Thuisserver; meer losse disks, of over op RAID5?

Pagina: 1
Acties:

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50
Ik gebruik al langer een servert(je) thuis. Hierop draait o.a. een domein/AD met roaming profiles, een proxy, en ik gebruik het als centrale opslag voor al mijn series, films, dvd’s enzo.
De roaming profiles zijn verdomd handig omdat ik op die manier altijd een backup heb van mijn gegevens, en ik me niet zo druk maak over een crash van mijn laptop of gewone pc.
Elke dag maak ik van die profiles weer een wekelijkse backup naar nog een andere schijf, in totaal heb ik dus altijd 7 dagelijkse backups van de afgelopen week. Beetje overdreven misschien maar zoveel schijfruimte kost het nou ook weer niet.

Maar de films series enzo vreten natuurlijk wel ruimte, ik gooi niet veel weg en heb maar heel weinig tijd momenteel om te kijken.
Elk jaar als ik weer moet geen uitbreiden omdat mijn schijven dreigen vol te lopen denk ik wel eens, zou het niet beter zijn over te stappen op RAID5. Nu gebruik ik gewoon 4 losse schijven (meer past niet op de onboard controller). Dit werkt prima maar is wel een beetje lastig als directories vol lopen. Ik vind het best wel vervelend om zaken te scheiden en koop dan liever weer een grotere schijf. Ik weet dat ik onder Windows 2003 dynamic disks zou kunnen gebruiken en volumes kan spannen, maar owee als dan een schijf uitvalt, dan ben je alles kwijt. Geen optie vind ik. Dan maar het kleinere risico dan een schijf uitvalt en ik de data op die ene schijf kwijtraak.

RAID5 heeft wel wat interessante voordelen
- ik zou één grote partitie kunnen maken, wat een feest
- er kan een schijf uitvallen zonder dataverlies
- als ik een 8 poorts koop zou ik zelfs later kunnen uitbreiden (toch?)
Maar ook nadelen
- kosten zijn hoger want ik moet een dure pci-e controller kopen
- er kunnen altijd weer van die kleine ***problemen onstaan bij de RAID5 bouw
- de controller zelf kan ook defect raken wat dan
- je moet een extra schijf kopen
- stroomverbruik/geluid wel wat hoger indien het array wordt aangeroepen, plus de kaart zelf

Ik zie ook een beetje tegenop tegen de potentieële problemen die ik kan gaan tegenkomen . Ik heb zelf zonder enige voorkennis Windows 2000 daarna 2003 server plus Active Directory plus ISA opgetuigd, en ben toen genoeg problemen tegengekomen. Natuurlijk is dat wel even andere koek, maar ik zit nu niet meer echt te wachten op urenlang gestechel met een RAID bios enzo. Vooral door een chronisch gebrek aan tijd… het moet gewoon werken.
Het probleem, wat te doen, wordt ook telkens groter. Want de schijven worden steeds groter. De nieuwe 2 TB schijf van WD lijkt me erg interessant, maarja als zo’n schijf uitvalt, pats boem 2 TB kwijt. Dat doet toch pijn, staat vier keer zo veel op als mijn huidige 500GB’s.

Ook vraag ik me af, kan ik een compleet RAID5 array laten ‘stilvallen’ indien deze langer dan pakweg 30 minuten niet wordt gebruikt? Ik neem aan van wel, anders is het zoweizo geen optie. Vier schijven die 24/7 staan te draaien vind ik een beetje zonde van het stroomverbruik, dat is al snel 4 schijven x 4 watt x 2 euro = 32 euro per jaar. En dan reken ik nog heel erg zuinig.

Misschien een los simpel controllertje kopen, en gewoon sata schijven blijven bijplaatsen zolang het in de kast past? Tja dat kan ook, al wordt het dan wel wat chaotisch qua indeling. Ik weet dan wel precies waar ik aan toe ben en is het is veruit de makkelijkste manier.

Zijn er mensen die vergelijkbare systeempjes thuis hebben staan en die zich zoiets ook hebben afgevraagd? Tips zijn welkom. Wie wil er met mij brainstormen?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Waarom prik je er niet simpelweg een USB-disk in voor backups e.d. ?
Kan je ook nog loskoppelen, zodat softwarematige failures het niet voor elkaar krijgen al je backups tegelijk te slopen.

• psy
Het probleem zit niet echt in de backups, maar in de immer groeiende media collectie :)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het configureren van een raid 5-array is echt niet moeilijk. Het is inderdaad een stuk makkelijk om alle data die bij elkaar hoort op één volume te kunnen mikken. Ik heb zelf 1TB aan raid 5-storage in mijn workstation en twee raid 5-arrays van in totaal 4,5TB in mijn server. Hiermee kan ik alles twee keer backuppen.

De betere raidcontrollers bieden online raid capacity expansion waarmee je raid-arrays probleemloos kunt uitbreiden. Je zult wel de partitie moeten vergroten in het besturingssysteem of een ander erbij moeten aanmaken/eraan moeten vastplakken.

Sommige controllers bieden de mogelijkheid om de disks down te spinnen als deze een tijd niet worden gebruikt. Areca heeft deze feature en ik maak daar dankbaar gebruik van.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:11
Ik zou iets van een drobo nemen. Vergelijkbaar met raid-5, alleen is het ook mogelijk met verschillende schijfgroottes. Daarnaast worden de hdd's ook uitgezet wanneer het systeem idle is.

Het kost misschien wel wat, maar het is wel makkelijk.

• Mr_Light
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Mr_Light

Zo-i-Zo de gekste.

heuker schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 15:37:
Ik zou iets van een drobo nemen. Vergelijkbaar met raid-5, alleen is het ook mogelijk met verschillende schijfgroottes. Daarnaast worden de hdd's ook uitgezet wanneer het systeem idle is.

Het kost misschien wel wat, maar het is wel makkelijk.
Dan kan je net zo goed opensolaris (zfs + samba als domain controller) doen. Dan doet hij ook nog slimme dingen met verschillende snelheden van schijven daarnaast is het ook nog iets veiliger als je schijven brak worden/zijn.

oh en time slider

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_Light op 05-02-2009 16:47 ]

IceManX schreef: sowieso

• psy
Spindown is dus mogelijk met bepaalde controllers, mooi.

Die drobo lijkt me niks, het is wel flexibel maar ik zit niet te wachten op zo'n vaag kastje waar mijn schijven inzitten. Ook duur trouwens... dan komen RAID5 controllers ook binnen bereik!
Ik heb een relatief grote stevige Chieftec staan waar alles inzit, en ver weg in een aparte kast in huis. Daar moet alles ook vooral in blijven zitten. De wekelijkse backup gaat toch op een aparte schijf op een andere pc.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Over de betrouwbaarheid,

Raid 5 gaat een oplossing bieden (zie femme's post). Maar dan heb je wel een degelijke controller nodig. In dat geval is het gemakkelijk om schijven toe te voegen / vervangen het array uit te breiden of kapotte schijven te verwijderen zonder dat data verloren gaat. Maar een raid controller kost ook stroom, en al die schijven 24/7 laten draaien kost ook een berg energie, zelfs als de schijven stil kunnen vallen als ze niets staan te doen.

een andere optie is om via E-Sata of firewire een stel externe disks aan je server te hangen. 2 TB storage oid. maak dan gebruik van een synctool (synctoy van microsoft werkt uitstekend) die eens per week alle gedownloade troep richting je externe storage fushed. Als dat klaar is trek je de stekker uit je externe opslag en vreet het ook geen energie meer. (als je geen E-sata hebt kun je ook van sata --> E-sata)

Mocht je een redelijk budget hebben dan zijn er voor die externe opslagmogelijkheden ook raid5 opties mogelijk (O.A. Sommige LaCie externe drives hebben dat soort mogelijkheden) en ben je vrij dat je geen data kwijt zult raken. Het voordeel is dan dat je enkel de externe schijven aan je server hangt wanneer je ze gebruikt (Dus eens per week voor de backup en wanneer je data op die schijven wilt lezen) en voor de rest vreet het geen electriciteit.

offtopic:
ga je wel na dat de maximum grootte van een aflevering in 720P formaat 1.12 GB is, en dat je dus op 1 500GB schijf meer dan 400 afleveringen op kunt slaan? alles hebben is leuk, maar het nooit kijken is natuurlijk ook zonde.
ik ben gestopt met alles verzamelen. De kans dat ik dingen twee maal kijk is nihil, en tegenwoordig zijn internetverbindingen zo snel (nog niet snel genoeg!) dat het niet veel tijd kost om alsnog een afleveringetje binnen te hengelen, maargoed dat offtopic.

-_-

Verwijderd

Mr_Light schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 15:45:
Dan kan je net zo goed opensolaris (zfs + samba als domain controller) doen. Dan doet hij ook nog slimme dingen met verschillende snelheden van schijven daarnaast is het ook nog iets veiliger als je schijven brak worden/zijn.
Leuk filmpje over ZFS:

http://mediacast.sun.com/share/constantin/csi_muc_en.mp4
Pagina: 1