Ik ben weer klaarwakker en enige praktische zaken zijn uitgevoerd: tijd voor het oplossen van knagende zaken!
Het is maar kort deze keer
Inderdaad blijf ik dat doen, alhoewel ik erken, op basis van mijn kwalitatieve beschouwing van wat er tijdens wiskundige analyses gebeurd, ik me
goed kan vinden dat wiskundigen alle vraagstukken waarop enige onduidelijkheid voor zou bestaan t.a.z.v. de
werkelijke c.q.
absolute betekenis deze onduidelijkheden voor de formele procedures uitbannen met geaccepteerde "toevoegingen" waardoor er geen gesteggel over de betekenis zal ontstaan. . dit met het uiteindelijke resultaat dat de toevoegingen geen conflicten meer veroorzaken ondanks het feit dat men op andere gronden nog afwijkende definities kan hanteren die een identiek eindresultaat geeft onder de afspraken die er door wiskundigen gemaakt zijn. Dit is de essentie van ons verschil van beschouwen: het eindresultaat is via een
andere weg identiek voor de twee manieren van omgaan met mijn en jou interpretatie van 0/0 zodat er over de weg naar het te gebruiken resultaat niet getwist hoeft te worden. In die zin geeft wat ik doe uiteindelijk het zelfde resultaat als wat in de formele wiskunde gedaan wordt. Zie mijn aanpak als een metafoor van de gravitatie-energie-functie. Het enigste wat daar telt (theoretisch dan) is het hoogteverschil: het pad dat gevolgd wordt en wat je op dat pad uitvreet is niet van belang.
Als ik zeg dat de functie zelf onomstotelijk aantoont welke waarde "
a"
al dan niet is, op x=n voor 0/0 er zal uitvallen, is vanuit een eindresultaat gelijk aan jouw methode om op basis van een analyse eerst te gaan kijken hoe de functie convergeert en dan die waarde te gaan gebruiken om te concluderen dat je apart kan stellen dat
f(x) =x/x voor x≠0
f(x) =
1 anders
Ik doe dat impliciet vanuit (normaliter de convergentie naar
a voor R(x)=f(x)/g(x) voor x---->n) het functiegedrag en zet de waarde R(0) =1 omdat waarde voor x/x vanuit een inspectie al als een constante = 1 beschouwd kan worden.
Uiteindelijk doen we het zelfde: een eindresultaat ophoesten waarover niet getwist kan worden(desnoods binnen een set of afspraken waarin beide wegen die naar waarde
a leiden niet op andere gronden stranden kan). Op deze manier is er geen conflict over de uitkomst.
Ik wil hier nog even toelichten dat jouw voorbeeld
f(x) =x/x voor x≠0
f(x) =
37 anders
op zich geen tegenstrijdigheid oplevert vanuit de wiskundige beschouwing. Je kan elk getal kiezen omdat er geen contradictie ontstaat. . .je moet echter wel stellen dat f dan een ander functie is en je het binnen een applicatie het moet onderscheiden door het bijvoorbeeld f2 te noemen.
In mijn aanpak zou dit laatste ook nodig zijn voor f2 en het levert in mijn geval dit op
f(x) =x/x= 1 voor -∞ < x < ∞
Impliciet is hier de betekenis vanuit het functiegedrag vastgesteld dat in dit geval f(0) =0/0=1 is)
en voor
f2(x) =x/x voor x≠0
f2(x) =
37 anders
Hoef je ook niet jouw functie nader te bepalen
Hier heb je echter geen mogelijkheid om de waarde van 37 vanuit een automatisme c.q. functiegedrag te kunnen vaststellen dat 37 een logische waarde is. . het blijft volledig arbitrair terwijl voor x/x----> 0/0 =1 een logische waarde voor x/x is.
Dit kan niet. De reden is en blijft dat functie-applicatie niets met limieten te maken heeft.
Functie-applicatie voor functievoorschriften betekent dat je rechts alle waardes van x moet substitueren, bijvoorbeeld,
f(37) = 37/37 = 1
Dat geldt dus ook voor f(-37)=-37/-37=1 met jouw functie. Maar dan geldt dat ook voor f(234) = 234/234=1 en alle andere getallen, maar hieruit volgt niet
logischerwijs dat f(0) = 37. . .dit is in strijd met het gedrag van de functie met waarde 1 op alle waarden van f(x) voor x≠0 en zomaar op x=0 een waarde van 37 te specificeren. Het functiegedrag in x/x (zonder uitsluiting voor x=0) leidt niet tot een logische waarde voor 0/0=37
Deze f(0)=37 heeft een stepwaarde van 1 naar 37 en dat is niet het geval voor f(0)=1. Voor mijn interpretatie is f(0)=1 impliciet zo. . .als je dat niet wenst is een extra definitie nodig met f(0) een andere waarde.
Jou aanpak lijkt in het "strakke pak" van de formele wiskunde niet onredelijk, maar om te zeggen dat wat ik doe niet
kan is niet te onderbouwen, des te meer omdat f(x)=1 al bij voorbaat zo ontstaat uit x/x=1 en
op x=0 is x/x aantoonbaar niet 37/37 omdat x niet foor een functie 37 = 1 kan zijn.
Als je f(0) wilt uitrekenen, moet je dat rechts substitueren,. . .
ik heb x/x=0/0=1 niet kunnen uitrekenen omdat daarvoor geen rekenprocedure er voor bestaat. Het is een logische conclusie die voortvloeit uit het functiegedrag (uitrekenen) wat er al dan niet als uitkomst ontstaat voor x ----->0 en de
gelijkheid dat x=x voor het gehele x-domein geldig is dan grond voor f(0)=1 te zetten. Vanuit deze gedachtesprong is de conclusie dat indien twee functies in een ratio beide naar waarde zero gaan op een bepaald punt er een ratio
a van toepassing kan zijn. Indien het functie gedrag dat voorts aantoont dan is het zo. . ."I made it so" en ik stel dat dit louter een eenduidig gevolg is van het functiegedrag en niets anders. Voor dat geval is het expliciet zo (in mijn systeem) dat de {limiet waarde f(x)/g(x)=x/x x---->0} = 1. . .dit definieer ik als gelijkheid.
Met jouw methode krijg je niet automatiesch f(0)=37 er uit!
f(0) = 0/0 = ???
Je kunt hier niet "opeens" beginnen over de limiet. Deze hoeft niet te bestaan, en is ook niet relevant voor de waarde in het punt 0.
Nu zit je mooi op mijn hooiwagen

. . .ik vertaalde dit even uit het Engels maar "bandwagen" klinkt niet zo lekker.
Dat is precies wat ik zelf ook eerder zo beargumenteerd heb. . . .ik deed dat niet "opeens" (bedoelen we hier echt hetzelfde ?). Het heeft me wel wat tijd gekost om het te kunnen verdedigen.. en ik doe dat op basis van het feit . . .laat ik het liever mijn definitie noemen. . .dat 0/0 niet bij voorbaat voor de functie een waarde zou vertegenwoordigen(Soms c.q. vaak bestaat de limiet op x=0 niet en dat weet ik). Het is een weloverwogen resultaat van het functiegedrag als een functie naar een limietwaarde convergeert. Uit die convergentie kan je keiharde conclusies trekken over de waarde van de functieratio op het punt waar 0/0 ontstaat. Als je dit afwijst is dat kennelijk doeltreffend voor jou formele aanpak maar dat haalt mijn aanpak niet onderuit.
[quote]De methode van functie-applicatie is
niet, rechts substitueren, en als het antwoord me niet bevalt (bijvoorbeeld omdat ik door 0 deel) ga ik limieten nemen.[quote] Akkoord! Ik zie het andersom.
Met het resultaat 0/0 ben ik niet door 0 aan het delen(heel vaak al gezegd) en het resultaat 0/0 bevalt me best omdat het voor mij betekend dat er misschien verborgen informatie klaar ligt (het "kastje" is nog dicht). Vanuit een nadere analyse, als een directe vereenvoudiging niet mogelijk is(zoals bijvoorbeeld wel kan met x/x), kan ik het kastje open maken en vaststellen of er al dan niet een limietwaarde op me zit te wachten. Hieruit volgt dan de procedure:
Limietwaarde=Ratio waarde. Dat dit voor sommige functies geen resultaten boekt is niet relevant. Het functiegedrag zal aantonen of er convergentie zal optreden en het antwoord zal dan blijken. Als de limietprocedure van links en rechts naar x---->n verschillende waarden oplevert is dat aanleiding om vast te stellen dat er links/rechts geen gelijke limieten bestaan op dat punt en mijn methode niet van toepassing is maar dan nog geeft de procedure wel aan welke limieten er wel zijn, of dat er geen limieten zijn. Met jou methode heb je het zelfde probleem. . .als je niet weet of een functie wel of niet naar een limiet convergeert kan je ook niet vooruit bepalen welke waarde je eventueel apart er voor het punt waar 0/0 ontstaat wilt definiëren. Je kan dan nog steeds kiezen wat je doet voor met de functiewaarde op x=n waar 0/0 onstaat.
Dan kom je op precies het zelfde terecht als ik F(0) geeft 0/0 = ????. . .Shit! Wat nu?
Als jij nu heel willekeurig stelt. . .”Wel het maakt niet uit. . .ik zet f(0)= 1234). . .dat lijkt me wel leuk!” dan is dat natuurlijk iets waarmee je NIETS bereikt omdat je het functiegedrag dat in de ratio verborgen ligt genegeerd hebt. Voor jouw aanpak is een nadere beschouwing ook onontbeerlijk om tot een conclusie te komen welke logische waarde voor f(n) eventueel ontstaat in de limiet. We doen in principe het zelfde maar ik bewandel een pad dat in de formele wiskunde niet aanvaardbaar is maar wel consequent het zelfde resultaat oplevert(soms met meer moeite om 0/0=a in dat geval te verdedigen. . en daar gaat het om. Mijn methode is waterdicht, ondanks dat er een iets andere denkwijze over de betekenis van 0/0 achter ligt.
Prachtige link! Ik zou graag die software willen kopen voor een klein prijsje!
Je geeft me hier de munitie in handen om raak te schieten

. Ik verklaar dat later in de schiettent. . ik bedoel hieronder. . .het is al later!
Waarom is 't toch, dat Mathematica het met je oneens is, elke serieuze bron op 't internet die ik heb gevonden het met je oneens is (en uiteraard ikzelf

, maar ook iedereen in dit topic)? Is de rest van de wereld gek?
Ik weet niet wie je met "de rest van de wereld" precies bedoeld maar er is 100% zekerheid dat er vreselijk veel "gekken" op de aardbol rond lopen of er op zitten in gouden tronen. . .(sommigen zijn reeds opgehangen of anderzijds onschadelijk gemaakt. . .misschien ondergaat Robert Mugabe in Zimbabwe als volgende dit lot. . .ik hoop het. . .sorry, een beetje offtopic). . . en sommige "gekken" zijn zelfs briljante wiskundigen die afwijkende gedachten hebben ontwikkeld waar iedereen aanvankelijk over viel.
Laat ik niet de indruk wekken dat ik denk me met die briljante lieden te mogen meten. .ik ben slechts een engineer met bepaalde opvattingen die veel mensen afwijzen, vaak zonder dat er grond voor is. Anderzijds zit ik vaak faliekant fout. . zoals met mijn aanvankelijke gedachte dat ik misschien een permanente magneet in een magneetveld met 1/r
2 krachtfunctie kon laten zweven. Dat is mislukt en ik heb dat vanuit mijn experimenten gerealiseerd en openlijk toegegeven dat het me niet ging lukken.. . ook veel er van geleerd!
Nu de informatie op
http://mathworld.wolfram.com/SincFunction.html . .. Ik heb er watertandend van genoten!
Dit is de schiettent
f(x)= sinc(x) =sin(x)/x maakt mooie grafieken en wordt kennelijk veel door engineers gebruikt in signaalprocessing. . nieuw voor me!
Ik heb het leuk gevonden om het gedrag sinc(x) te leren begrijpen voor alle x. In engineering kom je sin(x)----->0 vaak tegen in machinekrachten voor een klein bereik om x=0 heen: het is duidelijk dat de limiet voor sin(x) voor x---->0 naar 0 neigt en op x=0 is sin(0)=0 bekend. Voor een klein bereik voor +/- x neigt de waarde in de limiet aantoonbaar naar f2(x) = x. . . .Ik bedoel hier: f2(x) is de vervangende functie voor sin(x) voor x----->0. De ratio sinc(x) is in de limiet gelijk aan x/x =~1 en op x=0 stel ik dus vanuit mijn aanpak sinc(0)=1 terwijl Mathematica in eerste instantie terecht jouw aanpak gebruikt. Kan ik wel waarderen vanuit mijn beschouwing dat strakke regels voor formele analyses nodig zijn anders krijg je een beetje chaos(zoals in ons geval. . .kan geen kwaad). Tot dusver geen paniek: Ik ga met Mathematica door de deur. . ik heb op die site trouwens nergens gelezen dat mijn methode niet werkt
Ik ging echter verder lezen en vond diverse alternatieve definities voor sinc(x) waaruit blijkt dat mijn aanpak zo gek nog niet is en wel degelijk zoden aan de dijk zet en dat de alternative formele benadering doormiddel van een "vermenigvuldiging serie" dit oplevert
(f(x)=sinc(x) = // ( g(x,k) met k=1 tot ∞)
en ondubbelzinnig leidt tot sinc(0)=1 vanuit het functiegedrag.
//(g) is hier het "repetitie symbool" voor vermenigvuldigingen
g
1*g
2*g
3*. . . .g
∞
Ik merk op dat hier een identieke representatie gebruikt wordt als voor als bijvoorbeeld in de Taylor en Mclauren series.
De strekking is dat de serie niet gesteld is een limiet benadering te zijn maar is weergegeven als een vergelijking. . .een gelijkheid: waarde links = waarde rechts.
In 3 verschillende vormen voor sinc(x) zijn deze al vanaf 1593 ontwikkeld. Interessant is hier dat voor deze alternatieve weergaven niet bij voorbaat gesteld wordt dat er een uitsluiting van kracht is voor de waarde x=0
en als je x=0 op de serie invoert ontstaat het resultaat f(0) =1
expliciet vanuit de vergelijking sinc(0) =//(g(x,k)). . .het functiegedrag.
Er is hier iets zeer moois aan de hand: in de functie kan je niet expliciet k=∞ als waarde invullen. . .∞ is immers geen getal, maar de expressie voor sinc(0) geeft expliciet aan dat voor sinc(0) de waarde 1 is.
Deze alternatieve vormen omzeilen de formatie van 0/0 en derhalve is het een ander pad om tot sinc(0)=1 te komen zonder dat er onduidelijkheden ontstaan, precies wat ik doe met mijn stukje “gereedschap” 0/0=1 (voor de functie waar het betrekking op heeft). Minder elegant maar net zo doeltreffend.
Voorts stel ik dat in signal processing er weinig in communcatie technologie zou functioneren als je willekeurig sinc(0)=37 zou plaatsen. . .kan ik uiteraard nog niet bewijzen maar ik stel het. Als je dat wel doet klopt er natuurlijk niet van. Het resltaat sinc(0)=0 is een "natuurlijk" convergentie resultaat. . andere waarden komen niet in aanmerking voor processen waarvoor expliciet sinc(x) een resulttaat van een systeemanalyse is. Sinc(0)=1 is een vanzelfsprekend resulaat.
Dit soort aanpak is ook van toepassing met de // serie.
Voor de Taylor Serie ($*&@)(&^%%) = F(x) is een
vergelijking gepresenteerd, en mijn inziens is dat de werkelijke strekking van de serie representatie voor kn, met n=1,2,3,. . .∞ naar de waarde f(0)=0 voor waar je met een andere methoden wellicht 0/0 zou krijgen en geeft met de serie weergave de intrinsieke waarde van de functie f(0) direct aan. Er is geen suggestie dat het slechts om een benadering gaat en dat op x=0 de series weergave niet geldig zou zijn.
The implicatie is dat voor een eindeloze vermenigvuldiging van factoren voor sinc(0) er niet slechts sprake is een ongedefinieerd expressie 0/0 maar uniek getal = dat ontstaat vanuit een eindeloze 1*1*1*1*1*. . . .(ad infinitum) =1. . . .dit ia reed gelijk aan 1 voor k=1
Ik zie dit als een briljant
alternatief pad dat 416 jaar geleden al gedefinieerd werd door een slimme vent met de naam Francois Víete. Dat mij nu pas iets dergelijks gelukt is toont slecht aan dat ik relatief dom ben
Santé meneer Víete! Laat de champagne stromen
[Nog een leuke functie voor je (dit is uiteraard onzin, maar jij denkt hier wellicht anders over):
f(x) = x/x als x != 0
f(x) = 2x/x als x = 0.
Inderdaad geinig:
Overal in het x-domein geldt kennelijk je wens dat f(x) =0. . .maar
(1) x/x=1=0 als x != 0 . . . . . . . . .een contradictie-----> Niet geldig(dus onzin)
(2) 2x/x =2*(0/0) = (2*0)/0= 0 . . . . . .dit is consequent.
omdat hier de ratio 0/0 =0 voor mij als definitie geldt in het kader dat 0/0=
a per geval geldig kan zijn voor elk getal
a en geldt daarom ook voor a=0.
Uiteraard als je de expressie 0/0 als onzin beschouwd is (2) voor jou ook onzin.
Leuke onzin dus!
Edit: wiskundigen zijn vaak slordig in hun taalgebruik. We zeggen vaak ook "de functie f(x) = sin(x)", terwijl dit geen functie is; f is de functie, f(x) is een waarde. Helaas zijn dergelijke misverstanden vooral verspreid in de analyse. Ik heb me zelf ook een aantal keer schuldig gemaakt hieraan, in dit topic. In de algebra is men hier veel zuiverder in. De makers van jouw boek wisten het verschil echt wel.
Akkoord. Ik ben zeker nog slordiger dan jij en dat maakt het des te moeilijker voor me om bepaalde concepten die in principe niet tegenstrijdig zijn, maar niet overeenkomen met formele benaderingen in de wiskunde, te verdedigen. Als ik niet slordig zou zijn geweest dan zou mijn alternatieve pad een week geleden al zijn geaccepteerd.
Je laatste opmerking over "mijn boek" is niet terecht. . .het ging niet om een boek maar over een analyse van een wiskundige in een magazine. . .voor zover ik het kan herinneren ligt het me bij dat het Martin Gardener was. . .een wiskundige die in Scientific American vaak dergelijke zaken op een diepzinnige wijze aanpakte. . ik ben er echter niet zeker van dat Hij het was.