Toon posts:

Moederbord- en of ramprobleem... scherm freezet, geen log.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hai,

Sinds een week of twee heb ik een probleem waardoor mn pc al snel vastloopt als het belast wordt, maar ik kom er niet achter wat er nu precies aan de hand is

Ik was stof uit mn kast aan het zuigen en daarna bootte het systeem meestal niet helemaal; het liep vaak vast tijdens het starten van de services. Toen heb ik het bios gereset en de schijfcontrole tijdens het booten laten uitvoeren en daarna dacht ik dat het over was, omdat het bootten lukte, en firefox en dergelijke gewoon werken.

Echter, wanneer ik nu een zware game draai freezet mn scherm, en reageert de pc op niets anders dan de reset-knop. Datzelfde gebeurt wanneer ik Memtest draai crasht het geheel binnen een paar minuten. Dit echter zonder dat het programma aangeeft errors te hebben gevonden. Er verschijnen verder ook nergens foutmeldingen, error logs geven geen info, en mn moederbord piept niet.

Als mn computer vast is gelopen draaien de fans nog wel, en kan ik de harde schijf nog voelen spinnen. Het HD-activity ledje gaat echter niet aan. Heb inmiddels mn mobo geflasht naar de nieuwste biosversie. Overigens heeft het variëren van de ramvoltages (1.8 tot 2.1 volt) ook geen effect.

De stats van mn pc zijn:

Gigabyte p35-ds3r rev2.0 bios f13c
Pentium Dual Core E2160 geklokt op 2.7Ghz
Arctic Freezer 7 pro
Asus EN9600GT 512mb
2x1GB Kingston Valueram pc6400
Samsung HD510LJ 500GB

De temperaturen van het geheel zijn niet heel hoog. De gpu zit rond de 60 bij load, en de processor kan rustig een poosje Orthos aan op small FFT's (stress CPU), zo gauw als er Blend (stress CPU en ram) wordt gedraaid loopt de boel echter weer vast.

Er zitten vier geheugenslots op het mobo, en het maakt niet uit of ik 1 of 2 ramstickjes in de sloten heb, het maakt ook niet uit welk(e) slot(en) ik gebruik..

Ik heb kortom geen idee of mn moederbord de schuldige is, of dat het aan het interne geheugen ligt. (voor zover ik weet kunnen ze wel samenspannen..) Ik zou het waarderen als iemand me kan helpen.

Alvast bedankt!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

je koeler perongeluk n tik gegeven bij het schoonmaken? (zo heb ik mijn pc n keer flink aan het zeuren gekregen, op de cpu en geheugen na zelfde onderdelen)

en wat het altijd (helaas) nog kan zijn, is dat je je mobo hebt gemold met de statische electriciteit van de stofzuiger, het komt niet vaak voor, maar het is mogelijk..

Verwijderd

Heb je al een memtest gedraaid?

Verwijderd

Topicstarter
Heb memtest gedraaid ja, dat resulteerd altijd in een freeze binnen een paar minuten.. Zonder dat er errors worden geconstateerd.

Heb m'n koeler wel geraakt ja, vooral enigszins kracht moeten zetten toen ik de fan verwijderde om het stof tussen de ribben vandaan te halen, maar is toch gek als dat resulteert in een crashende Memtest terwijl orthos gewoon de cpu 100% kan belasten zonder problemen?

• AlexanderB
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

hm, als je je cpu gewoon voor langere tijd met orthos kan belasten, ligt het idd niet daaraan..
setje mem reepjes lenen, en daarmee testen?
reepjes een voor een testen?

bij mn laptop was het geheugen ook stuk, daar crashte memtest na 10 seconden, zonder wat te concluderen.
als je reepjes 1 voor 1 test, kun je uitvinden of n reepje stuk is, en als je de sloten op je bord 1 voor 1 test met 1 reepje, kun je testen of het aan je bord ligt..dat had je al geprobeerd?

• acale
  • Laatst online: 12-07 19:46
Ik zou ook doen wat AlexanderB zegt, namelijk de reepjes 1 voor 1 testen

Verwijderd

Topicstarter
Ben er uitgebreid mee aan de slag gegaan en dit zijn de resultaten, opgegeven als percentages van ruimte gechecked tot aan de crash.

Modules: A en B
Sloten: 1,2,3,4

A1: 12.7%
A2: 13%
A3: 10.3%
A4: 7.6%

B1: 11%
B2: 11.6%
B3: 7.5%
B4: 7.1%

Dit heb ik ook in die volgorde getest. Daarna heb ik met reepje B nog drie keer getest in slot 4, met als resultaten: 5.8%, 4.6% en 4.6%.
Toen deed ik hetzelfde reepje in slot 1, met als resultaat 7.2%. Vervolgens heb ik snel dat reepje verwisseld voor B in nog steeds slot 1, en dit leverde een nieuw record :p van 14.1%.

Tijdens geen enkele test kwam er overigens een error voorbij in het programma. Ik weet niet wat ik hiervan af kan leiden. Aan de ene kant zou je kunnen zeggen: het ligt aan de reepjes, hoe zou er anders zon duidelijk verschil kunnen zijn tussen A en B. Dan snap ik alleen nog steeds niet waarom er in Memtest geen errors worden gevonden, en waar dit vaandaan komt, of zou het kunnen dat ik met mn statische handen de instellingen in het bios heb gewijzigd die daarna bij de eerstvolgende boot de reepjes ernstige schade toebrachten. Die zich op deze manier uit mits de bios instellingen weer oké zijn.
Pagina: 1