5800 Xpressmusic: eindelijk een touchscreen-Nokia

Pagina: 1
Acties:

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07-2025
reviews: 5800 Xpressmusic: eindelijk een touchscreen-Nokia

In het vorige artikel stond het ook fout. Dit is niet de eerste touchscreen telefoon van Nokia. Eerder hadden ze de 7710 al uitgebracht.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Waar staat dat dan? Er staat: "Nokia's eerste S60-touchscreen"

De 7710 (en de 7700, maar die is nooit uitgekomen) draaiden op S90 (waar inmiddels geen toestellen meer voor worden gemaakt). Dit is dus wel degelijk Nokia's eerste touchscreentoestel op Symbian S60 :)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De titel:
eindelijk een touchscreen-Nokia
er was er al één...

En dan dit:
In welke serie komt -ie uit? Hoe Nokia kan een Nokia-touchscreentoestel zijn? Kan het een echte concurrent voor de iPhone worden? Ruim een jaar lang liet Nokia de speculatiemachine rond de 5800 Xpressmusic alias de Tube, Nokia's geruchtmakende eerste touchscreentelefoon, op volle toeren draaien.
Pas in december 2008 kwam Nokia met een tweede touchscreentelefoon naar buiten: de N97,
Derde dus...

Lezen is toch niet zo heel moelijk, kom op zeg, je bent een redacteur...

Mijn excuses voor deze misschien lompe uitdrukking, maar Alfredo probeert jullie vooruit te helpen door te wijzen op dingen die niet kloppen. Een reactie van "waar staat dat dan?" slaat nergens op als je verder kan kijken dan alleen die ene regel waar een toevoeging staat dat het om een S60 telefoon gaat. Nodigt niet bepaald uit tot vaker helpen. Vandaar mijn reactie op deze manier (waar ik overigens nog wel achter sta) :)

[ Voor 48% gewijzigd door Hooglander1 op 05-02-2009 13:50 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Hooglander1: Het is goede gewoonte op dit forum - en dat waarderen wij ook :) - als iemand die een vermoedelijke fout meldt aangeeft waar hij het heeft gevonden: dat geeft ons de mogelijkheid om er goed naar te kijken, en dan kunnen er geen misverstanden ontstaan waar het precies staat (zoals in dit geval).

Om te beginnen: jullie hebben gelijk: de 5800 is strikt genomen het derde (of tweede, als je de nooit uitgebrachte 7700 meerekent ;)) touchscreentoestel van Nokia.
Echter, de 7710 was voor Nokia twee 'proefballonnetje': de lancering was niet groots, het toestel was geen verkooptopper en de lijn touchscreentoestellen is na de release van de 7710 stopgezet. De 5800 is ook geen enkel opzicht de opvolger van de 7710 (behalve dat het óók een touchscreen heeft).

Nokia noemde de 5800 daarom zelf "Nokia's first mass-market device with a touch screen". Maar die nuance elke keer toevoegen (eerste S60-touchsreentoestel of eerste touchscreentoestel gericht op de massa) lijkt mij weinig zinvol. Dat verstoort de leesbaarheid en voegt voor de gemiddelde lezer te weinig toe.
De titel sluit overigens niet uit dat er ooit een eerdere is geweest, maar zegt alleen iets over de lange tijd tot de release van dit toestel :).

Maar aan een ding hoef je niet te twijfelen, de T.net-redactie waardeert het als lezers ons de kans geven fouten eruit te halen die we zelf over het hoofd hebben gezien :)

• Alfredo
Ik heb deze keer de precieze locatie van de fout niet aangegeven, omdat het artikel in de sfeer van "eerste touchscreen telefoon" werd geschreven. Ik ging er dan ook vanuit dat de auteur van dit artikel zelf wel zou weten op welke manier deze telefoon werd voorgesteld, zonder dat ik zinnetjes moest gaan quoten.

Misschien dat je niet elke keer die nuance moet maken, maar eenmaal vermelden dat er reeds een andere touchscreen telefoon op de markt werd gebracht (hoewel Nokia daarover zwijgt), lijkt me wel correct. Nu komt het voor mij een beetje over alsof jullie jullie onwetendheid doordrukken in het artikel en de moeite niet hebben genomen om Nokia's PR campagne met een kritisch oog te bekijken.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Waar je die sfeer vandaan haalt weet ik niet: het is een nieuw platform (s60v5 en de eerste keer dat Nokia een grote massa wil bereiken met een touchscreentelefoon. De 7710 had er inderdaad even in genoemd kunnen worden. Sterker nog: ik zal het gelijk even toevoegen.
We zijn nooit onwetend geweest over de 7710, maar we hebben het in nieuwsberichten geregeld gehad over de 7710, en zeker ook toen de 5800 op komst was en werd geïntroduceerd :).

• Alfredo
Heel de inleiding is/was toch geschreven rond het feit dat een Nokia met touchscreen iets nieuw is, nog nooit eerder gedaan, ... Die sfeer dus, dezelfde die Nokia probeert over te brengen in hun persberichten. Niet dat daar an sich iets mis mee is, maar als je weet dat daar een nuancering bij geplaatst kan worden (de 7710, hoe onpopulair die ook was), dan zou ik dat gewoon graag zien.

En bij deze is dat dus gebeurd. :)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Bedankt voor de goede reactie arnoud, zeker de laatste alinea. Alfredo legt exact uit waarom het niet exact gequoteerd was.

Nokia noemt het zelf de eerste mass-market touchscreen ;) Daar zit de crux volgens mij.

Stukje marketing, verder is het zo aardig opgelost. Goed bezig :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Pagina: 1