Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:47
Ik heb vandaag een BTO 17M27+ notebook binnengekregen en aangezien ik vóór de aankoop geen reviews van dit specifieke model ben tegengekomen, hoop ik potentiële kopers over de streep te trekken door mijn ervaringen hier in het kort op te sommen.

Een klein stukje geschiedenis, ik kocht mijn eerste BTO notebook vorig jaar, dat was een 15V125+, waarover een uitgebreid topic is terug te vinden.
De 15V125+ is gebaseerd op een Vestel chassis. Ik heb eerlijk gezegd nooit het degelijke gevoel van de andere grote merken gehad bij die notebook, de afwerking viel wat tegen en sommige drivers waren niet stabiel onder Windows Vista 64-bit. Uiteindelijk besloten een nieuwe te kopen, gebaseerd op het Centrino 2 platform.

Het is dus de 17M27+ geworden, met de volgende specificaties:
  • 17" WSXGA+ Glare TFT (1680x1050)
  • nVidia 9600M GT 512 MB DDR3
  • Intel Core2Duo P9500 2.53 GHz (25 Watt)
  • Intel Cantiga PM45 Chipset 1066MHz FSB
  • 4 GB DDR2-800
  • 4 GB Intel Turbo Memory
  • 250 GB 7200 rpm harddisk (16 MB cache)
  • 8x DVD+/-RW Dual Layer + DVD-RAM
  • Intel WiFi Link 5300 Series (450 Mbps)
  • 9 cell Lithium-Ion batterij
  • Interne Bluetooth module met EDR 2.0 (2 Mbps)
  • 3x USB 2.0
  • 1x D sub 15-pin VGA poort
  • HDMI connector voor HD Ready schermen
  • Ingebouwde 2 Megapixel Webcam
  • 1x PC Express Card (54mm)
  • 1x Gigabit LAN (Realtek)
  • 56Kbps V.90 Data/Fax modem
  • 4-in-1 Cardreader (SD, MMC, MS en MS-Pro)
  • 4x Surround speakers + 1x Subwoofer
  • Realtek audio met HD Audio ondersteuning
  • Aansluitingen voor Microfoon, Speaker en SPDIF uitgang
  • 1x Firewire
Afbeeldingslocatie: http://www.bto.eu/images/17M27_FRONT_600.jpg

Mijn ervaring na de eerste paar uur ermee gewerkt te hebben is voor mij ronduit verbluffend. Ik kan nu alleen een beknopte ervaring geven, dit zal zich wellicht uitbreiden naarmate ik meer met deze notebook gewerkt heb.

Alles, hardware en software, geeft een stabiele indruk. De afwerking is erg netjes en voelt oerdegelijk aan. Veel beter dan mijn oude 15V125+. Vista (Business, 64-bit) liet zich probleemloos installeren. De door BTO bijgeleverde cdrom met drivers is netjes verzorgd met een autorun menu, eenvoudig maar doeltreffend. Op dezelfde cdrom bevindt zich de handleiding in PDF formaat. Vanuit het autorun menu klik je in één keer door naar de juiste drivers, waarbij de volgorde van installeren door middel van nummering is aangegeven.

De Turbo Memory software van Intel biedt tegenwoordig op dit platform veel meer opties en bepaal je zelf welke programma's je in de Turbo Memory cache wilt hebben. De programma's starten nu wel merkbaar sneller op, in tegenstelling tot de Turbo Memory implementatie op de 15V125+.

Het grote voordeel vind ik vooral dat deze notebook naar keuze zonder OS geleverd kan worden en ik zelf het OS zonder alle toeters, bellen en irritante trial versies van software kon installeren.

Wat voor mij als donderslag bij heldere hemel overviel was het geluid uit de speakers. Zo'n geluidskwaliteit heb ik nog nooit uit de speakers van een notebook horen komen! Veel voller, meer lage tonen, niet dat schelle geluid. En het volume kan ook nog eens behoorlijk hard, al vind ik dat niet belangrijk.

Nog zo'n positieve ervaring: de geluidsproductie van de ventilator. Of eerder, het ontbreken daarvan. Deze fan is zo ontzettend stil, nog niet eerder meegemaakt. Ik zou het willen omschrijven als het zachte gesuis dat sommige harde schijven maken in idle toestand, maar dan zachter. Zelfs als ik mijn best doe door twee calculators een zware berekening te laten maken en de cpu utilization enkele minuten op 100% staat, is het geluid niet eens zo hard. Het blijft bij een soort van gesuis.

Ik heb in mijn configuratie gekozen voor een 9-cell uitvoering van de batterij. Nou kan ik nog niet zeggen hoe lang de notebook in de praktijk meegaat, maar bij een volle accu en een gebalanceerd energieschema geeft Vista aan nog ongeveer 4 uur en 15 minuten met de batterijlading te kunnen doen. Nou vind ik dat niet reëel, maar de schatting die BTO mij doorgaf van 3 en een half uur acht ik wel haalbaar en een heel nette score. De 4 uur en 15 minuten die Vista inschat, komt denk ik door de harde schijf die vrijwel continu uit staat, door de Turbo Memory cache. Dit werkt blijkbaar beter dan bij de eerste generatie Turbo Memory op de 15V125+.
De 9-cell batterij steekt ongeveer twee centimeter uit aan de achterzijde, maar dit kan ik niet als storend ervaren. Zeker niet als je bedenkt dat de notebook zo veel langer op een lading mee gaat, ten opzichte van de 6-cell batterij.

Mocht je op zoek zijn naar een betrouwbare en snelle notebook, overweeg dan zeker ook de 17M27+ van BTO (website)

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 15:21
Specs zien er goed uit. Is denk ik ook wel lekker om op te gamen..

Helaas is mijn laptop nog niet aan vervanging toe anders had ik het wel geweten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor deze review. Ik heb deze notebook ook op mijn shortlist staan. Ik had tot nu toe alleen deze review op pcmweb gezien. Dit is volgens mij precies dezelfde laptop met het enige verschil dat er een nogal dure Quad processor in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 13:26:
Bedankt voor deze review. Ik heb deze notebook ook op mijn shortlist staan. Ik had tot nu toe alleen deze review op pcmweb gezien. Dit is volgens mij precies dezelfde laptop met het enige verschil dat er een nogal dure Quad processor in zit.
Klopt, die review had ik ook gezien, maar dus niet met een duo core.

Nog een pluspunt: touchpad is met Fn + F3 uit te schakelen. Geen gehannes meer met typwerk en de pols die over de touchpad schuift...

Kom er ook net achter waarom het geluid van deze laptop zo goed is, er zitten maar liefst 5 speakers in!
Vlak onder het scherm 2, aan de voorzijde 2 en aan de onderkant de "subwoofer". Geweldig gewoon.

[ Voor 13% gewijzigd door Crusader op 05-02-2009 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crusader complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
Thanks! Zal ze doorgeven aan BTO want het blijft een pareltje wat ze hebben afgeleverd. Nu na een paar dagen nog steeds geen negatieve dingen kunnen ontdekken. Batterij gaat echt verrekte lang mee, vroeger gebruikte ik nooit de batterij omdat die zo snel leeg was, maar ruim 3 uur is geen enkel probleem voor deze jongen.

Heb wel gemerkt dat de fan harder gaat draaien bij 3D games, maar da's logisch. Dan nog is het geluid niet eens zo hard en stoort niet.

Toetsenbord was heel even wennen, maar zo'n breed toetsenbord is toch wel erg lekker, tikt ook subliem!
Wat ik had bij m'n vorige laptop (17V125+), dat er toetsaanslagen ontbraken bij snel tikken, heb ik met deze absoluut niet. Kan in één keer supersnel doortypen en fouten zijn dan echt mijn eigen schuld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe versie van Turbo Cache (2.0?) is dus zoveel verbeterd dat het ook met 7200 rpm schijf nog aan te raden is!

Is dit trouwens precies hetzelfde model als dat BTO ook met Quad processor levert? Met andere woorden: is een eventuele dual core later misschien een keer te vervangen door een quad core?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
Klopt, is gelijk aan de 17M27 Quad. Of je de cpu zomaar even kunt vervangen zonder garantie te verliezen, weet ik niet. Wel een optie als upgrade in de toekomst, als de garantie vervallen is bijvoorbeeld.
Sowieso is een 7200 tpm harde schijf aan te raden, da's altijd sneller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crusader schreef op maandag 02 maart 2009 @ 19:18:
Klopt, is gelijk aan de 17M27 Quad. Of je de cpu zomaar even kunt vervangen zonder garantie te verliezen, weet ik niet. Wel een optie als upgrade in de toekomst, als de garantie vervallen is bijvoorbeeld.
Sowieso is een 7200 tpm harde schijf aan te raden, da's altijd sneller ;)
Ja, 7200 lijkt me wel een must als je toch wat meer van een notebook eist. Maar het loont dus om 70 euro aan turbocache te besteden ook al heb je een 7200 rpm drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:26:
[...]

Ja, 7200 lijkt me wel een must als je toch wat meer van een notebook eist. Maar het loont dus om 70 euro aan turbocache te besteden ook al heb je een 7200 rpm drive?
Ik kan het niet vergelijken, ik denk dat je beter even kan zoeken op www.storagereview.com naar de performanceverschillen tussen de 5400 tpm en 7200 tpm harddisks.
Overigens heb ik sterk de indruk dat TurboMemory meer als opslag voor applicaties werkt dan dat het als cache functioneert. Ik heb al mijn applicaties daarheen gekopiëerd (met de Intel tool) en kan nergens instellingen vinden voor het gebruik van TurboMemory als cache. Ongetwijfeld zal ie dat wel doen, maar met m'n oude laptop kon ik duidelijk kiezen voor ReadyBoost en ReadyDrive in de TurboMemory instellingen. Die opties ben ik nog niet tegengekomen op deze laptop.

Pagina: 1