Ati Radeon 4850 met Auzentech X-Fi HomeTheater HD

Pagina: 1
Acties:

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Topicstarter
Beste mensen,

Graag wil ik een HTPC in elkaar zetten met een Ati Radeon 4850 en een Auzentech X-Fi HomeTheatre HD.

Afbeeldingslocatie: http://www.auzentech.com/site/images/xfihthd/004_lg.jpg

Vraag 1:
De Auzentech geluidskaart heeft een HDMI in en hier moet ik dan de DVI-out van de Ati Radeon op aansluiten d.m.v. een dongle (zie de link van de Ati kaart). Krijg ik dan geen problemen met HDCP?

Vraag 2:
Is dit evengoed als een videokaart die wel HDMI heeft?

Vraag 3:
Krijg ik niet een beter beeld door de Ati Radeon rechtstreeks aan te sluiten op de TV (DVI naar HDMI) en de geluidskaart rechtstreeks naar de surroundversterker of kun je dan lypsync problemen verwachten.

Vraag 4:
Als je de HDMI zou gaan gebruiken van een video kaart, hoe kan het dan geluid doorgeven immers daar heb je de geluidskaart voor. Of kan deze hem dan alleen bitstream doorgeven naar je surroundversterker.

[ Voor 3% gewijzigd door M. Mulder op 05-02-2009 20:21 ]

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 19:22

dlmh

Lo-Fi

M. Mulder schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 20:19:
Beste mensen,

Graag wil ik een HTPC in elkaar zetten met een Ati Radeon 4850 en een Auzentech X-Fi HomeTheatre HD.

[afbeelding]

Vraag 1:
De Auzentech geluidskaart heeft een HDMI in en hier moet ik dan de DVI-out van de Ati Radeon op aansluiten d.m.v. een dongle (zie de link van de Ati kaart). Krijg ik dan geen problemen met HDCP?

Vraag 2:
Is dit evengoed als een videokaart die wel HDMI heeft?

Vraag 3:
Krijg ik niet een beter beeld door de Ati Radeon rechtstreeks aan te sluiten op de TV (DVI naar HDMI) en de geluidskaart rechtstreeks naar de surroundversterker of kun je dan lypsync problemen verwachten.

Vraag 4:
Als je de HDMI zou gaan gebruiken van een video kaart, hoe kan het dan geluid doorgeven immers daar heb je de geluidskaart voor. Of kan deze hem dan alleen bitstream doorgeven naar je surroundversterker.
1: Nee, de Auzentech ondersteunt ook HDCP
2: Beter. De nieuwste generatie Ati videokaarten (HD4xx0) ondersteunt weliswaar 7.1 audio over HDMI, echter is dit gelimiteerd tot 6 MBit/s (8-kanaals, 16-bit, 48kHz), terwijl bijv. Dolby TrueHD al tot 16 MBit/s gaat en DTS Master Audio tot 40 MBit/s (echter zal je dit nooit zien op BluRay).
De S/PDIF-passthrough van nVidia is uiteraard beperkt tot zelfs maar 1,5 MBit/s (DTS-EX 6.1).
3: Nee, het beeld wordt onaangepast doorgestuurd, er wordt alleen een audiotrack aan het signaal toegevoegd. Je krijgt ook geen lipsync problemen, aangezien het HDMI v1.3a poorten zijn, dus zelfs als je videokaart het niet ondersteunt zorgt de Auzentech kaart ervoor dat dit geen probleem is. Het apart uitzenden van beeld en audio gaat JUIST zorgen voor lipsync problemen.
4: de Ati/AMD kaarten hebben een eigen geluidskaart onboard (Realtek) die het geluid als LPCM doorstuurt naar je versterker. DTS/Dolby Digital worden gebitstreamd, stereo en DTS-HD/Dolby TrueHD worden eerst omgezet naar LPCM (=MOGELIJK kwaliteitsverlies). Bij nVidia gebruik je de S/PDIF-OUT header van je onboard geluidskaart (of discrete geluidskaart) met een kabeltje naar de videokaart. Deze zet dan het geluidssignaal op kabel.

TIP: ik heb zelf heel lang zitten knutselen met een BluRay-speler in m'n HTPC en het outputten van geluid over HDMI, maar vond het echt een crime om goed aan de praat te krijgen. Het beste kun je voor HD-audio en BluRay-speler een standalone speler kopen en je de moeite besparen. Er zijn zelfs BluRay spelers te koop die als NMT kunnen fungeren en dus je MKV's en andere films over het netwerk afspelen.
4:

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein