• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 22:46
Na een weekje met ESXi gespeeld te hebben, zit ik met een vraag die ik na veelvuldig googlen niet heb kunnen oplossen.

Als ik een vm creeer van 50gb, de enige manier als ik daar een image of backup van maak, dan is deze image 50gb groot, ookal gebruik ik bv maar 2gb diskspace. Ik zoek eigenlijk een methode ala acronis true image. Dwz dat je dan ook een image van circa 2gb krijgt, en voor de rest staat als setting dat je disk 30gb groot is.

Ik gebruik ESXi de gratis variant, en ben opzoek naar een betaalbare of gratis oplossing voor dit probleem. Suggesties zijn welkom :) (acronis laten draaien op een vm gaat niet :))

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:51
Met VMware converter?

Je zou ook de data die backuped moet worden buiten het image kunnen houden zodat je niet het image zelf hoeft op te slaan.

[ Voor 47% gewijzigd door My-life op 05-02-2009 15:07 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Leesvoer: http://communities.vmware.com/thread/112566, of meer specifiek http://www.vmweekly.com/a...wing-vmdk-files-on-esx/1/ :)

In principe komt het erop neer dat je via de command line een zogenaamde 'thin disk' maakt die meegroeit met de inhoud.

[ Voor 77% gewijzigd door spone op 05-02-2009 15:09 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Freezerator
VMware converter is leuk om een machine te clonen, maar je kan er geen image/backup mee maken om op je eigen workstation te zetten. En dat is mijn uiteindelijke doel. Ik wil van de windows state echt een safe kunnen maken na bepaalde wijzigingen, en die na een fuckup terug kunnen zetten. Snapshots zijn ook geen optie omdat je er daar maar 1 van kan maken met de gratis variant plus een snapshot is geen backup :)

Ik kan nu wel eenvoudig de hele machine uit de datastore downloaden, maar zoek dus een oplossing die minder ruimte inneemt :)

@spone: Is dat niet een flinke impact op performance?

[ Voor 4% gewijzigd door Freezerator op 05-02-2009 15:13 ]

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-02 14:49

ResuCigam

BOFH

Freezerator schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 15:09:
VMware converter is leuk om een machine te clonen, maar je kan er geen image/backup mee maken om op je eigen workstation te zetten.
Volgens mij kan dat juist wél. Je moet kiezen voor het aanmaken van een virtual appliance en dan maakt hij keurige compressed .ovl bestanden die ik bv in de vmware player meteen kan gebruiken. Ook het terugzetten na problemen (back up functie) gaat via diezelfde VMware Convertor.

We do what we must because we can.

• Freezerator
Ah, mijn dank is groot :) Dit werkt als zoals ik bedoel en scheelt me een hoop ruimte. Thanks!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:51
Wat werkt er nu precies zoals je bedoelt? De tip van spone?

• Freezerator
My-life schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 16:37:
Wat werkt er nu precies zoals je bedoelt? De tip van spone?
VMware converter, en dan er een virtual appliance file van maken. Mijn 8gb image is dan opeens maar 1gb :) Restoren werkt ook prima.
Pagina: 1