Voor en nadelen van javascript

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Momenteel ben ik bezig om een nieuw upload script voor mij hobbymatige fotowebsite te bouwen. Het is een website voor vrienden en familie, later wordt dit misschien groter.. dat is afwachten.

Alleen nu wil ik op de uploadpagina gebruik maken van javascript, is dit verstandig?

Want op marktplaats kan je niet eens een nieuwe advertentie plaatsen als je javascript uit hebt staan, dus hoe belangrijk is het eigenlijk om een website te maken waarbij je rekening moet houden zodat bezoekers zonder javascript ook langs kunnen komen?

En hoe kan ik een bezoeker naar een pagina doorsturen als hij javascript uit heeft staan? Op de onderstaande manier of is dat te ranzig? :9
<noscript>
<meta-refresh bla bla.. 0 sec..
</noscript>

Tot slot; zelf de Google Adsense advertenties werken niet als je javascript uit hebt staan, dus is het anno 2009 nog een must om hierbij stil te staan als javascript mogelijk uit kan staan?

[ Voor 11% gewijzigd door Martine op 03-02-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat is er zo bijzonder aan JS dat zonder, je upload script niet werkt?

Je geeft sterk het idee dat je niet zo'n goed idee hebt van client/serverside scripts (HTML, CSS, JS, maar ook PHP en in mindere mate .NET zijn scripts [kort door de bocht]).

Dus wees iets specifieker. Voor- en nadelen van javascript zijn er legio.
Google eens op "graceful degradation". Wellicht gaat er een wereld voor je open. Misschien besluit je erna dat je vriendenkring en de rest van de wereld JS maar aan hebben moeten staan. Het is uiteindelijk jouw product...

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Mijn bedoeling is om dmv ajax een foto te uploaden en met php te verwerken. Ik zal eens zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoals je hier kan zien: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp heeft zo'n 95% van de mensen inmiddels javascript uitstaan. Ik zie eerlijk gezegd geen reden om het uit te zetten (de 5% die het uit heeft staan zal waarschijnlijk op een heel erg dichtgetimmerd systeem werken op hun werk ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

crisp

Devver

Pixelated

Met XMLHttpRequest kan je iig geen plaatjes uploaden, maar misschien zie jij Ajax breder?

Mijn advies is altijd: zorg dat je eerst de basis functionaliteit zonder javascript werkend hebt en bouw er dan een Ajax interface omheen; op die manier werkt het gewoon altijd voor iedereen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met crisp. En kijk ook eens naar http://digitarald.de/project/fancyupload/, wellicht dat je 't interessant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
crisp schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 00:11:
Met XMLHttpRequest kan je iig geen plaatjes uploaden, maar misschien zie jij Ajax breder?
Ik zie ajax altijd aan voor een scriptje waarmee je informatie op het scherm kan dumpen zonder een refresh te doen. Na enig zoekwerk kom ik erachter dat het uploaden op een nette manier waarschijnlijk niet zal gaan.
Mijn advies is altijd: zorg dat je eerst de basis functionaliteit zonder javascript werkend hebt en bouw er dan een Ajax interface omheen; op die manier werkt het gewoon altijd voor iedereen.
Da's zeker een goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 00:08:
Zoals je hier kan zien: http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp heeft zo'n 95% van de mensen inmiddels javascript uitstaan. Ik zie eerlijk gezegd geen reden om het uit te zetten (de 5% die het uit heeft staan zal waarschijnlijk op een heel erg dichtgetimmerd systeem werken op hun werk ofzo).
je bedoelt, 95% heeft het aan staan, 5 % uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcks
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:02
Terw_Dan schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 00:08:Ik zie eerlijk gezegd geen reden om het uit te zetten (de 5% die het uit heeft staan zal waarschijnlijk op een heel erg dichtgetimmerd systeem werken op hun werk ofzo).
Niet per se. Ik heb het standaard ook uitstaan op mijn zeer dichtgetimmerde systeempje thuis. Client-side scriptjes kunnen zeer nuttig zijn, maar mijn ervaring is dat ze vaak misbruikt worden voor overbodige foefjes of domweg irritante taferelen. Voor mij geldt dan ook dat het gebruik van whitelists prettig werkt. Ik zou in ieder geval ervoor zorgen dat een bezoeker die JS uit heeft staan je pagina fatsoenlijk te zien krijgt en daar ook op kan navigeren. Dat sommige functies niet beschikbaar zijn, lijkt me geen enkel bezwaar.

Verder gelden natuurlijk alle open deuren betreffende doelgroepen enzo...

Ik veronschuldig mij bij voorbaat voor het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Marcks schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 20:12:
[...]
... ze vaak misbruikt worden voor overbodige foefjes of domweg irritante taferelen. Voor mij geldt dan ook dat het gebruik van whitelists prettig werkt.
Zoals wat?

Ik snap die mensen die Javascript uitzetten niet zo goed. Je maakt dan bewust gebruik van gehandicapt internet, waarom zou je dat willen?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

crisp

Devver

Pixelated

Datafeest schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 20:19:
[...]
Ik snap die mensen die Javascript uitzetten niet zo goed. Je maakt dan bewust gebruik van gehandicapt internet, waarom zou je dat willen?
In de eerste plaats zijn er natuurlijk mensen die niet gebruik kunnen maken van een visuele browser, en het effect van javascript in een tekst-based browser is niet altijd optimaal (voor zover tekst-based browsers al iets met javascript doen). In de tweede plaats zijn de grootste bezoekers van websites, namelijk search-engines, ook niet javascript-enabled.

Dat het internet (of eigenlijk: bepaalde sites) niet goed werken zonder javascript is puur een design-error.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:34
zet javascript uit en bezoek sites als Hyves ( :') ) en gmail eens. Ik denk dat je dan tot een heel lijstje voor en nadelen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

crisp schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 00:07:
[...]

In de eerste plaats zijn er natuurlijk mensen die niet gebruik kunnen maken van een visuele browser, en het effect van javascript in een tekst-based browser is niet altijd optimaal (voor zover tekst-based browsers al iets met javascript doen). In de tweede plaats zijn de grootste bezoekers van websites, namelijk search-engines, ook niet javascript-enabled.

Dat het internet (of eigenlijk: bepaalde sites) niet goed werken zonder javascript is puur een design-error.
Je gaat voorbij aan het punt - Datafeest stelt niet dat websites Javascript zouden mogen vereisen, enkel dat gebruikers die zichzelf bewust Javascript ontzeggen in een wel capabele browser stom bezig zijn. Waar ik het 100% mee eens ben overigens.

Ook een perfect degrading site is gehandicapt zonder JS omdat je hem niet ervaart zoals de ontwerpers hem bedoeld hebben, dat is het punt. Vergelijkbaar met images in je browser uitzetten omdat er tracking cookies in mee kunnen komen - je spoelt het kind met het badwater weg.

[ Voor 14% gewijzigd door curry684 op 05-02-2009 13:26 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Bedankt, ik ben weer wat wijzer geworden. Ik zal een upload systeemp formulier maken die zonder javascript gewoon werkt, dan kan altijd iedereen wat uploaden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Datafeest stelt niet dat websites Javascript zouden mogen vereisen, enkel dat gebruikers die zichzelf bewust Javascript ontzeggen in een wel capabele browser stom bezig zijn.
Dat klopt in principe. Javascript is een standaard web-iets en als je dat uitzet, dan weet je dat je dat doet, dus heb je daar een hele goeie (of hele slechte) reden voor. Maar er zijn ook sites die gewoon beter werken zónder javascript. Ga maar es naar digg.com met en zonder javascript en zie een wereld van verschil in snelheid :)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Maar dat ondersteunt dus alleen het idee voor een blacklist van slecht gebouwde sites, niet een whitelist voor sites waarin je JS wil. Want daarmee cripple je bewust je eigen webervaring.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55
mr_derk schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 11:55:
zet javascript uit en bezoek sites als Hyves ( :') ) en gmail eens. Ik denk dat je dan tot een heel lijstje voor en nadelen komt.
Gmail werkt gewoon (heeft een HTML fallback omdat de JavaScript site ook niet lekker werkt over een GSM verbinding). Hyves is zowiezo een schoolvoorbeeld van een ranzige site ;-)

Sites met een technische insteek en/of technisch geavanceerd publiek werken over het algemene ook zonder JavaScript. Popiejopie sites (hyves, live etc.) werken inderdaad slecht zonder JavaScript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55
curry684 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 00:03:
Maar dat ondersteunt dus alleen het idee voor een blacklist van slecht gebouwde sites, niet een whitelist voor sites waarin je JS wil. Want daarmee cripple je bewust je eigen webervaring.
Hangt van je insteek af. In principe haal je met JavaScript programmaatjes binnen die potentieel kwaadaardig* zijn. Als je iets van een torrent-site afhaalt ben je je vaak bewust van de risicos en haal je je virusscanner er een keer of 3 over voordat je het start. JavaScript 'gewoon' aanzetten is dan een beetje als extra sloten op je voordeur doen en de achterdeur wagenwijd openzetten. Het kan ja, maar je recht op klagen over spyware en andere rommel is wel verdwenen.

(*: De JavaScript zal dan wel de browser-security moeten omzeilen maar hier zijn regelmatig issues over te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
latka schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 00:16:
Het kan ja, maar je recht op klagen over spyware en andere rommel is wel verdwenen.
Dan moet je gewoon helemaal kappen met surfen; is het geen JS lek dan is het wel een flash, html, i-frame-memory-leaks of whatever lek waardoor je browser meer toe staan dan je zou willen.
latka schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 00:16:
(*: De JavaScript zal dan wel de browser-security moeten omzeilen maar hier zijn regelmatig issues over te vinden).
Er zijn net zo goed andere security obstakels in god-knows what voor onderdelen die een browser bevat; JS is gewoon 1 van de velen en zoals ik al zei: dan kun je net zo goed helemaal het web niet meer op gaan.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 13:44
curry684 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 13:24:
[...]
Ook een perfect degrading site is gehandicapt zonder JS omdat je hem niet ervaart zoals de ontwerpers hem bedoeld hebben, dat is het punt. Vergelijkbaar met images in je browser uitzetten omdat er tracking cookies in mee kunnen komen - je spoelt het kind met het badwater weg.
Hangt er vanaf de ontwerpers bedoeld hebben en welke ontwerpers je voor ogen hebt: functioneel, interactie, grafisch...

Veel websites kunnen prima degraden zonder dat je functionaliteit verliest en zonder het uiterlijk ernstig aan te tasten. De meeste impact heeft het op de interactie.
Pik je meteen mee dat zoekmachines, telefoons etc. beter uit de voeten kunnen.

Niet dat ik wil zeggen dat het altijd zonder script moet kunnen maar wel dat soms wat makkelijk gezegd dat het niet zonder kan cq. dat iedereen javascript (aan) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martine schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:34:
Momenteel ben ik bezig om een nieuw upload script voor mij hobbymatige fotowebsite te bouwen. Het is een website voor vrienden en familie, later wordt dit misschien groter.. dat is afwachten.

Alleen nu wil ik op de uploadpagina gebruik maken van javascript, is dit verstandig?
Je geeft zelf aan de site voor een bekende kring te maken, dan weet je ook of ze wel / geen JavaScript aan hebben staan en heb je daarbij ook nog zelf invloed op.

Dan reist de vraag, is het nodig? Ik zeg ja en nee.

Een upload script kan je prima zelf maken, ook feedback daarin kan je zelf maken. Verifieren in PHP en daarna weer een HTML maken met de foutmelding erin. Het grote voordeel van JavaScript is dat het realtime is en niet statisch is. (zoals het genereren van een HTML pagina) Hiermee kan je dus makkelijker, directer en zonder het telkens moeten afvangen van alles een pagina maken met goede feedback.

Dit is bijvoorbeeld erg handig met gegevens die iemand in moet vullen voor een foto (tags, plaats, event). Deze blijven lekker in het formulier staan terwijl jij op de achtergrond alles controleert / afvangt. Kan met statische programmeertaal ook, maar dan blijf je afvangen, errors heen en weer gooien etc.

Je kent de doelgroep, je ziet de voordelen er van in (even vanuit gaande), dus waarom zou je het niet doen? Misschien een handige om over na te denken, hoe ga je de beste feedback krijgen voor de gebruiker? Met of zonder JavaScript? Feedback is namelijk alles. Mensen die durven te beweren dat de gebruiker maar na moet denken kan je gelijk van tafel vegen. De gebruiker is terughoudend, passief en "dom". Jij moet denken voor de gebruiker, en het systeem denkt weer voor jou.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2009 01:31 ]

Pagina: 1