[ubuntu] Home directory's voor domain users

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skabouter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 08:55
Ik ben bezig om op een Ubuntu server die gekoppeld is aan een lokaal domein shares voor de domeingebruikers op te zetten.

Op dit moment maakt iedereen zelf een share met een aparte user account vanuit Linux met een eigen gebruikersnaam/wachtwoord combinatie, maar omdat we dit centraal willen kunnen beheren hebben we ervoor gekozen om dit vanuit het domein te regelen.

Nu is het koppelen van de server aan het Windows domein gelukt, inloggen met een Windows gebruiker op de Linux server is mogelijk. Ik krijg het echter niet voor elkaar om voor deze gebruiker ook een share aan te maken 8)7

Wat ik al geprobeerd heb:
• Aparte groep maken voor de gebruikers en die toegevoegd aan Samba
• Op GOT gezocht
• Gezocht op google (o.a. op linux +share +"domain user" & ubuntu +create share for domain users

Maar helaas kom ik er niet uit.
Is het überhaupt wel mogelijk om een share te maken voor domain users?

[edit]
Wat ik dus wil is het volgende:
[DOMAIN SERVER] - > Users -> [LINUX SERVER] -> Share via login info van de domain server -> [WINDOWS WORKSTATION]

[ Voor 7% gewijzigd door skabouter op 05-02-2009 13:49 . Reden: Extra info toegevoegd ]

[ Dislect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-07-2024
Kijk eens naar pam-mount (libpam-mount). Heb ik zelf goede ervaringen mee :) Lees wel ff de faq (http://pam-mount.sourceforge.net/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skabouter
magistus schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 13:01:
Kijk eens naar pam-mount (libpam-mount). Heb ik zelf goede ervaringen mee :) Lees wel ff de faq (http://pam-mount.sourceforge.net/)
Bedankt voor de info, maar als ik het goed begrijp is dit een tool om vanuit Linux een share te mounten tijdens een sessie. De oplossing die ik zoek moet ervoor zorgen dat ik vanuit een Windows WS een share kan benaderen op de Linux server met de credentials van de domain user van de Windows Domain Server.

[ Dislect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magistus
pam_mkhomedir (zit in pakket libpam-modules) misschien wat? Volgens mij maakt die, zodra users aanloggen (dus in dit geval die uit het Windows-domein), automatisch een homedir aan met de files uit /etc/skel. Dit kan je eventueel weer combineren met libpam-mount:

a) user logt aan met domein credentials op linux server
b) pam_mkhomedir maakt automatisch, indien de directory niet bestaat, een homedir aan voor de betreffende user op de linux server
Optioneel:
c) met libpam-mount de userdirectory van een derde server mounten op de aangemaakte directory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skabouter
Helaas, ook hiermee krijg ik het niet voor elkaar.
De users hebben al een homedir (iig de user die ik aan het testen ben) dus dat is ook het probleem niet.

Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om die homedir te sharen :(

edit:

Oe ik heb iets gevonden, ik ga het dinsdag even op het werk uitproberen

[ Voor 26% gewijzigd door skabouter op 07-02-2009 11:21 . Reden: Link gevonden ]

[ Dislect ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magistus
Heh, volgens mij moet ik minder zuipen. Begrijp nu pas wat je echt bedoelt |:(
Samba met AD-koppeling zou idd DE oplossing moeten zijn voor jouw vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skabouter
Ok ik heb inmiddels de server aan het domein gekoppeld met behulp van de link uit mjin vorige post :)
plaintext password authentication succeeded
challenge/response password authentication succeeded
Maar als ik nu probeer om een share aan te roepen dan krijg ik nog steeds geen toegang :(

Na het uitvoeren van:
NET USE w: \\192.168.10.3\test /USER:wouter@domain /persistent:no
Wordt er gevraagd om een watchtwoord, maar met mijn domein wachtwoord kom ik er niet in :(

zie ik nog iets over het hoofd?

[ Dislect ]

Pagina: 1