Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needforspeed
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-02 19:48
Hoi ik zal maar meteen even met de deur in huis vallen.

Ik heb onlangs een solicitatiebrief verstuurd naar een ict bedrijf, ik heb vandaag te horen gekregen dat ik voor de functie waarop ik heb gesoliciteerd een assessment moet maken.

Gezien de huidige arbeidsmarkt wil ik nix aan het toeval overlaten en wil ik me op deze assessment zo goed als mogelijk voorbereiden. Want er zullen ongetwijfeld meer kapers op de kust zijn ;) .

Onder deze assessment valt ook een uitgebreide IQ test, nu heb ik me laten vertellen dat je zoiets min of meer kunt oefenen. (althans je hersens in ieder geval erop kunt voorbereiden).

Ik heb even gegoogled op cijferreeksen, figuurreeksen en analogieen. Volgens mij zijn dat de meest veelvoorkomende dingen tijdens een dergelijke test.

Nu kwam ik op www.fibonicci.com daar staan diverse gratis oefenen testen.. nu heb ik meerdere van deze testen gedaan. En geleidelijk aan worden ze moeilijker. Ik heb ook echt het idee dat naarmate ik er meer doe ik er steeds beter in wordt. 8)

Maar mijn vraag komt eigenlijk erop neer, de testen die ik bij fibonicci maak.... Komen die ook echt terug in een werkelijke IQ test?? of is het maar verspilde moeite... Hebben mensen hier op het forum ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85511

Op www.intermediair.nl staat een goed oefenassessment. Ik vraag me af of je zoiets echt makkelijk kunt trainen, maar je weet dan in ieder geval wat je kunt verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:38

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan je niet bellen wat de assessment precies inhoudt? Even ter voorbeeld; een vriendin van mij is recentelijk overgestapt naar een (gedeeltelijk) ICT-bedrijf met een tak consultancy. Daar kreeg ze een brief over met "assessment-training", af te nemen tussen bijvoorbeeld 10:00 en 16:00 op plek X. Dat viel nog zwaar tegen; buiten de figuurtjes, sommetjes etc. hoorden daar ook verschillende rollenspellen bij, semi-praktijk opdrachten en dergelijke en dat was bij elkaar bijna 9 uur (!!!) aanwezig zijn.

Wat ik wil zeggen; wat het ene bedrijf een assessment vindt, is bij het andere bedrijf peanuts.

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 04-02-2009 23:20 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Ik heb een tweetal IQ testen gedaan voor m'n studie en werk en deze zijn zeker te trainen echter tot op zekere hoogte. Je kunt inderdaad jezelf alvast voorbereiden op reeksen enz.
Wat betreft een assessment ook deze heb ik eens gedaan maar dat is toch anders dan wat je hier schetst. Voor mij was het een psychologisch profiel meer waarin gekeken werd hoe ik functioneer en hoe ik omga met situaties. Voor een IQ ben je een halve dag kwijt, de assessment een hele dag echter het zal ook wel afhankelijk zijn van het niveau en wat de werkgever verwacht. Wat betreft een psychologisch profiel als je zoiets krijgt ga vragen niet teveel overdenken. Je krijgt dan heel snel een vervormd profiel met de meest maffe conclusies waarvan jezelf noch je collega's (of mede studenten) jou in herkennen. Waarschijnlijk krijg je daarna nog een ontmoeting met een psychologe (al noemde ze zich zo niet) wat ook wel voor mij een beetje vreemde ervaring was. In de zin van ondanks dat ik wel gewend ben om met een psychologe om te gaan probeerde zij me een beetje te prikken om te zien wie ik ben. Ook haar eind-reactie vond ik uitermate storend "wil je dat ik je profiel deel met het bedrijf of niet", de optie geven die eigenlijk niet bestaat lag mij ook niet zozeer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23
Wat ik wil zeggen; wat het ene bedrijf een assessment vindt, is bij het andere bedrijf peanuts
Sterker nog, voor je het weet zit je bij een van die "HR consulting" bedrijven die eigenlijk aftakkingen zijn van Scientology *brr* Ja, ook daar hebben we er een paar van in Nederland die assessments afnemen. Ik geloof dat halverwege vorig jaar daar nog een topic over was op GoT.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Misschien heb je ook nog wat aan de antwoorden hier :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

needforspeed schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 23:01:

Onder deze assessment valt ook een uitgebreide IQ test, nu heb ik me laten vertellen dat je zoiets min of meer kunt oefenen. (althans je hersens in ieder geval erop kunt voorbereiden).
...
Ik heb de afgelopen jaren een paar keer een uitgebreide assessment gedaan. En inderdaad zitten er van die 'zogenaamde' IQ tests bij.
Ik zeg met opzet 'zogenaamd'. Want als het goed is, kun je IQ niet oefenen. Je bent slim of je bent het niet. Het geeft helaas te denken dat mensen denken dat je een paar dagen voor een test je IQ zou kunnen opvijzelen door op Internet ff snel zo veel mogelijk proeftestjes te doen...
Want stel je voor, je hebt net een slechte dag en je kunt je aandacht er niet bijhouden, waardoor de sommetjes, figuurtjes e.d. slecht beoordeeld worden. Heb je dan plotseling een lager IQ? Volgens die test dus wel. Maar zou je het op een topdag doen, dan is plotseling je IQ veel hoger.
Rara, lekker objectief. :N

Daarnaast die rollenspellen. Eigenlijk best wel grappig, men brengt je vaak in penibele of lastige situaties en kijkt dan hoe je je er uit redt. Vooral tijdens de nabesprekingen is het van belang dat je beargumenteert hoe en wat je waarom gedaan hebt. En ja, zorgen dat je goed overweg kunt met de betreffende psycholoog is ook van voordeel. Want hoezeer die instituten er ook op prat gaan dat ze een objectief oordeel vellen. Dat is dus niet zo... ;( Het zijn ten slotte ook maar mensen.

Als je zulk soort testen vaak doet, herken je een patroon er in, en weet je vaak welke kant men op wil met de uitkomst. En ja, als je daar goed over nadenkt, die uitkomst is dus (deels) stuurbaar. (hoezo objectieve testen 8)7 )
En dat levert dan weer 'leuke' discussies op met de betreffende -logen over de waarde van zo'n beoordeling. Kortom, als je zelf de test en de sturende richting van de proefjes doorziet, wie is er dan slimmer, die beoordeelde of de beoordeelaar?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needforspeed
Bedankt voor de reacties tot nu toe. :)

Ik wil even op Ehtweak ingaan, inderdaad ben ik niet in de illusie dat je door het oefenen van wat cijferreeksen je IQ op kunt vijzelen, maar je kunt wel beter uit de bus komen tijdens een IQ test. Ik merk gewoon dat ik sneller en beter wordt in het beantwoorden van vragen op fibonicci.com. Nu ben ik alleen bang dat het voor nix is als de vragen niet overeenkomen met de realiteit van een echte IQ test. Het probleem is gewoon dat er niet zoveel sites te vinden zijn waar ik vergelijkingsmateriaal kan vinden.

Dat is ook eigenlijk mijn hele vraagstelling, ik wil me op het psychologisch gedeelte niet voorbereiden. het gaat er in feite om dat ik de IQ test op HBO niveau moet afronden om aanspraak te kunnen maken op de baan. En wil gewoon de kans vermijden dat ik het niet goed doe, een IQ test is tenslotte een momentopname. En ik wil gewoon op het moment van de test op me best zijn. 8)

Ik heb zelf een paar testjes op internet gedaan om een indicatie te krijgen van wat ik moet verwachten, maar heb geen idee hoe een serieuze IQ test eruitziet. Vandaar ook me vraag.....

Zijn de testen op www.fibonicci.com vergelijkbaar met de testen die ik kan verwachten in een IQ test die door een bedrijf naar mij verzonden wordt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

needforspeed schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 15:53:
Zijn de testen op www.fibonicci.com vergelijkbaar met de testen die ik kan verwachten in een IQ test die door een bedrijf naar mij verzonden wordt??
Ja en nee... Zolang jij zelf de logica niet bezig om dit soort testjes lekker/snel af te ronden, kan je er ook niet in trainen. Als je de logica wel bezit, is er alsnog een kans dat je door andere factoren uiteindelijk de test van bedrijf X verziekt. Ik persoonlijk raadt dan ook af om dit soort oefentests te doen omdat de vraagstellen "random" is.

Desondanks, gezien je vraagstelling wederom, vraag ik me eigenlijk wel af of je weet wat je assessment voor het betreffende bedrijf in gaat houden. Krijg jij tests opgestuurd?? Dat is natuurlijk best wazig omdat er dan geen controle is of je wel/geen hulp hebt...

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 05-02-2009 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needforspeed
Ik krijg de test inderdaad opgestuurd. en doormiddel van een aan mijn naam gekoppeld password moet ik dan inloggen op een website. die mij dan de vragen geeft.

De testen van www.fibonicci.com dienen ervoor om een bepaalde handigheid te ontwikkelen, althans bij mij dan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loenatik
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-01-2024
Ik heb twee jaar geleden ook een assessment mogen doen. Ik heb van tevoren gebeld over hoe de dag eruit ging zien en in mijn geval zat er geen rollenspel in.

Uiteindelijk moest ik s'ochtends allemaal testen doen en s'middags een gesprek met de psycholoog.
Duurde in ieder geval de hele dag (zorg dus voor voldoende nachtrust; is best intensief zo’n dag).

Waar ik veel aan heb gehad is het boekje “Assessment doen” van Bas Kok & Ferry de Jongh. Staat erg veel nuttige informatie in, inclusief een behoorlijk aantal testen (met oplossingen).

Saillant detail: de psycholoog verklaarde me hoogbegaafd :| . Nu ben ik niet dom, maar in die 20 jaar op school hebben ze die conclusie nog nooit gemaakt. Psychologen kunnen er dus ook naast zitten... (nee, ik ben echt niet hoogbegaafd). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

[b][message=31461352,noline]
...
Saillant detail: de psycholoog verklaarde me hoogbegaafd :| . Nu ben ik niet dom, maar in die 20 jaar op school hebben ze die conclusie nog nooit gemaakt. Psychologen kunnen er dus ook naast zitten... (nee, ik ben echt niet hoogbegaafd). ;)
I rest my case... :z
Geeft dus maar weer aan dat die psych niet echt hoogbegaafd was.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needforspeed
Ik heb zo ongeveer alle testen van fibonicci.com gedaan.

Weet iemand misschien een site waar ik nog meer van zo'n testen kan vinden?? ik heb alleen een paar sites gevonden waar maar een paar voorbeeldvragen staan. Daar heb ik helaas nix aan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 11:31
Misschien helpt het Nederlandse woord 'niks' leren spellen ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• needforspeed
@stijnislike

Bedankt voor de nuttige bijdrage.

Ik zou nu kunnen gaan uitleggen wat voor een ... je wel niet moet zijn om zo'n post te maken. maar ik denk dat het ook wel duidelijk is zonder dat ik het uitleg. :N

[ Voor 5% gewijzigd door needforspeed op 07-02-2009 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 21:23
Valt volgens mij wel mee... Volgens mij moet je je alleen maar een beetje vervelen :9

Anywho, ga anders lekker een paar potjes Brain Training spelen ofzo.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

needforspeed schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 00:12:
@stijnislike

Bedankt voor de nuttige bijdrage.

Ik zou nu kunnen gaan uitleggen wat voor een ... je wel niet moet zijn om zo'n post te maken. maar ik denk dat het ook wel duidelijk is zonder dat ik het uitleg. :N
Valt allemaal wel mee want je hebt nog x aantal fouten in je posts tot nu toe zitten. Niet dat dat erg is op een forum maar mogelijk wel een flink minpunt voor je toekomstige werkgever ondanks dat je zometeen misschien heel goed je best hebt gedaan op de "IQ-tests".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als het een test is die je via de mail gestuurd wordt, maak je er dan maar niet druk om. Ik zou dat geeneens een assesment durven noemen. Hooguit een IQ testje.

je hebt tientallen sites waar je dat kan testen, intermediair en 123test zijn bekend. Maar ik zou het een beetje loslaten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• needforspeed
Ik heb de IQ test afgerond, en de uitslag is binnen. :-)

De vragen waren eigenlijk nagenoeg gelijk aan de vragen van www.fibonicci.com , daardoor heb ik eigenlijk uitzonderlijk hoog gescoord voor de test. Er zaten enkele lastige vragen tussen, maar omdat ik door het oefenen op cijferreeksen, figuurreeksen en analogieen deze vragen zo snel kon oplossen, bleef er meer dan genoeg tijd over om de lastige vragen helemaal uit te pluizen. ;-) . Eerlijk gezegd was ik voordat ik begon met oefenen op www.fibonicci.com niet zo snel in het oplossen van dergelijke dingen.

Eén van de heren die bij mijn solicitatiegesprek aanwezig was, heeft me vandaag verteld dat ze nog 3 andere kandidaten hadden voor mijn functie. En dat het gesprek incombinatie met mijn hoge IQ score voor het bedrijf de doorslag had gegeven om mij aan te nemen. Lijkt wel een beetje cheaten... O-)

Dus tja...... ik ben dolgelukkig dat ik in deze tijd ben aangenomen.

En misschien kunnen andere tweakers er ook baat bij hebben!

Ik heb de makers van site in iedergeval een bedank mailtje gestuurd _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ het heeft misschien niet de doorslag gegeven. Maar het heeft wel degelijk een bijdrage geleverd aan me prestaties.

[ Voor 10% gewijzigd door needforspeed op 27-02-2009 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Niet online
Voor mensen die later dit topic nog tegenkomen, hier staan nog een heleboel oefentests voor zowel Intelligentie testen alsmede psychologische testen:
Airwork: KLS
Ja eigenlijk voor betrekking tot selectie voor piloot, maar ook hier moet je al die testen maken en oefenen helpt.
(Zelfs een psychologische test kan je enigszins beinvloeden als je er genoeg ervaring mee hebt)

Oh en nog gefeliciteerd he needforspeed

[ Voor 4% gewijzigd door Vincentio op 16-02-2009 22:14 ]

Pagina: 1