• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:41
Beste medetweakers :)

Ik heb wat nieuwe onderdelen besteld voor een nieuwe pc zodat mijn ouders de 'oude' onderdelen uit mijn pc konden krijgen.

Dus ik heb het moederbord/proc/geheugen/vidkaart overgezet in hun kast. Dit liep aardig gister, maar sinds ik vanmiddag de hdd led en powerled nog aan wilde sluiten heb ik alleen maar gezeik ermee.

Ik loop tegen een aantal problemen aan:

- Vaak start de computer niet als ik op de power knop druk. Als ik vervolgens de stekker eruit haal en dan er weer in stop en daarna op de powerknop druk start ie op. Zolang ik de stroom er niet afhaal blijft de pc goed opstarten. Maar zodra ik even de switch achterop de voeding omzet om wat te rommelen in de kast wil die niet zomaar aan.

- Als ik dit 'traject' doorlopen ben en de pc start op, dan kom ik in Windows (XP overigens) maar dan is het net of er nog geen videokaart drivers geinstalleerd zijn. De resolutie is goed, maar als je scrolled over een pagina dan schokt het enorm. Het loopt verre van soepel zeg maar. Dus ik de catalyst drivers verwijderen (volledig verwijderd, ook uit system 32, etc etc.) en opnieuw opstarten en het werkt weer, maar zodra ik de drivers weer installeer komt het geschok weer terug.

De drivers van Ati gaven vanmiddag ook een error (ati2dvag) met BSOD, maar na de bios instellingen checken en een reinstall van de drivers was dit weer weg. Hierna echter wilde de pc niet meer opstarten (hij bleef in een loop; even bureaublad en daarna weer *poef* reboot). Hoe ik dit heb opgelost weet ik niet meer precies, ben al de hele middag aan het 'prutsen' ermee.

- Soms geeft de pc tijdens de POST aan dat het 'overclocking failed', wat overigens nergens op slaat want ik heb dat op manual staan en de boel loopt op stock snelheid. Ik heb de bios settings tig maal nagelopen en dit staat werkelijk allemaal goed imo.

- Verder heb ik alle lampjes maar losgehaald (ide/hdd led, en pc speaker) vanwege dat ik het niet 'vertrouw' als ik die aansluit maar heb het idee dat het daar niet per sé aan ligt.
- Heb alle stekkers gecontroleerd en alles zit goed aangesloten.
- Koelers draaien allemaal goed, temps zijn goed.
- Bios is de laatste versie

Tot gister liep deze combinatie perfect in mijn andere kast. Het enige wat er eigenlijk anders is, is de voeding. Dit is echter een vrij nieuwe voeding van een prima merk, een 400-watter. Hij zou deze setup makkelijk aan moeten kunnen. Mijn eigen voeding is ook een 400 watter.

Hardware:
Asus A8V Deluxe
2 GB Crucial DDR 400 (dit is overigens een upgrade, er tot gister altijd 512 MB in)
AMD 64 3000+
Ati Radeon 9800 Pro

Dit alles op Windows XP 32bit.

Heeft iemand enig idee wat er mis zou kunnen zijn of nog dingen die ik kan proberen? Ik snap er zelf weinig meer van O-)

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-07 09:25
Het overclocking failed komt mij wel bekend voor van een Asus P5K bordje dat op de pc van mijn pa draaide. Wanneer de stroom er volledig af was geweest gaf hij dit af en toe aan. Niks om je zorgen om te maken.

Wat bedoel je met 'niet opstarten'? Gaan je fans wel draaien als je op de power knop drukt? Kom je tot het POST scherm?

Gezien het feit dat je voeding het enige is dat er veranderd is lijkt het mij dat je daar ook een redelijke kans hebt het probleem te vinden.

Wat betreft je videokaart zou ik het zo niet durven zeggen. Probeer de drivers er eens helemaal af te gooien met drivercleaner of via pnputil.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:53
Probeer eens wat oudere drivers te installeren of Windows opnieuw te installeren.
Je geheugen upgrade terugdraaien en voeding vervangen kan ook helpen.
De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kan je ook doornemen en vertel ons dan waar je vast loopt.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-07 19:25
heb je al een schone installatie gedaan? ik lees nergens over een nieuwe installatie...
Verder zou ik even checken of er met overzetten niets half in een slot zit, even de kaarten en het geheugen opnieuw plaatsen kan geen kwaad m.i.

[ Voor 45% gewijzigd door martijn_me op 04-02-2009 20:06 ]

• spokje
Sigma2k8 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 19:50:
Het overclocking failed komt mij wel bekend voor van een Asus P5K bordje dat op de pc van mijn pa draaide. Wanneer de stroom er volledig af was geweest gaf hij dit af en toe aan. Niks om je zorgen om te maken.

Wat bedoel je met 'niet opstarten'? Gaan je fans wel draaien als je op de power knop drukt? Kom je tot het POST scherm?

Gezien het feit dat je voeding het enige is dat er veranderd is lijkt het mij dat je daar ook een redelijke kans hebt het probleem te vinden.

Wat betreft je videokaart zou ik het zo niet durven zeggen. Probeer de drivers er eens helemaal af te gooien met drivercleaner of via pnputil.
Qua niet opstarten bedoel ik dat het net is of de powerbutton niet werkt. Dus dan druk je op de aan knop en vervolgens gebeurd er niets. Als ik dan de stekker uit de voeding haal en er opnieuw in doe dan start de pc gewoon prima met de aan- en uit knop.

De voeding heeft altijd wel goed gewerkt. Ik heb zeg maar de voeding uit hun (m'n ouders) pc gehaald en die aan mijn oude hardware gehangen en dit in een andere kast gehangen samen met een upgrade van het geheugen. De voeding is net een jaartje oud.

Drivers van de videokaart heb ik er volledig afgehad, en dan blijft het probleem.
Malantur schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 19:56:
Probeer eens wat oudere drivers te installeren of Windows opnieuw te installeren.
Je geheugen upgrade terugdraaien en voeding vervangen kan ook helpen.
De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kan je ook doornemen en vertel ons dan waar je vast loopt.
Ik zal die Hangen en opstartproblemen troubleshooter eens doornemen. Ik begrijp dat het aan de voeding of drivers kan liggen etc, maar het heeft gister de hele dag perfect gewerkt en dus lijkt het me sterk dat het nu ineens aan de installatie ligt. Ook omdat het voornamelijk gaat om het feit dat de computer vaak niet aan wil, en dat heeft niets met de installatie zelf te maken. De computer werkt nu wel, maar zodra ik hem uitzet en de stroom eraf heb gehaald dan wil hij niet aan.
martijn_me schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 20:05:
heb je al een schone installatie gedaan? ik lees nergens over een nieuwe installatie...
Verder zou ik even checken of er met overzetten niets half in een slot zit, even de kaarten en het geheugen opnieuw plaatsen kan geen kwaad m.i.
De installatie is volledig vernieuwd en alle hardware zit goed vast, dit heb ik meerdere malen gecheckt.

Ik heb mijn eigen bak met voeding hier ook staan. Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik die voeding in de pc hang. En die opstarten troubleshooter doornemen.

:)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-07 22:42
Pc geaard?
Moederbord goed ingebouwd, isolatie op bevestiging.

• spokje
Pc is geaard idd. Ik heb het moederbord goed ingebouwd. Maar ik ga het nog even checken. (als in dat ie nergens misschien sluiting maakt oid)

Heb nu m'n eigen voeding eraan gehangen en ga kijken wat het nu doet als ik de ati driver opnieuw installeer.

Edit: Ik krijg een BSOD als ik de HDD en Power ledjes inplug op het bord 8)7 met 0x0000008E melding, en nog ene paar. Alleen die 8E melding heeft zoveel betekenissen....

Edit2: Maar soms ook niet |:( nu heb ik beide ledjes eraan hangen en geen probleem. Ik ga ff wat hardware afkoppelen 1 voor 1

[ Voor 53% gewijzigd door spokje op 04-02-2009 21:14 ]

• spokje
Ik ben iets verder.

Heb het oude geheugen in de computer gedaan zonet met hetzelfde resultaat. Vastlopers.

Vervolgens Windows opnieuw geinstalleerd.
Dit gaat goed totdat de ATI drivers geinstalleerd worden. Vastloper bij het restarten. Echter, 2e keer restarten en het scherm flitst even en opeens doet ie het, en soepel ook. Het lijkt nu goed te werken. Alleen vind ik dit dus geen gerustellende gedachte.

Maar oké, ik ga hem verder installeren. Straks als ik alle drivers geinstalleerd heb, en de broodnodige programma's zet ik de 2 gig weer terug om te kijken of dat verschil maakt (ik verwacht van niet).

Het is toch wel raar dat de Ati drivers zoveel problemen geven? Of is het vrij normaal dat ie eerst vastloopt om het daarna de 2e keer starten wel prima te doen?

Verder lijkt de pc op m'n eigen voeding beter te lopen dan op die van m'n ouders. De PC gaat nu altijd aan als ik op het aan- knopje druk iig :) dat probleem lijkt met deze voeding opgelost. En nu maar hopen dat na de hele riedel programma's installeren de boel nog steeds stabiel draait..

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:45

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Ik denk dat er alsnog iets mis moet zijn met het systeem.

Zou goed kunnen dat de videokaart tijdens het geheugen verwisselen een "opflikker" gekregen heeft (iets met statische lading enzo). Veel videokaarten vinden dit niet echt leuk (evenals het geheugen niet).

Ik heb nog nooit problemen gehad met het installeren van ATi-drivers. Alles werkte perfect vanaf het begin. Nooit een vastloper daar door gehad (helaas wel met 2 kaarten van nVidia, maar dat kan natuurlijk gebeuren!)

De ATi 9800 kan je overigens het beste met verouderde Omega-drivers laten draaien. Dit zijn speciaal gemodificeerde drivers, die zoveel mogelijk geoptimaliseerd zijn. De nieuwe werken namelijk (dacht ik) niet echt met deze kaart.

Als je straks het nieuwe geheugen erin hebt zitten, zou ik eerst even een geheugentest uitvoeren. Altijd wel handig (zowel van het werkgeheugen als van de videokaart)

succes ermee!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• spokje
Bedankt allemaal!

Ik denk dat het toch iets was met het aansluiten van de voeding, want sinds ik gister de boel opnieuw geformatteerd heb en de 'oude' voeding er weer aan gehangen heb werkt het tot nu toe prima :)
ik gok dat het toch iets was met dat ik de voeding niet goed had aangesloten of dat er net een stekkertje krom zat ofzo, terwijl ik dit wel gecheckt had maar oke.

Ik zal eens kijken hoe het gamen werkt met deze drivers, en anders pak ik idd een oude Omega-driver :)
Blijf het raar vinden dat na het installeren van de drivers en daarmee de reboot, dat ie toen 1x vastliep, maar daarna draait ie zoals ie hoort te draaien. :)

Naja zolang het nu prima werkt is het top! Mensen, bedankt voor het meedenken! :)
Pagina: 1