verschil sata 1 en 2 kabels

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Ik zocht en vond, in de faq staat veel over sata, maar niet over de kabels voor sata I en II
Kleuren kwam ik tegen op webshops, maar geen indicatie verdere daarbij.
Op de inf0rmatique webshop zag ik ze wel naast elkaar staan, sata 1 en 2 kabels.

Nu klinkt het logisch om te zeggen: sata 1 en 2 voor die respectievelijke disks te gebruiken.

Echter mijn mobo kwam met alleen maar rode sata ?-?? kabels en heeft onboard zowel sata 1 als 2 aansluitingen.
Aan de andere kant zijn mijn 2 HDD's (sata 1 en 2) beide met deze kabels aangesloten op sata-2 poorten en nagenoeg even snel. (De WD staat op single en de maxtor heeft op '1 dummy' geen M/S/CS jumpers meer geplaatst zitten)

In snelheid zijn ze bijna even snel, de sata-2 is wel iets sneller echter dat is ook een recentere versie van de HDD, de maxtor 250 GB is oud en deze werkt op de sata2 poort nog steeds prima, deze doet veel schrijf werk (downloads) en het gehele systeem draait zo maar 10 maar 40% van de tijd ook wel 16 uur achtereen.

Verder viel mij op dat de sata2 kabels meestal uit 2 dikke aders bestaan maar de 150 'plat' zijn.
Dat de sata2 kabel 'een knijp lock mechanisme' hebben. Hoewel mijn asrock 939NF-6G-VSTA mobo dus sata2 ondersteunt met 4 poorten, er zitten platte en dus wellicht sata-1 kabels bij..
Het zou dus kUnnen dat ze nu met sata-1 kabels op sata 2 zitten. Of de sata1 hdd zit met sata2 vast..
Dan hebben we nog real life, 55 a 75 MB p/s is wel de max, ook voor mijn sata 2 hdd.
Die 150 MB p/s haalt ie dus zelden of nooit, en die incidentele grote file transfer... dat heb ik zelden en dan ga ik boodschappen doen of zo.(bijv. image backup van c partitie doen)

Kortom, is het eigenlijk onzin die sata 1 of 2 kabels? ( <- Voor wat oudere 320 en 250 GB hdd's)
Of kan ik bijv. 10 MB p/s winst zien bij de WD 320 GB hdd ?

[ Voor 15% gewijzigd door notsonewbie op 05-02-2009 10:52 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:34
Ja dat is onzin :Y)
Ze zijn precies hetzelfde

http://letmegooglethatfor...rence+sata+1+and+2+cables

[ Voor 48% gewijzigd door Moning2 op 05-02-2009 11:03 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-12 19:05

AlexanderB

7800 rpm

kabels zijn hetzelfde, en de connectors met klipje is gewoon heel handig, want dan vallen ze niet meer vanzelf uit je moederbord en schijven als je n keer in je kast bezig bent :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:50

M2M

medicijnman

en over de snelheid van je harde schijf, die wordt voornamelijk eigenlijk niet bepaald door de sequentieele snelheid (veel bytes die allemaal achter elkaar staan lezen) maar door de random IO snelheid (veel bytes die overal over het hele oppervlak van de harde schijf verspreid liggen). Draai anders HDtune eens, dan kun je de sequentiele schrijfsnelheid mooi in een grafiekje zien (en vergelijken).

-_-