Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
In het geval van obligaties leen je bijvoorbeeld je geld uit voor 5 jaar aan een bedrijf. Hierbij spreek je bijvoorbeeld een rentetarief af van 7% en betaal je meestal nominaal een rond bedrag als € 1000,-.

Mijn vraagstelling is puur gebaseerd op theorie en een logische verklaring lijkt mij risico en rentewijzigingen. Echter schrok ik nogal van de statistieken (-20 tot zelfs -45% resultaat).

Ik hoop dat ik mezelf duidelijk heb gemaakt. Ik vind het erg raar dat je garanties op rente hebt en dat het beleggingsresultaat van een obligatiefonds zo gigantisch kan zijn.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Failliesementen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Leert een eerstejaars economiestudent dat niet zelf uit te zoeken?

debiteurenrisico, valutarisico, effect van huidige rentes op langlopende obligaties, speculatie, etc. etc.

Buiten het debiteurenrisico komen alle andere effecten alleen maar voor wanneer tussentijds ingestapt of uitgestapt wordt.

[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 05-02-2009 22:18 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Het grootste risico is het renterisico. In het algemeen hebben obligaties een vaste rente gedurende een langere looptijd. In het algemeen: als de marktrente stijgt, worden bestaande obligaties minder waard.
Een obligatie die 4% couponrente betaalt, is niet zo interessant om te kopen wanneer de actuele rente bijvoorbeeld 6% bedraagt. Dan kun je als belegger beter een nieuw uit te geven obligatie met couponrente 6% kopen. Dus gaat de prijs van de bestaande obligaties zodanig omlaag, dat het effectieve rendement (rente+inlossing t.o.v. de aanschafprijs) gelijk is aan de actuele rente.

Het lastige van het renterisico, is dat het de hele portefeuille van het fonds treft. Je kunt dus niet risico verminderen door obligaties van meerdere bedrijven/overheden in het fonds op te nemen.
De enige manier om dit risico deels af te dekken is om in kortlopende obligaties te gaan; die zijn minder rentegevoelig.

Dan zijn er nog andere risico's. Wat dacht je van het omvalrisico i.g.v. bedrijfsobligaties. Je hebt als obligatiehouder natuurlijk het recht op terugbetaling van je hoofdsom en rente (in tegenstelling tot een aandeelhouder die volledig meedeelt in winst en verlies en geen enkele gegarandeerde return heeft). Maar elke garantie is net zo goed als de partij die hem uitgeeft. Insolventie van het bedrijf kan leiden tot geheel of gedeeltelijk verlies van je geld. Dit risico is minder belangrijk dan het renterisico omdat je het kunt middelen door in veel verschillende bedrijven te beleggen. Maar ook hier geldt: als de markt zegt dat de risico-preme in de rente omhoog moet, dan daalt de waarde van bestaande obligaties om dat te reflecteren.

En nog een risico: niet elke obligate noteert in Euro. Bij buitenlandse obligaties (bv in Dollar of Yen) zit er een valuatarisico in. Je kunt wel de beloofde dollars terugkrijgen met rente, maar als de dollar zakt tegen de euro heb je ook verlies. Overigens dekken veel obligatiefondsen dit valutarisico af.

Verwijderd

Ik wou net zeggen, een beetje verantwoorde bedrijfsvoering impliceert toch wel dat je je rente- en valutarisico's zoveel mogelijk hedget met swaps.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2009 11:53 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Nou - als je alles hedget en afdekt, dan ben je zoveel aan kosten kwijt dat je rendement onder dat van een simpel deposito komt. Juist bij een obligatiefonds verwacht je dat ze renterisico's maar beperkt hedgen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
http://www.postbank.nl/in...8313,00.html?linktype=int
Obligaties => ING Hoog Div. Obligatie Fonds (-35%)

Je ziet hier dus dat dit obligatiefonds is gezakt met 35.08% over het laatste jaar, dat terwijl de rente toch flink was gestegen. Laatste 3 maand is het effect helemaal heftig. Toen begon inderdaad de kredietcrisis en de rentes gaan inderdaad weer omlaag nu.

Maar op het moment dat een obligatiefonds... met een laag risico met 35% stijgt... ik zag dit een jaar geleden op postbank.nl met veel meer obligatiefondsen, zulke slechte resultaten.

Toen ben ik mezelf gaan afvragen... indien de aandelen slecht gaan en bij obligaties gewoon garanties zijn qua rentepercentages... dan is de koers van obligaties voornamelijk afhankelijk van de marktrente en nergens anders van, maar dit verklaart de daling van 35% niet en dit lijkt niet het geval te zijn dus.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Een andere reden hoe je effectief verlies kan maken op obligaties is als de inflatie hoger is dan de rente die je uitgekeerd krijgt. Vooral vervelend als de rente over meerdere jaren vastligt en dan de inflatie ineens relatief snel stijgt.

Niet wat je hier bedoelt denk ik, maar toch.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 15:32:

Je ziet hier dus dat dit obligatiefonds is gezakt met 35.08% over het laatste jaar, dat terwijl de rente toch flink was gestegen.
Juist door de stijging van de rente zakte de obligaties weg. Zie mijn eerdere post.
[...]
Toen ben ik mezelf gaan afvragen... indien de aandelen slecht gaan en bij obligaties gewoon garanties zijn qua rentepercentages... dan is de koers van obligaties voornamelijk afhankelijk van de marktrente en nergens anders van, maar dit verklaart de daling van 35% niet en dit lijkt niet het geval te zijn dus.
Er zijn naast de gestegen kapitaalmarktrente nog twee belangrijke redenen voor de daling van dit fonds:

1. het keert periodiek dividend uit. Winsten blijven niet in het fonds zitten maar worden als dividend aan de beleggers uitgekeerd. Dat betekent dat de koers geen opwaartse trend heeft maar zijwaarts.

2. Het belegt in "high yield" obligaties, dus obligaties met hoger risico en hogere rentevergoeding. Ik zie in een publicatie van december 2008 dat meer dan 80% gealloceerd is in obligaties met credit rating BB, B en CCC. Bij dit soort credit ratings is het omvalrisico geen hypothetisch risico maar een serieuze factor in de waardering van het fonds. In de periode (najaar 2008) dat het fonds zo daalde, zijn de verwachtingen voor veel bedrijven naar beneden bijgesteld. Als je rekening houdt met een hoger omvalrisico, moet de koers onderuit.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 15:32:

Je ziet hier dus dat dit obligatiefonds is gezakt met 35.08% over het laatste jaar, dat terwijl de rente toch flink was gestegen. Laatste 3 maand is het effect helemaal heftig. Toen begon inderdaad de kredietcrisis en de rentes gaan inderdaad weer omlaag nu.

Maar op het moment dat een obligatiefonds... met een laag risico met 35% stijgt... ik zag dit een jaar geleden op postbank.nl met veel meer obligatiefondsen, zulke slechte resultaten.
"Hoog dividend" is de weggever. Dat fonds belegt in obligaties met een hoge rente, maar ook een hoog risico. De bedrijven die zulke obligaties namelijk uitgeven hebben typisch geen A rating en betalen daarom meer rente.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1