ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800
Ik ga er vanuit dat het een NMOS is.
- Trek de gate van de MOS naar GND met een weerstand, 100K of 1M is goed. Anders is die gate floating en kan ze aangaan (als je bijvoorbeeld even met je vingers op de gate komt).
- Probeer het uit maar het kan zijn dat 5V niet voldoende is om die MOS open te zetten. Indien dat zo is moet je de gate van de mos met een weerstand naar 12V trekken (nu staat hij default open) en met een BJT kan je dan die gate naar 0 laten trekken door de uC.
Een alternatief is een PMOS gebruiken.
- Trek de gate van de MOS naar GND met een weerstand, 100K of 1M is goed. Anders is die gate floating en kan ze aangaan (als je bijvoorbeeld even met je vingers op de gate komt).
- Probeer het uit maar het kan zijn dat 5V niet voldoende is om die MOS open te zetten. Indien dat zo is moet je de gate van de mos met een weerstand naar 12V trekken (nu staat hij default open) en met een BJT kan je dan die gate naar 0 laten trekken door de uC.
Een alternatief is een PMOS gebruiken.
Het is een logic level mosfet dus dat zou goed moeten gaan. Als je hem laat zweven zal hij inderdaad open gaan. Als je hem met een weerstandje naar de ground trekt dan zou hij dicht moeten gaan.
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Met Anthor; je hebt de source en drain omgewisseld. Er zit dan vaak in een mosfet een diode die in die richting altijd geleid, vandaar dat je elds meteen aangaan.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Kijk: http://www.datasheetcatal...t/fairchild/FDP6035AL.pdf
Er loopt een diode van source naar drain. Als je dan je ledstrip aan de source aansluit staat die diode in doorlaatrichting en gaan de leds aan. Verder is het een prima FET voor deze toepassing, bij 5 volt staat ie gewoon open.
Er loopt een diode van source naar drain. Als je dan je ledstrip aan de source aansluit staat die diode in doorlaatrichting en gaan de leds aan. Verder is het een prima FET voor deze toepassing, bij 5 volt staat ie gewoon open.
Ik had ook al die diode gezien in die richting en daarom de MOSFET Drain en Source omgewisseld. De
LEDS blijven dan idd uit. Echter, als ik 5 volt op de Gate zet gebeurd er niks. Ik heb ook snel 12v en GND geprobeerd. Geen effect. Moet ik nog een weerstand voor de gate zetten? Welke waarde zo ik kunnen pakken voor te testen?
LEDS blijven dan idd uit. Echter, als ik 5 volt op de Gate zet gebeurd er niks. Ik heb ook snel 12v en GND geprobeerd. Geen effect. Moet ik nog een weerstand voor de gate zetten? Welke waarde zo ik kunnen pakken voor te testen?
ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800
Als je 5v op de gate zet dan moet de fet gewoon opengaan en zouden je leds aan moeten gaan. Zo niet dan is er iets anders fout. Heb je de ground van je microcontroller wel aan de source zitten?
Ik heb hem van de controller los gehaald en alles in een breadbord gestoken. De ledstrip hangt aan de drain en de source aan de gnd. De leds gaan nu weer direct aan. Ik heb het 3 keer nagekeken. Het rare is dat
als ik een losse FET pak en m dan hetzelfde aansluit, dan krijg ik hem wel aan en uit met de gate.
als ik een losse FET pak en m dan hetzelfde aansluit, dan krijg ik hem wel aan en uit met de gate.
Verwijderd
TrasherXL ben jij toevallig ook bezig met een momolight of ambilight want ik namelijk ook en heb precies hetzelfde probleem:(
Post anders eens het schematje dat je maak miss kan ik je beetje helpen met mijn kennis en wie weet jij mij met jouw kennis.
Post anders eens het schematje dat je maak miss kan ik je beetje helpen met mijn kennis en wie weet jij mij met jouw kennis.
Schematisch heb ik nu dit:
12v --> +12_ledstrip
-RD_ledstrip --> DRAIN MOSFET1 --> MOSFET1 SOURCE --> GND
-GN_ledstrip --> DRAIN MOSFET2 --> MOSFET2 SOURCE --> GND
-BL_ledstrip --> DRAIN MOSFET3 --> MOSFET3 SOURCE --> GND
PIC pwm1 +5v --> 1k weerstand --> GATE MOSFET1
PIC pwm2 +5v --> 1k weerstand --> GATE MOSFET2
PIC pwm3 +5v --> 1k weerstand --> GATE MOSFET3
12v --> +12_ledstrip
-RD_ledstrip --> DRAIN MOSFET1 --> MOSFET1 SOURCE --> GND
-GN_ledstrip --> DRAIN MOSFET2 --> MOSFET2 SOURCE --> GND
-BL_ledstrip --> DRAIN MOSFET3 --> MOSFET3 SOURCE --> GND
PIC pwm1 +5v --> 1k weerstand --> GATE MOSFET1
PIC pwm2 +5v --> 1k weerstand --> GATE MOSFET2
PIC pwm3 +5v --> 1k weerstand --> GATE MOSFET3
Pagina: 1