Radeon 4870 OC - Flits......flits........flits..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-09 18:14

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Na in al mijn trots allerlei forums te hebben afgestruind ben ik helaas nog niet tot een oplossing voor mijn probleem hieronder beschreven.

Sinds enkele weken heb ik na veel wikken en wegen besloten mijn ouwe trouwe Nvidia 8800GTS met pensioen te sturen en mijn werkstation te voorzien van een iets rappere Radeon HD4870 1GB GDDR5 OC editie. Op wat trouble met het installeren van drives na heb ik de kaart goed aan de gang gekregen en draaien alle games weer lekker soepeltjes.

In een kinderachtige bui heb ik zelf GTA4 weer uit de kast getrokken om deze nu wel te kunnen spelen.
(De GTS had "slechts" 320MB geheugen)

Echter bij het werken in Windows en andere niet-fullscreen applicaties zoals Illustrator, 3DMAX en zelfs Orion Platinum (Productie software) etc flitst mijn scherm (HP W2408H (HDMI) + Acer AL1916 (VGA) op een vreemde willekeurige manier bij het klikken van iconen en openen/sluiten van schermen.

Bij het lezen van een website (of het typen van een gefrustreerd forumbericht) is er geen geflits, maar zodra ik iets aanklik of weg klik begint het irritante geflits weer. Vooral bij het geconcentreerd werken is dit niet te doen.

Komt dit fenomeen iemand bekend voor?

Hieronder wat specs, wellicht zit hier ergens het probleem in.

-Asus P5K PRO
-Intel Quad core Q6600
-4GB Geil geheugen (2X 2GB)
-Zalman 650Watt voeding
-Soundblaster Xfi
-Windows Vista home premium SP1
-Catalyst 9.1 (Net de laatste versie weer geprobeerd)

Trashcan???

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Overschakelen van 2D naar 3D klok snelheden van de videokaart misschien?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04
Afgelopen zaterdag nieuw systeem gebouwd - met ook een HD4870 1GB GDDR5 OC. Heb hetzelfde probleem: irritant geknipper in 2D modus...

Analyse tot dusver:
  • probleem is uit te schakelen door via Display Properties => Advanced => Troubleshoot => Hardware Accelaration deze naar None terug te schroeven.
  • enkele soortgelijke problemen op fora terug gevonden. Bij sommigen is het probleem te verhelpen door de memory clocksnelheden terug te schroeven. (personen melden ook veel problemen met 3D)
Todo:
  • Testen met 3D (games / 3ds max)
  • Andere Catalyst driver
  • Terug schroeven mem speed (kan helaas niet met Catalyst driver: alle overdrive opties zijn disabled)
Hardware
Driver Packaging Version 8.573-090113a-074230C-ATI
Catalyst™ Version 09.1
Provider ATI Technologies Inc.
2D Driver Version 6.14.10.6903
2D Driver File Path System/CurrentControlSet/Control/Video/{F48EEE2B-DC32-44A6-8D61-0CCBB30F61A8}/0000
Direct3D Version 6.14.10.0636
OpenGL Version 6.14.10.8395
Catalyst™ Control Center Version 2009.0113.2222.40119
AIW/VIVO WDM Driver Version 6.14.10.6238
AIW/VIVO WDM SP Driver Version 6.14.10.6238
Software
Driver Packaging Version 8.573-090113a-074230C-ATI
Catalyst™ Version 09.1
Provider ATI Technologies Inc.
2D Driver Version 6.14.10.6903
2D Driver File Path System/CurrentControlSet/Control/Video/{F48EEE2B-DC32-44A6-8D61-0CCBB30F61A8}/0000
Direct3D Version 6.14.10.0636
OpenGL Version 6.14.10.8395
Catalyst™ Control Center Version 2009.0113.2222.40119
AIW/VIVO WDM Driver Version 6.14.10.6238
AIW/VIVO WDM SP Driver Version 6.14.10.6238
Systeem Specs:
* Club 3D Radeon HD4870 1GB GDDR5 OC (welk merk heb je)
* Asus P5Q Pro / Q9550 / 2x2GB Corsair Dominator (alles @ default; geen overclock)
* 19" iiyama A902MT (=CRT scherm! Wordt nog vervangen..)
* Win XP SP3 32-bit
Wat vragen:
  • Welk merk / uitvoering heb je precies? (ook club3d?)
  • Kan je je hardware/software information ook eens posten. Is te vinden in je Catalyst Control Center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:30

KneoK

Not in a million lightyears

Je kunt proberen de 3D clocks gewoon af te dwingen, volgens mij kan dat met een CCC profiel, maar met Rivatuner bijvoorbeeld kun je de kaart "overklokken" maar wel gewoon je standaardkloks ingeven en het profiel dan gewoon laden als Windows start.

Het is met veel kaarten volgens mij ook nog op te lossen met een bios update, dan behoud je je powerplay functies ook nog eens.

@Vargo >>> Je hebt in CCC toch wel op het sleuteltje geklikt bij Overdrive om de functies te kunnen gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Als ik het goed begrijp knipperen iconen of flitst het gehele scherm bij het gebruiken van iconen?

Als het het 1e is ken ik het probleem. vriend van me had dat ook en dat lag toen aan de installatie van raid drivers. Mss zelfde verhaal met dit alleen dan met je gpu. Oude drivers helemaal weggehaald etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Thanks voor de reacties!

@Vesper64
Het hele scherm (beide schermen in dual screen) knipperen als er iets in het scherm beweegt,
Denk hierbij aan het openen en sluiten van schermen etc.

Ik heb alles van Nvidia, handmatig verwijderd, dat kan het (lijkt me) niet zijn.

De kaart was standaard al over geklokt, dit leek me wel zo veilig. Het is een kaart van Club3D

Bij het gamen heb ik geen problemen, maar zelfs in het laadscherm van elk willekeurig spel knippert de boel.
Het blijkt zich dus alleen voor te doen in 2D modus.

Versie verpakking stuurprogramma 8.573-090113a-074233C-ATI
Catalyst™-versie 09.1
Leverancier ATI Technologies Inc.
Versie 2D-stuurprogramma 7.01.01.861
Bestandspad 2D-stuurprogramma /REGISTRY/MACHINE/SYSTEM/ControlSet001/Control/Class/{4D36E968-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}/0002
Direct3D-versie 7.14.10.0636
OpenGL-versie 6.14.10.8395
Versie Catalyst™ Control Center 2009.0113.2222.40119

Afbeeldingslocatie: http://i579.photobucket.com/albums/ss236/Paultuinman/Image1.jpg

Verder vind ik het opmerkelijk dat in het Control Center de GPU klok op 500MHZ staat en de geheugenklok op 900MHZ. Dit zou vanuit de fabriek toch 800/3800Mhz moeten zijn????
Ook zegt de meter dat de fan op de kaart niets doet, hij draait verder wel normaal. Even beter kijken Paultje.... de fan draait goed ;-P

Systeem eigenschappen:
* Club 3D Radeon HD4870 1GB GDDR5 OC
* Asus P5K Pro deluxe / Q6600 / 2x2GB GEIL (DDR2 - PC2-6400)
* 24" HPw2408h (HDMI) + Acer AL1916 (VGA)
* Win Vista Home Premium 32Bit

Nogmaals dank voor alle reacties!

Ik ga even "Spelen" met de clock settings.

Keep ya'll posted!!!

[ Voor 3% gewijzigd door 360Degreez op 06-02-2009 19:56 . Reden: FF highres plaatje ]

Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Niet online
Volgens mij kloppen de snelheden gewoon: mijne van sapphire normal clocked is 750/900. maar daarvoor is een update uitgebracht dat hij niet meer terug clocked ivm chrashen tijdens bepaalde niet veeleisende games. Misschien is er ook een biosupdate voor jou? Van wie is die kaart van jouw trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Het is een Club3D kaart!

Ook hier staat:

De CGAX-48724DDO van Club 3D is gebaseerd op de ATI Radeon HD4870 Chip en beschikt over 1024 MB GDDR5 Geheugen dat via een 256 bit brede interface aangesproken wordt. De GPU heeft een kloksnelheid van 800 MHz en het geheugen een snelheid van 3700 MHz.

Ben ik nou gek of mis ik iets? Of.. Overal staat 800Mhz / 3700Mhz

Edit: Ik heb dus de OC editie...

[ Voor 3% gewijzigd door 360Degreez op 06-02-2009 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

zullen wel bedoelen effectief 3700MHz, 4*925 = 3700 ;)

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Dus 4 Chips 'a 256MB @925Mhz... juist... Logisch... dan is mijn Q6600 ook 9.6Ghz :-P

*Zucht* Je let even niet op, en wordt meteen slachtoffer van deze marketing onzin.

Nou, zolang het allemaal klopt vindt ik het prima. Eerst het knipperen maar eens oplossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
@Vargo >>> Je hebt in CCC toch wel op het sleuteltje geklikt bij Overdrive om de functies te kunnen gebruiken ?
Ehmm... sleuteltje...? 8)7 :D

Nee dus - net mijn memory clock terug gezet (@900MHz). Het probleem is daarmee direct verholpen.

Vraag is nu waarom het probleem zich voordoet @925MHz...

Al wat 3D tests gedraaid; kaart is op zich wel stabiel.
Ik vermoed dat het iets is als een timing issue. Zijn er 'toevallig' mensen die hun kaart OC'ed hebben en hetzelfde verschijnsel zien @ 925MHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Hier hetzelfde euvel, Alles boven de 900Mhz resulteert in het knipperen in 2D.

Ik ben bij 1000Mhz begonnen en in stapjes van 5 terug gegaan naar 900Mhz, alleen bij 900Mhz is het knipperen bij mij weg.

Ook als ik de GPU terug zet naar de 750Mhz (standaard snelheid van de HD4870) of zelfs 500Mhz blijft het knipperen bij elke kloksnelheid hoger dan 900Mhz! Het staat dus los van de GPU.

Bij 500Mhz wordt de kaart overigens erg onstabiel vreemd genoeg, muis gaat alle kanten op en alles blijft hangen. Niet meer doen dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brid
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

360Degreez schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 20:13:
Dus 4 Chips 'a 256MB @925Mhz... juist... Logisch... dan is mijn Q6600 ook 9.6Ghz :-P

*Zucht* Je let even niet op, en wordt meteen slachtoffer van deze marketing onzin.

Nou, zolang het allemaal klopt vindt ik het prima. Eerst het knipperen maar eens oplossen!
Zo moet je het niet zien. Is als ddr 400 wat op 200Mhz draait maar aangegeven word als 400 om dat het netzo snel is als SDR op 400Mhz

Nu nog ff over je probleem, als je underclocked en het is weg dan is je kaart 'defect'
En moet club3d het oplossen of je leverancier

[ Voor 11% gewijzigd door brid op 06-02-2009 21:40 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Niet online
Zover ik weet draaide mijn sapphire in 2d in een soort underclock mode om zo stroom verbruik te reduceren. Dit gaf echter problemen in spellen die iets meer kracht nodig hadden maar lang niet max. vereisten wat resulteerde in chrashes. Aangezien ik begrijp dat jij last hebt van problemen in 2d modus en niet in 3d modus komt het misschien door de underclock. Dit mag uiteraard niet, en bij sapphire was er een biosupdate voor uitgebracht. In jouw geval (nog) niet (ik kan het iig niet vinden) en kan je twee dingen doen, terug clocken en wachten op een oplossing, of terugsturen en eventueel een andere (merk) kaart halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
Ik vermoed dat het iets is als een timing issue. Zijn er 'toevallig' mensen die hun kaart OC'ed hebben en hetzelfde verschijnsel zien @ 925MHz?
Niemand?

Inmiddels ben ik weer wat verder met testen:
- Geheugen gaat iig tot 1080 MHz (aantal 3D tests gedraaid). Kaart lijkt dus wel stabiel te zijn.
- Opvallend is dat wanneer ik RivaTuner gebruik ipv Catalyst om de geheugen snelheid op te voeren van 900 naar bijv 940 Mhz, het probleem zich niet voordoet!

Conclusies:
  1. knipperen/flikkeren/flitsen van het beeld doet zich voor bij alle geheugen snelheden behalve 900 Mhz
  2. probleem lijkt te zitten in de Catalyst Driver
  3. door een ander programma als RivaTuner te gebruiken kan je het geheugen over- of underclocken, zonder dat het probleem zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
ik heb dezelfde kaart, en las dit topic. Dacht dat die flitsen bij mij aan de TV lagen (heb m op mn samsung 32" aangesloten).
Nu teruggeklokt naar 900 en idd probleem weg.
Ik heb er niet veel mee zitten prutsen om het proberen te fixen. had gehoopt dat de laatste catalyst drivers het zouden oplossen.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
360Degreez schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 20:13:

GDDR5 werkt anders dan voorlopers op dit geheugen. De effectieve snelheid van GDDR5 is 4 keer de frequentie waarop het loopt. Of dit nu 1 chip is, 2 or 30, maakt niets uit. Het is dus ook geen marketing onzin. Misschien is het handig als je je een beetje inleest in de achtergrond van GDDR5 geheugen voor je een dergelijke opmerking plaatst.

Dat in idle toestant je core 500MHz aangeeft in CCC, is ook niet vreemd, aangezien de kaarten normaal terugklokken wanneer ze geen zware 3d toepassingen draaien. Zoals aangegeven hierboven heeft Sapphire dit bv ongedaan gemaakt, door problemen, maar dat geldt dus niet voor alle kaartenbakkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 16:30

KneoK

Not in a million lightyears

vargo schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 15:26:
[...]

Niemand?

Inmiddels ben ik weer wat verder met testen:
- Geheugen gaat iig tot 1080 MHz (aantal 3D tests gedraaid). Kaart lijkt dus wel stabiel te zijn.
- Opvallend is dat wanneer ik RivaTuner gebruik ipv Catalyst om de geheugen snelheid op te voeren van 900 naar bijv 940 Mhz, het probleem zich niet voordoet!

Conclusies:
  1. knipperen/flikkeren/flitsen van het beeld doet zich voor bij alle geheugen snelheden behalve 900 Mhz
  2. probleem lijkt te zitten in de Catalyst Driver
  3. door een ander programma als RivaTuner te gebruiken kan je het geheugen over- of underclocken, zonder dat het probleem zich voordoet.
Probleem is dat als je met de Catalysts gaat overklokken dat je powerplay functie blijft werken, wat waarschijnlijk de oorzaak van het knipperen is. Met Rivatuner zet je je kloksnelheden vast en wissel je niet meer tussen 2D/3D snelheden.

Da's ook de reden waarom 360Degreez in zijn afbeelding de core op 500MHz ziet draaien, die staat idle in powerplay stand, bij belasting gaat de core op 800MHz draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rezuno
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-01 23:35
Zoals jullie zelf al hebben uitgezocht heeft het flikkeren te maken met de geheugensnelheden en de powerplay functie van de Catalyst drivers. De reden waarom het flikkert is eigenlijk omdat GDDR5 geheugen niet overweg kan met plotse snelheidsveranderingen. Waarschijnlijk is de Club3D kaart van de threadstarter zodanig ingesteld dat de kloksnelheid toeneemt in 3D mode tot 925Mhz ipv de standaard 900Mhz, waardoor er bij iedere operatie (venster openen, sluiten, scherm refreshen,...) een sprong is in kloksnelheid.

Het probleem ligt eigenlijk bij de Catalyst drivers. Die bepalen namelijk wanneer er moet overgegaan worden naar de 2D en 3D modus, maar om een of andere reden beschouwen ze eenvoudige operaties ook als een 3D operatie en worden de clocks dan kortstondig opgedreven. Misschien dat dit valt op te lossen door bijvoorbeeld Aero af te zetten in Vista. Of misschien zal ATI hun drivers verbeteren zodat ze niet voor alles wat ze moeten doen naar 3D modus overgaan.

Als je zelf het probleem wil oplossen kan je proberen te overklokken met een third party tooltje en de clocks vastzetten onafhankelijk van wat je kaart aan het doen is. Ofwel pas je je bios aan zodat de geheugenclocks gelijk lopen in 2D en 3D modus.

Voor meer informatie kun je ook eens deze thread lezen op TechPowerUp: http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=67928

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig naar lang zoeken kwam ik hier terecht
terug clocken naar 900 was voor mij de oplossing.

Maaar de hardware versneller kwam ik niet in vanwege ati driver
Waarom ik er niet in kwam geen idee maar ik ben blij
Dat ik nu weer verder me gang kan gaan.

Weet een van jullie toevallig waneer ATI een oplossing heeft voor dit probleem in de 4800 series
zodat we weer op de standaard settings kunnen draaien

misschien is het beter voor mensen om niet de club 3d tekopen omdat hoop mensen hem dus terug moet clocken en dan kom je alsnog op de geheugen snelheid uit van de niet overclocked edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 360Degreez

360Degreez

Typisch weer dit...

Topicstarter
Ja het is niet anders, Ik heb wat gespeeld met de tooltjes van de link van 2 posts hierboven, maar tot een goed werkende stabiele oplossing kwam ik niet.

Bij het werken in windows laat ik hem lekker op 900 staan, en voordat ik een game start zet ik hem weer terug naar de standaard instelling. Iets meer werk maar zo vaak wissel ik niet af van het werken op de desktop naar een game.

Wel onwijs bedankt voor het meedenken iedereen!

Pagina: 1