SMC WBR14-G 'optimaal' beveiligen

Pagina: 1
Acties:

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-03 00:13
Straks kwam ik bij een kennis een SMC WBR14-G tegen welke middels WEP beveiligd was. Nu herinner ik me dat WEP niet echt een geweldige beveiliging is en aangezien er veel zakelijk gewerkt wordt (o.a. telebankieren) leek een betere beveiliging mij geen overbodige luxe.

Om nu meteen een nieuwe draadloze router aan te (laten) schaffen, ging me wat te ver. Het apparaat werkt al jaren probleemloos en ik besloot te roeien met de riemen die ik had.

De SMC biedt de volgende beveiligingsopties:

WPA Pre-Shared Passphrase (wordt nu gebruikt)
WPA Manual Pre-Shared Key
WPA 802.1X Mode
WEP 40/64 BIT
WEP 128 BIT

Op het oog leek mij de bovenste optie de beste. Is dat correct? De code is lang genoeg (20 tekens) en bevat ook karakters als @ # en *. Is dit voldoende of toch maar een router aanschaffen met WPA2?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Poeh schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 21:57:
Is dit voldoende of toch maar een router aanschaffen met WPA2?
Hangt nogal af van wat je aan het beveiligen bent..... Gewone particulier met alleen wat internet-bankieren en eventueel wat thuis-werken voor een 'saai' bedrijf. Dan is WPA ook prima, (WPA2 is niet/nauwelijks beter dan WPA).

Indien je bij een 'niet zo saai' bedrijf werkt waar beveiliging wel serieus noodzakelijk is, dan regelen ze meestal ook wel de beveiliging voor je en dan krijg je Wireless waar vervolgens ook nog VPN overheen loopt oid.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Poeh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-03 00:13
kalizec schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 22:14:
[...]

Hangt nogal af van wat je aan het beveiligen bent..... Gewone particulier met alleen wat internet-bankieren en eventueel wat thuis-werken voor een 'saai' bedrijf. Dan is WPA ook prima, (WPA2 is niet/nauwelijks beter dan WPA).

Indien je bij een 'niet zo saai' bedrijf werkt waar beveiliging wel serieus noodzakelijk is, dan regelen ze meestal ook wel de beveiliging voor je en dan krijg je Wireless waar vervolgens ook nog VPN overheen loopt oid.
In dat geval is WPA voldoende! ;) Zit er nog veel verschil tussen de drie verschillende WPA opties?

[ Voor 8% gewijzigd door Poeh op 05-02-2009 22:31 ]