Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
beste mede tweakers:)

Ik heb 2 maand geleden een x3 8450 phenom core gekocht om te kijken hoe het systeem zou draaien met een extra core ipv mijn oude 5200+. Tot 2 dagen geleden liep het systeem perfect. De computer had ik 20% overgeclocked en op stabiele en respectabele 55graden draaien, idle of medium usage op zo'n 40 tot 45 graden.

2 dagen geleden begon opeens mijn cpu cooler op volle toeren te draaien, dit merkte ik op toen de muzieklijst was afgelopen. Ik heb direct mijn zijpaneel verwijderd en gechecked welke cooler het was. In eerste instantie dacht ik dat mn xfx 9800gtx+ nog veel toeren maakte, die blijft wel eens hangen als ik een game heb gespeeld. Dit bleek niet zo te zijn. De CPU koeler was de herrieschopper. Ik heb direct everest opgestart en gekeken naar de stabiliteit. Hieruit bleek dat mn cpu op zo'n 60graden liep te draaien terwijl het systeem vrijwel idle liep. Daarnaast was de temperatuur van mn mobo niet rond de 35 graden maar continu rond de 44 graden. Toen het systeem was overgeclocked kwam deze niet boven een temp van max 40 graden bij volledig gebruik.

Ik heb m'n systeem uitgeschakeld en een half uur later weer opgestart maar binnen 5min was het weer volle toeren. Vandaag heb ik daarom de koeler eraf gehaald, nieuwe koelpasta erop gedaan. Het koelblok zelf was zo schoon als wat. Maar er was geen verandering in temperatuur. De pc staat elke dag in dezelfde kamer met ongeveer een temperatuur van 19-21 graden. Er zijn geen hardware wijzigingen geweest, wel nieuwe drivers voor AMD processors. Deze heb ik verwijderd maar hierdoor is het probleem alsnog niet verholpen.

Mijn vraag is of iemand van jullie misschien hetzelfde probleem heeft bij deze type processor of een andere phenom core en graag het liefste of iemand een idee heeft wat er loos zou kunnen zijn. Het systeem draait verder nog steeds goed alleen de temperatuur baart me wat zorgen :/

alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je ook nog hogere temps als je de cpu niet overklokt?

Heb je de spanning op de cpu ook verhoogt? Misschien kan die wat lager.

Verder is het mij ook een raadsel waarom je temps ineens zijn gestegen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PD2JK schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 03:11:
Heb je ook nog hogere temps als je de cpu niet overklokt?

Heb je de spanning op de cpu ook verhoogt? Misschien kan die wat lager.

Verder is het mij ook een raadsel waarom je temps ineens zijn gestegen.
Aangezien ik niet veel ervaring heb met overclocken en op diverse reviews heb gelezen dat de spanning verhogen effectief wordt als je echt dik gaat overclocken. Ook omdat ik een standaard koeler op de cpu heb zitten heb ik niet aan de spanning gezeten aangezien de temperaturen dan ook verder omhoog lopen als hij wordt overgeclocked. Ik kon de fsb van 200 naar 240 zetten, verder de multiplier van de ht link verlaagd en het ram van 1066 naar 800 gezet. door de fsb draaide het geheugen op 960 en de ht op 1920.

Ik werk met een M3A bordje. Alles staat weer op default settings en nog steeds hoge temps :/