• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-02 15:09
Ik wil over een vanaf een Terminal Server via een VPN verbinding printen. En wel in de volgende situatie:

Terminal Server (Win 2003, IP 192.168.0.103) > Gateway/Firewall/RAS Server (Win 2003, IP 192.168.0.101) >> VPN verbinding naar andere lokatie >> Printservertje met shared printers (XP Pro, IP 192.169.0.200) > HP JetDirect Printer

Ik heb dus op de XP Pro printserver een paar printers geinstalleerd en gedeeld. De printserver heeft een continue VPN verbinding met de RAS met een statisch IP adres (192.169.0.200 dus). XP firewall staat uit.

Als ik vanaf de Gateway/Firewall/RAS Server naar printers ga zoeken en de hostname van de XP Pro printserver in typ kan ik de printers keurig zien, installeren en printen! Het VPN gedeelte lijkt dus goed...

Als ik op de Terminal Server ga zoeken naar de printers kan ik ze wel zien maar er niet mee verbinden! Ook als ik in een explorer venster \\192.169.0.200 intik zie ik de printers staan maar als ik erop dubbelklik zegt hij dat de printer niet kan worden gevonden of de verbinding met de server weg is.. Gedeelde mappen kan ik wel gewoon openen!

Wat ook opmerkelijk is, is dat ik vanaf de Gateway/Firewall/RAS Server met de XP Pro printserver kan verbinden door \\hostname te gebruiken, en vanaf de Terminal Server alleen door \\ip-adres te gebruiken. De hostname wordt dus niet herkend!

Wie weet waar de communicatie wordt geblokkeerd en hoe het kan deblokkeren!!?? HELP!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:33
het maakt allemaal deel uit van hetzelfde domein?
Hoe staat je dns server configured op je terminal server
je RRAS server pakt de settings van de vpn link, maar je terminal server heeft zijn eigen dns settings.
Misschien moet je eens in je lokale dns server een forwarder maken naar de dns server aan de andere kant van de lijn....

edit: de reden dat je ze niet kan browsen of op naam kan benaderen is omdat over een router standaard geen broadcasts worden verzonden, anders krijg je gekke broadcast storms, oftewel je hebt iets nodig voor name resolution. DNS is geprefereerd maar WINS kan ook werken, en dus ook het gebruik van de bijbehorende HOSTS en/of LMHOSTS files.

[ Voor 33% gewijzigd door Razwer op 05-02-2009 18:56 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• demasterbaas
Ik ben helaas geen expert op dit gebied, dus wat je allemaal zegt klinkt me als abracadabra in de oren!

TS en RRAS zitten in zelfde domein. Printservertje aan de andere kant van de VPN in werkgroep. Als ik naar de LAN verbinding ga kijken op de TS staat daar als DNS 192.168.0.1 en dat is dus de Gateway/Firewall/RRAS Server... De forwarder voor de DNS snap ik niet precies.

Wat betreft de hostnamen: Volgens mij is de Gateway/Firewall/RRAS Server de kern van het hele verhaal, en zit er alleen een switch met de TS, het SDSL modem en de lokale client PC's aan. Dat zou dus betekenen dat de server ook de router/dns/dhcp is...

• Razwer
voor zover ik kan opmaken heb je dit

locatie 1
192.168.0.x
RRAS server
TS Server

locatie 2
192.169.0.x
xp pro

Nu pas zie ik dat je de vpn verbinding legt vanaf je XP bak.
hmmz interessant.

iig, de reden waarom je vanaf je RRAS bak wel op naam dingen kan vinden en op je TS bak niet, is dat je RRAS een "aanmelding" krijgt van je XP bak. Blijkbaar wordt dat niet in de DNS updated. Ik zou ff een static entry maken in de DNS server voor die XP bak gezien het een statisch ip adres is.
kun je die xp bak wel pingen vanaf je TS bak?

• demasterbaas
ja op ip-adres dus wel, alleen niet op de hostname... via ip-adres kan ik ook gewoon de shares zien en gebruiken (van TS naar XP). Alleen printer shares doen het niet (zie ze wel, maar kan niet verbinden).

krijg de indruk dat er een poort voor printer delen niet open staat ofzo, aangezien ik ze wel kan zien...

hoe maak ik een static dns entry naar de xp bak?

• Razwer
je kan de hosts file editen op je TS bak om ff te testen
%windir%\system32\drivers\etc
xpbak ip.address invullen

een dns entry maken is bij administrative tools de DNS optie klikken op je dns server bak.
new host (A record) maken

doe niet beiden, dat is niet slim :)

• demasterbaas
heb hem erin gezet op de dns bak onder forward lookup zones > domein > host en hij doet het prima nu! kan dus op TS via hostname xp bak bereiken en kan nu ook printers toevoegen en installeren!

Tnx!

• demasterbaas
Krijg toch klachten! Printen gaat erg traag... Misschien door beperkte bandbreedte, maar als je Bestand > Afdrukken doet is hij al heel lang aan het laden. Als je vervolgens de eigenschappen van een printer aan klikt duurt het nog veel langer... Alsof de hele driver naar de PC wordt gekopieerd ofzo...

Iemand een idee? Heb ook al het programma PrinterShare getest (host je printer via een server) maar dan zijn de geavanceerde functies (laden instellen bij samenvoegen etc...) niet beschikbaar!
Pagina: 1