• TomF
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Ik heb vorig jaar 11 maart een MBP gekocht. Nou zijn er in augustus een oordopje tussen het scherm en toetsenbord blijven liggen en daarna is het scherm dichtgeklapt. Je raad het al scherm volledig kapot.

Het scherm is in augustus vorig jaar volledig vervangen door een nieuw scherm. Kosten; ruim 800 euro.
Maar goed schade door eigen toe doen, ik kon er mee leven en er is een nieuw scherm ingeplaatst.

Nu viel me een maand geleden op dat ik twee vreemde grijze vlekjes heb in mijn scherm. Ik ben vanmiddag langs de Mac store geweest hier om te vragen wat het was.

Het bleek waarschijnlijk stof in het scherm te zitten waardoor er nogmaals een nieuw scherm in moet.
Maar dat was niet het enige slechte nieuws. Ik heb tot 11 maart garantie op mijn MBP, dus ik nam aan dat ik gewoon garantie had op het scherm.

De medewerker vertelde mij aangezien het scherm door eigen toe doen kapot is gegaan en dus geen hardware matige fout is ik maar +/- 12 dagen na reparatie nog garantie had om mijn scherm. Volgens hem was dit volgens de wet zo geregeld. Hij gaat in ieder geval nu wel contact opnemen met Apple zelf of het onder de garantie vervangen mag worden.

Mijn vraag is wat zijn mijn rechten in zulke gevallen qua garantie?
Ik zou zelf zeggen dat een scherm van 3/4 maanden niet zulke mankementen mag vertonen en aangezien ik ook nog een volle maand garantie heb op mijn MBP zelf, waar naar mijn inzien ook het scherm onder valt ook al is deze vervangen.

Edit: Excuus moderator, hoopte dat het in het mac topic kon.

[ Voor 3% gewijzigd door TomF op 04-02-2009 22:00 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties horen in het Shopping Forum :)
ACS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vermoed dat de betreffend medewerker iets uit zijn duim zuigt qua "eigen toedoen". Zonder expertise of openschroeven, kan hij/zij dat onmogelijk constateren. Geen idee of Apple onderzoekskosten rekent maar je kan in ieder geval voorstellen om het onderzoek gratis te laten uitvoeren (desnoods via een andere Mac Store) en af te wachten wat het resultaat is.

Afhankelijk van het onderzoeksresultaat kan je altijd nog met Apple in de clinch of het wel/geen garantie-kwestie is (en vanaf daar ettelijke andere topics en procedures over garantie hier op GoT gaan volgen).

[ Voor 22% gewijzigd door MAX3400 op 04-02-2009 21:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TomF
  • Nu online
Volgens mij verward je iets in mijn bericht. De stof deeltjes zijn niet door eigen toedoen (tenminste zou niet weten hoe ik dat zou hebben gedaan)

Het scherm is al eens vervangen na schade wel door mijn eigen toedoen. Welke ik ook betaald heb.

Het nieuwe scherm, intussen 4 maanden oud vertoond nu stof deeltjes! De Macbook zelf is nu 11 maanden oud.

• MAX3400

MAX3400

TomF schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 21:57:
Volgens mij verward je iets in mijn bericht. De stof deeltjes zijn niet door eigen toedoen (tenminste zou niet weten hoe ik dat zou hebben gedaan)

Het scherm is al eens vervangen na schade wel door mijn eigen toedoen. Welke ik ook betaald heb.

Het nieuwe scherm, intussen 4 maanden oud vertoond nu stof deeltjes! De Macbook zelf is nu 11 maanden oud.
Ah, dan heb ik het inderdaad verkeerd gelezen of het stond niet helemaal lekker verwoord (laten we dat in het midden houden).

De vraag is dan inderdaad of een vervangen/gerepareerd onderdeel "ge-exclude" mag worden op de totale garantie-periode. En in mijn optiek, bijvoorbeeld voor bepaalde onderdelen van auto's, zie je dat ook vaker voorkomen. De een kan het best-practice noemen, de ander inderdaad een garantie-twist.

Heb je toevallig ergens de kleine letters van de reparatie-bon liggen?

• TomF
  • Nu online
Ik heb het na al aangepast heb dat het zo wel duidelijk is. Ik zal de reparatie-bon eens even opzoeken. Maar ik blijf het toch vreemd vinden ik heb 1 jaar garantie op mijn laptop. In die 1 jaar tijd is het scherm vervangen door een nieuwe scherm. De 1 jaar garantie is nog niet verlopen op de volledige laptop. Nu merk ik binnen de garantie van de laptop dat het scherm niet goed functioneert, maar aangezien het in de tussen tijd is verandert slaat die 1 jarige garantie niet meer op het scherm? Terwijl dit een onderdeel is van de laptop!

Bedankt trouwens voor de snelle reactie MAX3400, maar ook al zou er in staan dat ik 12 dagen garantie op een reparatie, dan kan ik nog steeds de volledige garantie claimen van de laptop?

In iedergeval vind ik dat een scherm van 4 maanden oud en 800 euro heeft gekost niet na 4 maanden zulke mankementen mag vertonen, reparatie of niet!

• MAX3400

MAX3400

TomF schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 22:08:
Bedankt trouwens voor de snelle reactie MAX3400, maar ook al zou er in staan dat ik 12 dagen garantie op een reparatie, dan kan ik nog steeds de volledige garantie claimen van de laptop?
Euh ja... In mijn vorige voorbeeld noemde ik dat bepaalde onderdelen van een auto ook niet oneindig onder de (bijvoorbeeld) 5-jarige garantie vallen van een auto. Het onderdeel wordt misschien in 3 jaar 2x onder coulance vervangen en daarna mogelijk kosten (al dan niet gedeeld tussen eigenaar en dealer). De rest van de auto is wel volledig 5 jaar onder garantie. Ditzelfde geldt voor je MBP, ervanuitgaande dat een reparatie aan onderdeel x, volgens de kleine lettertjes, geen invloed heeft op de garantie van overige onderdelen.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Enig verschil daarbij is dat 1 jaar wettelijk verplichte garantie is en de overige 4 jaar extra garantie van de fabrikant. Buiten dat eerste jaar heb je ook wettelijk gezien minder rechten. Het is de vraag nu of Apple je de garantie van dat vervangen onderdeel mag weigeren ondanks dat je nog in je wettelijke garantietermijn zit.

Ben geen advocaat, maar ik gok erop dat dit niet mag.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 23:15
Glashelder schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 22:26:
Enig verschil daarbij is dat 1 jaar wettelijk verplichte garantie is en de overige 4 jaar extra garantie van de fabrikant. Buiten dat eerste jaar heb je ook wettelijk gezien minder rechten. Het is de vraag nu of Apple je de garantie van dat vervangen onderdeel mag weigeren ondanks dat je nog in je wettelijke garantietermijn zit.

Ben geen advocaat, maar ik gok erop dat dit niet mag.
1 jaar wettelijke garantie? Nee, de winkel (leverancier) heeft TomF één jaar garantie gegeven. Echter zegt de winkel nu dat die niet meer geld omdat het scherm vervangen is door een nieuw exemplaar. Maar volgens mij kan dat eigenlijk niet. De levensduur van het product is namelijk niet echt verlengd (aangezien het scherm al na 4 maanden vervangen was!). Dus je zou in theorie dus nog aanspraak kunnen maken op je garantie die je van je leverancier hebt gekregen.

Wat wel een vraag is, is of de stof onder het scherm onder de garantie valt. Het is namelijk zo dat het product eigenlijk nog goed werkt, je kunt er nog alles mee doen. Behalve dat er dan stof onder je scherm zit inderdaad wat misschien irritant is.

Het voorstel voor een gratis onderzoek van de notebook lijkt mij dan eigenlijk wel een goede deal om te maken met de winkel. Daarna kan dan nog altijd gekeken worden wat er gedaan kan worden.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb even je titel aangepast, zodat het iets duidelijker is waar het om gaat. In het Apple subforum snapt iedereen de afkorting MBP wel, maar hier in SF misschien niet :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Verhaal van de medewerker over die 12 dagen is flauwekul.
Vraag aan de Mac Store waar exact staat (in de voorwaarden van Apple) dat de garantie van 1 jaar niet van toepassing zou zijn op het vervangen scherm nu de garantie van 1 jaar nog niet voorbij is. Dat moet ergens staan in de voorwaarden van Apple, anders mag je er van uit gaan dat de garantie van 1 jaar ook geldt op onderdelen die tussentijds zijn vervangen (dat de garantie van 1 jaar doorloopt op de volledige MBP na reparatie onder garantie staat vast, of het ook geldt voor reparatie na eigen fouten, zoals in dit geval, is dus de vraag).

Stel dat de garantie van 1 jaar niet meer van toepassing zou zijn op het scherm (o.g.v. voorwaarden van Apple) dan geldt de (in de wet vastgelegde) conformiteitseis t.o.v. de winkelier. Je hebt een product gekocht ( scherm in augustus) waarvan je mag verwachten dat dit een bepaalde tijd mee gaat. Normaal gesproken gaat een Apple scherm toch wel 4 jaar mee. Doordat het scherm nu al gebreken vertoond (waarbij normaal gebruik niet meer mogelijk is) zou de winkelier moeten zorgen voor vervanging. Redelijk is dan dat je 1/8 bijbetaalt als vergoeding voor de afgelopen 6 maanden.
Of normaal gebruik van het scherm nog mogelijk is hangt mede af van het doel waarvoor je het gebruikt. Voor fotobewerking kan stof dermate vervelend zijn dat de laptop daarvoor niet meer te gebruiken is. Aangezien de MBP een prof. apparaat is, is fotobewerking op hoog niveau geen uitzonderlijke bezigheid. Hier komt bij dat het ging om een erg duur scherm waarbij de daaraan te stellen eisen hoger mogen liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2009 00:03 ]

• alex3305
Wat jij dus zegt bert is dat een scherm van (bijvoorbeeld) 1200 euro langer mee moet kunnen gaan dan een scherm van 300 euro omdat het scherm van 1200 voor professionals bedoeld is en die van 300 voor consumenten?

Dat lijkt mij redelijk niet de waarheid, het is namelijk zo dat er een verwachte levensverwachting hangt aan een bepaald product. Voor een scherm zal dit inderdaad waarschijnlijk 3 - 4 jaar zijn, echter gaat het hier over een laptop (volledig product) en dan praten we over een economische levensduur van 3 jaar.

Wat bepaald jij onder normaal gebruik? Kijk bij fotobewerking kan het vervelend zijn, maar daarbij kan de tegenpartij ook als argument geven dat je het venster dan maar even tijdelijk moet verslepen.

Even voor de duidelijkheid, ik sta helemaal aan de kant van de consument, maar probeer mij ook in te leven in hoe het in de wet staat en wat het standpunt van de leverancier kan zijn.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb je verhaal drie keer gelezen, maar ik snap nog steeds niet wat er volgens jou niet klopt aan mijn post :P

Volgens de wet heb je minimaal 1 jaar harde garantie (daarna krijg je het levensduur-verhaal (ook even de bewijslast buiten beschouwing gelaten)). Of Appeltje die garantie nou geeft of niet maakt niet uit, die garantie wordt door de wet afgedwongen.

Maar volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• alex3305
Volgens de wet heb je helemaal niet één jaar garantie. De fabrieksgarantie van Apple is één jaar, echter daarna draagt de verkoper (leverancier) zorg voor de garantie van het product.

Het is wel zo in Nederland dat als een product stuk gaat en je ermee teruggaat naar de leverancier binnen zes maanden, de leverancier moet bewijzen dat jij het stuk hebt gemaakt. Ook is er een advies (kom even niet op het woord) van de EU dat er minimaal twee jaar garantie gegeven moet worden op producten, echter is dit niet meer dan een advies.

Verwijderd

@Alex: Dit geldt niet op alle producten, sommige bedrijven zoals Toshiba hebben uitzondering op de regel, bel je advocaat maar eens die zal hetzelfde zeggen. Ook MediaMarkt heeft een aparte regeling hierin, aangezien Nederland niet geheel de regelementen van de EU overgenomen heeft.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-01 15:13
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 14:17:
@Alex: Dit geldt niet op alle producten, sommige bedrijven zoals Toshiba hebben uitzondering op de regel, bel je advocaat maar eens die zal hetzelfde zeggen. Ook MediaMarkt heeft een aparte regeling hierin, aangezien Nederland niet geheel de regelementen van de EU overgenomen heeft.
Toshiba valt dan ook helemaal niet onder die wetgeving. De wetgeving geld voor de leverancier. Dus de Mediamarkt, Dixons, [willekeurige webshop]. Toshiba is een fabrikant en valt hier niet onder. Immers, jij sluit een contract met de winkelier, niet met Toshiba.

Het bedrijf waarvan jij iets koopt moet een degelijk product leveren. Daar kan het bedrijf in kwestie geen uitzonderingen in maken in de algemene voorwaarden enz. Een bedrijf kan natuurlijk wel een defect product verkopen, maar dan moet dat zeer duidelijk op het product aangegeven zijn. Een degelijk product houd onder andere in dat het minstens zo lang mee gaat als je er van zou mogen verwachten. Zo mag je van een gemiddelde laptop verwachten dat hij minstens 4 jaar mee gaat. Koop je een (doorgaans duurder) kwaliteitslaptop als een Apple is die termijn vaak nog langer. Let wel, het gaat hier uitdrukkelijk niet om de economische levensduur!

Indien die laptop eerder defect raakt kun je van de verkoper, op basis van non-conformiteit, eisen dat hij het product hersteld of vervangt. De verkoper mag daar, naar rato, redelijke kosten voor in rekening brengen mits de reparatie / vervanging de levensduur van het apparaat verlengt. De bewijslast ligt na de eerste 6 maanden wel bij jou. Jij moet bewijzen dat het product buiten jouw toedoen defect is geraakt.

Dit alles kan dus niet beperkt worden door welke algemene voorwaarden dan ook en is onderdeel van het Nederlandse consumentenrecht. Dat is ingevoerd na een advies vanuit de EU om een standaard garantietermijn van 2 jaar in te stellen. Dat heeft Nederland dus niet gedaan. De standaard termijn van 2 jaar geld dus niet in Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door Nijn op 05-02-2009 14:32 ]

Verwijderd

Ja precies dat zeg ik in Nederland geldt dit niet en bepaalde bedrijven hebben hier uitzondering op zelfs Toshiba want op hun site kun je ook dingen bestellen ;) Toshiba heeft die vrijstelling toevallig heb daarover zelf geinformeerd.

• alex3305
Overigens zei ik ook al dat die twee jaar niet meer dan een advies was van de EU O-)...

Ook denk ik wel dat de verwachte levensduur toch wel redelijk samenhangt met de economische levensduur, want dan kan ik als consument dan toch ook vinden dat mijn televisie zeker 10 - 15 jaar mee moet gaan.. :S

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 14:38:
Ja precies dat zeg ik in Nederland geldt dit niet en bepaalde bedrijven hebben hier uitzondering op zelfs Toshiba want op hun site kun je ook dingen bestellen ;) Toshiba heeft die vrijstelling toevallig heb daarover zelf geinformeerd.
Als je rechtstreeks bij Toshiba of Apple bestelt via de webshop van die fabrikanten dan zijn op dat moment Toshiba en Apple gewoon verkoper in de zin van het Burgerlijk Wetboek en geldt het verhaal zoals Nijn dat hierboven goed heeft beschreven. Uitzonderingsregels voor bepaalde fabrikanten bestaan niet zolang die fabrikant in Nederland goederen te koop aanbiedt. Bestel je op een buitenlandse webwinkel dan kunnen andere regels gelden.

Verwijderd

alex3305 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 00:43:
Wat jij dus zegt bert is dat een scherm van (bijvoorbeeld) 1200 euro langer mee moet kunnen gaan dan een scherm van 300 euro omdat het scherm van 1200 voor professionals bedoeld is en die van 300 voor consumenten?

Dat lijkt mij redelijk niet de waarheid, het is namelijk zo dat er een verwachte levensverwachting hangt aan een bepaald product. Voor een scherm zal dit inderdaad waarschijnlijk 3 - 4 jaar zijn, echter gaat het hier over een laptop (volledig product) en dan praten we over een economische levensduur van 3 jaar.

Wat bepaald jij onder normaal gebruik? Kijk bij fotobewerking kan het vervelend zijn, maar daarbij kan de tegenpartij ook als argument geven dat je het venster dan maar even tijdelijk moet verslepen.

Even voor de duidelijkheid, ik sta helemaal aan de kant van de consument, maar probeer mij ook in te leven in hoe het in de wet staat en wat het standpunt van de leverancier kan zijn.
De gemiddelde levensduur is inderdaad niet per se gelijk voor bijvoorbeeld alle laptops of alle wasmachines. Een Miele Wasmachine mag je hogere eisen aan stellen dan aan een B merk. Dit geldt min of meer voor allerlei apparaten. De gemiddelde levensduur van een Apple laptop mag iets hoger ingeschaald worden dan die van bijvoorbeeld een Packard Bell. De verschillen bij laptops zijn niet heel groot maar bij Packard Bell zou ik eerder 3 jaar zeggen en voor Apple laptops 4 jaar. Bij de eerder genoemde wasmachines zijn de verschillen groter. Probleem met leveranciers is vaak dat men de wettelijke regels inzake non-conformiteit niet kent of niet wil kennen en indien men er in mee wil gaan loop je tegen de discussie rondom de gemiddelde/verwachte levensduur aan en kan de leverancier je ook nog tegenwerpen dat je het toestel zelf kapot hebt gemaakt en dan moet je dus het tegendeel aantonen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2009 21:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 21:33:
[...]

Als je rechtstreeks bij Toshiba of Apple bestelt via de webshop van die fabrikanten dan zijn op dat moment Toshiba en Apple gewoon verkoper in de zin van het Burgerlijk Wetboek en geldt het verhaal zoals Nijn dat hierboven goed heeft beschreven. Uitzonderingsregels voor bepaalde fabrikanten bestaan niet zolang die fabrikant in Nederland goederen te koop aanbiedt. Bestel je op een buitenlandse webwinkel dan kunnen andere regels gelden.
Is toch vreemd dat de consumentenbond en advocaat mij dit wisten te vertellen, MM regelt zelf garantiebepalingen met HP,Toshiba etc aangezien Nederland zich dus niet aan die EU norm houd maar een levensduur vasthoud voor producten.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-01 15:13
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:32:
[...]

Is toch vreemd dat de consumentenbond en advocaat mij dit wisten te vertellen, MM regelt zelf garantiebepalingen met HP,Toshiba etc aangezien Nederland zich dus niet aan die EU norm houd maar een levensduur vasthoud voor producten.
Ik denk dat je ze dan verkeerd begrepen hebt.

Natuurlijk regelt MM zelf de garantie met HP, Toshiba enz. Daar is de MM ook toe verplicht. Immers, als klant van MM heb jij niets te maken met de fabrikant. De winkelier moet de garantie geven. De winkelier moet voor reparatie of vervanging zorgen.

En inderdaad, in Nederland gebruiken we dus een levensduur in plaats van standaard 2 jaar.

Maar deze zaken gelden voor alle winkeliers en alle producten, niet alleen voor de Mediamarkt. Het bedrijf waarbij jij je producten hebt gekocht is verantwoordelijk voor het verkopen van een degelijk product. Dat bedrijf dient dan ook voor reparaties of vervanging te zorgen. Niemand anders. Zo mag Tele2 je niet doorsturen naar Nokia, mag Bart Smit je niet doorsturen naar Sony en mag MediaMarkt je niet doorsturen naar Apple. Het zijn hun verplichtingen, niet die van de fabrikant. De winkelier kan eventueel de schade verhalen op de fabrikant. Of kan de fabrikant verzoeken het product te repareren of vervangen. Maar dat is zaak van de winkelier en heb jij niets mee te maken.

Dat is (zoals ze het bij mij op school noemden, maar ik ben nooit voor jurist opgeleid) 'dwingend recht'. Dat kan niet door welke voorwaarden dan ook worden beperkt. Een klant moet een product krijgen dat voldoet aan zijn redelijke verwachtingen. Of het product nou wordt verkocht als defect of het product nou wordt verkocht als nieuw, of het product nou wordt verkocht door de groenteboer, AH, Primafoon, Dixons of MM. (Natuurlijk kun je redelijkerwijs niet verwachten van een defect product dat het werkt zodra je het aansluit. Natuurlijk kun je wel verwachten van een Macbook dat hij nog werkt na 2 jaar, zonder dat je hem zelf gesloopt hebt)

Overigens, als ik op de site van Toshiba een laptop wil kopen word ik gewoon doorgestuurd naar een van hun resellers of e-sellers. "U kunt dit product aankopen bij één van onze resellers (winkel) bij u in de buurt of bij één van onze e-sellers (online)". Maar als Toshiba wel ergens een webshop heeft, dan handelt Toshiba in dat geval dus als winkel en heeft het tegenover de personen die direct bij Toshiba kopen dan ook verplichtingen. Dat doet echter niets af van de rechten van mensen die bij een reseller een laptop kopen.

[ Voor 15% gewijzigd door Nijn op 06-02-2009 00:11 ]

• TomF
  • Nu online
Goed nieuws! De apple reseller heeft mij gebeld om zijn excuses aan te bieden voor de gang van zaken. De technische dienst heeft gelijk een scherm voor mij besteld en wordt maandag geleverd. Ook als ik met mijn laptop langs ga, word het scherm gelijk geplaatst en zal ik maar 2 uur zonder mijn Mac hoeven te doen! Ik ga wel gelijk navragen wat mijn garantie wordt. Ik wil niet dat het nieuw geplaatste scherm na 3 maanden weer kuren gaat vertonen zonder dat ik recht heb op garantie...

Ik wil wel alle gebruikers van Tweakers bedanken voor hun vele en snelle reply's en vooral erg informatief als het gaat om welk recht een consument heeft in zulke gevallen.

Gelukkig is het allemaal goed gekomen en ik wens jullie allemaal een goed weekend!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:32:
[...]

Donwesje, sorry, maar ik zie nu een tweede keer dat je gewoon totale onzin als waarheid verkondigt met de ondersteuning dat je het gecheckt zou hebben met een advocaat, dingen zelf hebt meegemaakt, of hebt geïnformeerd. Heel kort door de bocht: Niemand die ook maar enkele posts van juristen hier in SF over consumentenrecht heeft gezien gelooft dat je ook maar één van die dingen gedaan hebt.

Ik denk dat je je niet realiseert dat je met je stellingname mensen schade toe kan brengen omdat ze wellicht zaken voor waar aannemen en daardoor verkeerde actie nemen of nalaten actie te nemen.

@TomF: Top dat het goedgekomen is!

• tj.willems
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-08-2023
Hier staat het gewoon aangegeven in de algemene voorwaarden van apple (Zie dik gedrukt stuk):

Apple, zoals hierna gedefinieerd, garandeert dat dit hardwareproduct van het Apple-merk bij normaal gebruik vrij is van materiaal- en fabricagefouten gedurende een periode van ÉÉN (1) JAAR na de datum van aankoop in de winkel door de oorspronkelijke eindgebruiker-koper (de “Garantieperiode”). Indien zich een gebrek aan de hardware voordoet en Apple binnen de Garantieperiode een geldige vordering ontvangt, zal Apple naar haar keuze (1) het gebrek aan de hardware zonder kosten repareren met behulp van nieuwe of gereviseerde vervangende onderdelen, (2) het product vervangen door een nieuw product of een product vervaardigd uit nieuwe of bruikbare gebruikte onderdelen, en dat tenminste functioneel gelijkwaardig is aan het oorspronkelijke product, of (3) de aankoopprijs van het product restitueren. Apple kan u verzoeken om gebrekkige onderdelen te vervangen door nieuwe of door de gebruiker te installeren gereviseerde onderdelen die Apple u verstrekt ter nakoming van haar garantieverplichting. Op een vervangend product of onderdeel, inclusief een door de gebruiker te installeren onderdeel dat geïnstalleerd is overeenkomstig de door Apple verstrekte instructies, is het resterende gedeelte van de Garantieperiode van het oorspronkelijke product van toepassing, of een periode van negentig (90) dagen vanaf de datum van herstel of vervanging, indien dat u een langere dekking biedt. Wanneer een product of onderdeel wordt vervangen, wordt elk vervangend voorwerp uw eigendom en wordt het vervangen voorwerp eigendom van Apple. Onderdelen die Apple ter nakoming van haar garantieverplichting verstrekt, dienen te worden gebruikt in producten waarvoor garantieservice wordt gevraagd. Wanneer tot restitutie wordt overgegaan, dient het product waarvoor de restitutie wordt verstrekt aan Apple te worden geretourneerd en wordt dit eigendom van Apple.

'Just a designerd'

Pagina: 1