• Sanderbe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-02-2011
Beste tweakers,

2 maanden geleden heb ik een nieuwe pc opgebouwd, omdat er na men Amd 3800x2 nood was aan vernieuwing. Voor de componenten heb ik de 'Best buy' gids geraadpleegd en mijn systeem is als volgt:

Mobo Asus P5Q Pro (P45 chipset socket 775)
Cpu Intel Core2duo E8400 (Boxed koeler)
Video EN8800GT
Ram OCZ gold 4Gb, dual channel, Pc8500
Voeding Corsair 650W, niet modulair
Case Antec performance one P182
HDD1 WD Raptor 150Gb Sata2
HDD2 WD cavair 500Gb
HDD3 WD 250Gb
OS Windows XP PRo

Het systeem heeft bijna 2 volle maanden echt goed gedraaid, niets overclokt of gemod.
De processor is gekoeld via de boxed koeler, wel jammer dat tijdens het gamen (COD5) de koeler écht veel lawaai maakt.

Het probleem:
Gisteren zette ik mijn pc aan en na een 2min werken onder XP viel de PC uit. Ik was niets zwaar aan
het doen, enkel messenger aan het openen.
Ik vond het vreemd, maar startte de Pc gewoon terug op, de bios gaf aan dat de CPU overheated was,
wat mij vreemd overkwam omdat de Pc net opstond en verder er nooit problemen mee heb gehad.
Dus boote ondanks de melding gewoon op, nadat Xp geladen was viel hij praktisch direct uit.
Ik starte de PC opnieuw op en kreeg weer de melding dat de CPU overheated was.
Waarna ik in de bios ben gaan kijken voor de temperatuur.
De bios geeft aan dat de Cpu 100°C is!!!
Mobo temperatuur is normaal en verderrest ziet alles er normaal uit.
De temperatuur schommelt ook niet, hij blijft op 100°C.

Heeft iemand suggesties wat ik moet doen?
Ik heb al wat gegoogeld, maar vindt niet echt een oplossing...
Ligt het misschien aan de biosversie? Dit zou ik raar vinden, sinds hij altijd goed gedraaid heeft...

Alvast bedankt voor uw hulp...

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-07 18:16

Hoite

Goed verhaal

ik raad je aan even de kast open te maken en te kijken of de cpu koeler nog goed vast zit.

Lekker kort.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38

PeaceNlove

Deugleuter

En voel dan ook even aan de koeler of die ook echt heet is. Als je je vingers brand aan de koeler kan je denk ik beter een goede koeler halen, zoals een Arctic Freezer of iets anders (kijk maar wat reviews op de frontpage)
Als je je vingers niet brandt moet je toch gaan controleren of je koeler wel goed contact maakt met de cpu.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:16
Als je een grote tafelventilator hebt, dan kan je die eens voor kast zetten en probeer dan nog eens te booten.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 14:46
kast openen, kijken of de ventilator op de heatspreader draait, koeler opnieuw monteren en kijken of het probleem zich herhaalt. anders koeler vervangen door een goedkope hyper TX2 of arctic freezer.

too old, too cold

• Sanderbe
Ja, sorry, ben ik vergeten te melden.
Heb de kast al open, fan draait normaal toerental en de koelblok is koud.
De koeler is gemonteerd met dat klote systeem van intel (plastic schroeven), maar kan ik niet bewegen,
dus denk ik dat ie toch goed vast zit...

[ Voor 39% gewijzigd door Sanderbe op 04-02-2009 13:22 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kunnen een paar dingen zijn.
1. koeler die niet goed (meer) vast zit, proc wordt snel warm en valt uit.
2. moederbord die het spul niet lekker uitleest
3. dode thermaldiode in de cpu.

Dat laatste wil ook nog wel eens voorkomen, zo heb ik een QX6850 liggen, die ik bijvoorbeeld niet op Asus borden kan gebruiken (die rapporteren steevast 99C en vallen uit), duw ik het ding in een Gigabyte bord, dan staat deze op 86C. Ongeacht of het systeem wel of niet belast wordt en de temperatuur blijft constant (en is dermate koel dat ik na 20 minuten nog gewoon m'n hand op de cpu kan houden).

Dus check die dingen even, voel gewoon of dat ding idd zo heet wordt of niet, dan weet je gelijk een stuk meer :)

• Sanderbe
zal vanavond eens de koeler opnieuw monteren met nieuwe pasta...

Hij wordt dus niet heet, ik vrees dan toch dat of de koeler niet goed gemonteerd was door mij, of de diodeuitlezing stuk is... :s

[ Voor 50% gewijzigd door TERW_DAN op 04-02-2009 13:29 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wordt de cpu koeler niet heet of de cpu zelf niet? Als de koeler niet goed zit dan zal deze ook niet warm worden, doordat de warmte niet goed vanaf de cpu weggeleidt kan worden.

Zou je trouwens gebruik willen maken van de editknop als je nog iets aan je bericht wilt toevoegen zodat je je topic niet onnodig hoeft te kicken? Ik heb nu even de 2 berichtjes van je samengevoegt, maar let hier gelieve even op :)

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 08:37
hoe stoffig is de omgeving waar die bak staat? ik heb ook een keer zoiets gehad en flipte hem ook, toen bleken mn koelribben vol met stof te zitten van de heatsink van de cpu, ja na 3 maanden al. erg stoffige omgeving...
check je heatsink eens goed en was hem anders eens goed als er stof op zit.
dit was wel een P4 northwood met stock intel cooler...

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Sanderbe
Oke, problem solved.
Die boxed-koeler is gewoon een klote systeem...
Heb hem eraf gehaald, was niet vol met stof ofzo, omdat er stoffilters in mijn case zitten.
Maar de koelpasta is wel hard geworden, echt vreemd :s
Heb de oude standaard boxed-koelpasta eraf gehaald, ook van mijn CPU-oppervlak en vervangen met nieuwe
koelpasta van Zalman.Heb vervolgens de boxed koeler terug gemonteerd, maar dat ging niet zoals gewenst.
Heb voor de zekerheid een filmpje op youtube bekeken, om zeker te zijn van de montage.
Nu blijkt dat ik bij het monteren van mijn systeem niet goed heb opgelet (te lui om de handleiding te lezen dus :s), en heb één van de plastic pinnen van de boxed-koeler beschadigd, waardoor hij niet geweldig goed aansloot.
Hij is waarschijnlijk zelfs losgekomen na een tijd, en dat zal dus wel de rede zijn van de overheating :s.
Nu heb ik de boxed-koeler er terug op gemonteerd met de nieuwe pasta, en hij zit vrij vast.
Heb net wel een nieuwe fatsoenlijker koeler besteld (Thermelright e120 black) ter vervanging van men boxed-koeler.
Bedankt voor jullie reacties en hulp, bleek het toch mijn domme schuld te zijn.

Mvg
Sander

• Razwer
top dat het werk!. voor een paar centen heb je een arctic freezer pro 7 (ook aangeraden in de best buy guides meestal). is misschien een aanrader. die is een heel stuk fijner dan die boxed coolers.
let ook op dat je niet teveel koelpasta er tussen stopt, dat heeft namelijk ook een averechts effect.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar de arctic freezer maakt ook gebruik van die irritante pinnen om de koeler mee vast te klikken. Ik heb er ook veel mee zitten klooien. Die dingen zijn bijna niet te installeren als je mobo in de kast zit. Vandaar dat het belangrijk is die dingen goed te checken of het vast zit of niet.

Het hele koeler monteer systeem met S775 en ook S1366 is vrij kl*te imho.

• Razwer
Terw_Dan schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 22:59:
Maar de arctic freezer maakt ook gebruik van die irritante pinnen om de koeler mee vast te klikken. Ik heb er ook veel mee zitten klooien. Die dingen zijn bijna niet te installeren als je mobo in de kast zit. Vandaar dat het belangrijk is die dingen goed te checken of het vast zit of niet.

Het hele koeler monteer systeem met S775 en ook S1366 is vrij kl*te imho.
dat is zeker waar, al weet ik uit ervaring dat de arctic freezer nog wel redelijk koelt al zit hij niet zo goed vast 8)7
al is het een handigheidje wat je ff door moet krijgen met dat blok. heb vooral de laatste paar weken cpu's zitten DJ-en in mn mobo. pennetjes moet je goed terug draaien en beetje vriemelen in het gaatje voordat je hem induwd. Het is net als sex, eerste paar keer pruts je om het gaatje te vinden, na een paar keer vind het het blind O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Razwer op 05-02-2009 23:06 ]

• Sanderbe
LOL,
artic zal zijn werk ook wel doen, maar ben dus écht niet kapot van dat montage-systeem.
Dus heb ik net een hele dikke koeler (die 120e) besteld samen met de s-flex fan van Scythe. :p
Die koelblok zit tenminste nog vaste met van die lekker dikke bouten en moeren lol

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Razwer schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:03:
[...]

dat is zeker waar, al weet ik uit ervaring dat de arctic freezer nog wel redelijk koelt al zit hij niet zo goed vast 8)7
al is het een handigheidje wat je ff door moet krijgen met dat blok. heb vooral de laatste paar weken cpu's zitten DJ-en in mn mobo. pennetjes moet je goed terug draaien en beetje vriemelen in het gaatje voordat je hem induwd. Het is net als sex, eerste paar keer pruts je om het gaatje te vinden, na een paar keer vind het het blind O-)
Hmmm, dan denk ik dat ik beter maagd kan blijven...

Ik sla nog steeds die pinnen dubbel. De eerste volgende keer dat ik m'n freezer ga vervangen pak ik 4 bouten die ik vast kan draaien. Dan weet ik zeker dat het goed vast zit.
Sanderbe schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 23:27:
LOL,
artic zal zijn werk ook wel doen, maar ben dus écht niet kapot van dat montage-systeem.
Dus heb ik net een hele dikke koeler (die 120e) besteld samen met de s-flex fan van Scythe. :p
Die koelblok zit tenminste nog vaste met van die lekker dikke bouten en moeren lol
Precies, dat werkt ook beter, maar is denk ik duurder om mee te leveren dan zo'n standaard koelertje.

• Sanderbe
Best, kost 50€ + 15€ (s-flex). Maar dan kan ik tenminste genieten van een 'stil' systeem,
ipv die stofzuiger die ik nu langs me heb staan tijdens het gamen lol
Pagina: 1