• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik heb hier wat vragen over het bereken van limieten maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

Ik heb wat boeken tot mijn beschikking:
Basisboek Wiskunde & Wiskunde voor het Hoger onderwijs.

Wat website's met uitleg:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Limiet
http://nl.wikibooks.org/wiki/Analyse/Limieten
http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=57504

De vraag:
Lim x --> 1
x3 - 8
-----------
x2 - 4

Nu is mijn domme gedachten om gewoon maar wat in te vullen wat dicht bij 1 komt.
bv. 0,9 0,8 0,7. De antwoorden die ik daaruit krijg zijn:
voor xx3x2antwoord
0.9-7.217-3.192.2624
0.8-7.488-3.362.22
0.7-7.657-3.3512.18

Ik snap er niets meer van 8)7 Zit ik op de goeie weg :?
Alle websites geven hele andere dingen aan, die ik eerlijk gezegd niet snap. :?
Kan iemand zijn licht hierop laten schijnen.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

als je het vermenigvuldigt met de geconjugeerde? Staat dat niet toevallig in je boek?

[/verkapte-koop-een-goed-boek-post]

[ Voor 18% gewijzigd door Hooglander1 op 05-02-2009 21:25 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-12 07:24
Het idee achter limieten is, zoals de naam het al zegt, de limiet te bereken waar x naar a loopt.

In jou voorbeeld valt de waarde 1 gewoon in te vullen, dus hier is een limiet niet nodig, je kan gewoon de waarde 1 invullen en uitrekenen. Limieten zijn juist van belang om de waarde te bepalen waar een functie heen zou gaan als een functie op die plek niet bestaat. Bijvoorbeeld de functie (x^2-1)/(x-1), deze bestaat niet voor x = 1, dan komt er 0/0 uit. Daarom neem je hier de limiet van x--> 1. Wat als uitkomst 2 heeft.

lim x-->1 (x^2-1)/(x-1) = (x-1)(x+1)/x-1)= x+1= 2

Als je in jou geval de limiet wil bepalen moet je dat naar x-->2 doen, immers zijn de teller en noemer dan beide 0, wat betekt dat hij niet bestaat, maar wel is te benaderen met limieten.

Dit is het makkelijkst met de stelling van 'l hopital, al betwijfel ik of je daar wat aan hebt. je kan dan teller en noemer differentieren, dus dan krijg je 3x^2/2x, invullen geeft nu 12/4= 3

[ Voor 25% gewijzigd door Xqlusive op 05-02-2009 21:59 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De vraag van de TS zou ook logischer zijn als lim x-->2, lijkt mij?

Anders is het inderdaad gewoon invullen :) (2 1/3 komt er dan uit)

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 05-02-2009 21:51 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-12 23:22

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Voor jouw som betekend dat dus:

(1-8) / (1-4) = -7/-3 = 2 1/3

Je kan het checken door je tabel veel groter te maken, dus na 0.9 ook 0.95 en 0.97 etc tot 0.99999999
Je zal zien dat het antwoord dan steeds dichterbij 2 1/3 komt.

[ Voor 7% gewijzigd door LtMarx op 05-02-2009 21:55 ]

• battler
Bedankt allemaal. Mijn methode is dus wel goed, ik had alleen een stukje verder moeten gaan met 0,9 0,95 0,96 etc..

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sterker nog als je x gewoon kan invullen met het getal, dan is dat je limiet. Je hoeft pas trucs toe te passen als de oplossing niet direct bestaat. Delen door 0 en dergelijken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-12 23:22

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Numeriek klopt je methode wel, maar je moet deze problemen ook algebraïsch kunnen oplossen. Dus eigenlijk moet je die methode onder de knie hebben

• Xqlusive
Ja klopt, de limiet is dus echt waar hij heeeeeel dicht bij 1 komt, dus eigenlijk waar x = 1 , of als je het anders bekijkt (1-x) waar x nadert tot 0.

Vaak is de standaardstrategie voor limieten, eerst nakijken of je niet gewoon kunt invullen, dan kijken wat voor vorm het is, een 0/0 vorm heeft een limiet, een a/0 vorm niet (a >0 of a<0). Dan is het vaak mogelijk om een term in haakjes te ontbinden en weg te delen zodat de limiet wel op te lossen is, dus zoals het voorbeeld wat ik in mijn eerste post gaf.

Bij een 0/0 vorm mag dus ook teller en noemer differentieren, als je goed kan differentieren is dit vaak sneller.

[ Voor 61% gewijzigd door Xqlusive op 06-02-2009 13:37 ]

• battler
Om te testen of ik het snap ga ik er nog 1 maken:

lim x --> oneidig
4x - 2x2 + 17
----------------------
5x - 5x2

Even uitwerking :)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 14:38

Rannasha

Does not compute.

Als x -> +inf dan domineren hogere machten van x de uitdrukking over lagere machten.

Dus als x -> +inf, dan:
(4x - 2x^2 + 17) / (5x - 5x^2) --> 2x^2 / 5x^2

x^2 wegdelen, levert 2/5 (0.4) op als resultaat.

Het is ook te zien door steeds grotere getallen in te vullen. 10^10, 10^20, enz...

[ Voor 3% gewijzigd door Rannasha op 05-02-2009 22:47 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• battler
@ Species56181.

Ik was inderdaad begonnen met de getallen 10 , 20 enz.
Maar hoe jij hem oplost is veeel makkelijker. Ik kan het ook best goed volgen,
behalve wat je met de 4x en de + 17 doet. Waarom mag/kan je die zomaar weg laten.

Ik pak er gelijk nog een paar bij, om te kijken of jouw methode daar ook werkt.

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Je ziet dat voor x --> oneindig de termen met een hoge macht van x veel sneller groeien dan de termen met een lagere macht. Voor steeds grotere getallen zullen deze termen niet meer belangrijk zijn en mag je ze weglaten.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Sowieso kan je zeggen dat de limiet naar oneindig gaat naar het quotiënt van de coëfficiënten van de term met de hoogste macht (mits gelijk). In dit geval dus -2/-5=2/5.

Bewijs:
1. f(x)=lim (2x4-6x+5) / (3x4+2x-1)

2. f(x)=lim (2-(6/x3)+(5/x4)) / lim(3+(2/x3-(1/x4))

3. f(x)=(2-0+0) / (3+0+0) = 2/3

1. Gegeven 'som'
2. lim A/B = lim A / lim B & alles delen door de hoogste graad van x
3. Limiet naar oneindig is nu simpel uit te rekenen, aangezien alle losse quotiënten naar 0 gaan als x naar oneindig gaat
battler schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 22:56:
@ Species56181.

Ik was inderdaad begonnen met de getallen 10 , 20 enz.
Maar hoe jij hem oplost is veeel makkelijker. Ik kan het ook best goed volgen,
behalve wat je met de 4x en de + 17 doet. Waarom mag/kan je die zomaar weg laten.
Omdat die termen het hardst meetellen. Als je een enorm getal als 10^20 invult bijvoorbeeld. En die nog eens kwadrateert. Vergeleken bij het getal wat je dan krijgt, is 17 gewoon peanuts. :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• battler
ahhhhh logisch eigenlijk :*) Ik ben nog wel even bezig, maar zonder jullie uitleg was ik nooit zover gekomen.

thanx to all O-)

Verwijderd

Xqlusive schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 21:47:
Het idee achter limieten is, zoals de naam het al zegt, de limiet te bereken waar x naar a loopt.

. . . .

Dit is het makkelijkst met de stelling van 'l hopital, al betwijfel ik of je daar wat aan hebt. je kan dan teller en noemer differentieren, dus dan krijg je 3x^2/2x, invullen geeft nu 12/4= 3
Als je een lange beschouwing niet leuk vind moet dit overslaan!

Als je de TS-opgaaf met L'Hospital regel oplost krijg je 3x2/2x zoals al aangegeven is en dat = 3x/2 en voor de waarde x=1 is het antwoord voor de limiet 3/2 =1,5 en niet het juiste antwoord 2,33333 voor de functie voor x=1

Dit heeft dus tot gevolg dat als de functie Lim---->x=1 {F(x)/G(x)} een direct te berekenen waarde heeft op x=1 dan is de uitkomst van Lim---->x=1 {dF/dG} voor x=1 niet gelijk aan de directe waarde voor de functie op x=1 . Dit verbaast me zeer! Ik kan me niet herinneren dat dit ooit in mijn wiskunde studies duidelijk is geworden en het lijkt me dat ik hier iets mist in mijn kennis van deze materie. Het lijkt er op te wijzen dat indien met directe invulling van x=1 er een antwoord geeft dat de L’Hospital Regel dan NIET gebruikt mag worden omdat het een onjuist antwoord uitbraakt. Dat lijkt tegenstrijdig.

Met een ander voorbeeld F=(x3-4)/(x2-1) geeft op x=1 duidelijk aan dat het antwoord niet mogelijk is voor x=1 maar met de L'Hospital Regel is het antwoord 3/2=1,5

Het antwoord voor de limiet voor F(1) = 1,5 klopt dus kennelijk niet als je de functie gaat benaderen met kleine stapjes in Excel zoals hieronder is uitgebeeld:

x. . . . . . . .. . .F(x)
1,2..........-5,163636364
1,1..........-12,70952381
1................4,5036E+15 <--- x heeft kennelijk een waarde niet gelijk aan 1 terwijk dit wel de input is!
0,9............17,21578947
0,8............9,688888889

Dit concludeer ik omdat als je x=1 direct in de functie invoert je het "delen door 0 bericht" krijgt en het antwoord als onbepaald wordt gekenmerkt, zoals we gewend zijn met delen door 0.

Gebruik je nu L'Hospital regel ====> krijg je 3x/2 en als resultaat is dat 1,5 zoals we verwachten:

1,2............1,8
1,1............1,65
1..............1,5
0,9............1,35
0,8............1,2

Als je nu de Excel-Test gaat uitvoeren met een kleiner decrement zie je in eerste instantie dat de waarden dicht bij x=1 alleen maar explosief hoog oplopen de dichter je bij x=1 komt. Het lijkt er dus op dat de limiet op geen enkele manier ooit 1,5 zal worden. In eerste instantie heb ik het decrement in the orde van 0,000000001 gezet en dichtbij x=1 kreeg ik getallen die eerst steeds groter werden en in de orde van -5,48335E+15 uitkwamen en dus dacht dat er niets van de L'Hospital Regel, klopte. . .maar ik was niet tevreden. . .Hoe kan die regel al honderd of meer jaar bestaan als ie niet juist was? Dus ging ik verder met het kleiner maken van het decrement en wat gebeurde er? De gigantische waarden dicht bij x=1 begonnen eerst te stijgen en warempel daarna een beetje te dalen en met het decrement op 12 nullen achter de komma kreeg ik het resultaat dat Excel de waarde van x niet meer kon weergeven anders dan het x=1 te noemen (ik kan de instelling iets veranderen naar me15 achter de komma of zo maar ergens houdt dat op) maar dat het wel in de berekening steeds kleiner werd en 1 benaderde, zodat de berekeningen nog steeds mogelijk waren:

1..............-7,47279E+12 decrement voor xn=xn+1-0,0000000000001
1..............-1,48797E+13
1..............-1,68885E+15 <-----Hier is x dicht bij 1
1 ............. <-----Hier ergens is x nog dichter bij 1
1..............1,51297E+13
1..............7,5311E+12
1..............5,01328E+12

Interessant hier is dat de functie eerst zeer sterk stijgt en + en -waarden om x=1 heen onbegrensd lijken te stijgen (zoals het in de typische grafieken voor degelijke functies uitgebeeld wordt: de waarde gaan naar onweindg groot lijkt het) maar dat met steeds dichter bij x=1 de functie-waarde daadwerkelijk begint te dalen! Dit blijkt uit het feit dat met het kleiner maken van het decrement de getallen net x>1 en net x<1 een steeds lagere absolute waarde krijgen! Nabij de waarde x=1 benaderd wordt ontstaat er convergentie en waar deze convergentie gaat eindigen kan je met middelen zoals Excel niet meer aantonen. De praktische rekenmethode om de limiet te vinden werk wel in principe maar er komt een punt dat de waarde van het decrement niet meer te hanteren is zodat er truncatie(het negeren van decimalen) optreedt en in de computer de waarde van het decrement 0 wordt zodat het de Ratio niet meer kan uitrekenen en dan het bericht #deel/0! geeft. In werkelijkheid is er geen sprake van delen door 0.

Hieruit volgt dat als je deze rekenkundige methode in gedachte voortzet met nog kleinere decrements dan blijkt het dat de functiewaarde voor x=1 daadwerkelijk naar een limiet lijkt convergeren. .. in dit geval moet we concluderen dat deze limiet werkelijk 1,5 is. . .niet alleen met de L'Hospital Regel maar ook met directe berekeningen indien ze uitgevoerd zouden kunnen worden met x-waarden willekeurig dichtbij x=1! Een interessant resultaat.

De betekenis hiervan is belangrijk: De typische conclusie die ik sinds 1970 tot vervelens toe op de universiteit geleerd heb, vanuit de mond van niet-de-minst-domme leraren, dat de waarde van de functie F(x=1) onbepaald is, OMDAT je niet door 0 kan delen. Op zich is dat wel waar als je 4/0 als voorbeeld gebruikt.

Maar nu komt de aap uit de mouw en ik herinner me dat als een functie bijvoorbeeld een uitkomst lijkt te hebben zoals 0/0 dit niet noodzakelijkerwijs een onbepaaldheid is en o.a. 1 kan zijn omdat het een weergave is van de functie y/x waar in de limiet beide getallen de zelfde waarde hebben. . .en dit geldt ook als beide getallen naar 0 convergeren. In feite is het dus zo dat de Ratio 0/0 = 1 gewoon waar is (voor bepaalde functies) en je kan dit desgewenst interpreteren as 0 delen door 0.

In de praktijk kan y/x resulteren in getallen die beide zo klein zijn dat we ze niet meer kunnen opschrijven en ze dus vanuit een praktische overwegen beide als 0 beschouwd worden. Hieruit word dan onjuist geconcludeerd dat "omdat je niet met 0 kan delen" de ratio y/x oneindig groot wordt, terwijl in werkelijkheid de waarde y/x in bepaald gevallen [b] begrensd blijft als y en x beide op het zelfde punt de waarde 0 krijgen. . .dus op het punt y=x=0------> y/x=0/0=1

Anderzijds, zoals we gezien hebben in het voorbeeld Limx-->1=1,5 kunnen y en x in de limiet x-----> 1 voor een functie F(x)/(x-1) uitmonden in een resultaat dat ondanks dat de waarde (x-1) nul benaderd je kan zeggen dat het met het gebruik van een decrement-reductie op x, de waarde (x-1) nooit nul wordt, ongeacht hoe dicht er bij je komt en dat daarmee de Ratio F(x)/(x-1) naar een willekeurig getal convergeert ondanks het feit dat het er op lijkt dat je door 0 aan het delen bent als je met praktische getallen werkt.

Dus bijvoorbeeld als voor de functie 3y/2x op het punt x=0 ook nog eens waar is dat y=x dan krijg je dus dat 3/2*0/0=3/2 als uitkomst ondanks dat x=0 waar is.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 07:45:
[...]

Als je een lange beschouwing niet leuk vind moet dit overslaan!

Als je de TS-opgaaf met L'Hospital regel oplost krijg je 3x2/2x zoals al aangegeven is en dat = 3x/2 en voor de waarde x=1 is het antwoord voor de limiet 3/2 =1,5 en niet het juiste antwoord 2,33333 voor de functie voor x=1
Volgens mij mag je L'Hopital alleen maar toepassen bij
Lim x-->x0 f(x)/g(x) waarbij zowel lim x->x0 f(x) = 0 als lim x->x0 g(x) = 0
(en lim x->x0 f'(x)/g'(x) bestaat) :)

En dat gaat in de TS opgave niet op, immers x-->1 (x3 -8) != 0 evenals x-->1 (x2-4) != 0

[ Voor 8% gewijzigd door blobber op 06-02-2009 10:56 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Zoals hierboven ook al gepost, de regel van l'Hopital (eigenlijk de regel van Bernoulli, l'Hopital heeft hem betaald om een leuke stelling te bedenken) is alleen toepasbaar als zowel de teller als de noemer naar 0 gaan.

Daarnaast, de functie (x3 - 4) / (x2 - 1) heeft *geen* limietwaarde als x -> 1. De teller is mooi continu en convergeert naar -3, maar de noemer gaat naar 0 en levert dus een discontinuiteit op. Enig "vreemd gedrag" in Excel-berekeningen zal komen door de eindige nauwkeurigheid waarmee Excel rekent.

Delen door 0 kan nooit. Het kan zijn dat een functie een limietwaarde heeft als de noemer naar 0 gaat, maar dit is niet hetzelfde als dat de functie een daadwerkelijke functiewaarde heeft in 0.

Neem als voorbeeld de, ietwat flauwe, functie f(x) = x / x. Deze functie gaat duidelijk naar 1 als x -> 0. (Voor de puristen, gegeven ε>0, kies δ=42, enz...). Maar de functiewaarde f(0) bestaat *niet*. Wat ik wel kan doen is een nieuwe functie definieren:
g(x) = f(x) als x != 0, g(x) = 1 als x = 0.
g(0) bestaat nu wel, maar alleen omdat ik expliciet de functiewaarde voor x=0 heb gedefinieerd (en omdat lim (x->0) g(x) = g(0), geldt dat g(x) continu is in 0).

• Xqlusive
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 07:45:

Dus bijvoorbeeld als voor de functie 3y/2x op het punt x=0 ook nog eens waar is dat y=x dan krijg je dus dat 3/2*0/0=3/2 als uitkomst ondanks dat x=0 waar is.
Dat is dus het hele idee achter limieten, een 0/0 vorm bestaat niet in dat punt, maar is wel te benanderen met een limiet, dit is dus NIET de uitkomst, maar een benadering (belangrijk verschil).

Van een a/x vorm (waar x = 0) is er geen unieke limietoplossing, je kan echter wel de limiet uitrekenen waar x naar 0+ of 0- toeloopt, dus van van boven dicht naar 0 en van onderen (0.0000001 & -0.00000001). Je zal zien dat hier dan een verticale asymtoot ontstaat waarbij de benadering van onderen min oneindig is, en de benadering van boven + oneindig.

De functie 3y/2x is eigenlijk natuurlijk gewoon 3x/2x, want je hebt zelf gesteld dat y=x. Als echter y & x beide variabelen zijn, dan heb je dus de functie: f(x,y)=3y/2x

De limiet in (0,0) hiervan bestaat niet, want als je deze limiet benaderd over de x-as, dus y = 0, dan is deze functie 0. Als je de functie over de y-as benaderd (x=0) dan bestaat de functie niet, en als je hem benaderd in x=y, dan is de functie 3/2. Dit betekent dat de limiet vanuit verschillende richtingen verschillende waardes benaderd, wat dus betekent dat de limiet niet bestaat.

[ Voor 25% gewijzigd door Xqlusive op 06-02-2009 20:15 ]

Verwijderd

blobber schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:51:
[...]

Volgens mij mag je L'Hopital alleen maar toepassen bij
Lim x-->x0 f(x)/g(x) waarbij zowel lim x->x0 f(x) = 0 als lim x->x0 g(x) = 0
(en lim x->x0 f'(x)/g'(x) bestaat) :)
Deze beperking lijkt wel zo te zijn maar ik had het nooit geleerd(of in ben het vergeten!) Zoals ik zelf al opmerkte kan 0/0 als resultaat van een limiet dus een willekeurig getal zijn.
En dat gaat in de TS opgave niet op, immers x-->1 (x3 -8) != 0 evenals x-->1 (x2-4) != 0
Je stelt dus dat voor functies f(x)/g(x) waarvoor de waarde van g(x) voor de situatie lim x->x=n g(n) = niet 0 is
dat de L'Hospital regel niet van toepassing is omdat dan de limiet direct berekend kan worden. OK dat lijkt zo te zijn als je het probeert toe te passen en de TS functie is er een demonstratievoorbeeld van.

De vraag is dus wat de formele basis is voor het wel of niet toepassen van de L'Hospital regel.

@Spicies5618

Je hebt uiteraard gelijk dat delen door 0 een onbepaaldheid oplevert maar de expressie 0/0 betekend in principe niet "delen door 0" maar een ratio van twee getallen die ongeacht hoe klein ze zijn een bepaalde verhouding hebben. In dat geval is de expressie x/x geen deling maar een ratio net zoals 3x/x =3 en een constante is, ook voor x=0. Om dit te vergelijken met een operatie wat we "delen" noemen is niet terecht omdat "delen" iets anders is dan het definiëren van een ratio tussen getallen en de ratio tussen de twee getallen met waarde 0 is 1

Maar met een beetje fantasie kan je delen "door 0" wel verantwoorden door een getal in stukjes te verdelen die allemaal de waarde 0 hebben. Het resultaat is eenvoudigweg dat het een onbepaaldheid oplevert. Door het zo te definiëren kan het mag het ook als je maar het resultaat begrijp. Niemand die je het gaat verbieden!

In formele operaties (al dan niet met computers) kan je en mag je eenvoudigweg een 0 als deler invoeren. Het resultaat is duidelijk dat of de machine er geen raad mee weet of dat er een antwoord zoals #deel/0! geprogrammeerd is. . . .in dat geval wee je dus wat er gaande is. Speciaal als je een complexe analyse van een engineering vraagstuk uitvoert gebeurd het vaak dat je van te voren niet weet dat voor een 0-waarde van een variabele er een constructieve situatie verondersteld wordt die in werkelijkheid niet mogelijk is. . .een scherpe punt belasten. . .in dat geval gaat de punt zich in werkelijkheid op elk oppervlak indringen met zelfs een lage last maar in de het theoretische model zal de druk o het punt onbegrensd stijgen. . .in de analyse mag dat en dat gebeurt gewoon. . het theoretische antwoord geeft alleen maar aan dat het ontwerp nog niet volmaakt is.

De interessante vraag is nog steeds hoe L'Hospital [Bernoulli dus :-) ] kon bewijzen dat de regel alleen geldt als in f(x)/g(x) beide functies in de limiet x-->n naar 0 gaan. . .ik neem even aan dat voor x elk willekeurig getal als limietwaarde gebruikt kan worden. . .bijvoorbeeld lim x---> 3 voor (2x3-52)(x-1-1/3).

Ik vermoed dat het een gevolg is van het feit dat als beide functies als ze een 0-waarde hebben hun differentialen een bepaalde waarde hebben die doorgaans niet-0 zijn maar hoe dat herleid kan worden naar de conclusie dat de ratio of de functie dan gelijk zal zijn aan de ratio van de differentialen. Dus:

lim x--->n f(x)/g(x) = df(n)/dg(n) . . . (A)

en als de differentiaal g(n) 0 is doe je de differentiëring nog een keer.

Wat is hier het fundamentele principe dat de gelijkheid (A) bewijst?

Verwijderd

Xqlusive schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 13:49:
[...]

Dat is dus het hele idee achter limieten, een 0/0 vorm bestaat niet in dat punt, maar is wel te benaderen met een limiet, dit is dus NIET de uitkomst, maar een benadering (belangrijk verschil).
Daar ben ik het niet mee eens. Het begrip "bestaan" voor wiskundige relaties is totaal iets anders dan voor objecten in de materiele weren. Je kan stellen dat Kabouter Spillebeen niet bestaat. . .of dat god niet bestaat. . .noem maar iets. In de wiskunde is het veelal een beoordeling c.q. een definitie t.a.z.v. het resultaat van een operatie. Als je voor een ratio functie het resultaat voor x=n 0/0 verkrijgt is het een tegenstrijdigheid om te zeggen dat 0/0 niet bestaat. . je ziet het toch dat het bestaat en het kan elk willekeurig getal zijn. Waar het hier over gaat bewijst dat 0/0 bestaansrecht heeft omdat je met L'Hospital regel je kan berekenen wat het precies is. Dat we de voor ratio 0/0 als we alsnog niet weten welke waarde het heeft voor de specifieke functie waar het uit is ontstaan houd niet in dat het niet bestaat. . . het bestaat als wiskundig begrip wel degelijk en we noemen het onbepaald omdat we nog niet weten welke waarde het heeft. . .net zo goed als we een getal delen met een klein getal zodat de uitkomst 1001000 is, vanuit een praktische benadering met welke computer dan ook geeft het de uitkomst #delen/0 als de deler te klein is om te kunnen registreren. Om te zeggen dat 5/0 niet bestaat is een ontkenning van het begrip oneindigheid dat in de wiskunde zowel al er buiten bestaansrecht heeft.. . je moet er alleen in een niet-tegenstrijdige manier mee kunnen omgaan. Voor veel mensen bestaat (-5)1/2 ook niet maar we kunnen er inmiddels wel mee omgaan.
Van een a/x vorm (waar x = 0) is er geen unieke limietoplossing, je kan echter wel de limiet uitrekenen waar x naar 0+ of 0- toeloopt, dus van boven dicht naar 0 en van onderen (0.0000001 & -0.00000001). Je zal zien dat hier dan een verticale asymtoot ontstaat waarbij de benadering van onderen min oneindig is, en de benadering van boven + oneindig.
Akkoord. Dat is bekend. . .in mijn geknutsel met Excel heb ik dat even over het hoofd gezien en niet er aan gedacht dat de noemer –4 werd op x=0 O+
De functie 3y/2x is eigenlijk natuurlijk gewoon 3x/2x, want je hebt zelf gesteld dat y=x. Als echter y & x beide variabelen zijn, dan heb je dus de functie: f(x,y)=3y/2x.
Het was mijn bedoeling duidelijk te maken dat y=x ALLEEN op het punt x=0. Dit is aantoonbaar met het eenvoudige geval voor een functie f(x) die op waarde x=0 een waarde van 0 heeft. . .dus door het punt (0,0) loopt. Op het punt (0,0) "bestaat" de wiskundige relatie 0/0 en is berekenbaar met de L'Hospital regel.

De limiet in (0,0) hiervan bestaat niet, want als je deze limiet benaderd over de x-as, dus y = 0, dan is deze functie 0. Als je de functie over de y-as benaderd (x=0) dan bestaat de functie niet, en als je hem benaderd in x=y, dan is de functie 3/2. Dit betekent dat de limiet vanuit verschillende richtingen verschillende waardes benaderd, wat dus betekent dat de limiet niet bestaat.
[/quote] Wat je hier doet is kennelijk iets anders dan wat ik doe. Voor de ratio y(x)/x is de x een getal in het x,y getallen stelsel en als je x van zeg x= -1 naar +1 . . .onder de voorwaarde dat voor dit bereik voor x de functie y(x) gedefinieerd is. . . .laat lopen van loopt y(x) ook door het punt (0,0) omdat ik gedefinieerd heb dat op dat punt y=x van toepassing is. . .x en y(x) bereiken (0,0) op het zelfde moment and de ratio y(x)/x is dus altijd gedefinieerd en op x=0 ontstaat de ratio 0/0=1. . .op elke andere waarde van x dan 0 kan de ratio y/x een willekeurig getal zijn. De limiet van y(x)/x voor x----->0 is een getal en in dit geval is 0/0=1 is van toepassing. Uiteraard voor de functie 3y/2x, indien op (0,0) y=x van toepassing is is de waarde op (0,0) 3/2 maar dat hoeft voor een algemene functie y(x)/x niet zo te zijn.

Ik moet nu even een uiltje gaan knappen :z

Verwijderd

Hooglander1 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 22:08:
Sterker nog als je x gewoon kan invullen met het getal, dan is dat je limiet. Je hoeft pas trucs toe te passen als de oplossing niet direct bestaat. Delen door 0 en dergelijken.
Dit is niet waar... tegenvoorbeeld

f(x) = 10000 als x = 37
= 0 anders

wat is nu lim{x -> 37} f(x) ?
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 04:27:
is het een tegenstrijdigheid om te zeggen dat 0/0 niet bestaat. . je ziet het toch dat het bestaat en het kan elk willekeurig getal zijn. Waar het hier over gaat bewijst dat 0/0 bestaansrecht heeft omdat je met L'Hospital regel je kan berekenen wat het precies is. Dat we de voor ratio 0/0 als we alsnog niet weten welke waarde het heeft voor de specifieke functie waar het uit is ontstaan houd niet in dat het niet bestaat. . . het bestaat als wiskundig begrip wel degelijk en we noemen het onbepaald omdat we nog niet weten welke waarde het heeft. . .net zo goed als we een getal delen met een klein getal zodat de uitkomst 1001000 is, vanuit een praktische benadering met welke computer dan ook geeft het de uitkomst #delen/0 als de deler te klein is om te kunnen registreren.
Delen door nul kan niet. Je maakt enkele hele vreemde gedachtesprongen. Als 0/0 voor elke functie wat anders is, is het dus niet goed-gedefinieerd... Stel 0/0 = 2, dan zou 2*(0/0) = 2*2 = 0/0 = 4. Huh? Hoe kan dat? Nou precies, omdat het niet goed-gedefinieerd is. Het begrip "bestaansrecht" zul je nader moeten toelichten. Zie ook deze tekst voor meer uitleg waarom je niet door 0 kan delen.
De limiet van y(x)/x voor x----->0 is een getal en in dit geval is 0/0=1 is van toepassing. Uiteraard voor de functie 3y/2x, indien op (0,0) y=x van toepassing is is de waarde op (0,0) 3/2 maar dat hoeft voor een algemene functie y(x)/x niet zo te zijn.
Zoek echt eens op wat limieten zijn, de functie f(x,y) = 3y/2x heeft geen limiet als (x,y) -> (0,0).

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2009 12:33 . Reden: aanvulling ]

• Xqlusive
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 12:24:
[...]

Dit is niet waar... tegenvoorbeeld

f(x) = 10000 als x = 37
= 0 anders

wat is nu lim{x -> 37} f(x) ?
Waarom zou je hier de limiet bepalen, hier kan je gewoon de waarde 37 invullen toch? Als je hier de limiet van gaat proberen te nemen zou je op 0 uit komen, want je hoe dicht je ook naar 37 gaat je komt er nooit, en deze functie is alleen 10000 op exact 37.

Maar dit is toch het hele punt wat hooglander1 probeert te maken? Hier is het gewoon mogelijk om de waarde in te vullen dus is een limiet niet nodig? Of zie ik nu iets verkeerd en probeer je wat anders duidelijk te maken?

Verwijderd

Xqlusive schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 13:41:
[...]

Waarom zou je hier de limiet bepalen, hier kan je gewoon de waarde 37 invullen toch? Als je hier de limiet van gaat proberen te nemen zou je op 0 uit komen, want je hoe dicht je ook naar 37 gaat je komt er nooit, en deze functie is alleen 10000 op exact 37.

Maar dit is toch het hele punt wat hooglander1 probeert te maken? Hier is het gewoon mogelijk om de waarde in te vullen dus is een limiet niet nodig? Of zie ik nu iets verkeerd en probeer je wat anders duidelijk te maken?
Inderdaad is het in dit voorbeeld mogelijk. Mijn punt was dat de bewering in het algemeen niet geldt.

• Xqlusive
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 13:58:
[...]

Inderdaad is het in dit voorbeeld mogelijk. Mijn punt was dat de bewering in het algemeen niet geldt.
Op die manier, je bedoelt dus dat de direct ingevulde waarde NIET altijd gelijk hoeft te zijn aan de limiet van diezelfde waarde. Wat je voorbeeld idd bewijst. :)

• Xqlusive
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 04:27:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Het begrip "bestaan" voor wiskundige relaties is totaal iets anders dan voor objecten in de materiele weren. Je kan stellen dat Kabouter Spillebeen niet bestaat. . .of dat god niet bestaat. . .noem maar iets. In de wiskunde is het veelal een beoordeling c.q. een definitie t.a.z.v. het resultaat van een operatie. Als je voor een ratio functie het resultaat voor x=n 0/0 verkrijgt is het een tegenstrijdigheid om te zeggen dat 0/0 niet bestaat. . je ziet het toch dat het bestaat en het kan elk willekeurig getal zijn. Waar het hier over gaat bewijst dat 0/0 bestaansrecht heeft omdat je met L'Hospital regel je kan berekenen wat het precies is.
Klopt niet, je kan met limieten (waar 'l hopital onderdeel van is), de waarde bepalen die hij benaderd, niet wat het precies is!
Dat we de voor ratio 0/0 als we alsnog niet weten welke waarde het heeft voor de specifieke functie waar het uit is ontstaan houd niet in dat het niet bestaat. . . het bestaat als wiskundig begrip wel degelijk en we noemen het onbepaald omdat we nog niet weten welke waarde het heeft
het heet in deze onbepaald omdat de exacte waarde niet te bepalen is, enkel de limietwaarde (benaderingswaarde)
. . .net zo goed als we een getal delen met een klein getal zodat de uitkomst 1001000 is, vanuit een praktische benadering met welke computer dan ook geeft het de uitkomst #delen/0 als de deler te klein is om te kunnen registreren.
Hier deel je niet door 0, maar door iets heel kleins, dit heeft WEL een exacte waarde, hoe groot deze ook is, dit is exact te bepalen
Om te zeggen dat 5/0 niet bestaat is een ontkenning van het begrip oneindigheid dat in de wiskunde zowel al er buiten bestaansrecht heeft.
Hier gebruik je juist het begrip oneindigheid, 0 is oneindig klein, dus 5/0 wordt ook oneindig positief of negatief (0+, 0-)
,.. . je moet er alleen in een niet-tegenstrijdige manier mee kunnen omgaan. Voor veel mensen bestaat (-5)1/2 ook niet maar we kunnen er inmiddels wel mee omgaan.
Imaginaire getallen is een heel verhaal apart, en hebben eigenlijk helemaal niks met deze discussie te maken.
[...]
Het was mijn bedoeling duidelijk te maken dat y=x ALLEEN op het punt x=0. Dit is aantoonbaar met het eenvoudige geval voor een functie f(x) die op waarde x=0 een waarde van 0 heeft. . .dus door het punt (0,0) loopt. Op het punt (0,0) "bestaat" de wiskundige relatie 0/0 en is berekenbaar met de L'Hospital regel.

[/quote] Wat je hier doet is kennelijk iets anders dan wat ik doe. Voor de ratio y(x)/x is de x een getal in het x,y getallen stelsel en als je x van zeg x= -1 naar +1 . . .onder de voorwaarde dat voor dit bereik voor x de functie y(x) gedefinieerd is. . . .laat lopen van loopt y(x) ook door het punt (0,0) omdat ik gedefinieerd heb dat op dat punt y=x van toepassing is. . .x en y(x) bereiken (0,0) op het zelfde moment and de ratio y(x)/x is dus altijd gedefinieerd en op x=0 ontstaat de ratio 0/0=1. . .op elke andere waarde van x dan 0 kan de ratio y/x een willekeurig getal zijn. De limiet van y(x)/x voor x----->0 is een getal en in dit geval is 0/0=1 is van toepassing. Uiteraard voor de functie 3y/2x, indien op (0,0) y=x van toepassing is is de waarde op (0,0) 3/2 maar dat hoeft voor een algemene functie y(x)/x niet zo te zijn.
Waar je hier allemaal mee bezig bent slaat volgens mij helemaal de plank mis.

Ik zal even proberen te begrijpen wat je hier doet:

Je hebt een functie y=f(x)

daar stel je dat op x=0 y=0, dus een functie door de oorsprong.

Nou bepaal je het quotient van f(x)/x :? wat dus 0/0 is, nu ben jij van mening dat dit een limiet is van de vorm 0/0 dus mag je 'l hopital toepassen :? Grote onzin natuurlijk, want de limiet in het punt 0 is 0, dat heb je immers zelf gedefineerd.

Het is ook nog op een andere manier te interpreteren, dus een functie z=f(x,y) ,een functie van 2 variabelen (dus een functie in de r^3)

Als je hier stelt op x=0 y=x=0 slaat dat nergens op, dit is gewoon een coordinaat in het xy-vlak wat gewoon bestaat en misschien een waarde heeft in z.

Je kan hier natuurlijk ook de limiet bepalen in het punt (0,0), dus de oorsprong. Bij de functie z=f(x,y)=3y/2x bestaat de limiet van x,y--> 0,0 niet omdat vanuit verschillende richtingen uit het xy-vlak verschillende benaderingswaardes voor z worden gevonden.

[ Voor 255% gewijzigd door Xqlusive op 07-02-2009 15:47 ]

Verwijderd

We zullen het misschien nooit eens worden.
Xqlusive schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 14:47:
[bestaan van exacte waarden voor 0/0]
Klopt niet, je kan met limieten (waar 'l hopital onderdeel van is), de waarde bepalen die hij benaderd, niet wat het precies is!
Het klopt als een bus, maar ik weet niet hoe een bus klopt. Desondanks kan je met die uitdrukking aangeven dat waar je over praat op een exacte manier uitgelegd kan worden als je de essentie van iets begrijpt. Voor een functie ratio f/g die op 0/0 uitkomt voor x----> n is het 100% mogelijk de exacte waarde van f(n)/g(n) = 0/0 te bepalen door df(n)/dg(n) te bepalen voor x=n. De betekenis hiervan ontgaat de meeste mensen misschien: het betekend dat als x----> n de gradiënten van de functies een bepaalde waarde ten opzichte van elkaar krijgen. Indien de gradiënten van f en g gelijk zijn op x=n dan geeft de ratio f(n)/g(n)=0/0 =1, De gradiënten kunnen ook verschillende waarden krijgen. . .f(n) = 3 en g(n) =1 en dus is the waarde van f(n)/g(n)= 3 precies 3 op x=n. De waarde van n kan net zo goed 0 zijn. . het maakt niets uit of je een limiet van functies bereikt door x=n in te voeren of x=0 in te voeren The limiet van een functie is vaak een exacte waarde. Soms is the limiet onbegrensd en dat is het geval als de waarde van x=n ingevoerd word de functie f een constante is op het punt dat de functie g op x=n gelijk aan 0 is. Je hebt dan een bestaande begrip “oneindigheid” gedefinieerd. Oneindigheid bestaat als een begrip in de wiskunde. . .niet als een getal maar als onbegrensdheid ∞. Het is onjuist om te zeggen 3/0= ∞ omdat oneindigheid geen getal is maar het is wel juist om te schrijven 3/x [x---> 0] ----> ∞ en ∞ bestaat in de wiskunde. In deze is het zeker niet de bedoeling van de expressie ---à om x alleen maar 0 te laten benaderen maar juist om het daadwerkelijk de 0 te laten bereiken en als je dat doet is de functie onbegrensd (∞.) geworden terwijl x=0 bereikt is. Ik heb de school van onbegrensde mogelijkheden gevolgd :*)

[. . .f(y=x)/x voor x=0 geeft f(0)/0 = 1. . .]
Ik zal even proberen te begrijpen wat je hier doet:

Je hebt een functie y=f(x)

daar stel je dat op x=0 y=0, dus een functie door de oorsprong.
Ja!
Nou bepaal je het quotient van f(x)/x :?
Waarom is dat moeilijk voor je? Het is louter een eenvoudige vorm van f(x)/g(x). Dat dat kan is toch volstrekt duidelijk? Als ik een functie g(x) = (x+1) kan bedenken dan ben ik slim genoeg om q(x) = {g(x) -1} te kunnen bedenken. Ik ben niet slim genoeg om alle zaken van de wiskunde te begrijpen maar het bedenken van y(x)/x was een fluitje van een cent. . nee, het was nog veel gemakkelijker!
wat dus 0/0 is, nu ben jij van mening dat dit een limiet is van de vorm 0/0 dus mag je 'l hopital toepassen :?
Nee je snapt nog niet wat ik deed. Daar kan je iets aan doen door wat ik hierboven uitgelegd heb nader te beschouwen als een algemene functie-ratio. Omdat op x= 0 er geen definitief antwoord direct te berekenen is kan je twee dingen doen:

1 Je probeert een grafiek te maken (met of zonder Excel) en dan zal je zien dat er voor (y=x)/x, voor x--->0 vanuit + ε of - ∞ het antwoord 0/0 voor (y=x=0)/0 krijgt en dat de ratio precies 1 is. .. ook voor x=0.
2 Je probeert de L’Hospital regel te gebruiken en dan krijg je (dy/dx)/dx = dx/dx =1 op het punt x=0. Dit is uiteraard triviaal maar als je het niet wist is het toch een juiste voorstelling van zaken. Het is niet een questi van benadering meer maar je weet dat met 0/0 precies op x=y=0 zit.

Het feit dat (y=x)/x een triviaal voorbeeld is van y(x)/g(x) doet er niets aan af. Je kan met deze methode ontdekken dat 0/0 precies 4 kan zijn. Je moet alleen weten dat voor elke functie ratio 0/0 een uniek getal kan zijn. Omdat je in het voorbeeld bij voorbaat al weet dat 0/0=1 hiervoor geldt doet niets af aan het principe: 0/0 kan een exacte waarde vertegenwoordigen!
Grote onzin natuurlijk, want de limiet in het punt 0 is 0, dat heb je immers zelf gedefineerd.
Jammer dat je het eerst niet snapte. Nu snap je het uiteraard wel dat 0/0 niet altijd onbepaald of onbegrend is. Je moet echter niet op een knullige manier het resultaat f(0)/g(0) = 0/0 veralgemeniseren en dan een
onterecht voorbeeld gebruiken door de draak te steken met 0/0=1 en 0/0=4 dus 4=1

Dergelijke grapjes kan je ook doen met o.a. deze mooie functie-ratio (of met complexe logs):

(3y-8) = (y3 +7)/(y-x). . . 1

en dat te vereenvoudigen tot

(y-x)*(3y-8) = y3 +7

Nu zijn y en x onafhankelijke variabelen in het (y,x) domein.

Nu geldt voor een bepaalde situatie y=x=2 zodat

0=8+7 = 15. . . . _/-\o_ als je het snapt. :? als je het niet snapt.

Je zou het vraagstuk kunnen oplossen indien er een functie tussen x en y bestaat y=f(x), dan kan je de substitutie uitvoeren en dan krijg je, voor zover y niet gelijk aan x is, voor (1) een valide functie:

z(x) = g(x)/q(x)

met een algemene waarde. Zodra y=x van toepassing is kan het gebeuren dat z(x)= 0/0=g(x)/q(x). De exacte waarde van z(x) kan je vaak vinden met de L'Hospital regel, maar soms ook niet.

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 06:44:
Dergelijke grapjes kan je ook doen met o.a. deze mooie functie-ratio (of met complexe logs):

(y-x)*(3y-8) = y3 +7

0=8+7 = 15. . . . _/-\o_ als je het snapt. :? als je het niet snapt.
Deze vergelijking is niet gedefinieerd op de lijn x = y. Enige uitspraken over de vergelijking *op* deze lijn hebben dan ook geen enkele wiskundige betekenis.

Wat je niet realiseert is dat er een groot verschil is tussen:
- de limiet van x -> n van f(x) bestaat en is C
en
- de functiewaarde van f(x) in x = n is C.

Voor de meeste functies en punten zijn deze 2 begrippen gelijk (dit is de definitie van continuiteit). Maar er zijn ook heel wat situaties waar dit absoluut niet zo is. Een functie kan een limiet hebben in een punt waar deze niet gedefinieerd is. Bijvoorbeeld f(x) = (x3 - 1) / (x2 - 1). Deze functie heeft geen functiewaarde als x=1. Echter kunnen we wel de limiet uitrekenen voor x -> 1. Mbv de regel van l'Hopital vinden we dat deze limietwaarde 1 is.

Eventueel kunnen we nu een nieuwe functie, g(x), definieren die voor x != 1 gelijk is aan f(x) en op x = 1 gelijk is aan 1. In veel gebieden waar wiskunde als hulpmiddel toegepast wordt (natuurkunde, scheikunde, diverse technische richtingen) wordt deze laatste constructie vaak impliciet gedaan en wordt automatisch aangenomen dat f(x) = g(x) voor alle x. Binnen de pure wiskunde is dit echter niet zo.

Om diezelfde reden heeft ook 0/0 in de wiskunde geen waarde, hoewel aan deze uitdrukking in andere vakgebieden soms impliciet een waarde wordt toegekend dmv een limiet-constructie.

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 15:35

mr_obb

Lakse Perfectionist

Het klopt als een bus, maar ik weet niet hoe een bus klopt.
offtopic:
Daarom is het ook: "Het klopt als een zwerende vinger." of "Het sluit als een bus.". Het klopt als een bus is een lelijke contaminatie...

Verwijderd

mr_obb schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:23:
[...]

offtopic:
Daarom is het ook: "Het klopt als een zwerende vinger." of "Het sluit als een bus.". Het klopt als een bus is een lelijke contaminatie...
Now zeg, dat is ten minste nuttige informatie! Ik ben al weer 23 jeer terug in Nederland nu pas hoor ik dit.
Bedankt! Ik kan weer verder!
Mijn Nederlands wordt beetje bij beetje iets beters :+

• Xqlusive
We zullen het misschien nooit eens worden.

[...]
Het klopt als een bus, maar ik weet niet hoe een bus klopt. Desondanks kan je met die uitdrukking aangeven dat waar je over praat op een exacte manier uitgelegd kan worden als je de essentie van iets begrijpt. Voor een functie ratio f/g die op 0/0 uitkomt voor x----> n is het 100% mogelijk de exacte waarde van f(n)/g(n) = 0/0 te bepalen door df(n)/dg(n) te bepalen voor x=n. De betekenis hiervan ontgaat de meeste mensen misschien: het betekend dat als x----> n de gradiënten van de functies een bepaalde waarde ten opzichte van elkaar krijgen. Indien de gradiënten van f en g gelijk zijn op x=n dan geeft de ratio f(n)/g(n)=0/0 =1, De gradiënten kunnen ook verschillende waarden krijgen. . .f(n) = 3 en g(n) =1 en dus is the waarde van f(n)/g(n)= 3 precies 3 op x=n. De waarde van n kan net zo goed 0 zijn. . het maakt niets uit of je een limiet van functies bereikt door x=n in te voeren of x=0 in te voeren The limiet van een functie is vaak een exacte waarde. Soms is the limiet onbegrensd en dat is het geval als de waarde van x=n ingevoerd word de functie f een constante is op het punt dat de functie g op x=n gelijk aan 0 is. Je hebt dan een bestaande begrip “oneindigheid” gedefinieerd. Oneindigheid bestaat als een begrip in de wiskunde. . .niet als een getal maar als onbegrensdheid ∞. Het is onjuist om te zeggen 3/0= ∞ omdat oneindigheid geen getal is maar het is wel juist om te schrijven 3/x [x---> 0] ----> ∞ en ∞ bestaat in de wiskunde. In deze is het zeker niet de bedoeling van de expressie ---à om x alleen maar 0 te laten benaderen maar juist om het daadwerkelijk de 0 te laten bereiken en als je dat doet is de functie onbegrensd (∞.) geworden terwijl x=0 bereikt is. Ik heb de school van onbegrensde mogelijkheden gevolgd :*)
Op dit stuk hierboven heb ik niks aan te merken, daar zijn we het iig over eens :) Wat ik echter bedoelde, en wat misschien niet helemaal goed overkwam, is dat de uitkomst van een limiet zoals je al zegt wel een exacte waarde kan hebben, maar dit is dan dus de waarde die de limiet benaderd als je oneindig dicht in de buurt zit. Het betekent niet dat deze waarde ook daadwerkelijk bestaat in dat punt. Je kan er wel mee verder rekenen, als je maar in je achterhoofd houd dat dit dus een limiet is. Volgens mij zijn we het hier beide wel over eens toch?

Nu de rest van je verhaal wat ik nog steeds erg vaag vind....

Zou je van elk punt dat ik zeg kunnen aangeven of ik nog goed ga of niet?

Ten eerste die ratio functie waar je het de hele tijd over hebt, is dit nou een functie van 1 onafhankelijke variabele of van 2?

Zoals ik het begrijp uit jou verhaal moet het wel een functie met 1 onafhankelijke variabele zijn, anders is l'hopital niet toe te passen volgens mij.

Dus we hebben een functie g(x)= y(x) / f(x)

Dus 2 functies van x welke beide door de oorsprong gaan? ( f(0)=0, g(0)=0 )

Hier kan je 'l hopital op toepassen want het is een 0/0 vorm. Hier kan dus een limietwaarde uitkomen, dit kan idd elke waarde zijn die je maar wil, dat heb ik ook nooit ontkent, dat is juist het hele idee achter lmieten.

Volgens mij weten we beide wel hoe het werkt, echter vind ik je manier van uitleggen soms een beetje cryptisch waardoor ik dingen verkeerd interpreteer (niet dat ik zo duidelijk ben altijd O-) )

Ik vatte jou voorbeeld op als een functie y=f(x) waar f(x)=g(x) / h(x), nu stelde jij x en y op 0, dit vond ik nogal vreemd omdat y de afhankelijke variabele is van x. Als je nu de dus de limiet wil bepalen dan zoek je dus eigenlijkde waarde van y welke je net op 0 gesteld had. Echter neem ik aan dat jij bedoelde dat g(x) en h(x) beide 0 zijn....

Daarom vatte ik het op als een functie van 2 onafhankelijke variabelen x en y met uitkomst in z waardoor we nogal langs elkaar heen praatten volgens mij.

Nou over dit stukje:

(y-x)*(3y-8) = y3 +7

0=8+7 = 15. . . . als je het snapt. als je het niet snapt.

Je zou het vraagstuk kunnen oplossen indien er een functie tussen x en y bestaat y=f(x), dan kan je de substitutie uitvoeren en dan krijg je, voor zover y niet gelijk aan x is, voor (1) een valide functie:

z(x) = g(x)/q(x)

met een algemene waarde. Zodra y=x van toepassing is kan het gebeuren dat z(x)= 0/0=g(x)/q(x). De exacte waarde van z(x) kan je vaak vinden met de L'Hospital regel, maar soms ook niet.
Je geeft hier 2 functies welke je aan elkaar gelijk stelt. f(x,y)=(3y-8) & g(x,y)=(y3 +7)/(y-x)

Dit is zoals je zelf zegt een functie van 2 onafhankelijke variabelen (dus met uitkomst in de r^3, en nu kijk je in het coordinaat (2,2) en blijkt de ene functie 0 te zijn, en de andere 15, dit is toch helemaal niet vreemd, dit is dus duidelijk een coordinaat waar de functies niet kruisen.

Je wilt dus vinden waar die functies elkaar kruisen, dus welke combinaties van x & y 0 als uitkomst geven. Je wilt hier een relatie tussen x & y vinden, dus y als functie van x schrijven. Je zou dus nu voor elke x coordinaat het bijbehorende y coordinaat vinden waar de functies elkaar kruisen, klopt dat?

[ Voor 41% gewijzigd door Xqlusive op 10-02-2009 18:19 ]

Verwijderd

Xqlusive schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 13:10:
[...]
Op dit stuk hierboven heb ik niks aan te merken, daar zijn we het iig over eens :) Wat ik echter bedoelde, en wat misschien niet helemaal goed overkwam, is dat de uitkomst van een limiet zoals je al zegt wel een exacte waarde kan hebben, maar dit is dan dus de waarde die de limiet benaderd als je oneindig dicht in de buurt zit.
Het is niet alleen een zaak van benaderen maar op het punt x=n waar beide functies in f(n)/g(n) een waarde van 0 hebben is x=n precies op. Je kan x naar waarde n laten lopen op elke denkbare manier. Het is geen benadering en de waarde van het resultaat f(n)/g(n)=0 is een exacte waarde.
Het betekent niet dat deze waarde ook daadwerkelijk bestaat in dat punt. Je kan er wel mee verder rekenen, als je maar in je achterhoofd houd dat dit dus een limiet is. Volgens mij zijn we het hier beide wel over eens toch?
Nee. Op het punt x=n bestaat de functie waarde. Het probleem om dit te erkennen is dat veel mensen geleerd hebben dat 0/0 betekend delen door 0 en dan zegt men "dat kan niet". . .wel, het kan toevallig wel als de noemer ook nul is. . .je het niet met een rekenmachine of computer doen omdat het daar met een eenvoudige functie "verboden is" . Het kan wel met een rekenmachine aantonen dat de ratio van de functies als x----->n een constante wordt . . .ongeacht hoe dichtbij je de waarde x naar n benaderd maar de alle machines hebben een begrenzing aan hoe klein a getal ze kunnen opbergen en dus zal een numerieke analyze op een bepaald punt dicht bij x=n altijd manco gaan omdat de computers het op een gegeven moment als een ouderwetse deling door 0 beschouwen. Theoretisch heb je die belemmering niet en zet je n=x in de L'Hospital regel.
Nu de rest van je verhaal wat ik nog steeds erg vaag vind....

Zou je van elk punt dat ik zeg kunnen aangeven of ik nog goed ga of niet?

Ten eerste die ratio functie waar je het de hele tijd over hebt, is dit nou een functie van 1 onafhankelijke variabele of van 2?
In principe startte ik uit met bijvoorbeeld q=f(x,y,z) als een 3-variable functie om de trivialiteit van x/x te vermijden zodat je bij voorbaat niet kon weten dat y(0,z)=f(0,z). Dus heb je

F(x,y,z)=q(x,y,z)/g(x) met g(x) = x. . .. . .f is een 3-D functie

In de "buurt" van het punt 0,0,z waar x=0 en y=0 liet ik de functie q=(z,y,z) vereenvoudigen tot f(x)=y=x
waardoor er voor het gebied rondom 0,0,0 een 2-D functie-ratio van toepassing was

F(0,0,z) = f(x)/x met f(x)----à y=x

Als je dit als twee functie beschouwd is y=x eenvoudig een rechte lijn in het xy-vlak met gradiënt = 1. . .dat weten we bij voorbaat vanuit ervaring maar als iemand dat niet weet dat er rondom 0,0,0 sprake is van een eenvoudig stukje van een ingewikkelde functie zodat F=y/x = x/x van toepassing voor analyse via L’Hospital, en voor x=0 geeft dat het resultaat 0/0. . .de waarde van de variabele z is in dat gebied niet relevant. Mijn argument was eenvoudig dat voor het deel van de functie L'Hospital wel degelijk van toepassing is omdat je dan met dx/dx=1 uitkomt en dat is precies de gradiënt van de functie y=x in het gebied 0,0,z. . .in dat gebied is y/x gelijk aan x/x =1 . . .dus ook voor 0/0.

In de eindconclusie zijn we het er over eens dat 0/0=1 van toepassing is voor de functie y/x als y=x van toepassing is zoals ik specificeerde. Waar ik het volstrekt niet met eens ben is dat je stelt dat voor de functie x/x op x=0 er geen waarde zou bestaan. De functie heeft het wel degelijk een exacte waarde op x=0 en dat is vaak ook zo voor f(x)/g(x)---->0/0 in het algemeen, maar dan weten we niet bij voorbaat wat de waarde van 0/0 is.. . we moeten er hier ook rekening mee houden dat L’Hospital niet altijd een antwoord geeft

Je bent in je reacties in principe het in grote lijnen het met me eens en je hebt gelijk dat we langs elkaar heen argumenteren!
Nou over dit stukje:

[0=8 :-)]

Je geeft hier 2 functies welke je aan elkaar gelijk stelt. f(x,y)=(3y-8) & g(x,y)=(y3 +7)/(y-x)
. . .
Ja maar dat was een grapje waarmee je 99 uit 100 mensen mee in de zeik kan nemen zonder dat ze er uit komen. . .het was niet bedoeld om te analyseren. . .ik kwam terug op jou gebruik van een voorbeeld waarmee je mijn argumenten mee uitbeeldde:

0/0=1 en 0/0=4 ----> conclusie: 1=4 met :? om mij er op te wijzen dat er in mijn redenering iets niet klopte.

Je kan het resultaat voor 2 functies die beide 0/0 als limietwaarde hebben uiteraard niet zinvol aan elkaar gelijk zetten als de niet gelijk zijn. Dat geeft in mijn grapje 0=8 tot gevolg :)

Ik ga voorlopig even niet meer regeren want de tijd die ik hieraan besteed geeft me problemen met slaaptekort. . :O . . .ik heb veel te doen op dit moment dus haak ik even af!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 02:00:
[...]
Het is niet alleen een zaak van benaderen maar op het punt x=n waar beide functies in f(n)/g(n) een waarde van 0 hebben is x=n precies op. Je kan x naar waarde n laten lopen op elke denkbare manier. Het is geen benadering en de waarde van het resultaat f(n)/g(n)=0 is een exacte waarde.
Ik geef je het volgende voorbeeld als hersen voer:

f(x) = x UnitStep(x)
g(x) = Sin(x)

(UnitStep(x) is 0 voor x < 0 en 1 voor x>=0)

Wat is de limiet voor x->0 van f(x)/g(x)?

spoiler:
Zoals je zelf waarschijnlijk wel weet bestaat deze limiet niet. De linker en rechter limiet hebben verschillende waarden (0 en 1 respectievelijk).
Species5618 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:11:
[...]
Voor de meeste functies en punten zijn deze 2 begrippen gelijk (dit is de definitie van continuiteit). Maar er zijn ook heel wat situaties waar dit absoluut niet zo is. Een functie kan een limiet hebben in een punt waar deze niet gedefinieerd is. Bijvoorbeeld f(x) = (x3 - 1) / (x2 - 1). Deze functie heeft geen functiewaarde als x=1. Echter kunnen we wel de limiet uitrekenen voor x -> 1. Mbv de regel van l'Hopital vinden we dat deze limietwaarde 1 is.
Je hanteert hier wel een beetje een raar begrip van "de meeste". :+ In principe kan je voor elke continue functie oneindige veel functies opschrijven die bijna overal gelijk zijn aan die functie maar die nergens continu zijn. (Een eenvoudige manier om dit te bereiken is de indicator functie van de rationale getallen op te tellen bij de functie.)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2009 09:54 ]

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 09:45:
[...]
Je hanteert hier wel een beetje een raar begrip van "de meeste". :+
Ja, ik had wellicht beter "alledaagse" kunnen toevoegen.

Verwijderd

[...]

f(x) = x UnitStep(x)g(x) = Sin(x)

Wat is de limiet voor x->0 van f(x)/g(x)?
Ha die Trias, leuk om weer eens met je te kunnen "boxen" over zaken die allerlei ondergrondse aspecten hebben die niet verwacht zijn, onmogelijk lijken, niet intuïtief te behandelen zijn, of pakweg gewoon leuk zijn zoals kromme getallen stelsels :-). Als mijn gevoel me niet in de steek laat wordt ik met een paar rake klappen de ring uitgelagen en hou ik er een bloedneus aan over :+

Je voorbeeld ziet er bij voorbaat al "griezelig" uit vanwege de discontinuïteiten in de stepfunctie. Ik heb nog niet in de spoiler gekeken maar ik zie de "writing on the wall" voor me.

De stepfunctie is niet "smooth" en dus niet differentieerbaar door de continuïteiten heen dus bij voorbaat kan L"Hospital niet gebruikt worden. Dus ondanks het feit dat g(x) op x=0 "smooth" is en 0 is op x=0 is de functie waarde step(0) is niet gedefinieerd op x=0 en heeft de step functie geen "bestaan" omdat de functie voor x=0 geen waarde toegekend is. . .het is dus ook niet oneindigheid en ook niet 0.

In de ratio f(x)/g(x) x----> 0 ontbreekt de waarde voor f(0) omdat het niet een onderdeel van Step(x) is.

Dus krijg je (niets)/0 en dat heeft geen betekenis en word uitgesloten van de ratio f(x)/g(x). Er is dus niets aan de hand! Voor waarden van x met uitzondering van x=0 is de f(x) mijn inziens als volgt

1) f(x) = 0 . . . .ratio = 0/sin(x) OF 2 f(x) = 1. . . . ratio = 1/sin(x)

Voor (1) is de waarde altijd 0 en voor x=0 bestaat de ratio niet
Voor(2) is de waarde gewoon 1/sin x en als sin(x)=0 voor de overige waarden van x = npi n=1,2,3. . . .zal de ratio als oneindigheid ∞ gedefinieerd worden. Voor z= 0 en voor x=npi bestaan er geen limiet- waarden.

Leuk vraagstukje. Ik ben het nooit eerder tegen gekomen maar het lijkt me toch trivaal onder de regels van de wiskunde.

Is mijn redenering sluitend of ga je met twee klappen de ring uit meppen?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2009 19:22 . Reden: spelfouten er uitgehaald ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 19:14:
[...]
In de ratio f(x)/g(x) x----> 0 ontbreekt de waarde voor f(0) omdat het niet een onderdeel van Step(x) is.

Dus krijg je (niets)/0 en dat heeft geen betekenis en word uitgesloten van de ratio f(x)/g(x). Er is dus niets aan de hand!
Waarom "ontbreekt" hier de waarde wel, maar in het geval f(x) = x/x "ontbreekt" deze niet, en denk je een waarde aan 0/0 te kunnen hechten? Het is in principe "toevallig" dat lim_{x->a} f(x) = f(a) voor de "meeste" (ik gebruik de woorden "toevallig" en "meeste" hier informeel) functies (deze functies heten continu als dit geldt voor alle a in het domein).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 02:00:

[...]
Nee. Op het punt x=n bestaat de functie waarde. Het probleem om dit te erkennen is dat veel mensen geleerd hebben dat 0/0 betekend delen door 0 en dan zegt men "dat kan niet". . .wel, het kan toevallig wel als de noemer ook nul is. . .je het niet met een rekenmachine of computer doen omdat het daar met een eenvoudige functie "verboden is" . Het kan wel met een rekenmachine aantonen dat de ratio van de functies als x----->n een constante wordt . . .ongeacht hoe dichtbij je de waarde x naar n benaderd maar de alle machines hebben een begrenzing aan hoe klein a getal ze kunnen opbergen en dus zal een numerieke analyze op een bepaald punt dicht bij x=n altijd manco gaan omdat de computers het op een gegeven moment als een ouderwetse deling door 0 beschouwen. Theoretisch heb je die belemmering niet en zet je n=x in de L'Hospital regel.
Er is een verschil tussen de functiewaarde op een bepaald punt en zijn limietwaarde daar.

f(x) = x/x is niet gedefinieerd op x = 0. Je kunt deze functie wel continu maken met g(x) = 1, nu geldt f(x) = g(x) (bijna overal). Je kunt ook lelijke discontinuiteiten hebben in dit geval.

Overigens is er inderdaad niet altijd een goed antwoord met de L'Hospital-regel.

Bekijk maar eens de volgende functie:

f(x) = exp(-1/x)/exp(-1/x), x > 0. Wat gebeurt er in de limiet naar 0 ? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 19:14:
[...]
De stepfunctie is niet "smooth" en dus niet differentieerbaar door de continuïteiten heen dus bij voorbaat kan L"Hospital niet gebruikt worden. Dus ondanks het feit dat g(x) op x=0 "smooth" is en 0 is op x=0 is de functie waarde step(0) is niet gedefinieerd op x=0 en heeft de step functie geen "bestaan" omdat de functie voor x=0 geen waarde toegekend is. . .het is dus ook niet oneindigheid en ook niet 0.

Ik gebruik expliciet de conventie dat Step(0) = 1. Dus f(0) is weldegelijk gedefineerd. Sterker nog f is continu in 0. De ration f(0)/g(0) =0/0 is echter niet gedefineerd en de limiet x->0 van f(x)/g(x) bestaat niet.
Dus krijg je (niets)/0 en dat heeft geen betekenis en word uitgesloten van de ratio f(x)/g(x). Er is dus niets aan de hand! Voor waarden van x met uitzondering van x=0 is de f(x) mijn inziens als volgt

1) f(x) = 0 . . . .ratio = 0/sin(x) OF 2 f(x) = 1. . . . ratio = 1/sin(x)

Voor (1) is de waarde altijd 0 en voor x=0 bestaat de ratio niet
Voor(2) is de waarde gewoon 1/sin x en als sin(x)=0 voor de overige waarden van x = npi n=1,2,3. . . .zal de ratio als oneindigheid ∞ gedefinieerd worden. Voor z= 0 en voor x=npi bestaan er geen limiet- waarden.
Nee voor x < 0 is f(x) = 0 dus is de ratio f(x)/g(x) 0 overal waar g(x) != 0 . Voor de waarde x = -n pi (met een positief geheel getal) bestaat de ratio niet maar de limiet in die waarde bestaat wel, dus we kunnen eventueel de functie in die waard completeren.
Voor x > 0 geldt f(x) = x en bestaat de ratio f(x)/g(x) bijna overal, behalve in de punten x = n pi, in welke punten de limiet ook niet bestaat. (alleen als je in de 1 punts compactificatie van R werkt kan je de limiet een waarde toekennen.)
Voor x=0 zie de spoiler.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 19:37:
[...]

Waarom "ontbreekt" hier de waarde wel, maar in het geval f(x) = x/x "ontbreekt" deze niet, en denk je een waarde aan 0/0 te kunnen hechten? Het is in principe "toevallig" dat lim_{x->a} f(x) = f(a) voor de "meeste" (ik gebruik de woorden "toevallig" en "meeste" hier informeel) functies (deze functies heten continu als dit geldt voor alle a in het domein).
Dat is eenvoudigweg een gevolg van de definitie van de stepfunctie
step(x) =0 x <a.. . .(a=0 in het voorbeeld van Trias)
step(x) =1 x >a

(Dit is een handige functie om de karakteristieke aspecten van een besturingssysteem vast te stellen)

De functie bestaat niet voor x=a het is een discontinuïteit. De waarde x=a if voor de functie uitgesloten.
Als je bijvoorbeeld

R(x) =step(x)/x definieert en laat x ----> 0 gaan vanuit het negatieve gebied

dan heb je dit

R(x) x---->0 =0/(negatief getal) = 0 ongeacht hoe dichtbij 0 je in de benadering laat doorgaan. Op het moment je in de benadering het laatste stapje zet (als je stapwijs benaderd met gelijke stapjes) verdwijnt de R(x) omdat step(0) niet bestaat. Dat is een gevolg van de definitie van step(x).
Als je in de benadering de stapjes steeds kleiner maakt. . .
zoals stappen vanuit x= -1*(2: 1: 1,2;1/4;1/8;1/16 . . . .) kom je nooit aan x=0 toe en hoef je geen zorgen te maken en dan is de limietwaarde gelijk aan de functie waarde = 0. . .(x=0 is niet gebruikt) in dat geval kan je nog steeds zeggen en (bewijzen) dat op x=0 R(0) niet bestaat. De waarde R(0) ontbreekt.

Als je van het positieve domein x----> 0 benaderd stijgt de waarde van 1/x als x----->0 Nu krijg je een interessante situatie als je op twee manieren x=0 benaderd:

1 stapwijs: zeg in stapjes van 10 -10000. Als x----> 0 dan stijgt de waarde van R(x) naar leuk getal als je het op 1-na laatste stapje neemt naar 10 10000. . .aardig getalletje maar een begrensde waarde. Formeel is dat geen limiet omdat er nog een eindeloos lange weg te gaan is om x=0 te bereiken. Als je dan met de laatste stap x=0 bereikt heb is bestaat de functie R(0) niet en dan kan je huilen of lachen maar de expressie (niets)/0 is een onderdeel van de functie R(x). Er bestaat geen limietwaarde voor x=0

2 series 2; 1; 1,2; 1/4; 1/8; 1/16;. . .) benadering: R=1/x: x----->0 de waarde van x groeit tot zeer hoge waarde maar met deze definitie bereik je de waarde x=0 nooit! Ongeacht hoe klein het laatste stapje wordt je kan er nog steeds een oneindig aantal getallen tussen zetten en de waarde x=0 nog niet bereikt hebben. Op dit punt is de waarde van R(x) x= δ R(δ ) =1/δ en dit is eenvoudigweg een groot getal. Als dan nog verder gaar wordt R alsmaar groter maar het wordt nooit oneindig. Dus heb je dit:

R limiet als x----->0 --------->∞ indien de benadering via de serie wordt afgebroken (vanwege tijdgebrek :-)) door bij de op 1-na laatste stap die uitgevoerd wordt x=0 te zetten dan verdwijnt R(x) omdat R(0) niet bestaat. Je kan dan hooguit nog toelichten dat je de waarde R(δ ) desgewenst tot elk willekeurig groot getal kan laten stijgen maar dat er geen limiet bestaat omdat de waarde x=0 voor de functie is uitgesloten.

In de functie R(x)= f(x)/x = x/x heb je per definitie dat de waarde voor het gehele x-domein gelijk aan 1 is. Als je gaat kijken wat er gebeurd is dat voor alle x-waarden beide functies. . .(beide waarden van x). . .blijven gelijk.

Ik heb eerder gezegd dat een Ratio je niet moet zien als een deling maar asl een verhouding. Delen is een operatie met getallen. . .de noemer in gelijke stukjes verdelen. . .maar dat is niet zo voor de definitie van een Ratio zoals R= f(x)/g(x). De wiskundige beschouwing is niet dat f door g gedeeld wordt maar dat de waarde van f tot g in een bepaalde verhouding staat. Voor de functie x/x is het nog steeds onverminderd waar dat de verhouding van 0 tot 0 1 is. . .beide functies hebben gelijke waarde!

Er wordt niet gedeeld!

Als je me zou vragen wat er zou gebeuren als je wel zou gaan delen. . .dus wat is 0:0 ????. . . zoals we dat op de lagere school deden, dan zou ik wel een antwoord hebben:

"Als je 3 door 3 deelt, dus 3:3, doe je in feite dit: je verdeeld de 3 in 3 gelijke stukken en dan beoordeel je de waarde van de noemer op deze manier.

De noemer: 3= 3*(1:3 + 1:3 + 1:3). Dit getal 3 bestaat 3 stukjes elk met waarde 1:3.
De deler is 3. Nu kunnen we in de vergelijking de twee 3-en wegschrappen (of links eb rechts door 3 delen:

3:3=1=(1:3 + 1:3 + 1:3).

Nu bekijk ik de operatie het met 0 in plaats van met 3

Dus eerst de noemer: 0 = 0*( 1:0+1:0 + 1:0 + . . .) Dit getal 0 bestaat uit een onbegrensd aantal stukjes elk met onbegrensde waarde.
De Deler is 0

Dus 0*(1:0+1:0 + 1:0 + . . .[een onbegrensd aantal stukjes, een onbegrensde aantal keren opgeteld])=0 . . .Dit is de noemer en de noemer is, in dit geval, gelijk aan de deler dus je kan in de vergelijking links en rechts door 0 delen. . .de twee nullen wegschrappen. . . . dat kan hier netzo goed als dat voor delen door 3 mogelijk is:

0:0=1=0*(1:0+1:0 + 1:0 +. . . .)

Je kan deze operatie 0:0 ook weergeven als een ratio, en dan krijg je 0:0=0/0=1

Het blijkt dus dat 0/0=1 onomstotelijk waar is. . .QED. . .dat delen door 0 wel kan. . .ik heb het net laten zien!

Mensen zijn veel slimmer dan rekenmachines en zelfs veel slimmer dat grote computers. Computers kunnen deze operatie ook uitvoeren indien ze er voor geprogrammeerd zouden worden. . .een fluitje van een cent voor een programmeur. In normaal rekenwerk gebruikt een rekenprogramma het volgende:

Input: y=34/x ---->: antwoord is verkregen door middel van een opsomming van elementen in subprogramma. Als x zeer klein is wordt y zeer groot, zoals je vorig jaar op de basisschool geleerd heb! Als x nog kleiner wordt kan het zijn dat het getal y niet meer in de computer past. . .zoals bijvoorbeeld een olifant niet in een luciferdoosje past! De computer is begrensd in zijn mogelijkheden.

Een computer heeft daar een antwoord voor:

“Hey, idioot die je bent, rot even op! Die olifant past niet in het doosje waar ik het moet opbergen”. In computertaal zegt hij dat bijvoorbeeld als #!@deel/0!

Het kan ook zo zijn dat de input dit is: y = (10-34)/x en dan kan het gebeuren dat de waarde van x zo klein genomen wordt dat de computer het niet meer kan bevatten omdat bijvoorbeeld x= 10– 345763 . . .dit getal is te klein om te kunnen definiëren met een opsomming van kleine getalletjes en de computer maakt er 0 van en komt met een berichtje: “Stomme idioot, je getal is 0 en je weet bij voorbaat dat als ik daarmee ga delen dan is y oneindig en daar kan ik niets mee, ik heb geen oneindig groot doosje waar ik dat antwoord kan opbergen. “

In computer taal is dat #!@deel/0!

Mensen kunnen wel met 0 delen en weten het resultaat te definiëren als een oneindigheid ∞:

Ylimiet x--->0 --->Getal/x ----> ∞

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 00:02:
1 stapwijs: zeg in stapjes van 10 -10000. Als x----> 0 dan stijgt de waarde van R(x) naar leuk getal als je het op 1-na laatste stapje neemt naar 10 10000. . .aardig getalletje maar een begrensde waarde. Formeel is dat geen limiet omdat er nog een eindeloos lange weg te gaan is om x=0 te bereiken. Als je dan met de laatste stap x=0 bereikt heb is bestaat de functie R(0) niet en dan kan je huilen of lachen maar de expressie (niets)/0 is een onderdeel van de functie R(x). Er bestaat geen limietwaarde voor x=0
Als je een rij hebt x_1, x_2, ... in (waar 0 < x_i voor alle i) die naar 0 gaat, bereik je 0 nooit. De "laatste stap" en "op een na laatste stap" bestaan niet.
Ik weet dat R(x) geen limiet heeft in x = 0.
2 series 2; 1; 1,2; 1/4; 1/8; 1/16;. . .) benadering: R=1/x: x----->0 de waarde van x groeit tot zeer hoge waarde maar met deze definitie bereik je de waarde x=0 nooit! Ongeacht hoe klein het laatste stapje wordt je kan er nog steeds een oneindig aantal getallen tussen zetten en de waarde x=0 nog niet bereikt hebben. Op dit punt is de waarde van R(x) x= δ R(δ ) =1/δ en dit is eenvoudigweg een groot getal. Als dan nog verder gaar wordt R alsmaar groter maar het wordt nooit oneindig. Dus heb je dit:
Je intuitie voor "oneindig" is helemaal verkeerd. Er is nooit sprake van een "laatste stap".
Je kan dan hooguit nog toelichten dat je de waarde R(δ ) desgewenst tot elk willekeurig groot getal kan laten stijgen maar dat er geen limiet bestaat omdat de waarde x=0 voor de functie is uitgesloten
Dit is NIET de reden dat de limiet niet bestaat. De reden dat er geen limiet bestaat is dat geen enkele M is zodanig dat f(x) --> M (x --> 0) (eenvoudig te bewijzen)
In de functie R(x)= f(x)/x = x/x heb je per definitie dat de waarde voor het gehele x-domein gelijk aan 1 is. Als je gaat kijken wat er gebeurd is dat voor alle x-waarden beide functies. . .(beide waarden van x). . .blijven gelijk.
Je gebruikt hier "per definitie". Slechts als je met het gehele x-domein de set van alle getallen zonder 0 bedoelt, heb je gelijk. Normaliter moet je bij een functie drie dingen opschrijven:
* het domein
* het codomein
* een functievoorschrift (of een relatie, of op een andere manier iets definieren. Tot nu toe kiezen we in dit topic altijd voor het functievoorschrift)

Het functievoorschrift R(x) = x/x definieert *geen* waarde voor x = 0.
Als jij zou opschrijven, ik definieer R als volgt,

R(x) = x / x, als x /= 0, en 1, anders
dan is de functie zelfs nog continu ook. Er is echter niets inherent aan R(x)=x/x opschrijven, dat de functie voor 0 definieert.
Ik heb eerder gezegd dat een Ratio je niet moet zien als een deling maar asl een verhouding. Delen is een operatie met getallen. . .de noemer in gelijke stukjes verdelen. . .maar dat is niet zo voor de definitie van een Ratio zoals R= f(x)/g(x). De wiskundige beschouwing is niet dat f door g gedeeld wordt maar dat de waarde van f tot g in een bepaalde verhouding staat.
Dat is het wel. f / g bestaat niet (normaliter), f(x)/g(x) wel.
De formele constructie van breuken is trouwens precies door middel van verhoudingen (zie hier, onder "formal construction")
Voor de functie x/x is het nog steeds onverminderd waar dat de verhouding van 0 tot 0 1 is. . .beide functies hebben gelijke waarde!
En in het geval 2x/x hebben beide functies ook dezelfde waarde! Toch vind je het daar geen 1.
Er wordt niet gedeeld!
Jawel. Er staat een deelstreep.
Als je me zou vragen wat er zou gebeuren als je wel zou gaan delen. . .dus wat is 0:0 ????. . . zoals we dat op de lagere school deden, dan zou ik wel een antwoord hebben:

"Als je 3 door 3 deelt, dus 3:3, doe je in feite dit: je verdeeld de 3 in 3 gelijke stukken en dan beoordeel je de waarde van de noemer op deze manier.

De noemer: 3= 3*(1:3 + 1:3 + 1:3). Dit getal 3 bestaat 3 stukjes elk met waarde 1:3.
De deler is 3. Nu kunnen we in de vergelijking de twee 3-en wegschrappen (of links eb rechts door 3 delen:

3:3=1=(1:3 + 1:3 + 1:3).

Nu bekijk ik de operatie het met 0 in plaats van met 3

Dus eerst de noemer: 0 = 0*( 1:0+1:0 + 1:0 + . . .) Dit getal 0 bestaat uit een onbegrensd aantal stukjes elk met onbegrensde waarde.
De Deler is 0

Dus 0*(1:0+1:0 + 1:0 + . . .[een onbegrensd aantal stukjes, een onbegrensde aantal keren opgeteld])=0 . . .Dit is de noemer en de noemer is, in dit geval, gelijk aan de deler dus je kan in de vergelijking links en rechts door 0 delen. . .de twee nullen wegschrappen. . . . dat kan hier netzo goed als dat voor delen door 3 mogelijk is:

0:0=1=0*(1:0+1:0 + 1:0 +. . . .)

Je kan deze operatie 0:0 ook weergeven als een ratio, en dan krijg je 0:0=0/0=1

Het blijkt dus dat 0/0=1 onomstotelijk waar is. . .QED. . .dat delen door 0 wel kan. . .ik heb het net laten zien!
Het begint vermoeiend te worden. Wat je hier doet is 0 * oneindig. Er is geen onderscheid tussen "oneindig" en "twee keer oneindig".
Mensen zijn veel slimmer dan rekenmachines en zelfs veel slimmer dat grote computers. Computers kunnen deze operatie ook uitvoeren indien ze er voor geprogrammeerd zouden worden. . .een fluitje van een cent voor een programmeur. In normaal rekenwerk gebruikt een rekenprogramma het volgende:
Men is niet achterlijk. Er is een reden dat dit niet gebeurt. De reden is dat delen door 0 niet gedefinieerd is.
Input: y=34/x ---->: antwoord is verkregen door middel van een opsomming van elementen in subprogramma. Als x zeer klein is wordt y zeer groot, zoals je vorig jaar op de basisschool geleerd heb! Als x nog kleiner wordt kan het zijn dat het getal y niet meer in de computer past. . .zoals bijvoorbeeld een olifant niet in een luciferdoosje past! De computer is begrensd in zijn mogelijkheden.
De meeste computerprogramma's werken met floating point arithmetic, en niet met arbitrary precision. Dit heeft een reden: efficientie. Er zijn programma's/libraries en programmeertalen waarmee je met arbitrary precision arithmetic kan werken. Ook hier kan je niet door nul delen.
Trouwens, als er 1 uit zou komen, waarom kan de computer dat dan niet uitrekenen?
Een computer heeft daar een antwoord voor:

“Hey, idioot die je bent, rot even op! Die olifant past niet in het doosje waar ik het moet opbergen”. In computertaal zegt hij dat bijvoorbeeld als #!@deel/0!

Het kan ook zo zijn dat de input dit is: y = (10-34)/x en dan kan het gebeuren dat de waarde van x zo klein genomen wordt dat de computer het niet meer kan bevatten omdat bijvoorbeeld x= 10– 345763 . . .dit getal is te klein om te kunnen definiëren met een opsomming van kleine getalletjes en de computer maakt er 0 van en komt met een berichtje: “Stomme idioot, je getal is 0 en je weet bij voorbaat dat als ik daarmee ga delen dan is y oneindig en daar kan ik niets mee, ik heb geen oneindig groot doosje waar ik dat antwoord kan opbergen. “

Mensen kunnen wel met 0 delen en weten het resultaat te definiëren als een oneindigheid ∞:

Ylimiet x---0 --àGetal/x ----à ∞
Nee, mensen kunnen niet door 0 delen. Je kan een computer zo programmeren dat er bij 0/0 1 uit komt. Waarom 1? Waarom niet 37? Waarom niet 18446744073709551616?
1/0 is zelfs niet +oneindig, maar is met evenveel recht -oneindig. 1/0 is niet gedefinieerd. 37/0 is niet gedefinieerd. 0/0 is ook niet gedefinieerd.
Oneindig kun je trouwens prima representeren, bijvoorbeeld in Haskell:

data Vortex2Getallen = NormaalGetal (Ratio Integer) | Oneindig | MinOneindig

Hier kun je dan operaties + en * op definieren.

Weet je wat, we spreken het volgende af. We hebben een verzameling X van "alle getallen". We definieren twee operaties, + en *. We hebben twee (verschillende) getallen 0 en 1. We kunnen nu de volgende dingen doen:

a + b = b + a,
(a+b)+c = a+(b+c),
a*b = b*a
(a*b)*c = a*(b*c),
Voor ieder getal a , is er een -a, zodanig dat
a + (-a) = 0
Voor ieder getal (niet-nul) a, is er een 1/a, zodanig dat
a * (1/a) = 1
Tot slot,
a*(b+c) = a*b + a*c

Als jij nu binnen dit systeem een deling door nul kan definieren, dan vind ik je a) knap, en b) zal ik een fout in je redenering aantonen.

Als jij een heel ander rekensysteem voorstelt, dan hoor ik graag welk rekensysteem je voorstelt, dan kunnen we het daarover hebben.
Voordat je dat doet, bekijk eerst eens het verschil tussen "functie" en "functievoorschrift". Wiskundigen zijn hier vaak slordig in, laten we dat vanaf nu niet meer doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 21:26:
[...]

Ik gebruik expliciet de conventie dat Step(0) = 1. Dus f(0) is weldegelijk gedefineerd.
Dat heb je aanvankelijk niet gedefinieerd.
Nu wijzig je de betekenis van de functie en dus de betekenis van de R(x) =f(x)g(x). Het resultaat van de analyse zal dan uiteraard anders uitkomen. Dit wordt geen eerlijke boxwedstrijd als je de afgesproken regeltjes gaat veranderen en ze gaat afdwingen. Je dient mijn analyse te beoordelen op basis van je eigen definitie:

step(x) bestaat niet voor x=0!
Dus verwerp ik je opmerkingen die betrekking hebben op je aangepaste definitie dat step(0)=1. . . je mag niet onder de gordel slaan!

Stel dat je als Professor Wiskunde je deze vraag in een examen gesteld had. Hoe zou je dan reageren op juist geformuleerde antwoorden die volgen uit je verzuim om step(0)=1 er bij te zetten?
Sterker nog f is continu in 0.
Niet dus, omdat step(0) niet bestaat. Dat is allen zo met jou aangepaste definitie!

Vortex 1
Trias 0

Wordt dit een 10-ronder? :9
De ration f(0)/g(0) =0/0 is echter niet gedefineerd en de limiet x->0 van f(x)/g(x) bestaat niet.
Dit antwoord heeft geen betrekking op de vraagstelling omdat f(0) niet bestaat in je examenvraag :+
Geen score!
[...]
Nee voor x < 0 is f(x) = 0 dus is de ratio f(x)/g(x) 0
Dat is precies wat ik concludeerde. Wat bedoel je met "Nee"?
overal waar g(x) != 0 .
Ik ken de notatie !=0 niet. Ik hou dit in bewaring voor een toelichting.
Voor het geval x=0 bestaat f(x) niet en g(0)=0 Dus over de expressie ( )/0 kan je niets zeggen anders dat het niet bestaat, dan wel dat het geen betekenis heeft 8)
Voor de waarde x = -n pi (met n een positief geheel getal) bestaat de ratio niet maar de limiet in die waarde bestaat wel, dus we kunnen eventueel de functie in die waarde completeren.
Ik weet in dit geval niet wat "complementeren" inhoudt. . .misschien een kopstoot waardoor ik de ring uitvlieg?
maar inderdaad, hier stel je iets dat ik in de analyse vergeten ben: om -npi te beschouwen! OK ff kijken: voor elke benadering van x----> een -npi gaat sin(x) naar 0. Op het punt sin(-npi) is de gradiënt cos(-npi)=1 of -1 en R(-npi) wordt 0/0 en dat is zeker onbepaald: er hier geen sprake is van een gelijkwaardige benadering tot waarde 0 voor f(x) en g(x) in de ratio R. Functie f(x) is een constante met waarde 0 en de g(x) gaat naar 0 over een lijn met gradiënt=1 (dan wel –1). De Ratio bevat duidelijk een discontinuïteit op die punten en de waarde R links/rechts van g(-npi) is +/- oneindig. . .door het punt -npi heen ondergaat de waarde R dus een switch: vanuit +oneindig naar -oneindig (de formele taal er voor ontbreekt me). In de zin dat ik deze onderliggende extraatjes niet hebt opgemerkt (de +/- switch) heb je gescoord omdat die extraatje ook gelden voor R zoals ik het gebruikt heb. In elk geval heb ik een aantal dingen correct dus krijg ik 0,5 punten en jij 1:

Vortex 1,5
Trias 1
Voor x > 0 geldt f(x) = x
Je bedoeld dat in het positieve domein f(x)=1
en bestaat de ratio f(x)/g(x) bijna overal, behalve in de punten x = n pi, in welke punten de limiet ook niet bestaat.
Akkoord, maar ook hier gaat de waarde van g(x) door die punten van + naar - en heb je die +/-switch ook.

Vortex 2,5
Trias 2

(alleen als je in de 1 punts compactificatie van R werkt kan je de limiet een waarde toekennen.)
Voor x=0 zie de spoiler.
[/quote]
Ik moet je geloven. Geen idee wat de 1 punts compactificatie betekend. Dat was een slag uit het niets maar ik weet niet of het een onderdeel van het boxen is. . .ik geef je 0,5 er voor, uit coulance.
De spoiler heb ik nog niet gezien.

Vortex 2,5
Trias 2,5
:)
. . . .deze keer?
De boiler heeft geen stoom meer. . .
Ik ga voor deze keer maar een keertje vroeg slapen: er is vandaag wat werk aan de winkel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 01:15:
. . . .

[. . .er wordt niet gedeeld. . .]

Jawel. Er staat een deelstreep.
Dus in de unquote expressie hierboven wordt er gedeeld: [ /quote] Wat is het antwoord van deze deling?

Ik heb 100 +/- 3 fouten gemaakt in een verhaal dat ik geschreven heb. Hier wort + door - gedeeld!

Ik heb op een draaibank een turbine as gedraaid.
De gewenst tolerantie 30 cm +/- 0,01 mm.

Er word uiteraard hier (+) gedeeld door (-0,01mm): (+)/(-0,01mm)= -100 mm-1 Iedereen snapt uiteraard dat er gedeeld wordt en wat het antwoord betekend.

Ik kan hoog/laag springen maar ik win de loterij toch niet. Hier wordt hoog door laag gedeeld!

Vandaag wordt er weer sneeuw/regen verwacht. Het moet dan wel sneeuwen en tegelijkertijd regenen, anders kan er niet gedeeld worden :+

Ik ga nu echt slapen.

Advies: Als je vermoeid raakt hou dan op en ga slapen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 01:35:
[...]

Dat heb je aanvankelijk niet gedefinieerd.
oh nee?
[...]

f(x) = x UnitStep(x)
g(x) = Sin(x)

Wel dus. Overigens maakt het niet uit welk conventie je voor UnitStep(0) gebruikt (de meest voorkomende zijn 0, 1/2 en 1), aangezien we keken naar f(x) = x UnitStep(x) dus f(x) = 0, onafhankelijk van de waarde van unitstep(0). (tenzij je hem ongedefineerd laat, maar dat had ik daarom expres niet gedaan.)

Een beetje lezen kan geen kwaad.
[...]

Ik ken de notatie !=0 niet. Ik hou dit in bewaring voor een toelichting.
!= betekend is niet gelijk aan.
[...]
Je bedoeld dat in het positieve domein f(x)=1
Nogmaals, beter lezen luiwammes. Ik stelde f(x)= x UnitStep(x)

Verwijderd

Wat was hier [. . . } het onderwerp?
In elk geval er is nu leven op het Forum! Het was maanden lange een vreselijk saaie boel!

[...]
Wel dus. Overigens maakt het niet uit welk conventie je voor UnitStep(0) gebruikt (de meest voorkomende zijn 0, 1/2 en 1), aangezien we keken naar f(x) = x UnitStep(x) dus f(x) = 0, onafhankelijk van de waarde van unitstep(0). (tenzij je hem ongedefineerd laat, maar dat had ik daarom expres niet gedaan.)

Een beetje lezen kan geen kwaad.
In je definitie stel;de je dit:

(UnitStep(x) is 0 voor x < 0 en 1 voor x>=0). . .dus voor x=0 bestaat het niet. Ook niet als je het meervoud z er van maakt: 0*( ) heeft geen betekenis. Dat er conventie voor bestaan om de functie op x=0 een waarde toe te kennen is iets dat op het betrekking hyebbende punt dus nitt van belang is. Of het voor x>0 0 iet veranderd lijkt me wel maar dan alleen dat de waarde voor x*step(x) gestaag groeit en niet 1 is:

Voor x=0+e is de gradient dx =1 van toepassing. . .er veranderd dus wel iets omdat f(x) du wel differentieerbaar is. Ik ga er later weer naar kijken,

Leuke wedstrijd! Misschien ben ik alsnog de ring uitgeslaren ;(

Vanvond weer verder. Ik ga nu wat brood verdienen!

[...]
!= betekend is niet gelijk aan.

[...]

Nogmaals, beter lezen luiwammes. Ik stelde f(x)= x UnitStep(x)
Ok, soms mis ik iets!
Je bent nog steed een kei in wiskunde!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 09:58:
[...]

In je definitie stel;de je dit:

(UnitStep(x) is 0 voor x < 0 en 1 voor x>=0). . .dus voor x=0 bestaat het niet.
Uh, ">=" betekent nog altijd "groter of gelijk aan". Ik geef daar dus expliciet een definitie voor x=0.
Voor x=0+e is de gradient dx =1 van toepassing. . .er veranderd dus wel iets omdat f(x) du wel differentieerbaar is. Ik ga er later weer naar kijken,
f is nog steeds niet differentieerbaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 10:10 ]

Verwijderd

[...]

Als je een rij hebt x_1, x_2, ... in (waar 0 < x_i voor alle i) die naar 0 gaat, bereik je 0 nooit. De "laatste stap" en "op een na laatste stap" bestaan niet.
Ik weet dat R(x) geen limiet heeft in x = 0.

Je intuïtie voor "oneindig" is helemaal verkeerd. Er is nooit sprake van een "laatste stap".
Misschien heb de zelfde kwaal als ik (kippigheid) en heb je onzorgvuldig gelezen wat ik stelde over x---->0
Specifiek heb ik twee manieren opgezet om x naar 0 te laten gaan. . ik ben vrij omdat te doen.

1) Dit was x----> in gelijkwaardige stappen zodat je met de laatste stap precies op 0 uitkomt. De waarde van 1/x heeft op de op 1 na laatste stap een waarde van een groot getal. De waarde van 1/x heeft op x=0 dan de betekenis van oneindig (∞) .
2) Dit was met stappen die alsmaar kleiner worden en daarbij melde ik precies dat x=0 dan nooit bereikt wordt.Voor 1/x stijgt de waarde onbegrensd de dichter x ---->0: 1/x---->(∞)
En in het geval 2x/x hebben beide functies ook dezelfde waarde! Toch vind je het daar geen 1.
Dit is ouwe koek waar niet over getwist wordt De waarde op x=0 is 2 . voor het gehele x-domein is de ratio waarde 2. Met de serie-stappen 1;1/2;1/4;1/8 +. . .is er uiteraard geen laaste stap dus is 1/0 niet van toepassing.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 10:08:
[...]

Uh, ">=" betekent nog altijd "groter of gelijk aan". Ik geef daar dus expliciet een definitie voor x=0.
Toen ik je opstelletje met de stepfunctie voor het eerst zag heb ik er diverse keren naar terug gekeken en ik was er van overtuigd dat er x>0 stond. Op dit forum is het mogelijk om achteraf correcties aan te brengen. Toen je de eerste keer reageerde en stelde dat er x=>0 was voorgeschreven vermoede ik even dat je misschien het =je er later bijgezet zou hebben, maar ik kon me eigenlijk niet indenken dat jij dit zou doen dus accepteer ik dat ik kippig ben en een leesbril nodig heb :(

Voor zover ik er eerder over gedacht heb heeft definitie zoals jij het stelt met x*step(x) alleen in plaats van 1*step(x) alleen een belangrijk verschil op x=0 omdat dan 0/0 ontstaat en voor alle andere positieve waarden voor wordt het
x>0: R(x)=x/(sin(x)en op elke x=npi krijg je dus npi/0.. . .geen limiet voor die punten zoals ook voor 1/(sin(x)) het geval is.

Maar op x=0 lijkt me er een speciale situatie te ontstaan die nergens anders plaatsvindt
R(0) is dan 0/0. De gradiënt van x =1 en de gradiënt d/x(sin x)=cos x en voor x=0 is dat ook 1.

Zo op basis van dit zou de waarde R(0) = 1 moeten zijn. Op basis wat je hieronder stelt:
f is nog steeds niet differentieerbaar
zou L'Hospital niet werken maar ik heb het net uitgevoerd en het werkt wel. Ik begrijp niet waarom df/dx= 1 niet geldig is als je definieert dat voor x=>0 f(x)= x. . .dit is een conclusie van de stepfunctie zoals je het definieerde.

Een toelichting op dit punt zou ik wel op prijs stellen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 18:54:
[...]

Toen ik je opstelletje met de stepfunctie voor het eerst zag heb ik er diverse keren naar terug gekeken en ik was er van overtuigd dat er x>0 stond. Op dit forum is het mogelijk om achteraf correcties aan te brengen. Toen je de eerste keer reageerde en stelde dat er x=>0 was voorgeschreven vermoede ik even dat je misschien het =je er later bijgezet zou hebben, maar ik kon me eigenlijk niet indenken dat jij dit zou doen dus accepteer ik dat ik kippig ben en een leesbril nodig heb :(

Voor zover ik er eerder over gedacht heb heeft definitie zoals jij het stelt met x*step(x) alleen in plaats van 1*step(x) alleen een belangrijk verschil op x=0 omdat dan 0/0 ontstaat en voor alle andere positieve waarden voor wordt het
x>0: R(x)=x/(sin(x)en op elke x=npi krijg je dus npi/0.. . .geen limiet voor die punten zoals ook voor 1/(sin(x)) het geval is.

Maar op x=0 lijkt me er een speciale situatie te ontstaan die nergens anders plaatsvindt
R(0) is dan 0/0. De gradiënt van x =1 en de gradiënt d/x(sin x)=cos x en voor x=0 is dat ook 1.

Zo op basis van dit zou de waarde R(0) = 1 moeten zijn. Op basis wat je hieronder stelt:

[...]

zou L'Hospital niet werken maar ik heb het net uitgevoerd en het werkt wel. Ik begrijp niet waarom df/dx= 1 niet geldig is als je definieert dat voor x=>0 f(x)= x. . .dit is een conclusie van de stepfunctie zoals je het definieerde.

Een toelichting op dit punt zou ik wel op prijs stellen.
Het punt is nu juist dat als je 0 van boven benadert de quotient 1, maar als je 0 van onder benadert de quotient 0 is. Immers voor x<0 is geldt f(x) = 0 en in de buurt van 0 is g(x) ~ x, dus f(x)/g(x) ~ 0/x = 0.

Dit geldt trouwens even goed voor de afgeleiden van f(x), en precies daarom bestaat de afgeleiden van f(x) op het punt 0 niet. L'Hopital kan je alleen toepassen als de limiet x->0 f'(x)/g'(x) bestaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 18:03:
[...]

Misschien heb de zelfde kwaal als ik (kippigheid) en heb je onzorgvuldig gelezen wat ik stelde over x---->0
Specifiek heb ik twee manieren opgezet om x naar 0 te laten gaan. . ik ben vrij omdat te doen.

1) Dit was x----> in gelijkwaardige stappen zodat je met de laatste stap precies op 0 uitkomt. De waarde van 1/x heeft op de op 1 na laatste stap een waarde van een groot getal. De waarde van 1/x heeft op x=0 dan de betekenis van oneindig (∞) .
2) Dit was met stappen die alsmaar kleiner worden en daarbij melde ik precies dat x=0 dan nooit bereikt wordt.Voor 1/x stijgt de waarde onbegrensd de dichter x ---->0: 1/x---->(∞)
Manier 1) is verboden door de definitie van limiet. "Je bent vrij om dit te doen" is even waar als zeggen dat ik vrij ben om 2+2=5 te definieren. Ja, dit mag ik. Is het correct of zinnig? Neen.

Als jij van plan bent / (deling) te herdefinieren, dan is het helaas ook aan jou om expliciet te maken hoe je dit doet. Ik heb al een link gegeven met mijn definitie van breuken. Van jouw kant is het tot nu toe stil.

Ik zei trouwens "deelstreep" en niet "slash". In "3 +/- 1" is er geen deelstreep te bekennen.

3/2 Deel ik hier?
0/1 Deel ik hier?
0/0 Deel ik hier?

Ik vraag je kort om samen te vatten hoe jij / (deling) dan definieert.

Verwijderd

en

Eventueel kunnen we nu een nieuwe functie, g(x), definieren die voor x != 1 gelijk is aan f(x) en op x = 1 gelijk is aan 1. In veel gebieden waar wiskunde als hulpmiddel toegepast wordt (natuurkunde, scheikunde, diverse technische richtingen) wordt deze laatste constructie vaak impliciet gedaan en wordt automatisch aangenomen dat f(x) = g(x) voor alle x. Binnen de pure wiskunde is dit echter niet zo.

Om diezelfde reden heeft ook 0/0 in de wiskunde geen waarde, hoewel aan deze uitdrukking in andere vakgebieden soms impliciet een waarde wordt toegekend dmv een limiet-constructie.
Dit is 100% waar. Ik kan het niet beter verwoorden

Verwijderd

[quote]Species5618 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:11:

[. . .functiewaarde x ------->n en limietwaarde @ x=n. . .]
Voor de meeste functies en punten zijn deze 2 begrippen gelijk (dit is de definitie van continuiteit). Maar er zijn ook heel wat situaties waar dit absoluut niet zo is. [quote]

{Ik loop een stuk achter om op het vele wat er gezegd is te reageren. . ik reageer daarom enkel op punten die m.i. van belang zijn . . .het doet er niet veel toe dat op bepaalde punten meningsverschillen blijven of dat er fouten gemaakt worden. . .de wereld draait toch wel door. Indien we op bepaalde punten er iets van leren dat is het toch de moeite waard geweest}

Ik ben het met je opmerking hierboven 100% eens, maar het was door mij niet gesteld dat het anders was. Het ging mij vooral om het bevestigen dat wat je zegt waar is met voorbeelden waarvoor een functie ratio R(x)=f(x)/g(x) voor x=n het antwoord 0/0 ophoest dit niet bij voorbaat als niet-bestaand of onmogelijk beschouwd moet worden. . .ik heb diverse keren opmerkingen gelezen zoals: "0/0 betstaat niet" en/of "je kan niet door 0 delen, dus 0/0 kan niet of mag niet, net zo min als 3/0 niet kan of niet mag”.

Om een beetje hilariteit te handhaven wil ik hier verklaren dat als ik de uitdrukking en/of gebruik ik niet aan het delen ben!

Er talloze situaties waarin er taalkundige dilemma's ontstaan als iemand worden gebruik die meerdere betekenissen hebben of in de wiskunde vaag of niet toepasbaar zijn. Op dit punt noem ik slechts het voorbeeld dat als iemand beweert dat op f(x), voor x=0 indien resultaat 3/0 is dat de functie daar niet bestaat terwijl ik keihard beweer dat de functie op x=0 wel bestaat. Het feit dat er geen getal als functiewaarde op x=0 van toepassing is geen reden op te beweren dat de functie daar niet bestaat. Indien een functie op x=0 niet bestaat dan is elke poging ter verklaring wat er op x=0 van toepassing zou kunnen zijn gedoemd om als onzin bestempeld te worden omdat op het punt x=0 er geen functie is om er een x op in te voeren. Voor een dergelijke situatie is 0/3 of 0/0 of 6/0 of wat dan ook niet van toepassing.

Naar mijn mening is dit in de huidige discussie uit de hand gelopen en ik ben daar zelf debet aan, vooral omdat ik vaak er iets tussen door gooit als grap of geintje dat opgevat wordt als een serieuze stelling.

Nu terug naar het concept 0/0 en 5/0. In veel gevallen bestaat 0/0 als een getal voor een functie ratio. Het is dus onwaar om te zeggen dat het niet kan omdat het "delen" door 0 betekend. Ik bestrijd dat omdat het aantoonbaar elk getal kan zijn. . .niet alleen als een limiet maar ook als de functiewaarde op x=n waar het resultaat verkregen wordt met directe substitutie van x=n in de functies. Het betekend dan ik veel gevallen niets anders dan dat de gradiënten van de twee functies gelijk zijn op het punt x=n. . . n=0 is niets speciaals. Het enigste is dat als 0/0 uit een ratio valt er dan nog verborgen informatie is waaruit moet blijken wat de functie waarde 0/0 op x=n werkelijk is. Voorbeeld:

R(x) =f/g= (x2)/(-x2).

Voor x=0 is dit 0/0 maar we weten vanuit simpele grafiektechniek dat f en g elkaar raken (spiegelbeeld parabola's). Je kan dus vanuit eenvoudige visualisatie "zien" dat voor f en g de hellingen van de curven er twee horizontale raaklijnen zijn op x=0 die op elkaar liggen. Vanwege de continuïteit voor beide functies is het louter een geometrische interpretatie dat de waarde van de ratio f/g een constante is en dat dit 100% ondubbelzinnig ook een constante is op x=0. Je kan zelfs vanuit de geometrische beschouwing bewijzen dat deze ratio R(0) =f(0)/g(0) = 0/0= -1 waar is. Geen speld tussen te krijgen. Ik heb niet gedeeld. Ik laat 0/0 voor wat het is en trek conclusies uit wat er gebeurd op x=0 op basis van observatie

Ik heb niet anders gedaan dan het analyseren van de consequenties als x in eerste instantie -------->0 en dan werkelijk x=0 van toepassing is.

Dus 0/0 is in dit voorbeeld niet onbepaald maar 0/0 = -1. Als iemand dan grapjes gaat maken dat 0/0=1=0/0=4 is dat leuk maar niet als het bedoeld is om de draak te steken met de vaststelling dat ik niet weet waar het over gaat, en het levert weer stof voor onnodige discussies.

Uiteraard is mijn geometrische analyse van functies op een grafiek 100 identiek aan de essentie van de L'Hospital Regel. . . het vergelijken van gradiënten!

Wiskunde is een spel met getallen. Je kan er mee doen wat je wilt en eigen regeltjes opmaken. Soms ontstaat er dan een nieuwe kijk op getallen. . .

Genoeg gezegd hoe ik over getallen denk. . . .delen door 0 kan en mag uiteraard ook maar dan loop je tegen andere opvattingen aan waaruit tegenstellingen kunnen ontstaan. De eigen regeltjes zijn soms niet in overeenstemming met de regelthes van anderen.
Een functie kan een limiet hebben in een punt waar deze niet gedefinieerd is. Bijvoorbeeld f(x) = (x3 - 1) / (x2 - 1). Deze functie heeft geen functiewaarde als x=1. Echter kunnen we wel de limiet uitrekenen voor x -> 1. Mbv de regel van l'Hopital vinden we dat deze limietwaarde 1 is.
df/dg geeft 3x2/2x en op x=1 geeft dat 1,5 dit is de juiste limietwaarde.

Verwijderd

Je weet niet wat een functie is.

Een functie bestaat uit drie dingen.
1. Een domein A
2. Een codomein B.
3. Een deelverzameling X van AxB, zodanig dat er voor iedere a in A precies een b in B is zodanig dat (a, b) in X.

Uitspraken als
Het feit dat er geen getal als functiewaarde op x=0 van toepassing is geen reden op te beweren dat de functie daar niet bestaat.
zijn gewoon pertinent onwaar.

Ook
Grapjes gaat maken dat 0/0=1=0/0=4
Dit was geen grap van mijn kant.
Normaliter geldt de rekenregel
a*(b/c) = (a*b)/c.
Ook geldt normaal Leibniz' substitutieregel.
Ik mag dus zeggen dat als 0/0 = 1, dan 4 * (0/0) = 4 * 1 = (4*0)/0 = 0/0 = 1. Dus 4 = 1.
Dus ofwel die rekenregel klopt niet, ofwel 0/0 = 1 klopt niet.
Van mij mag jij je eigen systeem verzinnen, maar ik kan slechts concluderen dat je dan niet langer a*(b/c) = (a*b)/c mag gebruiken. Het wordt dan wel lastiger om zinvolle dingen te bewijzen. Je zal ook L'Hospital dan opnieuw moeten bewijzen, zonder gebruik te maken van deze regel.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2009 12:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 19:43:
[...]

Er is een verschil tussen de functiewaarde op een bepaald punt en zijn limietwaarde daar.

f(x) = x/x is niet gedefinieerd op x = 0. Je kunt deze functie wel continu maken met g(x) = 1, nu geldt f(x) = g(x) (bijna overal). Je kunt ook lelijke discontinuïteiten hebben in dit geval.
In dit geval is de functiewaarde keihard ook 1 op g(x) =0 omdat beide functies continu zijn gelijke waarden hebben. Het zou beter zijn om de ratio R(x) als f(x)/f(x) te definieren. Nu is R(x) per definitie een identiteit met waarde 0/0 = 1/1

Indien je gaat zitten frunniken met onwaarheden zoals dat g(0) =1 dan klopt de gespecificeerde functie g(x) niet meer en heb je van g(x)=x een geheel andere functie gemaakt die niet differentieerbaar is en daarvoor geldt L''Hospital niet voor x=0. Het is dus niet zo dat je voor g2(x) op x=0 discontinuïteiten kunt hebben. . .je hebt er een per definitie gecreëerd voor x=0!

Je argument klopt niet.

Verwijderd

Je weet niet wat een functie is.

Een functie bestaat uit drie dingen.
1. Een domein A
2. Een codomein B.
3. Een deelverzameling X van AxB, zodanig dat er voor iedere a in A precies een b in B is zodanig dat (a, b) in X.

Verwijderd

Je post van 14 februari, 13:02, is volstrekt onbegrijpelijk voor mij.

"De functiewaarde keihard ook 1 op g(x) = 0" ???
"R(x) per definitie een identiteit met 0/0 = 1/1" ???
"frunniken" ???
g(0) = 1, waarom is dit een onwaarheid, ik definieerde
g(x) = f(x) als x != 0, en 1 anders, waarom is dit een onwaarheid?

Wat is g2?

Verwijderd

R(x) = x / x, als x /= 0, en 1, anders
dan is de functie zelfs nog continu ook. Er is echter niets inherent aan R(x)=x/x opschrijven, dat de functie voor 0 definieert.

. . . f / g bestaat niet (normaliter), f(x)/g(x) wel.
Flauw grapje! Het is in deze discussie voor veel mensen geheel duidelijk dat met “f/g” ik de functieratio bedoel en niet een breuk in het breukenstelsel en zo niet dan is jouw opmerking hier een bevestiging van mijn betoog dat dit soort discussies vaak exploderen in veel te veel onnodig commentaar en herhalingen. . . .je zelf hebt trouwen wiskundigen van slordigheid beticht, dus zal je het met dit laatste wel eens zijn.
De formele constructie van breuken is trouwens precies door middel van verhoudingen (zie hier, onder "formal construction")
Je plast hier weer naast de pot! I citeer uit je verwezen link:
The set of all rational numbers, which constitutes a field, is denoted . Using the set-builder notation, (standing for "Quotient") is defined as “....” where “…” denotes the set of integers.
Ik kon de symbolen voor "…." en “…” niet kopiëren(of niet plakken). Ik weet dat normaliter de restrictie n≠0 geldt voor breuken als zodanig maar dat is specifiek zo omdat het in die referentie niet over variabele functies gaat maar over rationele getallen en het definiëren van breuken. Als je de ratio 0/0 als limietoperatie van een functie verkrijgt ontstaat een onbepaaldheid vanuit het feit dat het nog niet bekend is of er een functiewaarde voor R(x) is op x=n als getal bestaat. De procedure om de limiet te vinden is een ander proces dan het definiëren van een breuk. Als je in het verhaal over breuken m= 0 en n=0 zet ontstaat er de situatie dat in breukenland geen definieerbare betekenis heeft, juist omdat het tot nonsens leidt zoals 0/0=3 en 0/0 =4 waaruit je een onwaarheid kan vormen als je de twee aparte gevallen van 0/0 als een vergelijking gaat opzetten. . .daarom is n=0 uitgesloten in het breukenstelsel. . . dit is noodzakelijk noodzakelijk om gaten in de definitie voor breuken te voorkomen.

In functieanalyse t.o.z.v. limieten gebeurd iets geheel anders: je gaat methoden toepassen om te kunnen constateren hoe een functie zich gedraagt op verschillende punten en daaruit wordt vaak duidelijk wat er in de limiet van toepassing is. Met lagere school uitgangspunten zoals "delen door 0 kan niet" raakt men op een dood spoor. Door rekening dat voor een functieratio de uitkomst van een limiet procedure 0/0 iets anders betekend dan "delen door 0" houdt in dat je iets moois kan bereiken dat je met "delen door 0" mentaliteit nooit zal doorgronden. Vanwege de erkenning (realisatie) dat 0/0 voor functie ratio's uit ander hout gesneden is dan het rekensommetje 5/(3-3) = ??? en het antwoord . . . oeps dat kan/mag niet omdat mijn leraar dat gezegd heeft. Als iemand dit blijft roepen kan ie ook de essentie van de L’Hospital analysemethode niet doorgronden.

Het feit dat een 0/0 uitkomst allerlei waarden kan vertegenwoordigen voor functies op punten waar er 0/0 ontstaat is van een geheel andere orde dan de definitie van breuken.

In geval van R(x) voor x=0 het 0/0 ophoest wordt al lang (door kenners) niet meer geroepen: "Oh, dat kan niet, we houden maar op omdat 0/0 niet in het breukenstelsel past waarvoor de breuk "m/n" alleen kan als n niet 0 is".

De werkelijkheid is juist anders om: Indien voor een functie R(x) met directe substituties x=n de ratio 0/0 ontstaat kan het zijn dat de functiewaarde voor R(n) op x=n een getal is zoals 5 of 4/9 of 1012 dat in ons breukenstelsel past. In dat geval heeft R(n) op x=n precies die waarde. . . .uitzonderingen dat 0/0 nog een andere consequente betekenis zou kunnen hebben.

Het concept dat 0/0 een andere hoedanigheid geeft dan 7/0 zal veel mensen voor altijd blijven ontgaan.

[...]
Dit is kinderspel. Het antwoord is 2/1. De gradiënten van beide functies hebben voor alle x-waarden een verhouding van 2/1. Omdat we weten dat dit juist is voldoet 2/1 aan de voorwaarden van het breukenstelsel. Zie hierboven.
. . . . Wat je hier doet is 0 * oneindig. Er is geen onderscheid tussen "oneindig" en "twee keer oneindig".
Je overtreedt zelf hier de regeltjes van de rekenkunde _/-\o_ . . oneindig is geen getal en dus kan je het niet in de wiskunde als een getal vermenigvuldigen. . uit gemak dan wel slordigheid doen we dat wel vaak.
Ik heb zelf ook wel eens, uit slordigheid dergelijke dingen geschreven maar het is een nono: 5*(∞) en (∞)*(∞) etc, etc zijn geen legitieme rekenkundige operaties :+

In mijn gebruik van 0*(oneindig) was ik inderdaad slordig :( . . . ik ben ook een sloddervos). Ik had in het betreffende argument ook nog een andere fout gemaakt met mijn analogie 3/3 = 3(1/3+1/3+1/3)/1-----> nu de 3-tjes wegstrepen. . .(noem ik ff niet delen door 3) 8) . . . zodat 3=3(1/3+1/3+1/3) QED

Nu hanteerde ik voor de grap dat ik dat met elk getal kan doen en dus ook met 0 maar beging ook de fout in de opbouw van de methode dat het voor 2/2 -----> 2=(1/2+1/2) zou worden. De elementen tussen de ( ) worden dus in aantal [b]minder] als je kleinere getallen gaat gebruiken. . .logisch, maar ik miste dat en stelde expliciet ten onrechte dat het aantal elementen zou groeien en van daar dat ik uitkwam op

0=0*( 1/0+1/0+. . .) voor 1/1 ---->1=1*(1) Voor 0 krijg ik 0= 0*( ) dus er zit niets tussen de haakjes! Ik had hier de specificatie “0* niets =0” moeten schrijven. Op het einde van mijn grapje blijft 0/0 onbepaald dus kan 0/0 alles zijn.
Voorts weten we inmiddels ook dat als

F(x) = 0*1/x . . .als x-->0 F(x) ---->0 omdat ongeacht hoe groot 1/x is het altijd 0 wordt als je het met 0 vermenigvuldigd. . .een beetje slordig geschreven is dat 0*(∞) =0 zodat 0/0 als grapje als een deling beschouwd kan worden. QED.

Ik weet dat deze analogie voor 0/0 normaliter wordt afgekeurd als ongeldig omdat 0/0 ook iets anders kan betekenen maar als grapje vind ik het wel leuk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 13:20:

"De functiewaarde keihard ook 1 op g(x) = 0" ???
"frunniken" ???
Wat is g2?
Omdat aanvankelijk er sprake was van de functie g(x)= x voor alle waarden van x, en voor x= 0 is g(0)=0
Als je voor x=0 een waarde van 1 er uit krijgt heb je een andere functie gedefinieerd en die functie is g2(x),
en daarvoor geldt op x=0 dat R(0)= f(0)/g2(0) = 0/1 = en niet 1/1 zoals met de originele functie hert geval was.

Verwijderd

Nee, f(x) was gedefinieerd door x/x (en niet door f(x) = x !). Dus g(x) definieren in x = 0 als 1 is geen probleem voor de continuiteit, je maakt hier een vergissing.

Je haalt nog steeds lim_{x -> a} f(x) en f(a) door elkaar. Er is een belangrijk verschil tussen deze twee dingen.

Verwijderd

Ik kan bovendien wel degelijk een vermenigvuldiging definieren op alle (reele) getallen + {oneindig, -oneindig}. Echter wordt deze functie partieel (niet voor elke combinatie van twee waarden gedefinieerd). Hetzelfde geldt voor optelling.

In tegenstelling tot 0/0 toestaan, is dit wel consistent (het wordt alleen niet vaak gedaan omdat het erg nuttig is dat * en + totaal zijn).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:51:
Nee, f(x) was gedefinieerd door x/x (en niet door f(x) = x !). Dus g(x) definieren in x = 0 als 1 is geen probleem voor de continuiteit, je maakt hier een vergissing.

Je haalt nog steeds lim_{x -> a} f(x) en f(a) door elkaar. Er is een belangrijk verschil tussen deze twee dingen.
Ik ben het er niet mee eens. Ik heb, met uitzondering misschien in het prille begin, op dit punt elke keer de vorm R(x)=f(x)/g(x) = x/x voor het gehele x-domein gehanteerd en opeens ga je g(x) veranderen dat het op x=0 een waarde 1 zou hebben. Je kan uiteraard elke functie aanpassen door het naar wens te transformeren maar dan gaat het niet meer over waar het over ging.

R(x) is duidelijk eenvoudigweg (na een vereenvoudiging) een constante met waarde 1 voor het gehele domein inclusief voor de waarde x=0. De limiet zoals berekend met de procedure x-----> geeft (al dan niet met L'Hospital), via de ratio 0/0 een waarde van 1 en in dit geval is dit ook de functiewaarde op x=0.

Het is uiteraard volstrekte onzin om voor R(x) = f(x)/g(x) = x/x=1 te gaan beweren dat op bepaald punt de waarde 1 niet meer bestaat. Dit voorbeeld illustreert dat de betekenis van 0/0 niet afgedaan kan worden met een simplistische opmerking dat het “delen door 0” betekend en daarom het voor x/x=0/0 voor x=0 de constante waarde 1 niet meer zou bestaan.

Het onderliggende argument vanuit de grafische weergave van de functies f en g is dat voor alle waarden van x df/dx = dg/dx geld. De betekenis hiervan is dat ze identiek zijn en dus vandaar uit the ratio x/x geldt voor alle x/waarden.
@ je opmerking van 14-02-09 om 16:57
Ik kan bovendien wel degelijk een vermenigvuldiging definieren op alle (reele) getallen + {oneindig, -oneindig}. Echter wordt deze functie partieel (niet voor elke combinatie van twee waarden gedefinieerd). Hetzelfde geldt voor optelling.
Je schermt wel zeer gemakkelijk met stellingen maar geeft weinig voorbeeld van de uitwerking t.a.z.v. wat er werkelijk vanuit een uitvoering gebeurd.

Een vermenigvuldiging c.q. optellen uitgevoerd op oneindig creëert onzin omdat oneindig geen getal is(niet alleen mijn definitie).
2*(∞). . .indien je het zou aanvaarden in een rekensom. . .wordt 1*(∞) en daar kan je niets mee. Het zelfde voor (∞)+(∞) =(∞) betekend niets als een rekenkundige operatie. Misschien bedoel je iets anders. Het zou verlichtend zijn om voorbeelden te laten zien. Misschien steek ik er dan iets van op.
In tegenstelling tot 0/0 toestaan, is dit wel consistent (het wordt alleen niet vaak gedaan omdat het erg nuttig is dat * en + totaal zijn).
Deze opmerking begrijp ik niet. Wat betekend het?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 03:02 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 13:20:

"De functiewaarde is keihard ook 1 op g(x) = 0" ???
Het zou duidelijk moeten zijn dat ik hier naar de functie R(x) = f(x)/g(x) = x/x refereer.
Ook is het duidelijk dat op het punt dat g(x)=0 dit zo is voor x=0. Misschien had ik g(0) = 0 moeten gebruiken, maar omdat de gele discussie gaat over f(x) = 0 op x=0 en g(x)= 0 op x=0 lijkt het mij wel duidelijk maar g(0) zou beter geweest zijn. Mijn slordigheid!
De functies f(x)=x en g(x)=0 zijn het zelfde en dat noem ik een identiteit, vertaalt uit het Engels "identity"( ≡). Dus f(x) ≡g(x). Met in achtneming dat overal (elke waarde voor x) f(x)/g(x) =1/1
omdat f(x)/x= 1 en g(x)/x= 1

Vandaar dat R(x) = 1/1=1 in het gehele x-domein
"frunniken" ???
Inderdaad! Het ging in de discussie aanvankelijk over de ratio f(x)=x/x. Vanwege het gebruik van L'Hospital in de standaard vorm: Limiet f(x)/g(x)(x----->0) ---------> df(x)/dg(x) geeft de limietwaarde voor x/x voor x---->0
De functie x/x werd in diverse posts als f(x)/g(x) gedefinieerd. . .geldig voor alle x-waarden. Die definitie hanteerde ik

Jij stelde opeens dat g(x) voor x=0 de waarde 1 zou hebben en dat noem ik frunniken. Er was helemaal geen sprake van het veranderen van een functie om x/x een gewenste uitkomst af te dwingen. Ik noemde jou functie g2(x) omdat het een andere functie was dan g(x) waar ik mee werkte.

Misschien bedoelde je dat in plaats van f(x) =x/x je g(x) =x/x zou gebruiken met de extra definitie dat op x=0 g(0)=1 waar zou zijn zodat je dan zou uitkomen op g(x) voor x=0 . . .dus g(0)=1. . . en g(x)= x/x voor alle andere waarden voor x. Indien je dat bedoelde verwerp ik het ook als "frunniken" omdat je de aanvankelijke functie x/x voor alle x-waarden de deur uit flikkerde en een nieuwe functie definieerde om je gelijk te halen. In het Engelsl noemen we dat "cooking the results"
Precies. DAT is frunniken omdat je de functie waar ik het ging veranderde.
Wat is g2?
Dat is de nieuwe functie die jij zomaar in het spel gooide om een antwoord te krijgen dat je wenste. . .dat was om op x=0 de functie-waarde x/x op 1 te zetten zodat je de ratio 0/0 kon vermijden. Het frunniken is niet nodig omdat R(x)=x/x op x=0 op eigen kracht waarde 1 heeft.

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Het gaat hier om een functie van de reele getallen naar de reele getallen. De functie-waarde, waar deze gedefinieerd is, is gelijk aan x / x. Echter, in iedere gangbare vorm van wiskunde gebruikte definitie van de reele getallen heeft het element 0 geen multiplicatieve inverse. Dit betekent dat voor iedere a, de uitdrukking a / 0 geen betekenis heeft.

Dus hoe je ook frummelt met ratios en identiteiten, de functie x / x, zal voor x = 0 geen betekenis hebben. De functie x / x bestaat dus niet als x = 0. Je kunt die functie uitbreiden zodat deze wel bestaat als x = 0 en ook nog eens continu is, maar dan is het niet meer de functie x / x (voor alle x in R).

Wat wordt het, Vortex2, blijf je bij je eigen interpretatie van de wiskunde waarin allerlei slecht gedefinieerde toestanden mogelijk zijn? In dat geval is deze discussie snel afgelopen. Of zullen we toch maar de wiskunde gebruiken zoals die door de rest van de wiskundige wereld gebruikt wordt?

Verwijderd

[Ref. (y-x)*(3y-8)=y3+7) . . .]

Deze vergelijking is niet gedefinieerd op de lijn x = y. Enige uitspraken over de vergelijking *op* deze lijn hebben dan ook geen enkele wiskundige betekenis.
Correct, maar zoals ik eerder over deze vergelijking stelde(een grapje), de conclusie dat 0=8 voor x=y=1 was om aan te tonen dat een vorig argument van iemand op dit forum over de betekenis van 0/0 niet klopte en tot een conclusie kwam dat als je 0/0 = 1 en een ander keer 0/0=4 en dan zou je dit krijgen “1=4” en de indruk werd gewekt dat alles wat ik op dit forum (over 0/0) gezegd heb naïeve domheid zou zijn. Om uit mijn conclusies te maken dat ik 1=4 op basis van mijn gebruik van 0/0 zou accepteren is natuurlijk zou op zich, op basis van alles wat er eerder gezegd is, een onterechte gedachte zijn.

Ik heb deze post van je. . .al weer haast een week geleden. . . . na veel moeite weer opgezocht omdat ik er waarde aan hechte over wat je er nog meer in zei waaruit dat je mijn aanpak. . .op zijn minst gedeeltelijk. . . .ondersteunde. Ik dacht dat daar misschien de kern van het consequente verschil van mening zou liggen.
en

Voor de meeste functies en punten zijn deze 2 begrippen gelijk (dit is de definitie van continuïteit). Maar er zijn ook heel wat situaties waar dit absoluut niet zo is.
Hier heb je het dus. Het begint echt leuk te worden.
Dat is waarom ik mij gedeeltelijk gesteund voel in mijn uitgangspunten/argumenten...dat er functies zijn waar het niet van toepassing voor zou zijn heb ik niet ontkent. . .ik heb niet alle functies die ooit bedacht zijn er op gecontroleerd :+

Wat ik stelde is dat voor continu functies f(x) en g(x) voor alle waarden van x ook op x=n (met n elke willekeurig getal) een gedefinieerde waarde kan hebben voor f(n)/g(n) =0/0. Ik heb niet gezegd dat dit altijd zo is.

Expliciet stel ik dat vanuit een nadere analyse of een functie moet blijken of de expressie 0/0. . . vooralsnog noem ik het niet een getal. . . wel of niet een gefineerde waarde zal hebben. . .exclusief voor de genoemde functie. Ik stel vast dat ik op dat punt zeer duidelijk ben geweest. Hieruit volgt. . grotendeels gevoed door leraren in de vooropleiding naar de universiteit en later docenten op de universiteit. . .dat er doorgaans nogal te simpel en veel te strak in de wiskunde wordt omgegaan met de betekenis voor situaties die onbepaald zijn. Daarnaast komt uit het lezen van aardig wat literatuur op dit specifieke punt van onbepaaldheden speciaal naar voren dat de expressie 0/0 een speciaal geval is waarover . . zelfs in de formele wiskunde. . .veel nonsens wordt uitgebraakt. . .o.a. dat het eenvoudigweg "delen door 0" zou betekenen en dat het daardoor veel te vaak afgewimpeld werd als dat het expliciet zou betekenen dat voor functies op x=n -------> 0/0 die functies geen vastgestelde c.q. goed gedefinieerde waarde zou hebben. Er werd hier expliciet gesteld dat vanwege het afwijzen van 0/0 als "delen door 0" zou betekenen de grandioosheid van de wiskunde belemmerd zou worden omdat 0/0 een zeer belangrijk concept vertegenwoordigde in functie analyse en niet “delen door 0” betekend, n.l. dat indien voor een functieratio R(x)= f(x)/g(x) zodat f(x) en g(x) voor x=n continu zijn en beide functies gelijkmatig c.q. gelijktijdig dan wel simultaan (ik ben de exacte benaming in het Engels vergeten) elkaar benaderen er daadwerkelijke een functiewaarde ontstaat vanuit het begrip dat g(x) nooit 0 is indien f(x) niet-0 is dat de waarde een getal blijft op x=n. Vanuit deze analyse ontstaat een aantoonbaar feit dat die functie R(x) zijn ratio-waarden behoudt ook als beide functies 0 als functiewaarde bereiken. . louter vanwege het aantoonbare feit dat de ratio 0/0 een definieerbaar getal is omdat beide functie gelijk zijn en dit zo is ondanks de soms ten onrechte gestelde kritiek dat delen "door 0 niet" kan.
Duidelijk werd hier ook gesteld dat je deze opvatting niet als een breuk van getallen kan interpreteren omdat je dan nonsens zoals 1=4 creëert.

De betekenis van 0/0 voor functie heeft een andere dimensie (misschien een verkeerd woord. .andere gestalte is denk ik beter). Het is louter toepasbaar als gereedschap om de waarde voor functies te berekenen indien dat met directe substitutie niet lukt. Het resultaat 0/0 voor een functie kan betekenen dat er een definieerbare waarde ontstaat op het punt waar in eerste instantie 0/0 als uitkomst verschijnt. . .specifiek omdat met directe substitutie het gedrag van de R(x) nog niet in beeld komt en de betekenis van 0/0 nog niet bepaald is. Het is dan simplistisch om op basis van eenvoudige rekenregels. . .("delen door 0 kan niet”). . .de functie R(n) =0/0 als ongedefinieerd te bestempelen. Doe je dat wel dan is er geen begrip voor wat er gebeurd als voor R(x) x=n bereikt is omdat je dan een getal zoal 1 of 6 of 789 of e of pi als niet gedefinieerd bestempeld. Er is geen noodzaak om het resultaat van de 0/0 = getal als uitkomst apart te definiëren omdat het gedrag van de functie R(x) aantoont dat het onomstotelijk die specifieke waarde heeft.

Bijvoorbeeld R(x) = p*e*2x/x op x=0 heeft R(x) de waarde 2*e*pi. Het in niet nodig om voor x=0 dit apart in de definitie van de functie te definiëren. . .voor complexere vormen van f(x)/g(x) kan je niet bij voorbaat weten wat de waarde van 0/0 zal worden. . .dit houdt in als je het resultaat voor 0/0 nog niet weet je eerst de analyse moet gaan uitvoeren om te weten te komen dat functiewaarde voor 0/0 bijvoorbeeld 4 is. Pas daarna kan je de functie opnieuw gaan definiëren (als je dat zou willen) om het eindresultaat in de definitie mee te nemen en apart te stellen dat op 0/0 de functie R(x) op x=0 waarde 4 heeft. .dat is een onnodige achterstevoren redenatie dat voort komt uit het domme begrip dat x/x voor x=0 geen waarde heeft vanuit de simplistische opvatting dat 0/0 in een functie analyse “delen door 0“ betekend. Een dergelijke gedacht belemmerd het verkrijgen van inzicht in functiegedrag.

Anderzijds zou je moeten erkennen dat vanuit een analyse het gedrag van de betreffende functie R(x) op x=0 dat het onomstotelijk waarde 4 heeft, zonder dat je dat van te voren vastgesteld kon hebben om het zo te definiëren. Pas na de analyse dat de waarde van R(0) 4 is zou je de functie definitie kunnen aanpassen om het resultaat er in te verwerken. Om dit te doen geef je eerst toe dat de waarde op 0 echt 4 is en is achteraf ga je stellen als voorwaarde dat het 4 is op 0/0. Dit toont aan dat wiskundigen vaak te strak ik het pak zitten en niet buiten overbodige definities kunnen denken.
Als het volstrekt duidelijk is, bijvoorbeeld vanuit een andere analyse) dat R(x) op x=n een getal als waarde krijgt (in de vorm van 0/0) dan is het achteraf niet nodig om dit nog eens apart te definiëren. . .de functiegedrag zelf bepaald wat de waarde is op het punt.

Mijn argumenten zijn op mijn uitleg hierboven geschoeid. Ik heb het niet zelf bedacht. Ik erken dat je voorzichtig er mee om moet gaan juist omdat er velen zijn die direct een overbodige barrière opwerpen zoals "delen door 0 kan niet". Het is slechts nodig om te erkennen dat 0/0 pas betekenis kan krijgen voor bepaalde functies waarvoor de ratio een gespecificeerde waarde heeft op het punt waar bij invulling van x=n de ratio 0/0 ontstaat. . .het resultaat “0/0= getal” blijft behouden voor de betreffende functie en behoort niet op een slordige manier geïnterpreteerd te worden dat het dan ook in het breukenstelsel thuis hoort waar

a*(b/a) = a*b/a = a/a*b = b

geldt en specifiek er als voorwaarde a ≠ 0 bij hoort

Hier is de expressie 0/0 expliciet uitgesloten omdat het alleen vanwege functie afhankelijk gedrag een waarde kan krijgen, zodat 0/0 = 4 waar wordt. Het getal 4 hoort thuis in het getallen systeem maar 0/0 hoort daar niet thuis. Dit is tevens zo voor de expressie 4/0. . .dit is geen getal en je kan het niet als een getal beschouwen.

[quote]Een functie kan een limiet hebben in een punt waar deze niet gedefinieerd is. Hier bevestig je expliciet mijn stelling dat het kan: de limiet geldt dan in het punt(of op het punt). Analyse toont het dan aan dat het zo is!
Bijvoorbeeld f(x) = (x3 - 1) / (x2 - 1). Deze functie heeft geen functiewaarde als x=1. Echter kunnen we wel de limiet uitrekenen voor x -> 1. Mbv de regel van l'Hopital vinden we dat deze limietwaarde 1 is.
In dit geval krijg ik met L'Hospital een waarde van 1,5 uit 3x2/2x op x=1. Dit is ook de waarde voor R(x) op x=1. Het is aantoonbaar dat de waarde naar 1,5 convergeert en het feit dat x^2-1 net als x^3 naar 0 gaat is de ratio waarde 1,5 daar onverminderd van toepassing. Interessant is op dit op een grafiek aan te tonen. Je ziet een prachtige conversie op x=1 dat beide functies heel geleidelijk naar waarde 0 gaan en dat de ratio van de analyse met een rekenprogramma op 1,5 uitkomt ongeacht hoe dicht je bij x=1 aankomt. Met de voorwaarde dat 0/0 in functieratio analyse niet bij voorbaat uitgesloten is wordt aangetoond dat vanwege f(1)=g(1)=0 ook geld voor x=1 dan wordt 0/0 gelijk aan 1,5. Heel toevallig komt met een Excel analyse voor deze functie

R(x) = (x3 - 1) / (x2 - 1) = 1,5 er uit voor x=1 J

Zie hier
x……………………………………………………………….R(x)
1,00600000000000000000 1,504504
1,00500000000001000000 1,503753
1,00400000000001000000 1,503002
1,00300000000001000000 1,502251
1,00200000000001000000 1,5015
1,00100000000001000000 1,50075
1,00000000000001000000 1,5
0,99900000000000600000 1,49925
0,99800000000000600000 1,498501
0,01000000000000000000 1,000099
0,00900000000000000000 1,00008
0,00800000000000000000 1,000063
0,00700000000000000000 1,000049

Heel onverwachts zit er voor 6 waarden van x en op x=1 op de 14de decimaal plaats een 1, in en op 2 pwaarden daar een 6 in. Dat is grappig omdat je met Excel op x=1 juist #DEEL/0! Zou verwachten. Ik weet dat dit aan Excel dus er op regeren is niet nodig . . .6*1 blijkt dus 6 te zijn :+

Het is wel duidelijk aantoonbaar dat de conversie als limiet 1,5 heeft zoals met de ratio (df/dx)/(dg/x)---->0/0=3/2=1,5 bewijsbaar is.

In deze is de operatie 0/0 = 3/2 niet een deling door 0 maar een ratio voor R(1). Nadat 0/0 als een getal is geïdentificeerd is deling toegestaan binnen het breukenstelsel.
Eventueel kunnen we nu een nieuwe functie, g(x), definiëren die voor x != 1 gelijk is aan f(x) en op x = 1 gelijk is aan 1.
Dat is volstrekt onnodig indien je erkent dat voor deze functie de waarde 0/0=3/2 ondubbelzinnig wordt bepaald door het functiegedrag zelf. De waarde op x=1 wordt door de functie zelf als 1,5 bepaald omda de ratio dan de gradienten op die plaats 3/2 is. Je hoeft niets te veranderen!
In veel gebieden waar wiskunde als hulpmiddel toegepast wordt (natuurkunde, scheikunde, diverse technische richtingen) wordt deze laatste constructie vaak impliciet gedaan en wordt automatisch aangenomen dat f(x) = g(x) voor alle x. Binnen de pure wiskunde is dit echter niet zo.
Vooral in engineering waar praktische regels hoogtij vieren! In engineeringopleidingen worden door docenten vaak grappen gemaakt over wiskundigen die door hun "regeltjes" de bomen in het bos niet zien. Voor engineers geldt vaak dat ze niet weten hoe complex het bos wel is en niet snappen dat zonder (regeltjes die engineers niet nodig heben) wiskundigen zonder pardoes in het bos verdwaald zouden raken.. . .vandaar dat wiskundigen zoveel regeltjes nodig hebben die voor gemakkelijke zaken hen weer in de weg zitten.

Nu komt ook de aap uit de mouw door deze simplistische opstelling een wiskundige iets stelt “ niet zo ” te zijn dat vanuit een analyse van de functie ondubbelzinnig “ wel zo ” is. Dat het wel zo is wordt dus in de praktijk gerealiseerd en zo gebruikt. . .als men maar weet waar de grenzen van 0/0 liggen en wat we er mee kunnen doen dan werkt het prima. Het gaat een wiskundige dus kennelijk (soms)niet om de aantoonbare waarheid voor een bepaalde functie maar om stug zijn (soms) domme regeltjes te verdedigen. Dat de betreffende functie R(x) aantoonbaar (vanuit een gradiënten analyse) op x=1 een waarde van 0/0=3/2 heeft wordt dus ten behoeve van een dom regeltje (dat voor functieratio analyse niet geldt) ten onrechte verdedigd. Dat is de “ baby met het waswater ” weggooien: Het juist de “ baby ” die in het concept 0/0 voor functies als een grandioze constructie verborgen ligt.

Dat is eigenlijk toch een zaak van "in een te strak pak gevangen te zitten!;
Nee! Het is voor de betreffende functie expliciet door het functiegedrag zo bepaald. We weten ook goed dat deze gemanifesteerde waardheid voor functiegedrag niet zo maar naar het getallenstelsel getransporteerd mag worden. Het blijft een aantoonbaar feit dat 0/0 iets veel mooiers is dan sommige wiskundigen die er op reageren met “delen door 0 kan niet) kunnen appreciëren.

At 5/0 in het getallenstelsel uitgesloten wordt is vanzelfsprekend.

Over de uitdaging dat ik “delen door 0” maar eens moet gaan definiëren het volgende:

Lim/(x---->0) f(x) = 5/x ----->∞

In deze is ∞ niet een getal maar een symbool voor het gedrag van de functie dat de waarde onbegrensd groet als x=0 benaderd wordt. Op x=0 verliest de functie zijn definitie als waarde op x=0 dat aan x=0 gekoppeld kan worden als een geordend paar. Dit is niet perse zo omdat "delen door 0" niet kan maar omdat het resulteert in een onbegrensdheid dat niet aan de voorwaarde voor een getal voldoet. Hierdoor stellen wiskundigen kennelijk(vanuit gemak????) dat elke functie zoals f(x)/g(x) waarvoor 0/0 ontstaat dat dit een gelijksoortig resultaat als bijvoorbeeld 5/0 is en verbieden de stelling dat de functie op het punt waar 0/0 geldt op een identieke manier als “delen door 0” beschouwd wordt. Die conclusie is onterecht maar voor 5/x heeft 5/0 nooit een getal als waarde

Hierdoor ontsnapt de procedure delen van een getal door 0 aan het breukenstelsel waarmee we getallen ratio’s en rekenen definiëren. Voor zover je "delen door 0" gestalte wilt geven als een procedure(definitie) kan je stellen dat als je met delen voor 5/x met x=0 het resultaat van de deling verkrijgt dat het getal 5 in een oneindig aantal getallen met waarde 0 verdeeld is. Hierdoor zou het antwoord voor elk getal in "getal /0" het zelfde zijn:

"getal/0" geeft een oneindig aantal getallen met waarde 0. Vanwege de onbepaaldheid voor het begrip oneindig is er geen sluitend antwoord omdat het in wezen in een rekenprocedure het betekend dat voor elk getal getal/0:

(oneindig*0)=∞*0

zou zijn, dan wel dat voor elk getal getal/0 =

(0+0+0+. . .ad infinitum) = ∞

als uitkomst zou geven. Dus "een getal delen door 0" kan je wel als een procedure uitvoeren en er antwoorden voor bedenken maar het leidt tot niet tot een getal dat in een rekensysteem gehanteerd kan worden en is daarom terecht van het getallen stelsel uitgesloten.

Net zoals voor 3/3=3*(1/3+1/3+1/3)/3 en 2/2= 2*(1/2+1/2)/2 en 1/1=1*(1/1)/1 kan je delen door 0 zo uitproberen:

0/0 = 0*( )/0

Je kan ( )/0 in deze procedure als (niets)/0 kunnen beschouwen dus kan je ( ) netzo goed weglaten (het is niets) en als 0/0 schrijven. Hiermee staat vast dat in elk geval 0/0 =0/0 consequent uit de deling komt. . . (het sluit als een bus), maar omdat het in deze procedure niet eenduidig bepaald wordt wat 0/0 is of kan zijn blijft het antwoord onbepaald maar er volgt niet uit dat het niet kan: Het is niet bepaald wat het eventueel wel kan zijn. Ik laat het open voor zaken waarin het gestalte krijgt. Delen 0 door 0 kan maar je moet er mee omgaan op een manier dat je geen tegenstrijdigheden creëert.

Vandaar dat getal/0 uitgesloten wordt als procedure in de wiskunde. Dit geldt niet voor 0/0 in functieratio analyse waar het wel als een getal toegestaan wordt als het een getal blijkt te zijn. Soms blijkt het dat het geen getal is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 20:36 ]

Verwijderd

Er is een belangrijk verschil tussen f(a) en lim_{x -> a} f(x).

Niet elke functie is continu. (Sterker nog, er zijn ongelofelijk veel niet-continue functies).

Als jij het hebt over de functiewaarde in x =0 van f(x) = x/x (of een andere functie), bedoel jij in je hele verhaal niet f(0), maar de limiet van x -> 0 f(x). Dat kan, maar dan zou je zoiets ook bij f(1) moeten doen.
In dit geval heb je geluk omdat deze waardes hetzelfde zijn. Bij discontinue functies is dit niet zo.

Edit: dat je analyses met Excel gebruikt om zoiets aan te tonen, geeft slechts aan dat je weinig kaas hebt gegeten van numerieke analyse.
Edit 2: niet helemaal goed gekeken (je vult hier niet aan de linkerkant x=1 in, maar 1.000...01), maar niemand betwist hier dat de limiet van je functie 1.5 is. Dit heeft niets te maken met de waarde van f(1). Mijn punt over numerieke analyse blijft trouwens staan.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 20:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 20:46:
Er is een belangrijk verschil tussen f(a) en lim_{x -> a} f(x).
Dat is tig keer gezegd maar het is slechts een stelling die je als wiskundige gemakshalve aanhoudt. Een simpele analyse t.a.z.v. de gradiëntenratio bewijst anders voor diverse functies f(x) en g(x) die als ratio geformuleerd worden en spefiek voor R(x) =x/x. De gradiëntenratio analyse vormt trouwens de basis van de L'Hospital Regel. Speciaal in het geval dat f(x)=g(x) voor het gehele x-domein staat onomstotelijk vast dat R(x)=f(x)/g(x) =x/x=1 voor het gehele x-domein omdat de ratio R(0)= 0/0=1 is gelijk aan R(x)=1.. . in dit geval hoef je niets verder te doen. . .de functie zelf bewijst sat voor x=0 de R()=1 geldt. In dat geval x/x is duidelijk dat 0/0 gelijk is aan 1/1 wel een gedefinieerde waarde 1 heeft dat je kan aantonen vanuit R(x)=1. Een aparte specificatie dat op het punt dat R(0)=1 is volstrekt overbodig, juist omdat je in het algemeen eerst moet uitzoeken wat de waarde werkelijk is vanuit een functiegedrag analyse. Voor x/x is het resultaat direct duidelijk.

Voorts gaat het in dergelijk discussies over getallen minder over een absolute werkelijkheid maar over definities en dat je mijn definitie niet accepteert is iets anders dat te stellen dat R(0) voor R(x) = x/x op x=0=1 niet geldig is. Het is louter een zaak van eerst de ratio vereenvoudigen tot R(x) =x/x=1 voor het gehele x-domein. Einde discussie: de functie zelf definieert dat R(0)=1.
Niet elke functie is continu. (Sterker nog, er zijn ongelofelijk veel niet-continue functies).
Dat staat buiten kijf. Heb ik ooit in deze discussie beweerd dat het anders is? Dit soort loze opmerkingen over iets dat nooit ter discussie gesteld is vervuild het forum en tevens insinueert het dat ik een dergelijk simpel feit niet zou weten.
Als jij het hebt over de functiewaarde in x =0 van f(x) = x/x (of een andere functie), bedoel jij in je hele verhaal niet f(0), maar de limiet van x -> 0 f(x). Dat kan, maar dan zou je zoiets ook bij f(1) moeten doen.
In dit geval heb je geluk omdat deze waardes hetzelfde zijn. Bij discontinue functies is dit niet zo.
Dit zijn m.i. weer onnodige herhalingen maar je zit weer fout m.b.t. wat ik bedoel. Als ik R(x) = x/x schrijf (schrijffouten daar gelaten) bedoel ik R(x) en niet R(0). Tevens bedoel ik dan dat vanuit de gestelde continuïteit van x in het gehele x-domein dat de limiet van R(x) =x/x=1/1=1 als x----->0 = 1 zodat R(0)=1 een constante waarde heeft in het x-domain. Ik ben toch echt blij met je opmerking:
In dit geval heb je geluk omdat deze waardes hetzelfde zijn.
Je stelt nu precies dat de limietwaarde voor x=----->0 en de waarde R(x) op x=0 het zelfde zijn. Eindelijk zijn we het eens :9

Ik heb eigenlijk in dit geval helemaal geen geluk. R(0)=1 is een resultaat van het gedrag van de functie R(x)=x/x=1. Dat het voor functies met discontinuïteiten niet werkt is ook nooit ter discussie gesteld. Dat functies differentieebaar moet zijn om L'Hospital toe te passen is ook nooit betwist, dus al ik hier met differentialen scherm betekend dat expliciet dat er geen discontinuiteiten zijn op de betrekkinghebbende punten.

Voor veel andere functies heb ik ook geen geluk nodig om de waarde op een bepaald punt vast te kunnen stellen. Voor de functie:

R(x) = (x3-1)/(x2-1) heb ik ook geen geluk nodig om de waarde van R(1) vast te stellen. De gradiëntenratio geeft 3x2/2x =3/2x en op x=1 heeft de gradiëntenratio de waarde 3/2 en de functie (x) voor x----> 1 blijkt te convergeren naar waarde 1,5 vanuit een functieanalyse. gezien beide functie f(x) en g(x) differentialen zijn op x=1 en beide op (x-1) 0 zijn geldt dat 0/0=3/2 voor deze functie. Als je de restricties voor het symbool 0/0 weet dan blijkt dat R(0) inderdaad de waarde 3/2 heeft, waarna je de deling kan uitvoeren om 1,5 te krijgen

Als je deze procedure met 0/0=getal niet tot een resultaat leidt weet je nog niets over R(0) en kan je er met deze methode niets over 0/0 zeggen. . .maar ook niet dat er voor R(0) geen functiewaarde bestaat.
Edit: dat je analyses met Excel gebruikt om zoiets aan te tonen, geeft slechts aan dat je weinig kaas hebt gegeten van numerieke analyse.
Nee hoor. . .Foute conclusie. Het geeft niets anders aan wat Excel doet als je er getallen op in invoert! _/-\o_
Edit 2: niet helemaal goed gekeken (je vult hier niet aan de linkerkant x=1 in, maar 1.000...01), maar niemand betwist hier dat de limiet van je functie 1.5 is. Dit heeft niets te maken met de waarde van f(1). Mijn punt over numerieke analyse blijft trouwens staan.
Weer helemaal fout! Ik heb heel aandachtig naar de getallen gekeken(je was er niet bij om te stellen dat ik niet goed gekeken heb J). Je hebt klaarblijkelijk niet gelezen wat ik rapporteerde (kan ik begrijpen met zoveel gedetailleerde informatie). . .je werd er gewoon moe van, laten we eerlijk zijn :+

Excel heeft zelf vanuit een vaste routine (of vanuit een programmafout) van in instructie X2=X1- 0,01 = 1,01-0,01 om X2=1 te krijgen er automatisch op de 15de decimaalplek de extra 0,000000000000001 er bijgevoegd zodat de waarde van x net niet 1 werd. . gewoon een Excel mankement! :+ Ik voerde gewoon 1 in. Als je op een directe manier 1 invoert krijg je dit mankement niet en wordt het antwoord #DEEL/0! omdat Excel niet kan omgaan met 0 als deler. . .(vast er in geprogrammeerd). In deze procedure x---->1 (voor de functie (x2-1) met Excel is er, zolang voor de deler wen de noemer nog niet 0 is voor getal/x komt er een punt voor de invoer waar de waarde van [=getal/deler] een praktische bovengrens heeft op getal < 1E+16 ------> geeft een getal. Als getal =>1E+16 ----> geeft ############(getal is groter dan weergegeven kan worden). Anderzijds als x=<1E-16 wordt er automatisch 0 van gemaakt. . . heb ik allemaal uitgeprobeerd eenvoudigweg uit interesse om dit uit te zoeken. . .engineers vinden dit prachtig. . . wiskundigen kan het waarschijnlijk niets schelen hoe machines hun werk doen :+

De Excel resultaten vond ik dermate leuk dat ik ze toegevoegd heb om de mooie convergentie van R(x) = f(x)/g(x) naar 1,5 als een limiet door middel van Excel vanuit beide kanten naar x------>1 te laten zien. . .ongeacht hoe dicht x=1 zou benaderen. . .op de kleine kans af dat er misschien nog lezers zouden zijn die niet de convergentie naar 1,5 niet zouden snappen.

Dat Excel niets kan bewijzen voor een functiewaarden waar 0/0 uitkomt weet elk kind dat met Excel tegenwoordig zijn lagerschool rekensommen doet en weet dat je voor getal/0 als antwoord #DEEL/0! krijgt. Excel is een rekenmachine en weet niet beter dan het de regeltjes die er in zitten te volgen.

Mijn conclusie dat voor de betreffend functie op x=1 de ratio 0/0=3/2 betekend en het leidt tot de conclusie dat R(1) =0/0=3/2.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 16:25:
Voorts gaat het in dergelijk discussies over getallen minder over een absolute werkelijkheid maar over definities en dat je mijn definitie niet accepteert is iets anders dat te stellen dat R(0) voor R(x) = x/x op x=0=1 niet geldig is. Het is louter een zaak van eerst de ratio vereenvoudigen tot R(x) =x/x=1 voor het gehele x-domein. Einde discussie: de functie zelf definieert dat R(0)=1.
Stel ik definieer de functie f : R -> R als volgt.

f(x) = x / x (als x != 0)
f(x) = 37 (als x = 0)
Met jouw methode zal je concluderen dat f(0) = 1. Dit is helaas niet juist.
Het is een simpel voorbeeld, maar geeft aan dat f(x) niet altijd gelijk is aan de limiet lim_{y -> x} f(y). Omdat je dit weet, kan je toch inzien dat het opschrijven van R(0) in jouw functie iets anders is dan lim_{y -> 0} R(y) ?

Wat je hier doet is de limiet nemen van R naar x -> 0. Dit is iets anders dan de functie evalueren in een punt. Als je zegt,
"Ik definieer de continue functie R als volgt, door voor alle x != 0, R(x) = x/x", dan heb je volkomen gelijk, omdat er slechts 1 continue functie f is die hier bijna overal gelijk is.
Dat staat buiten kijf. Heb ik ooit in deze discussie beweerd dat het anders is? Dit soort loze opmerkingen over iets dat nooit ter discussie gesteld is vervuild het forum en tevens insinueert het dat ik een dergelijk simpel feit niet zou weten.
Je weet het wel, alleen in je beschouwingen haal je de twee dingen door elkaar :)
Dit zijn m.i. weer onnodige herhalingen maar je zit weer fout m.b.t. wat ik bedoel. Als ik R(x) = x/x schrijf (schrijffouten daar gelaten) bedoel ik R(x) en niet R(0). Tevens bedoel ik dan dat vanuit de gestelde continuïteit van x in het gehele x-domein dat de limiet van R(x) =x/x=1/1=1 als x----->0 = 1
(Mijn nadruk)
Misschien heb ik dit gemist, maar dit heb je nog nergens vermeld in je definitie van R. Dit is een essentieel punt.
zodat R(0)=1 een constante waarde heeft in het x-domain. Ik ben toch echt blij met je opmerking:
"In dit geval heb je geluk omdat deze waardes hetzelfde zijn."
Je stelt nu precies dat de limietwaarde voor x=----->0 en de waarde R(x) op x=0 het zelfde zijn. Eindelijk zijn we het eens :9
Ik doelde op het geval x = 1. Excuseer, dit had ik duidelijker kunnen formuleren.
Voor veel andere functies heb ik ook geen geluk nodig om de waarde op een bepaald punt vast te kunnen stellen. Voor de functie:

R(x) = (x3-1)/(x2-1) heb ik ook geen geluk nodig om de waarde van R(1) vast te stellen. De gradiëntenratio geeft 3x2/2x =3/2x en op x=1 heeft de gradiëntenratio de waarde 3/2 en de functie (x) voor x----> 1 blijkt te convergeren naar waarde 1,5 vanuit een functieanalyse. gezien beide functie f(x) en g(x) differentialen zijn op x=1 en beide op (x-1) 0 zijn geldt dat 0/0=3/2 voor deze functie. Als je de restricties voor het symbool 0/0 weet dan blijkt dat R(0) inderdaad de waarde 3/2 heeft, waarna je de deling kan uitvoeren om 1,5 te krijgen
Klopt, je zegt hier "blijkt te convergeren". Hij convergeert ook! Dat zegt echter niets over de functiewaarde in R(1). Limiet nemen != functie-evaluatie.
Als je deze procedure met 0/0=getal niet tot een resultaat leidt weet je nog niets over R(0) en kan je er met deze methode niets over 0/0 zeggen. . .maar ook niet dat er voor R(0) geen functiewaarde bestaat.
Jawel, je deelt hier door nul. Dit kan niet, dus de functiewaarde bestaat niet.
Nee hoor. . .Foute conclusie. Het geeft niets anders aan wat Excel doet als je er getallen op in invoert! _/-\o_

Weer helemaal fout! Ik heb heel aandachtig naar de getallen gekeken(je was er niet bij om te stellen dat ik niet goed gekeken heb J). Je hebt klaarblijkelijk niet gelezen wat ik rapporteerde (kan ik begrijpen met zoveel gedetailleerde informatie). . .je werd er gewoon moe van, laten we eerlijk zijn :+
:) ik doelde erop dat ik zelf niet goed gekeken had.
Excel heeft zelf vanuit een vaste routine (of vanuit een programmafout) van in instructie X2=X1- 0,01 = 1,01-0,01 om X2=1 te krijgen er automatisch op de 15de decimaalplek de extra 0,000000000000001 er bijgevoegd zodat de waarde van x net niet 1 werd. . gewoon een Excel mankement! :+ Ik voerde gewoon 1 in. Als je op een directe manier 1 invoert krijg je dit mankement niet en wordt het antwoord #DEEL/0! omdat Excel niet kan omgaan met 0 als deler. . .(vast er in geprogrammeerd).
Dit is precies wat ik bedoel: je weet niet goed hoe floating-point arithmetiek in een computer werkt, gezien het feit dat je dit afdoet als "Excel mankement". Bijvoorbeeld, op mijn machine (ik heb geen Excel):
Prelude Foreign.C.Types> (1 :: CFloat) + 1e-10 == 1.0 - 1e-10
True
Dat wil zeggen dat de pc nu denkt dat 1 + 10-10 = 1 - 10-10, wat toch echt nonsens is vanuit een strict wiskundig oogpunt. Dit soort dingen moet je altijd in de gaten houden als je met floating-point getallen werkt in een computer (en dat is wat Excel doet). Er zijn ook wel pakketten die het exact voor je kunnen uitrekenen, bijvoorbeeld Mathematica.
In[1]:= f[x_] = (x^3 - 1)/(x^2 - 1);

In[2]:= f[1]

During evaluation of In[2]:= Power::infy: Infinite expression 1/0 \
encountered. >>

During evaluation of In[2]:= [Infinity]::indet: Indeterminate \
expression 0 ComplexInfinity encountered. >>

Out[2]= Indeterminate

In[3]:= Limit[f[x], x -> 1]

Out[3]= 3/2
Het is jammer dat je waarschijnlijk geen Mathematica tot je beschikking hebt (dit kost redelijk wat geld), misschien dat je een online versie ergens kan vinden?
In deze procedure x---->1 (voor de functie (x2-1) met Excel is er, zolang voor de deler wen de noemer nog niet 0 is voor getal/x komt er een punt voor de invoer waar de waarde van [=getal/deler] een praktische bovengrens heeft op getal < 1E+16 ------> geeft een getal. Als getal =>1E+16 ----> geeft ############(getal is groter dan weergegeven kan worden). Anderzijds als x=<1E-16 wordt er automatisch 0 van gemaakt. . . heb ik allemaal uitgeprobeerd eenvoudigweg uit interesse om dit uit te zoeken. . .engineers vinden dit prachtig. . . wiskundigen kan het waarschijnlijk niets schelen hoe machines hun werk doen :+
Numerieke analyse behelst veel meer dan dit, als je dit interessant vindt (zelf heeft het mijn interesse niet zo) dan kun je hier op het Web natuurlijk zeer veel over vinden.
De Excel resultaten vond ik dermate leuk dat ik ze toegevoegd heb om de mooie convergentie van R(x) = f(x)/g(x) naar 1,5 als een limiet door middel van Excel vanuit beide kanten naar x------>1 te laten zien. . .ongeacht hoe dicht x=1 zou benaderen. . .op de kleine kans af dat er misschien nog lezers zouden zijn die niet de convergentie naar 1,5 niet zouden snappen.
Oke :) ik betwist zoals eerder gezegd niet dat de limiet 1.5 is (Mathematica geeft dit ook al aan).
Dat Excel niets kan bewijzen voor een functiewaarden waar 0/0 uitkomt weet elk kind dat met Excel tegenwoordig zijn lagerschool rekensommen doet en weet dat je voor getal/0 als antwoord #DEEL/0! krijgt. Excel is een rekenmachine en weet niet beter dan het de regeltjes die er in zitten te volgen.

Mijn conclusie dat voor de betreffend functie op x=1 de ratio 0/0=3/2 betekend en het leidt tot de conclusie dat R(1) =0/0=3/2.
Die regels zijn er natuurlijk niet voor niets :) 0/0 is onzin. Mathematica neemt niet zomaar de limiet, wiskundigen nemen niet zomaar de limiet x --> 0, zonder dit op een of andere manier duidelijk te maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:04:
[...]
Stel ik definieer de functie f : R -> R als volgt.

f(x) = x / x (als x != 0)
f(x) = 37 (als x = 0)
Hier is niets mis mee. Leuke functie! Voor elke x is er een definieerbare waarde voor f(x). Als je x=0 uitsluit voor x=x dan mag je op x=0 alles definiëren wat je wilt. Het dan wel een gevolg dat R niet meer differentieerbaar(continu is) is door x=0 heen.
Met jouw methode zal je concluderen dat f(0) = 1. Dit is helaas niet juist.
Ik heb het idee dat je misschien een borreltje te veel op hebt. . .en het was nog maar net 4 minuten over 5 :9 toen je dit het internet op stuurde!

Jou R bevat een discontinuïteit . . .ook al is het wel een functie. . .voor elke x≠0 is er een R=1 waarde, alleen voor x=0 is R=1 niet geldig maar is voor jouw R(0) gelijk aan 37.

Prachtig toch? Wat is het probleem hier dat jij denkt dat ik 37=1 gaat stellen?
Het is een simpel voorbeeld, maar geeft aan dat f(x) niet altijd gelijk is aan de limiet lim_{y -> x} f(y).
Het is inderdaad erg simpel! Je definieert bij voorbaat dat R(0)=37. . . .DUS is het zo. . .zoals ongeveer in Startrek gebeurd. . .waar JLP doorgaans op elk leuk idee opdracht geeft: "Make it so!". . . Jean Luc kan zelf niets J

Ik heb het idee dat je eigen ruiten aan het ingooien bent.
Het is van zelfsprekend dat voor jouw R er sprake is van een niet-differentieerbare functie en in jou functie is er geen enkele twijfel dat de limiet van f(x) x-----> precies 1 is maar op x=0 is f(0) = 37 . . .eenvoudigweg een resultaat van de definitie.
Omdat je dit weet, kan je toch inzien dat het opschrijven van R(0) in jouw functie iets anders is dan lim_{y -> 0} R(y) ?
Nee hoor. Hier hanteer ik dus het feit dat f(x) differentieerbaar is omdat het continu is!. In jouw functie geldt iets geheel anders (omdat je het zo wilde) en je hebt de functie in 3 delen gespeten

Deel 1 voor x<0 hier geld x/x=1 vanwege de relatie dat x=x daar geldt(jouw definitie)
Deel 2 voor x= geldt f(0) =37 vanwege de uitsluiting dat x=x van toepassing is (impliciet is dat jouw definitie. Hier geldt specifiek voor jou functie R(0) =37 . . .Het is expliciet wat je gedefinieerd hebt. . .als alleenstaand feit.
Deel 3 voor x>0 hier geld x/x =1

Wat je hier doet is de limiet nemen van R naar x -> 0. [/quote]

Ik neem aan dat je hier nog steeds de functie bedoeld met R(0)=37. Wat ik met deze R doe is het zelfde wat jij doet, maar mijn functie f(x)/g(x)= x/x is f(x) =g(x) zodat vanuit het continuïteitsbegrip f(0)=g(0). Dat geldt voor jou functie niet op x=0 omdat ouw functie een discontinuïteit bevat waar je 0/0 in dit geval als 37 hebt gedefinieerd
Dit is iets anders dan de functie evalueren in een punt. Als je zegt,
"Ik definieer de continue functie R als volgt, door voor alle x != 0, R(x) = x/x", dan heb je volkomen gelijk, omdat er slechts 1 continue functie f is die hier bijna overal gelijk is.
Je spant het paard achter de wagen!

Ik definieer eenvoudigweg Rv(x)=f(x)/g(x) = x/x voor alle waarden van x en f(x) = g(x) zodat expliciet f(x)/g(x) =1/1 =1 er uit volgt. . .de deling 1/1 = 1 doe ik pas als ik weet dat voor deze functie 0/0 gelijk is aan 1/1. Nu dat we dit kunnen concluderen (vanuit de voorwaarden) dat voor deze functie. Voor jouw functie is 0/0=37 gedefinieerd.

Ook accepteer ik dat zonder meer, het is niet meer dan dat. Voor jouw functie is 0/0 een legitieme functiewaarde maar je mag dit speciale resultaat niet misbruiken om te gaan stellen dat ik dan zou beweren dat 37=1 zou betekenen. Met jouw functie ga ik niets Anders doen dan het accepteren.

Dat f(0)/f(0)= 1 in mijn functie waar is. . .het is niet een gevolg van een willekeurige vooraf bepaalde afspraak. . .is een conclusie dat 0/0 voor deze functie een strak bepaalde waarde 1 heeft vanwege continuïteit.

Ik ga nu boodschappen doen.
Misschien is er nog iet leuks in je overige opmerkingen te vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 16:18:
Hier is niets mis mee. Leuke functie! Voor elke x is er een definieerbare waarde voor f(x). Als je x=0 uitsluit voor x=x dan mag je op x=0 alles definiëren wat je wilt. Het dan wel een gevolg dat R niet meer differentieerbaar(continu is) is door x=0 heen.
Differentieerbaar != continu. Niet elke continue functie is differentieerbaar, eenvoudig voorbeeld, de functie f : R -> R, f(x) = |x| (standaard absolute waarde). Deze is continu maar niet differentieerbaar in x = 0. Het is zelfs nog erger, het is mogelijk een functie te krijgen die overal continu, maar nergens differentieerbaar is.

Ik kan alleen maar concluderen dat je deze elementaire concepten niet goed onder de knie hebt. Dat is niet erg, absoluut niet, maar het doet wel wat af aan je geloofwaardigheid in deze discussie, is 't niet ;)
Prachtig toch? Wat is het probleem hier dat jij denkt dat ik 37=1 gaat stellen?
Nee, ik denk dat je volgens jouw formalismen, hier f(0) = 1 moet stellen.
Ik heb het idee dat je eigen ruiten aan het ingooien bent.
Insgelijks :)
Nee hoor. Hier hanteer ik dus het feit dat f(x) differentieerbaar is omdat het continu is!. In jouw functie geldt iets geheel anders (omdat je het zo wilde) en je hebt de functie in 3 delen gespeten
Differentieerbaar != continu
Een functie != een functievoorschrift

We leven niet meer in de 18e eeuw! Functies zijn iets anders dan functievoorschriften. Ik heb mijn functie niet in drie delen gespleten! Een functie is (in ons geval tot nu toe) een relatie op de reele getallen. Een functievoorschrift is zoiets als, f(x) = cos(x).
Wat je hier doet is de limiet nemen van R naar x -> 0.
Nee, dat is wat JIJ doet! :) En dat moet je ook doen, als je een zinnige waarde voor R(0) wilt definieren, zodanig dat de functie R continu wordt.
Ik neem aan dat je hier nog steeds de functie bedoeld met R(0)=37. Wat ik met deze R doe is het zelfde wat jij doet, maar mijn functie f(x)/g(x)= x/x is f(x) =g(x) zodat vanuit het continuïteitsbegrip f(0)=g(0). Dat geldt voor jou functie niet op x=0 omdat ouw functie een discontinuïteit bevat waar je 0/0 in dit geval als 37 hebt gedefinieerd
Jouw functie is ook discontinu in 0 :)
Voor jouw functie is 0/0=37 gedefinieerd.
Dit kan echt niet.
Als ik zeg,

f(x) = 1/x als x != 0
f(x) = 37 als x = 0

Is dan voor mijn functie 1/0 = 37 gedefinieerd?

Als ik zeg,

f(x) = exp(x) als x != 0
f(x) = 37 als x = 0

Is dan voor deze functie opeens exp(0) = 37 gedefinieerd? (exp(x) is hier ex)

Als ik zeg,

f(x) = exp(x) als x > 0
f(x) = 37 als x = 0
f(x) = -exp(x) + 2 als x < 0

Is dan opeens voor deze functie -exp(0) + 2 = exp(0) = 37 gedefinieerd?

Je kunt toch inzien dat dit allerlei tegenstrijdigheden oplevert?
Er is niets mis met zeggen,
f(x) = x/x als x != 0,
f(x) = 1 anders,
dan heb je een mooie continue functie. Echter, als je alleen zegt, ik definieer f(x) = x/x (let op: je zegt nergens dat deze functie continu is), dan is het zeker niet zo dat f(0) = 1 "out of the blue"
Dat f(0)/f(0)= 1 in mijn functie waar is. . .het is niet een gevolg van een willekeurige vooraf bepaalde afspraak. . .is een conclusie dat 0/0 voor deze functie een strak bepaalde waarde 1 heeft vanwege continuïteit.
Opnieuw: Niet elke functie is continu! "vanwege continuiteit" impliceert dat je functie continu is, maar dat is hij helemaal niet.

Verwijderd

Trouwens, aangezien wikipedia altijd gelijk heeft ;)

hier

is in de Nederlandse wikipedia een artikel te vinden. Men heeft het hier over sin(x)/x, maar dit is uiteraard sterk vergelijkbaar met x/x.

(Merk op sin(0) = 0, en lim_{x->0} sin(x)/x = 1)

Zoals je in de geschiedenis kan zien, heb ik hier niet lopen rommelen om mijn gelijk te halen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i221.photobucket.com/albums/dd264/thebitterlegion/Macros/Gifs/Jackson_popcorn.gif

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:52:
[...]

Differentieerbaar != continu. Niet elke continue functie is differentieerbaar, eenvoudig voorbeeld, de functie f : R -> R, f(x) = |x| (standaard absolute waarde). Deze is continu maar niet differentieerbaar in x = 0.
Hier geef ik je zeker gelijk! Er zit op x=0 een "knik" en op dat punt is de functie niet "smooth", ook al is het continue. Om even in het verleden te duiken "een functie moet dus continu zijn + "glad" (weet het Nederlandse woord er niet voor). Voor zover ik terugval op de functie R= R(x)=f(x)/g(x)= x/x, of bijvoorbeeld 2x2/x2, is het zo dat f(x) en g(x) beide "smooth" en continu zijn op x=0. Ik sluit x=0 niet uit zodat ik niet bij voorbaat de waarde voor de ratio R(x) apart hoef te definiëren. Als ik voor R de limiet gaat beschouwen kan ik in dit geval direct bepalen dat voor -∞ > x > ∞ R=2 geldt. . .voor de ratio. Voor de gradiëntenratio df/dg= 2 geldt dat ook . Hieruit volgt met jou aanpak slechts

R(x) x------->0 Lim R(x) = 2

en dat R(0) is op x=0 niet gedefinieerd is, maar omdat ik weet dat aan beide kanten van x=0 de R(x) = 2 geldt, je eventueel R daar de limietwaarde kan geven doormiddel van een aparte definitie dat 0/0 betekend dat voor die functie de waard = de limiet waarde. . .(ik weet niet of dat zo is voor hogere orde functies omdat je met L'Hospital dan naar de ratio van de krommingen kijk).

R(0) = 2

er bij te zetten. Ik doe dat niet als een gevolg van het feit dat “links” en “rechts” (zonder afstand tussen x- en x+) vanwege het feit dat f(x) en g(x) continu zijn. De waarde 2 is een logisch gevolg van mijn definitie 0/0=2 voor deze functie. Dus waarde 2 op x=0 hoef ik niet apart te definiëren

Ik stel dat een aparte definitie overbodig is omdat bij het proces van benaderen het bewijs levert dat de R=2 een constante impliceert. Mijn conclusie is dat de 0/0=2 voor dit geval aantoonbaar waar is. . .met 0/0 als uitkomst is het volledig houdbaar dat het geen deling is maar symboliek is voor f(x) = a*g(x) en de functies op x=0 een bepaalde "ratiorelatie” hebben. Indien beide functie 0 op x=0 worden dan is 0= a*0 nog steeds waar en acceptyabel
Het gaat hier dus louter om situaties waarin je niet rekensommetjes aan het maken ben en a=0 gaat gebruiken om aan te tonen dat delen door 0 niet kan en gaat proberen te bewijzen dat voor a=0 f(x)/a= g(x) niet waar is en voor x=1 je 1/0= 1 krijg omdat je met dit "geintje" de functie g(x) ontkracht door te stellen dat g(x) niet gedefinieerd is(een contradictie met het feit dat g(x)=x is.

Zolang je de relatie f(x)= a*g(x) handhaaft als “verhoudingsgetal mag a wel 0 zijn”en is het volledig consequent om f(x)/g(x) = a aantoon baar te maken ook voor x=0 omdat 0*0 ook acceptabel is.

In de zelfde zin dat je voor

(y-x)*3y= (y3+7)

geen probleem met x=y hebt voor x=y, en dan is y3 = -7 de oplossing, maar als je "gentjes" gaat uithalen door te gaan delen

3y=(y3+7)/(y-x)

dan is dat doorgaans voor x=y niet geldig en de opmerking dat je niet door 0 kan delen is dan terecht, maar als y3=-7 en y=x van toepassing zijn dan heb je 3x=0/0, of wel je hebt hier een identieke situatie als voor f(0)/g(0) =0/0=a
Het is zelfs nog erger, het is mogelijk een functie te krijgen die overal continu, maar nergens differentieerbaar is.
Ik geloof je onmiddellijk. Ik zou wel eens een voorbeeld willen zien. Veel functies zijn voor bepaalde delen wel differentieerbaar maar niet voor "knikpunten" of verticale lijnen (zoals voor een cirkel het geval is) en singulariteiten. Ik kan er even niet een functie bedenken die nergens differentieerbaar is.
Ik kan alleen maar concluderen dat je deze elementaire concepten niet goed onder de knie hebt. Dat is niet erg, absoluut niet, maar het doet wel wat af aan je geloofwaardigheid in deze discussie, is 't niet ;)
Uiteraard heb je daar gelijk in maar dat betekend niet dat ik op bepaalde punten waar ik andere opvattingen heb dat die opvattingen niet consequent of niet “waar” zijn. . .zolang ik geen tegenstellingen creëer is het hooguit een meningsverschil als we het niet eens zijn. Het is op dit forum niet de enigste plek waar er over wiskunde getwist wordt. . .vanwege twistpunten ontstaat er ruimte om een beter inzicht in zaken te kunnen krijgen, zo niet voor beide dan wel voor de een van de twee.

Uiteraard begrijp ik zeker dat wiskunde in zijn totaliteit strakke regels moet hebben t.a.z.v. rekengereedschap, anders kom je in veel gevallen niet vooruit en blijft steken op punten waar onduidelijkheden heersen. . .in deze zin is rekenen een "tang" voor de wiskunde, dat op zich een veel hogere "dimensie en/of hogere essentie" heeft dan wat een rekenmachine met getallen doet. Voor de rekengereedschapkist is het uiteraard niet toelaatbaar om er 0/0 en a/0 zomaar zonder gebruiksaanwijzing in te gooien. . .het zijn "sleutels" die op enkele onderdelen passen.
Differentieerbaar != continu
Toegegeven!
Een functie != een functievoorschrift
Ik zie het vanuit de betekenis in het Nederlands dat functievoorschrift "formule" betekend en dat je de "functie" als zodanig ziet als een "getallen relatie" waarin er voor elke x in het domein een waarde y bestaat.. . .dus een set getallen (x,y) die bij elkaar horen via het functievoorschrift. Ik weet ff niet hoe dat in het Engels zou heten. . . als je het weet mag je het zeggen. . .na elke discussie ben ik moe genoeg om geen fut meer te hebben om het te gaan uitzoeken op internet of dat ik op zolder oude wiskundeboeken gaat zoeken. . .ik heb een doos vol maar die is al in 20 jaar niet open geweest ;(
We leven niet meer in de 18e eeuw! Functies zijn iets anders dan functievoorschriften. Ik heb mijn functie niet in drie delen gespleten! Een functie is (in ons geval tot nu toe) een relatie op de reële getallen.
Ha, ik heb dus gelijk op dat punt.
Een functievoorschrift is zoiets als, f(x) = cos(x).
In de engineering opleiding was dat gewoon een functie maar dat was niet in 1774. . . het was in 1974 :+
Jouw functie is ook discontinu in 0 :)
Als je R(x)=x/x bedoel dan is het voor mij ondubbelzinnig en impliciet zo dat R continu is. Als ik het expliciet duidelijk moet maken voor anderen dan zou ik er bij voegen dat 0/0=1 voor deze functie geldig is. . .of iets zoals R(x) = R(0) maar ik zou het wel verspilde moeite noemen. . .vanuit het functiegedrag is het voor mij duidelijk dat hier de functie zelf aantoont dat R(0)=1 op x=0 geldig is.
Als ik zeg

f(x) = 1/x als x != 0
f(x) = 37 als x = 0

is dan voor mijn functie 1/0 = 37 gedefinieerd?
NEE! NEE!. . .Dat is juist het grote essentiële verschil over de betekenis van 0/0 en a/0 tussen ons blijft hangen en waar ik op blijf hameren! Je hebt een willekeurige waarde aan f(0)=37 toegekend. . je hebt NIET gezegd dat f(0) 1/0 zou zijn en tevens gelijk aan 37 zou zijn. . .dat zou een contradictie zijn!

Met jou definitie heb ik geen enkel probleem omdat je voor x=0 een apart waarde gedefinieerd hebt en dat is OK in mijn boek. Je stelt gewoon f(0)=37. . .op die plek heb je 0/0 uitgesloten en er f(0)=37) bijgevoegd . Wat je hebt gedaan is dit:

Voor x≠0 zijn er getallensets {x,x}. . .in dit geval kunnen we ook {x,y} gebruiken, of beter nog {x,f(x)}. Voor x=0 is er deze set {0,37} Mooi toch?
Als ik zeg,

f(x) = exp(x) als x != 0
f(x) = 37 als x = 0

Is dan voor deze functie opeens exp(0) = 37 gedefinieerd? (exp(x) is hier ex)
Holy smokes! Het is inmiddels al weer vroeg geworden. . . maar goed, het blijft leuk. . .

Dit moet ik ff bekijken. . .ik ben wel de slimste thuis maar ook de traagste!. . . e0 =1 maar hier heb je DAT uitgesloten en in plaats er van f(0)= 37 gedefinieerd. Prachtig Er is niets mis mee!

Volgende opdracht s.v.p!. .. ik ben nog niet in slaap gevallen hoor!
Als ik zeg,

f(x) = exp(x) als x > 0
f(x) = 37 als x = 0
f(x) = -exp(x) + 2 als x < 0

Is dan opeens voor deze functie -exp(0) + 2 = exp(0) = 37 gedefinieerd?
NEE, exp(0)=1 is uitgesloten! Dit lijkt wederom leuk te worden. Deze functie bestaat uit 3 aparte delen:

Positief domein: f(x) =ex. . .ik wou dan mijn pensioen P= Po*et (t=de tijd in maanden)zou zijn met Po mijn pensioen vandaag. Met de economische crises zou dat leuk zijn :+

x=0 f(0) = 37
Fijn. Als jij dat leuk vind doen we het! Het betekend NIET dat exp(0)= 37 omdat je f(0) apart gedefinieerd heb. . .en exp(0) bestaat voor deze functie niet!

Negatief domein: f(x) = ex +2 = 1/(e-x) +2 Prachtige functie!

"Links" is de limiet=2 als x---> -∞ en als x----->0 wordt de limiet 3.
"Rechts" is er geen limiet asl x----> ∞ en als x---> is de limiet 1

Leuke functie! Niet “smooth” op x=0
Je kunt toch inzien dat dit allerlei tegenstrijdigheden oplevert?
Nee hoor, wat je doet is OK. Elke keer sluit je x=0 uit voor de exponentiele delen en heeft f(0) is het een constante 37.
Er is niets mis met zeggen,
f(x) = x/x als x != 0,
f(x) = 1 anders
Hier is niets mis mee. Ik heb nooit beweerd dat er iets mis mee zou zijn. Je kan net zo goed zeggen "f(x) = 345 anders" want dat is ook goed!
. . .dan heb je een mooie continue functie. Echter, als je alleen zegt, ik definieer f(x) = x/x (let op: je zegt nergens dat deze functie continu is), dan is het zeker niet zo dat f(0) = 1 "out of the blue"
Dat kan ik wel met mijn inzicht dat de functie overal een constante waarde heeft omdat x/x bij voorbaat al gelijk aan 1 is. . .en 0/0 ontstaat dan niet eens, plus het feit dat met de speciale betekenis van 0/0 heb ik een 100% consequente zaak. Dat we een verschil van mening hebben is duidelijk. Als ik niet accepteer dat jou stelling dat de functie niet automatisch, vanwege het functiegedrag dat de waarde f(x) =1 op x=0 is, en jij niet accepteert dat mijn stelling voor deze functie consequent is dan blijven we er tot t= ∞ niet over eens. Het blijft denk ik haken op het punt dat je 0/0 als "delen door 0" beschouwd en dat is het gewoon niet in de manier ik het gebruik. Dat verschil van mening zal wel blijven. Het resultaat 0/0 heeft een veel “hogere” betekenis dan 3/0.

Nog even en ik moet opstaan voor dat ik neer ga liggen.

Er is nog zoveel niet bekeken en de tijd is kort. . .eerst een uiltje knappen :O

Verwijderd

Wat je blijft doen is zeggen dat
f(x) = x/x
impliceert dat f(0) = 1.

Dit kan niet. De reden is en blijft dat functie-applicatie niets met limieten te maken heeft.
Functie-applicatie voor functievoorschriften betekent dat je rechts alle waardes van x moet substitueren, bijvoorbeeld,

f(37) = 37/37 = 1.

Als je f(0) wilt uitrekenen, moet je dat rechts substitueren,
f(0) = 0/0 = ???
Je kunt hier niet "opeens" beginnen over de limiet. Deze hoeft niet te bestaan, en is ook niet relevant voor de waarde in het punt 0.
De methode van functie-applicatie is niet, rechts substitueren, en als het antwoord me niet bevalt (bijvoorbeeld omdat ik door 0 deel) ga ik limieten nemen.

Ik heb weer een link voor je,
http://mathworld.wolfram.com/SincFunction.html

Waarom is 't toch, dat Mathematica het met je oneens is, elke serieuze bron op 't internet die ik heb gevonden het met je oneens is (en uiteraard ikzelf ;), maar ook iedereen in dit topic)? Is de rest van de wereld gek?

Nog een leuke functie voor je (dit is uiteraard onzin, maar jij denkt hier wellicht anders over):

f(x) = x/x als x != 0
f(x) = 2x/x als x = 0.

Edit: wiskundigen zijn vaak slordig in hun taalgebruik. We zeggen vaak ook "de functie f(x) = sin(x)", terwijl dit geen functie is; f is de functie, f(x) is een waarde. Helaas zijn dergelijke misverstanden vooral verspreid in de analyse. Ik heb me zelf ook een aantal keer schuldig gemaakt hieraan, in dit topic. In de algebra is men hier veel zuiverder in. De makers van jouw boek wisten het verschil echt wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2009 11:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:56:
Wat je blijft doen is zeggen dat
f(x) = x/x
impliceert dat f(0) = 1
Ik ben weer klaarwakker en enige praktische zaken zijn uitgevoerd: tijd voor het oplossen van knagende zaken!
Het is maar kort deze keer :X

Inderdaad blijf ik dat doen, alhoewel ik erken, op basis van mijn kwalitatieve beschouwing van wat er tijdens wiskundige analyses gebeurd, ik me goed kan vinden dat wiskundigen alle vraagstukken waarop enige onduidelijkheid voor zou bestaan t.a.z.v. de werkelijke c.q. absolute betekenis deze onduidelijkheden voor de formele procedures uitbannen met geaccepteerde "toevoegingen" waardoor er geen gesteggel over de betekenis zal ontstaan. . dit met het uiteindelijke resultaat dat de toevoegingen geen conflicten meer veroorzaken ondanks het feit dat men op andere gronden nog afwijkende definities kan hanteren die een identiek eindresultaat geeft onder de afspraken die er door wiskundigen gemaakt zijn. Dit is de essentie van ons verschil van beschouwen: het eindresultaat is via een andere weg identiek voor de twee manieren van omgaan met mijn en jou interpretatie van 0/0 zodat er over de weg naar het te gebruiken resultaat niet getwist hoeft te worden. In die zin geeft wat ik doe uiteindelijk het zelfde resultaat als wat in de formele wiskunde gedaan wordt. Zie mijn aanpak als een metafoor van de gravitatie-energie-functie. Het enigste wat daar telt (theoretisch dan) is het hoogteverschil: het pad dat gevolgd wordt en wat je op dat pad uitvreet is niet van belang.

Als ik zeg dat de functie zelf onomstotelijk aantoont welke waarde "a" al dan niet is, op x=n voor 0/0 er zal uitvallen, is vanuit een eindresultaat gelijk aan jouw methode om op basis van een analyse eerst te gaan kijken hoe de functie convergeert en dan die waarde te gaan gebruiken om te concluderen dat je apart kan stellen dat

f(x) =x/x voor x≠0
f(x) = 1 anders

Ik doe dat impliciet vanuit (normaliter de convergentie naar a voor R(x)=f(x)/g(x) voor x---->n) het functiegedrag en zet de waarde R(0) =1 omdat waarde voor x/x vanuit een inspectie al als een constante = 1 beschouwd kan worden.

Uiteindelijk doen we het zelfde: een eindresultaat ophoesten waarover niet getwist kan worden(desnoods binnen een set of afspraken waarin beide wegen die naar waarde a leiden niet op andere gronden stranden kan). Op deze manier is er geen conflict over de uitkomst.

Ik wil hier nog even toelichten dat jouw voorbeeld

f(x) =x/x voor x≠0
f(x) = 37 anders

op zich geen tegenstrijdigheid oplevert vanuit de wiskundige beschouwing. Je kan elk getal kiezen omdat er geen contradictie ontstaat. . .je moet echter wel stellen dat f dan een ander functie is en je het binnen een applicatie het moet onderscheiden door het bijvoorbeeld f2 te noemen.

In mijn aanpak zou dit laatste ook nodig zijn voor f2 en het levert in mijn geval dit op

f(x) =x/x= 1 voor -∞ < x < ∞
Impliciet is hier de betekenis vanuit het functiegedrag vastgesteld dat in dit geval f(0) =0/0=1 is)

en voor

f2(x) =x/x voor x≠0
f2(x) = 37 anders

Hoef je ook niet jouw functie nader te bepalen

Hier heb je echter geen mogelijkheid om de waarde van 37 vanuit een automatisme c.q. functiegedrag te kunnen vaststellen dat 37 een logische waarde is. . het blijft volledig arbitrair terwijl voor x/x----> 0/0 =1 een logische waarde voor x/x is.
Dit kan niet. De reden is en blijft dat functie-applicatie niets met limieten te maken heeft.
Functie-applicatie voor functievoorschriften betekent dat je rechts alle waardes van x moet substitueren, bijvoorbeeld,

f(37) = 37/37 = 1
Dat geldt dus ook voor f(-37)=-37/-37=1 met jouw functie. Maar dan geldt dat ook voor f(234) = 234/234=1 en alle andere getallen, maar hieruit volgt niet logischerwijs dat f(0) = 37. . .dit is in strijd met het gedrag van de functie met waarde 1 op alle waarden van f(x) voor x≠0 en zomaar op x=0 een waarde van 37 te specificeren. Het functiegedrag in x/x (zonder uitsluiting voor x=0) leidt niet tot een logische waarde voor 0/0=37
Deze f(0)=37 heeft een stepwaarde van 1 naar 37 en dat is niet het geval voor f(0)=1. Voor mijn interpretatie is f(0)=1 impliciet zo. . .als je dat niet wenst is een extra definitie nodig met f(0) een andere waarde.

Jou aanpak lijkt in het "strakke pak" van de formele wiskunde niet onredelijk, maar om te zeggen dat wat ik doe niet kan is niet te onderbouwen, des te meer omdat f(x)=1 al bij voorbaat zo ontstaat uit x/x=1 en op x=0 is x/x aantoonbaar niet 37/37 omdat x niet foor een functie 37 = 1 kan zijn.
Als je f(0) wilt uitrekenen, moet je dat rechts substitueren,. . .
ik heb x/x=0/0=1 niet kunnen uitrekenen omdat daarvoor geen rekenprocedure er voor bestaat. Het is een logische conclusie die voortvloeit uit het functiegedrag (uitrekenen) wat er al dan niet als uitkomst ontstaat voor x ----->0 en de gelijkheid dat x=x voor het gehele x-domein geldig is dan grond voor f(0)=1 te zetten. Vanuit deze gedachtesprong is de conclusie dat indien twee functies in een ratio beide naar waarde zero gaan op een bepaald punt er een ratio a van toepassing kan zijn. Indien het functie gedrag dat voorts aantoont dan is het zo. . ."I made it so" en ik stel dat dit louter een eenduidig gevolg is van het functiegedrag en niets anders. Voor dat geval is het expliciet zo (in mijn systeem) dat de {limiet waarde f(x)/g(x)=x/x x---->0} = 1. . .dit definieer ik als gelijkheid.

Met jouw methode krijg je niet automatiesch f(0)=37 er uit!
f(0) = 0/0 = ???
Je kunt hier niet "opeens" beginnen over de limiet. Deze hoeft niet te bestaan, en is ook niet relevant voor de waarde in het punt 0.
Nu zit je mooi op mijn hooiwagen :9 . . .ik vertaalde dit even uit het Engels maar "bandwagen" klinkt niet zo lekker.

Dat is precies wat ik zelf ook eerder zo beargumenteerd heb. . . .ik deed dat niet "opeens" (bedoelen we hier echt hetzelfde ?). Het heeft me wel wat tijd gekost om het te kunnen verdedigen.. en ik doe dat op basis van het feit . . .laat ik het liever mijn definitie noemen. . .dat 0/0 niet bij voorbaat voor de functie een waarde zou vertegenwoordigen(Soms c.q. vaak bestaat de limiet op x=0 niet en dat weet ik). Het is een weloverwogen resultaat van het functiegedrag als een functie naar een limietwaarde convergeert. Uit die convergentie kan je keiharde conclusies trekken over de waarde van de functieratio op het punt waar 0/0 ontstaat. Als je dit afwijst is dat kennelijk doeltreffend voor jou formele aanpak maar dat haalt mijn aanpak niet onderuit.

[quote]De methode van functie-applicatie is niet, rechts substitueren, en als het antwoord me niet bevalt (bijvoorbeeld omdat ik door 0 deel) ga ik limieten nemen.[quote] Akkoord! Ik zie het andersom.
Met het resultaat 0/0 ben ik niet door 0 aan het delen(heel vaak al gezegd) en het resultaat 0/0 bevalt me best omdat het voor mij betekend dat er misschien verborgen informatie klaar ligt (het "kastje" is nog dicht). Vanuit een nadere analyse, als een directe vereenvoudiging niet mogelijk is(zoals bijvoorbeeld wel kan met x/x), kan ik het kastje open maken en vaststellen of er al dan niet een limietwaarde op me zit te wachten. Hieruit volgt dan de procedure: Limietwaarde=Ratio waarde. Dat dit voor sommige functies geen resultaten boekt is niet relevant. Het functiegedrag zal aantonen of er convergentie zal optreden en het antwoord zal dan blijken. Als de limietprocedure van links en rechts naar x---->n verschillende waarden oplevert is dat aanleiding om vast te stellen dat er links/rechts geen gelijke limieten bestaan op dat punt en mijn methode niet van toepassing is maar dan nog geeft de procedure wel aan welke limieten er wel zijn, of dat er geen limieten zijn. Met jou methode heb je het zelfde probleem. . .als je niet weet of een functie wel of niet naar een limiet convergeert kan je ook niet vooruit bepalen welke waarde je eventueel apart er voor het punt waar 0/0 ontstaat wilt definiëren. Je kan dan nog steeds kiezen wat je doet voor met de functiewaarde op x=n waar 0/0 onstaat.

Dan kom je op precies het zelfde terecht als ik F(0) geeft 0/0 = ????. . .Shit! Wat nu?
Als jij nu heel willekeurig stelt. . .”Wel het maakt niet uit. . .ik zet f(0)= 1234). . .dat lijkt me wel leuk!” dan is dat natuurlijk iets waarmee je NIETS bereikt omdat je het functiegedrag dat in de ratio verborgen ligt genegeerd hebt. Voor jouw aanpak is een nadere beschouwing ook onontbeerlijk om tot een conclusie te komen welke logische waarde voor f(n) eventueel ontstaat in de limiet. We doen in principe het zelfde maar ik bewandel een pad dat in de formele wiskunde niet aanvaardbaar is maar wel consequent het zelfde resultaat oplevert(soms met meer moeite om 0/0=a in dat geval te verdedigen. . en daar gaat het om. Mijn methode is waterdicht, ondanks dat er een iets andere denkwijze over de betekenis van 0/0 achter ligt.
Prachtige link! Ik zou graag die software willen kopen voor een klein prijsje!

Je geeft me hier de munitie in handen om raak te schieten 8). Ik verklaar dat later in de schiettent. . ik bedoel hieronder. . .het is al later!
Waarom is 't toch, dat Mathematica het met je oneens is, elke serieuze bron op 't internet die ik heb gevonden het met je oneens is (en uiteraard ikzelf ;), maar ook iedereen in dit topic)? Is de rest van de wereld gek?
Ik weet niet wie je met "de rest van de wereld" precies bedoeld maar er is 100% zekerheid dat er vreselijk veel "gekken" op de aardbol rond lopen of er op zitten in gouden tronen. . .(sommigen zijn reeds opgehangen of anderzijds onschadelijk gemaakt. . .misschien ondergaat Robert Mugabe in Zimbabwe als volgende dit lot. . .ik hoop het. . .sorry, een beetje offtopic). . . en sommige "gekken" zijn zelfs briljante wiskundigen die afwijkende gedachten hebben ontwikkeld waar iedereen aanvankelijk over viel.

Laat ik niet de indruk wekken dat ik denk me met die briljante lieden te mogen meten. .ik ben slechts een engineer met bepaalde opvattingen die veel mensen afwijzen, vaak zonder dat er grond voor is. Anderzijds zit ik vaak faliekant fout. . zoals met mijn aanvankelijke gedachte dat ik misschien een permanente magneet in een magneetveld met 1/r2 krachtfunctie kon laten zweven. Dat is mislukt en ik heb dat vanuit mijn experimenten gerealiseerd en openlijk toegegeven dat het me niet ging lukken.. . ook veel er van geleerd!

Nu de informatie op http://mathworld.wolfram.com/SincFunction.html . .. Ik heb er watertandend van genoten!

Dit is de schiettent 8)

f(x)= sinc(x) =sin(x)/x maakt mooie grafieken en wordt kennelijk veel door engineers gebruikt in signaalprocessing. . nieuw voor me!

Ik heb het leuk gevonden om het gedrag sinc(x) te leren begrijpen voor alle x. In engineering kom je sin(x)----->0 vaak tegen in machinekrachten voor een klein bereik om x=0 heen: het is duidelijk dat de limiet voor sin(x) voor x---->0 naar 0 neigt en op x=0 is sin(0)=0 bekend. Voor een klein bereik voor +/- x neigt de waarde in de limiet aantoonbaar naar f2(x) = x. . . .Ik bedoel hier: f2(x) is de vervangende functie voor sin(x) voor x----->0. De ratio sinc(x) is in de limiet gelijk aan x/x =~1 en op x=0 stel ik dus vanuit mijn aanpak sinc(0)=1 terwijl Mathematica in eerste instantie terecht jouw aanpak gebruikt. Kan ik wel waarderen vanuit mijn beschouwing dat strakke regels voor formele analyses nodig zijn anders krijg je een beetje chaos(zoals in ons geval. . .kan geen kwaad). Tot dusver geen paniek: Ik ga met Mathematica door de deur. . ik heb op die site trouwens nergens gelezen dat mijn methode niet werkt :+
Ik ging echter verder lezen en vond diverse alternatieve definities voor sinc(x) waaruit blijkt dat mijn aanpak zo gek nog niet is en wel degelijk zoden aan de dijk zet en dat de alternative formele benadering doormiddel van een "vermenigvuldiging serie" dit oplevert

(f(x)=sinc(x) = // ( g(x,k) met k=1 tot ∞)

en ondubbelzinnig leidt tot sinc(0)=1 vanuit het functiegedrag.

//(g) is hier het "repetitie symbool" voor vermenigvuldigingen

g1*g2*g3*. . . .g

Ik merk op dat hier een identieke representatie gebruikt wordt als voor als bijvoorbeeld in de Taylor en Mclauren series.
De strekking is dat de serie niet gesteld is een limiet benadering te zijn maar is weergegeven als een vergelijking. . .een gelijkheid: waarde links = waarde rechts.

In 3 verschillende vormen voor sinc(x) zijn deze al vanaf 1593 ontwikkeld. Interessant is hier dat voor deze alternatieve weergaven niet bij voorbaat gesteld wordt dat er een uitsluiting van kracht is voor de waarde x=0
en als je x=0 op de serie invoert ontstaat het resultaat f(0) =1 expliciet vanuit de vergelijking sinc(0) =//(g(x,k)). . .het functiegedrag.

Er is hier iets zeer moois aan de hand: in de functie kan je niet expliciet k=∞ als waarde invullen. . .∞ is immers geen getal, maar de expressie voor sinc(0) geeft expliciet aan dat voor sinc(0) de waarde 1 is.
Deze alternatieve vormen omzeilen de formatie van 0/0 en derhalve is het een ander pad om tot sinc(0)=1 te komen zonder dat er onduidelijkheden ontstaan, precies wat ik doe met mijn stukje “gereedschap” 0/0=1 (voor de functie waar het betrekking op heeft). Minder elegant maar net zo doeltreffend.

Voorts stel ik dat in signal processing er weinig in communcatie technologie zou functioneren als je willekeurig sinc(0)=37 zou plaatsen. . .kan ik uiteraard nog niet bewijzen maar ik stel het. Als je dat wel doet klopt er natuurlijk niet van. Het resltaat sinc(0)=0 is een "natuurlijk" convergentie resultaat. . andere waarden komen niet in aanmerking voor processen waarvoor expliciet sinc(x) een resulttaat van een systeemanalyse is. Sinc(0)=1 is een vanzelfsprekend resulaat.

Dit soort aanpak is ook van toepassing met de // serie.

Voor de Taylor Serie ($*&@)(&^%%) = F(x) is een vergelijking gepresenteerd, en mijn inziens is dat de werkelijke strekking van de serie representatie voor kn, met n=1,2,3,. . .∞ naar de waarde f(0)=0 voor waar je met een andere methoden wellicht 0/0 zou krijgen en geeft met de serie weergave de intrinsieke waarde van de functie f(0) direct aan. Er is geen suggestie dat het slechts om een benadering gaat en dat op x=0 de series weergave niet geldig zou zijn.

The implicatie is dat voor een eindeloze vermenigvuldiging van factoren voor sinc(0) er niet slechts sprake is een ongedefinieerd expressie 0/0 maar uniek getal = dat ontstaat vanuit een eindeloze 1*1*1*1*1*. . . .(ad infinitum) =1. . . .dit ia reed gelijk aan 1 voor k=1 :+

Ik zie dit als een briljant alternatief pad dat 416 jaar geleden al gedefinieerd werd door een slimme vent met de naam Francois Víete. Dat mij nu pas iets dergelijks gelukt is toont slecht aan dat ik relatief dom ben :/

Santé meneer Víete! Laat de champagne stromen :9

[Nog een leuke functie voor je (dit is uiteraard onzin, maar jij denkt hier wellicht anders over):

f(x) = x/x als x != 0
f(x) = 2x/x als x = 0.
Inderdaad geinig:
Overal in het x-domein geldt kennelijk je wens dat f(x) =0. . .maar

(1) x/x=1=0 als x != 0 . . . . . . . . .een contradictie-----> Niet geldig(dus onzin)
(2) 2x/x =2*(0/0) = (2*0)/0= 0 . . . . . .dit is consequent.

omdat hier de ratio 0/0 =0 voor mij als definitie geldt in het kader dat 0/0=a per geval geldig kan zijn voor elk getal a en geldt daarom ook voor a=0.
Uiteraard als je de expressie 0/0 als onzin beschouwd is (2) voor jou ook onzin.

Leuke onzin dus!
Edit: wiskundigen zijn vaak slordig in hun taalgebruik. We zeggen vaak ook "de functie f(x) = sin(x)", terwijl dit geen functie is; f is de functie, f(x) is een waarde. Helaas zijn dergelijke misverstanden vooral verspreid in de analyse. Ik heb me zelf ook een aantal keer schuldig gemaakt hieraan, in dit topic. In de algebra is men hier veel zuiverder in. De makers van jouw boek wisten het verschil echt wel.
Akkoord. Ik ben zeker nog slordiger dan jij en dat maakt het des te moeilijker voor me om bepaalde concepten die in principe niet tegenstrijdig zijn, maar niet overeenkomen met formele benaderingen in de wiskunde, te verdedigen. Als ik niet slordig zou zijn geweest dan zou mijn alternatieve pad een week geleden al zijn geaccepteerd.

Je laatste opmerking over "mijn boek" is niet terecht. . .het ging niet om een boek maar over een analyse van een wiskundige in een magazine. . .voor zover ik het kan herinneren ligt het me bij dat het Martin Gardener was. . .een wiskundige die in Scientific American vaak dergelijke zaken op een diepzinnige wijze aanpakte. . ik ben er echter niet zeker van dat Hij het was.

Verwijderd

Ik geef zeker toe dat voor de functie f, waar f(x)=x/x, de waarde f(0) = 1 "logisch" is. Er is echter nergens vastgesteld dat deze functie continu moet zijn. f(0) = 37 is dus ongeveer even 'logisch'.

Het is net zo als met de volgende rij, 1,2,3,4,...,1000. Wat is het volgende getal? 1001 zeg je?
Helaas, ik noemde
f(x) = (x-1)*(x-2)*...*(x-1000)/1000! + x
en ik bekeek f(1), f(2), ..., f(1000). (Sommetje: reken f(1001) uit :) )
Dingen zijn niet altijd even "logisch".

Je neemt maar limieten waar je wilt, en je haalt alles door elkaar wat je wilt, maar als je dit soort dingen doet kom jij gewoon tegenstrijdigheden tegen. Zoals:
Ik heb je nu al zien beweren dat 0/0 = 1 en dat exp(0) = 37, in bepaalde gevallen.
Wat je bedoelde was lim_{x->0} x/x = 1. Dit is iets anders.

Ik prefereer mijn wiskunde zonder tegenstrijdigheden.

Ik concludeer dat je niet volledig helder hebt wat een functie is, en wat een functievoorschrift is, en wat het verschil is tussen een limietwaarde nemen en een functieapplicatie.

(In de signaalverwerking wordt soms voor de sinc-functie slechts sinc(x) = sin(x)/x gedefinieerd, echter dan is sinc(0) niet gedefinieerd. Dat is niet erg aangezien men het vaak gebruikt in integralen, dan is de waarde van 1 punt niet belangrijk.)

Het is een zwaktebod dat je niet refereert aan een expliciete bron, die ik nader kan bestuderen.
Pagina: 1