Raid Controller overzetten?

Pagina: 1
Acties:

• ReX_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-01 14:48
Hallo tweakers!

Ik ben van plan een home entertainment server samen te stellen. Aangezien ik veel opslagruimte nodig heb, en natuurlijk ook een beetje van backup wil, heb ik besloten om RAID 5 te gaan gebruiken. Dit wil ik doen op een Promise Raid controller op PCI. Wat ik graag wel zou willen weten is of ik deze controller incl. de schijfconfiguratie over kan zetten in een nieuwe pc (mocht de server ooit crashen) de configuratie word niet gebruikt voor windows, maar alleen voor data. Zou iemand dit kunnen bevestigen?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:05
RAID is geen backup.
RAID5 over de PCI bus is niet handig, dit levert veel performanceverlies op.
Als je een array maakt met een goedkoop fakeraid insteekkaartje ben je daarvan afhankelijk. Als je kaartje stuk gaat ben je nog de sjaak. Je kan je array wel meenemen als je het kaartje+schijven overzet op een ander mobo.
Volgens mij ben je dus beter af met software RAID. Maakt voor snelheid niks uit, tenzij je echt een échte hardware RAID kaart hebt (met eigen cpu en geheugen).

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 05-02-2009 19:30 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• ReX_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-01 14:48
gertvdijk schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 19:29:
RAID is geen backup.
RAID5 over de PCI bus is niet handig, dit levert veel performanceverlies op.
Als je een array maakt met een goedkoop fakeraid insteekkaartje ben je daarvan afhankelijk. Als je kaartje stuk gaat ben je nog de sjaak. Je kan je array wel meenemen als je het kaartje+schijven overzet op een ander mobo.
Volgens mij ben je dus beter af met software RAID. Maakt voor snelheid niks uit, tenzij je echt een échte hardware RAID kaart hebt (met eigen cpu en geheugen).
Ik weet dat RAID geen backup is, maar meer dan 1tb backuppen is (voor mij) anders onmogelijk. Op deze manier verlies ik tenminste niks mocht er een hdd crashen. Maar ik dacht dat ik met een Promise raid controller redelijk goed zat kwa betrouwbaarheid? (omdat je zegt fakeraid kaartje) Verder gaat het er mij om, dat mocht ik van server veranderen om wat voor reden dan ook, dat ik niet alles handmatig over hoef te zetten, maar heel de array gewoon mee kan nemen.

In hoeverre gaat het de snelheid benadelen op een PCI slot? Heb namelijk geen andere sloten aanwezig

[ Voor 4% gewijzigd door ReX_NL op 05-02-2009 19:46 ]

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:05
ReX_NL schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 19:34:
Maar ik dacht dat ik met een Promise raid controller redelijk goed zat kwa betrouwbaarheid? (omdat je zegt fakeraid kaartje)
Fakeraid is elk 'raid' kaartje zonder eigen cpu en memory. Het is niets meer dan een gewone controller met een raid implementatie in de driver. Je bent daarmee volledig afhankelijk van die driver, kaartje en mogelijkheden daarvan. Je bent ook nogal beperkt, omdat je dan alleen over hele schijven arrays kan maken en niet over partities bijvoorbeeld.
Verder gaat het er mij om, dat mocht ik van server veranderen om wat voor reden dan ook, dat ik niet alles handmatig over hoef te zetten, maar heel de array gewoon mee kan nemen.
Dat is wel gewoon mogelijk, maar dat is met software raid natuurlijk ook zo.
In hoeverre gaat het de snelheid benadelen op een PCI slot? Heb namelijk geen andere sloten aanwezig
Tja, ik geloof dat PCI (32-bit) = 133MB/s (ongeveer) wat in RAID5 dus nog eens effectief een stuk minder wordt door de extra parity. Je moet je voorstellen dat elke schrijfactie nu door de CPU moet voor parity en vervolgens naar alle schijven data moet worden geschreven. Zoiets gaat nou eenmaal een stuk effectiever met echte hardware RAID, aangezien je dan de hele RAID logica abstraheert voor de rest van het systeem in de controller. Maar als performance geen probleem is, is een hardware raid kaartje overkill.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-02 20:39
Met een raid5 op de pci bus haal je 50MB/s (uit eigen ervaringen) onafhankelijk of dat je een hardware of software controller hebt.

Mocht performance geen probleem zijn maar je toch een hardware-controller wilt; pci-x controllers passen en werken gewoon op een normaal pci slot.