[winXP] Nieuwe monitor geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05 20:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Kleine situatieschets. Na jaren op een CRT te hebben gewerkt (eerst een 21", later 17" vanwege overlijden van de eerste), heb ik sinds gister een 24" Samsung 2433BW staan. Deze monitor werkt perfect tijdens het opstarten en onder linux (netje 1920x1200, z'n native resolutie), maar zodra WinXP z'n grafische omgeving start (inlogscherm) gaat het scherm op zwart.
Mijn conclusie is dat het signaal dat hij krijgt buiten z'n bereik ligt. De ingestelde resolutie van WinXP is opzich niet het probleem (ik dacht dat het 1600x1200 is, in iedergeval niet hoger), maar waarschijnlijk staat de monitor instelling nog op 85Hz, wat wel buiten bereik van de nieuwe monitor ligt.
Het lukt mij alleen niet om het te veranderen. Als ik opstart in veilige modus kan ik niks veranderen of alleen kiezen voor "default refresh-rate". In VGA-modus idem. Zoeken op internet of GoT levert ook weinig bruikbaars op, want alle oplossingen gaan ervan uit dat of de resolutie verkeerd staat (wel op te lossen via VGA-modus/veilige modus) of dat de oude monitor nog gebruikt kan worden. En dat laatste is inmiddels ook onmogelijk, want ook de 17" is helaas overleden (misschien dat 1600x1200@85Hz toch iets te veel van het goede was voor een niet helemaal top meer zijnde monitor van ruim 10 jaar oud :z ).

Ik zoek dus een manier om de "default refresh-rate" te verlagen naar 60Hz, zodat ik in ieder geval de goede monitor stuurprogramma's kan installeren (wat nu ook onmogelijk is). Kan ik dat in het register vinden? Of moet ik botweg de drivers van m'n videokaart weghalen om windows zo te forceren de videokaart opnieuw te installeren en hopelijk daarmee ook gelijk de monitor mee te pakken?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

safe mode opstarten, videokaart drivers deinstaleren en daarna weer gewoon windows ingaan
zou volgens mij wel moeten werken

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Dat ga ik sowieso vanavond even proberen, maar waar ik in dat geval bang voor ben, is dat bij opnieuw opstarten de videokaart direct opnieuw wordt geïnstalleerd en daarbij zonder vragen de oude monitor instellingen overneemt...
Sowieso zou Windows moeten "zien" dat de nieuwe monitor de huidige instellingen niet aan kan via de EDID-info, die 100% zeker via de DVI-D aansluiting doorgegeven wordt (Linux detecteerd immers zelf wel de juiste instellingen en zet Xwindows netjes automatisch op 1920x1200).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Inmiddels is het probleem opgelost.

Door op te starten in VGA-modus heb ik de video-driver kunnen verwijderen. Bij een herstart de nvidia drivers opnieuw geïnstalleerd en daarna werd de monitor wel goed herkent (na een reboot ging hij direct netjes op 1920x1200).

Wel een beetje omslachtig dat je de videokaart drivers moet verwijderen om een monitor aan de praat te krijgen, als je het mij vraagt... Maar goed, het is dus opgelost.