Ratelend geluid radeon koelers (3650 én 4870)

Pagina: 1
Acties:

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05 15:11
Nadat mijn vraag onbeantwoord bleef in een HD48xx ervaringen topic heb ik de garantieprocedure aangekeken en een tijdelijke kaart gekocht. Hier een situatieschets over iets waar ik graag wat meer over wil weten, gezien de zoekfunctie weinig informatie boodt:

Vorig jaar heb ik een HIS HD4870 gekocht, en al snel bleek dat vanuit een koude start de koeler een enorm ratelend geluid produceerde. Ik weet dat hij standaard naar 100% vliegt, maar dat is normaal enkel een blazend geluid. In dit geval vibreert de kaart ook enorm, wat duidelijk merkbaar is wanneer ik mijn hand er op houdt. Dit deed mij geloven dat de lagers niet goed waren, waarvoor ik een RMA heb aangevraagd. De webwinkel kon het probleem niet reproduceren, en HIS heeft heel moeilijk gedaan over de acceptatie.

In de tussentijd heb ik een Club3D HD3650 (512MB DDR3) gekocht om toch nog een beetje van m'n spellen te kunnen genieten. Tot mijn grote verassing constateerde ik hier dus exact hetzelfde probleem. Maar wat me nu dus opvalt is dat het enkel voorkomt wanneer het raam een tijd open heeft gestaan zodat de temperatuur in mijn kamer misschien zo tussen de 5 en de 15 graden ligt. (ja barstenskoud, kan dan de 4870 wel gebruiken ;) ) In het algemeen: Hoe kouder, hoe langer het geratel.

Nu is mijn vraag dus of er hier mensen met dezelfde ervaringen zijn, en of het normaal is dat dit voorkomt. Bij mijn weten hoort dit toch echt niet mogelijk te zijn, met name het vibreren baart mij zorgen ivm slijtage. Hebben deze koelers een optimale werkingstemperatuur?

Verder bij deze nog even mijn verdere specificaties:
Gigabyte EP35-DS3
Intel Q8200
2GB Kingston Hyper X 1066DDR2
Hiper Type-R 580W voeding
Antec 300 systeemkast

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-05 20:48

M2M

medicijnman

Misschien een klein vraagje, trilt de kaart ook enorm als de fan langzamer gaat draaien? of maakt het ding enkel herrie als de fan op 100% aan het blazen is?. Eventueel kun je tussen de schroefjes rubberen ringetjes stoppen (De schroefjes waarmee je je kaart aan de behuizing vast zet, hopelijk heb je dat wel gedaan met schroefjes en niet met brakke klepjes, schuifjes of andere ongein).

-_-

• Cid Highwind
Alles is stevig vastgeschroefd op de gebruikelijke manier, geen poespas, dus daar ligt het niet aan, maar bedankt voor de suggestie. Het trillen blijft inderdaad doorgaan wanneer hij naar een trager profiel overschakelt in Windows. Het komt er bijna letterlijk op neer dat hij even warm moet draaien voordat het vibreren ophoudt en hij als een reguliere kaart aan het werk gaat. Uiteraard wordt het geratel dan wat vertraagd, wat een heel raar geluid oplevert omdat ik het idee heb dat hij compleet uitvalt, wat niet het geval is, hij wordt enkel zeer stil in vergelijking tot :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-05 20:48

M2M

medicijnman

en als je de kaart stilhoud met je vingers (vingers op het koelblok nadat je jezelf geaard hebt...), houd het trillen dan op?

-_-

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-05 16:22
Al es geprobeerd beetje naaimacine olie ertussen te doen bij de koeler? Het niet reproduceren komt vaak gemakkelijk voor. De fan draait kaart blijft koel klaar.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Dit heeft te maken met krimpen en uitzetten. Had ik met een arctic cooler. Als die net starte dan hoorde ik de eerste 5 minuten een licht geratel. Dit verdween vanzelf weer namate de kaart en dus ook het plastic van de fan warmer werd.

www.ping-win.nl

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 15:24

Iska

In case of fire, use stairs!

30 graden toename op een lengte van 10 cm is nog steeds maar een uitzetting van 9*10^-3 mm.. Dus het lijkt mij heel sterk dat jij dat merkt :P

-- All science is either physics or stamp collecting

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Jasper91 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 19:01:
30 graden toename op een lengte van 10 cm is nog steeds maar een uitzetting van 9*10^-3 mm.. Dus het lijkt mij heel sterk dat jij dat merkt :P
wat jij zegt raakt kant nog wal,

de pcb en de koeler zijn van verschillende materialen gemaakt, beide met een eigen uitzettingscoefficient,
dit houdt dus in dat bij temperatuurswisselingen de kaart 'krom kan trekken' dit zou een verklaring kunnen zijn voor je probleem.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Cid Highwind
Olie er tussen doen durfde ik eigenlijk niet aan, het is de koeler van een GPU en ik heb geen idee in hoeverre het kan lekken naar de kaart en met welke gevolgen. Het is niet het 20mm fannetje van m'n Dreamcast :p

Maar inderdaad, de kaart gaf het gevoel dat er iets aanliep, of uit balans was. Als dat kan door het inene sterke uitzetten door de warmte, of doordat door de kou sommige delen krom zaten of er iets mis zat met de lagers, dan zou dat een verklaring kunnen zijn. Kunnen zulke dingen op lange termijn schade veroorzaken? Ik heb overigens ook het vermoeden dat het probleem zich in de zomer niet meer voor zal doen, enkel 's winters wanneer het hok even gelucht moest worden. Frappant dat ik waarschijnlijk weer de enige in het land ben met zoiets. |:(

Ben zelf helemaal niet bekend hoe koelers en lagers zich gedragen in deze situaties, maar in ieder geval bedankt voor alle suggesties. De kaart was al even geRMA'd (een maand geleden), welke vervangen zal worden. Misschien maar voor de grap eens testen of alle koelers dat doen. Als iemand nog soortgelijke ervaringen heeft, of er over heeft gelezen, of het misschien ook na wil bootsen, ik hoor het graag. :)

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 14:54
Zelfde hier ook een paar keer gehad met mn 4870. Ligt idd aan de kou, wanneer mijn raam open heeft gestaan. Baalde in het begin flink, maar aangezien het niet lang doorzet heb ik besloten dat ik er maar mee moet leren leven. Het lijkt me in ieder geval niet een defect, maar puur een combinatie van de construcie van de fan en de kou.

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:05

Dani86

AeroGeek

Mijn case (? not sure) fans ratelen met koude start. Is na 2 minuten weg. Als het geratel constant is, dan is het gewoon een zaak voor de garantie. Dan moet HIS gewoon de kaart accepteren.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• Cid Highwind
Tja ik vertrouwde de boel helemaal niet, zeker omdat het eigenlijk dagelijkse praktijk was. Met de 3650 is het minder, gek genoeg dus twee typen koelers. Gelukkig geen geisoleerde zaak dus, maar wel iets waar ATi aan zou kunnen werken, gezien het feit we hier nog niet eens in zo'n koud land leven. Aan de andere kant, iedereen heeft verwarming neem ik aan :P

Case solved, ik probeer er uit te komen met de RMA en weet dat ik de 3650 niet op hoef te geven. Leuk reserve kaartje overigens :)
Pagina: 1