iemand anders leidt de kabels door een doekje met siliconenspray, en dan door de buis. Wel goede trekveer gebruiken (= metalen).

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:02
pennywiser schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 11:30:
Echter dat van die vaseline werkt goed. In mijn geval heb ik het iets schoner werkende siliconenspray gebruikt, maar je verdubbelt wat er door de buis getrokken kan worden. Je laat iemand de kabels trekken, en iemand anders leidt de kabels door een doekje met siliconenspray, en dan door de buis. Wel goede trekveer gebruiken (= metalen).
Alle kabels tegelijk of één voor één?

omniscale.nl

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
posttoast schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 11:39:
[...]

Tegelijk lijkt me. Tenminste zo deed ik het bij mijn ouders. en neem even tijd om die kabels goed vast te maken aan de trekveer, zodat hij zo min mogelijk kans heeft ergens te blijven haken.
Ook een tip trouwens is om 2 kabels te trekken (van degelijke kwaliteit) en dan met een 1 naar 2 blokje van 1 kabel effectief 2 kabels te maken. Zo gebruik je 8-aders van de kabel effectief en heb je dus met 1 fysieke kabel 2x 100mbit aansluiting. Zulke dingen dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.onlineshoppingcart.com.au/shop/images/42mtwa04_fullsize.jpg
Wat ik ook niet helemaal snap is dat je het hebt over dat je bij zware taken bang bent dat je met switches hier last van gaat krijgen, maar ik neem aan dat de 4 kabels beneden ook in een switch hangen? Dus dat is beetje appels en peren. Switch beneden of switch boven maakt geen zak uit imho.

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

• Mistraller
We vallen hier in herhaling.

De TS wil geen 100mbit, maar gigabit.

---------------

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-03 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Er zijn ook kabels te krijgen met meer aders he? wellicht dat 1 kabel met 24 aders (en afscherming vaak. die niet nodig is voor utp netwerkkabels) dunner is dan 3 losse kabels.

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 06-02-2009 14:32 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• pennywiser
  • Laatst online: 10-03 18:53
posttoast schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 11:39:
[...]

Idd alle te gelijk. 3 dikke sftp kabels moet minimaal lukken.

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 00:22:
Het liefst heb ik zo weinig mogelijk switches in huis, want mocht ik een keer echt iets 'zwaars' aan het doen met het netwerk, dan kan het verbinding niet verdeeld worden want dan lopen er constant frames via de kabel. Een in een router zit eigenlijk al een switch dus dat is al 1.. sowieso: kan er verlies in snelheid optreden wanneer er overmatig switches op een switch worden aangesloten?
Nee, juist niet. Juist met switches waarborg je je snelheid. Trek twee CAT5E kabels zodat je eventueel een 2Gb trunk kunt bouwen naar de eerste switch op de 1e verdieping. Dan vanaf daar een paar kabels naar zolder als je daar ook een netwerk wilt.

Overigens als je te hard aan die kabels gaat trekken loop je een goede kans dat je de twist eruit trekt en dan heb je geen Gigabit meer. Ik zou ook niet gaan knoeien met een multikabel.

Overigens nog nooit U(nshielded)TP met afscherming gezien. S(hielded)TP heeft een afscherming in de mantel.

[ Voor 16% gewijzigd door Saab op 06-02-2009 14:07 ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Mistraller
Saab schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 14:03:
[...]

Overigens nog nooit U(nshielded)TP met afscherming gezien. S(hielded)TP heeft een afscherming in de mantel.
Ook niet.

Een afscherming in de mantel is FTP (Foiled twisted pair.)

Bij STP is ieder aderpaar apart afgeschermd.

Bron: Wikipedia: Twisted pair

---------------

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Saab schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 14:03:
Je hebt gelijk, had de term utp niet moeten gebruiken. Feit blijft dat er kabels te koop zijn met meer pairs dan 4 die shielded zijn en waar je best gigabit ethernet overheen kun jagen als ze een frequentie van 100 MHz aan kunnen (staat meestal in de specs)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Saab
Die 4 paren zijn op een speciale wijze getwist. Als je met 24 aders gaat werken vraag ik me af hoe die twist erin zit.

De unieke paren zorgen er daarmee ook voor dat je altijd de juiste kleurcodering moet gebruiken bij het knijpen. Als je dat niet doet krijg je hele gekke resultaten op je netwerk, dat treedt ook bij kortere kabels van een paar meter al op.

Ander alternatief is natuurlijk glas(10Gb) naar boven, dat past wel door zo'n buis. Maar wel duurder.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

om zomaar de eerste kabel met 12 pairs die ik in google tegen kom te doen:

http://www.hyperline.com/catalog/cable/utp-c5-s-multi.shtml

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperline.com/catalog/cable/img/cable-multi-ftp-c5.jpg
Meets ANSI/EIA/TIA 568-A and ISO/IEC 11801 for category 5 requirements
Fire protection – CM
Dus cat 5 compatible
Outer cable diameter: 10 mm (0.39")

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 06-02-2009 15:20 ]

• Saab
Ok, niks gezegd. Lijkt me prima dan.

• Mistraller
leuk_he schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 15:19:
om zomaar de eerste kabel met 12 pairs die ik in google tegen kom te doen:

http://www.hyperline.com/catalog/cable/utp-c5-s-multi.shtml

[afbeelding]

[...]

Dus cat 5 compatible

[...]
10mm. 24 aders. Massief. No way dat je dat door een buis getrokken krijgt. (in elk geval niet door een buis met bochten)

---------------

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Was zoals ik zei eerste voorbeeld dat ik vond... je zult voor dit soort kabel wat uitgebreide moeten shoppen omdat ze nu een maal overal cat5 hebben, maar ander soort kabel moeilijk wordt...

maar goed, je wilt dunner en flexibel?

http://www.helukabel.nl/getproduct.asp?product=25804# (prijs soortgelijke producten staat per KM)

12-paar aders, flexibel, 9 mm, ik kan echter NIET vinden of dit geschikt is als netwerkkabel, wel dat het getwist is in pairs. beetje doorzoeken, en wellicht vind je iets met 12 pairs wat wel zeker voor gigabit werkt.

3 utp kabels door een gewone pvc buis trekken wordt een krachttoer. Wellicht kun je dan beter ook gaan shoppen naar dunnere utp kabel, dat moet makkelijker te vinden zijn dan een 24-adereige kabel die flexibel is.

[ Voor 17% gewijzigd door leuk_he op 06-02-2009 17:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor de reacties. Ik denk dat ik probeer om 3 kabels te trekken: 2 naar de zolder toe en 1 naar de eerste verdieping.

Op de eerste verdieping zal ik een switch plaatsen en een kabel voor de printer en een PC aansluiten.

Verwijderd

Rukapul schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:50:
[...]

Door een 5/8" (16mm) buis (met flink wat bochten) kreeg ik laatst met geen mogelijkheid 2x UTP en 1x Koka799. Had ik er een dag extra mee willen klooien dan had het wellicht wel gewild (zeep, prefab bochten vervangen door zelfgebogen bochten, etc.), maar ik had toch al een tweede buisje parallel gelegd ;)
16 mm gaat dat heel lastig worden, dan kan je beter 19 mm hebben of nog groter.
Ik had al moeite met een goeie cat5 kabel en stukje coax 12 recht toe recht aan, bleek later dat ze een klein stukje flex als koppeling hadden gebruikt die nog kleiner was dan de buis zelf.

Als je ook bochten hebt met flex dan kan je het wel vergeten.
Pagina: 1