Ervaringen RMA Tagan voeding (via Maxpoint GmbH)

Pagina: 1
Acties:

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-01 15:34
Na tweeënhalf jaar een Tagan TG480-U22 2FORCE 480W voeding te hebben gehad, heb ik zo ongeveer twee weken geleden heb ik mijn voeding verstuurd naar Duitsland, naar MaxPoint GmbH om precies te zijn. Dit schijnt het Duitse service center te zijn voor Tagan voedingen. Ik ben namelijk via de site van Tagan terecht gekomen bij MaxPoint.

Probleem was dat de voeding kapot was. De voeding piepte en maakte rare geluidjes, zelfs bij lage belasting. Dat is geconstateerd bij Informatique. Echter, de voeding was aangeschaft bij Alternate. Laat het nou net zo zijn dat Alternate maar twee jaar garantie geeft; het derde jaar garantie gaat niet meer via Alternate, maar direct via Tagan. Nouja, in dit geval via MaxPoint dan.

Maar goed, de conversatie via email ging via ene Antonius, van MaxPoint dus. Allemaal brak Engels, maar zijn reacties voldeden. Voeding is dus opgestuurd naar Duitsland, naar Ahrensburg om precies te zijn. Twintig Euro heb ik betaald voor de verzending (verzekerd), voor de terugweg zou MaxPoint de verzendkosten op zich nemen.

Nu is het probleem dat ik zowel van MaxPoint als Tagan USA en Tagan DE geen enkele reactie meer krijg na ongeveer twee weken. Dat lijkt mij niet normaal, is het wel?

Ik vraag me af wie hier @ GoT nog meer ervaring heeft met Tagan RMA/MaxPoint?

99pixels.nl

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laat het nou net zo zijn dat Alternate maar twee jaar garantie geeft; het derde jaar garantie gaat niet meer via Alternate, maar direct via Tagan. Nouja, in dit geval via MaxPoint dan.
Dat is niet hoe het in NL geregeld is mbt consumentenkoop. Een verkoper mag z'n verantwoordelijkeid niet arbitrair na bepaalde tijd afwimpelen en je ergens anders sturen. Jij hebt een overeenkomst met de verkoper en niet met een groothandel, service center of fabrikant. Als het apparaat binnen het te verwachten levensduur defect raakt moeten zij zorgen voor een oplossing.
Nu is het probleem dat ik zowel van MaxPoint als Tagan USA en Tagan DE geen enkele reactie meer krijg na ongeveer twee weken. Dat lijkt mij niet normaal, is het wel?
Hou er wel rekening mee dat het hier gaat om internationale verzending en bovendien om een bedrijf wat normaliter geen contact onderhoudt met NL klanten.

Dat gezegd: je hebt het verzekerd verstuurd. Heb je bewijs dat het aangekomen is? Zo niet, dan heeft MaxPoint er niets mee te maken en moet je je richten tot de vervoerder. Zo ja, dan zou ik aanraden contact op te nemen met Alternate en hen aansprakelijk stellen (wederom, jij hebt enkel met hen een overeenkomst en hebt op hun advies contact gezocht met MaxPoint).
Ik vraag me af wie hier @ GoT nog meer ervaring heeft met Tagan RMA/MaxPoint?
Hopelijk niet, want zoals gezegd hoor je in NL gewoon bij je verkoper RMA te regelen.

Maar goed, dat gezegd, aangezien het hier geen technische vraag betreft maar eentje mbt service, kun je voor ervaringen als deze beter in Shopping Forum terecht. Ik move even :)
Let wel op het beleid daar, pas evt je topicstart aan erop

Move OH > SF

Oslik blyat! Oslik!

• CdD
dion_b schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 15:44:
[...]

Dat is niet hoe het in NL geregeld is mbt consumentenkoop. Een verkoper mag z'n verantwoordelijkeid niet arbitrair na bepaalde tijd afwimpelen en je ergens anders sturen. Jij hebt een overeenkomst met de verkoper en niet met een groothandel, service center of fabrikant. Als het apparaat binnen het te verwachten levensduur defect raakt moeten zij zorgen voor een oplossing.
Alternate geeft 24 maanden garantie op mijn destijds gekochte artikelen. Dat terwijl op de doos van de voeding met koeienletters stond: 36 maanden garantie. Is het dan gek dat Alternate maar 24 maanden garantie geeft? Volgens mij niet namelijk.
[...]

Dat gezegd: je hebt het verzekerd verstuurd. Heb je bewijs dat het aangekomen is?
Ja, ik heb bewijs, want via Track&Trace kan ik de code invoeren en vervolgens krijg ik dit:

Zending ontvangen in land van bestemming21-01-2009DUITSLAND
Zending zit in afleverroute22-01-2009DUITSLAND
Zending afgeleverd op bestemmingsadres.22-01-2009DUITSLAND
[...]

Hopelijk niet, want zoals gezegd hoor je in NL gewoon bij je verkoper RMA te regelen.
Ik heb Alternate een tijdje geleden hier over gebeld, maar het enige wat ik te horen kreeg was dat ik het maar zelf moest oplossen. En nouja, gezien hun garantieperiode van 24 maanden (waar ik buiten zat, want de voeding was tweeënhalf jaar oud) heb ik de voeding maar zelf verstuurd.

Maar goed, kan ik opmaken uit jouw verhaal dat ik volgens jou nu al verkeerd gehandeld heb, omdat ik het had moeten regelen via Alternate?

99pixels.nl

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In feite moet je daar inderdaad voor bij Alternate zijn ja :)

En aangezien de fabrikant zelf 36 maanden garantie geeft, geven ze daarmee in feite al het signaal af dat het apparaat volgens hen zeker 3 jaar mee moet gaan. Wat je dan op basis van de Nederlandse wet recht geeft op kosteloze reparatie door je leverancier, aangezien die jou schijnbaar een niet-deugdelijk apparaat heeft verkocht (houdt namelijk het niet de te verwachten tijd van 3 jaar vol).

Echter ligt de bewijslast na de eerste 6 maanden wel bij jou dat het geen gevolg is van hoe jij het apparaat gebruikt hebt en sowieso zit er nogal eens een verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Dus op zich is het niet heel vreemd dat je je rechtstreeks tot de fabrikant wendt als die aangeeft het netjes voor je op te lossen.

Ik heb verder geen ervaring met de betrokken bedrijven en het is inderdaad een beetje jammer als ze niet meer reageren op e-mails van jou. Ik neem tenminste aan dat je dus in de tussentijd contact hebt gezocht om de voortgang te checken?

Van de andere kant, sinds 22 januari zijn er al met al natuurlijk pas een stuk of 9 werkdagen verstreken, dus echt reden tot paniek is er niet imho. In Nederland kan je vaak al op 10 werkdagen rekenen voor zo'n reparatie, en daar kan je in dit geval in verband met de internationale verzending misschien nog wel een paar dagen bijtellen.

Je zou eens kunnen proberen te bellen (evt. een kennis die goed Duits spreekt laten bellen) :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• CdD
Orion84 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 16:46:
In feite moet je daar inderdaad voor bij Alternate zijn ja :)

[...]
Maar als er toch staat op de factuur: 24 maanden garantie, dan is het toch vanzelfsprekend dat ik tussen de vierentwintigste en drieëndertigste maand rechtstreeks bij Tagan (MaxPoint in dit geval) moet zijn?
[...] Dus op zich is het niet heel vreemd dat je je rechtstreeks tot de fabrikant wendt als die aangeeft het netjes voor je op te lossen.

[...]
Dit leek mij gewoon de juiste handelswijze. Denk jij daar anders over?

99pixels.nl

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-01 19:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De winkelier kan zoveel op de factuur zetten, maar die factuur gaat nog altijd niet boven de wet die zegt dat jij een overeenkomst hebt met de winkelier en niet met de fabrikant en je dus bij de winkelier moet zijn voor dit soort dingen. Maar zoals ik al zei, in dit geval is het tamelijk logisch om het via de fabrikant te spelen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoe staat het ervoor? Misschien wel handige links:
Wikipedia: Garantie
Wikipedia: Gewährleistung

ook kun je eventueel bij c't/heise een vraagje deponeren. (nog een paar links aldaar: link1, link2, link3, en er is vast nog een boel te vinden per zoekmachine).

• CdD
^ Nog steeds geen enkele reactie gehad. Ik bel over een paar dagen denk ik even op naar MaxPoint, ik ben het wachten nu meer dan zat.

99pixels.nl

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
CdD schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 16:08:
[...]

Alternate geeft 24 maanden garantie op mijn destijds gekochte artikelen. Dat terwijl op de doos van de voeding met koeienletters stond: 36 maanden garantie. Is het dan gek dat Alternate maar 24 maanden garantie geeft? Volgens mij niet namelijk.

[...]

Ja, ik heb bewijs, want via Track&Trace kan ik de code invoeren en vervolgens krijg ik dit:

Zending ontvangen in land van bestemming21-01-2009DUITSLAND
Zending zit in afleverroute22-01-2009DUITSLAND
Zending afgeleverd op bestemmingsadres.22-01-2009DUITSLAND

[...]

Ik heb Alternate een tijdje geleden hier over gebeld, maar het enige wat ik te horen kreeg was dat ik het maar zelf moest oplossen. En nouja, gezien hun garantieperiode van 24 maanden (waar ik buiten zat, want de voeding was tweeënhalf jaar oud) heb ik de voeding maar zelf verstuurd.

Maar goed, kan ik opmaken uit jouw verhaal dat ik volgens jou nu al verkeerd gehandeld heb, omdat ik het had moeten regelen via Alternate?
22/01 afgeleverd, dan zijn we nog "maar" drie weken verder. Hoe er rekening mee dat herstelling tot vijf weken kan duren als je dit niet rechtstreeks via de winkel geregeld hebt.

March of the Eagles

• CdD
^ Daar heb je zeker gelijk in, maar dat bedoel ik niet. Wat ik wel bedoel is het e-mailverkeer tussen MaxPoint en mij. Ik kreeg namelijk eerst ongeveer twee dagen nadat ik een mailtje stuurde een reactie van ene Antonius, maar sinds ik de voeding daadwerkelijk verzonden heb, heb ik niks meer gehoord.. :S

99pixels.nl

Pagina: 1