• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-05 11:20
Voor een vriend van mij probeer ik de pc te fixen. Nou is het zo dat ik alles geprobeerd hebt van mijn computerkennis om het probleem te proberen te achterhalen maar helaas, geen relaas.

De pc lijdt aan de volgende symptomen
Vista Home Premium x64 boot niet meer - Start totaal niet voorbij "Windows kon vorige keer niet volledig worden gestart". Booten in veilige modus laat een hang zien na het laden van crcdisk.sys, bij normaal opstarten komt zelfs het windows boot logo niet in beeld. Een opstartlogboek laat zien dat de pc continu dezelfde drivers probeert te laden en hier jammerlijk in faalt. De bootlog heb ik HIER online gegooid Omdat een desbetreffende driver loop zou komen door óf slechte drivers óf slechte hardware heb ik uiteraard wel geprobeerd te booten zonder essentiele onderdelen.
Vista Home Premium installatie DVD boot niet - De dvd werkt prima op andere systemen maar boot op de desbetreffende systeem niet verder na de eerste statusbalk waar hij zegt de vista bestanden te laden. Aangezien ik begrepen heb dat een vista installatieschijf eigenlijk een live cd is zou dit dezelfde achterliggende oorzaak kunnen hebben. De DVD boot ook niet met alle essentiele hardware ontkoppeld (inclusief harde schijf).
Windows XP installatie CD boot niet - Ook deze komt niet tot aan het installatiemenu. Cd werkt prima in andere bakken.
BIOS laat maar 5 GB geheugen zien wanneer er 2x2 en 2x1 GB aan reepjes in zit - Overigens geen idee of dit echt een "symptoom" is nvm: memory remap stond uit.

Wat heb ik geprobeerd?
  • BIOS Flash - Mobo geflashed naar de nieuwste versie. Vista boote vervolgens vreemd genoeg één keer. Gaf aan dat er hardwarewijzigingen waren.. geeft aan opnieuw opstarten maar boot daarna weer niet als vanouds.
  • Andere reepjes geheugen geprobeerd - geen verschil
  • Booten in BartPE via een livecd om bestanden van de schijf af te halen werkte wel. Logboeken van de schijf afgehaald maar geen bijzonderheden kunnen ontdekken.
  • Opstarten zonder essentiele onderdelen
  • Zoveel mogelijk functies uitgezet in de bios
Specs
ASUS P5B (geflashed naar meest recente bios)
Core 2 Duo E 6600 @ Stock
2x2GB OCZ Platinum DDR 2 & 2x1GB Kingston HyperX DDR 2 @ 800Mhz (stock) (beiden geprobeerd, ook met één reep)
Geforce 8800GTS @ stock
Western Digital Caviar 320GB (SATAII)
DVDRW (IDE)
DVDROM (IDE)
500W stock voeding (zat bij Arctic Silentium T2 Pro)

Oftewel
Persoonlijk denk ik dat het wel het moederbord móet zijn maar de enige reden die ik kan aandragen is omdat het niet iets anders meer kan zijn. Ik ben erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en of jullie wellicht een briljante ingeving hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Sigma2k8 op 05-05-2009 00:15 . Reden: voeding toegevoegd aan specs / 040209 falende boot van xp instalatie cd toegevoegd ]

Verwijderd

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en testen.
Om te beginnen kun je Memtest86+ en het tooltje van je HD draaien op te kijken of deze twee onderdelen nog wel goed zijn. Of goed ingesteld zijn. Voltage en timings van geheugen bijvoorbeeld verkeerd?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je hebt inderdaad zo'n beetje alles geprobeert, moederbord zou ik vreemd vinden aangezien die bootcd wel gewoon goed werkt. Doorgaans is er dan geen hardware probleem namelijk.

Maar goed ik kan eigenlijk ook niks meer bedenken verder, je hebt echt zo'n beetje alles geprobeert lijkt het.

Verwijderd

Wat voor voeding zit er eigenlijks in?

• Sigma2k8
Harde schijf is gecontroleerd maar controle gaf én geen fouten én de harde schijf kan het in principe niet zijn omdat het probleem zich ook gewoon voordoet als de harde schijf niet aangesloten is op het systeem. Verder zie ik niet echt het nut in het draaien van memtest86 op 4 reepjes geheugen (waarvan 2 nieuw) die duidelijk laten zien dat het veranderen van de reepjes geen effect heeft op het probleem.
Overigens heb ik de hangen en opstartproblemen troubleshooter doorgenomen en daar kom ik niet mee tot een oplossing. Vandaar dit draadje :)

edit: voeding moet ik even zoeken.. 550W meen ik. 500W stock voeding die bij de Arctic Silentium T2 Pro kast zat. Overigens heb ik geen andere voeding geprobeerd :|
ik222 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:16:
Je hebt inderdaad zo'n beetje alles geprobeert, moederbord zou ik vreemd vinden aangezien die bootcd wel gewoon goed werkt. Doorgaans is er dan geen hardware probleem namelijk.

Maar goed ik kan eigenlijk ook niks meer bedenken verder, je hebt echt zo'n beetje alles geprobeert lijkt het.
Ik dacht bijvoorbeeld aan een slechte SATA controller of iets dergelijks. Wat ik zo vreemd vind is dat zelfs een vista installatie CD niet boot.

[ Voor 40% gewijzigd door Sigma2k8 op 03-02-2009 23:26 ]

Verwijderd

Sigma2k8 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:19:
Harde schijf is gecontroleerd maar controle gaf én geen fouten én de harde schijf kan het in principe niet zijn omdat het probleem zich ook gewoon voordoet als de harde schijf niet aangesloten is op het systeem. Verder zie ik niet echt het nut in het draaien van memtest86 op 4 reepjes geheugen (waarvan 2 nieuw) die duidelijk laten zien dat het veranderen van de reepjes geen effect heeft op het probleem.
Overigens heb ik de hangen en opstartproblemen troubleshooter doorgenomen en daar kom ik niet mee tot een oplossing. Vandaar dit draadje :)

edit: voeding moet ik even zoeken.. 550W meen ik. 500W stock voeding die bij de Arctic Silentium T2 Pro kast zat. Overigens heb ik geen andere voeding geprobeerd :|
Volgens mij, uit m'n hoofd zit daar een Seasonic voeding in erg goed en meer dan voldoende in principe. :)
Maar Memtest86+ zou ik toch maar eens proberen kan nooit kwaad. ;)
Want verkeerd ingestelde timings of voltages van het geheugen geeft hele rare problemen. ;)

• Sigma2k8
Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:27:
[...]

Volgens mij, uit m'n hoofd zit daar een Seasonic voeding in erg goed en meer dan voldoende in principe. :)
Maar Memtest86+ zou ik toch maar eens proberen kan nooit kwaad. ;)
Want verkeerd ingestelde timings of voltages van het geheugen geeft hele rare problemen. ;)
Ik zal de reepjes deze week eens laten draaien in mijn eigen kast met memtest. Ik verwacht er niet al te veel van eigenlijk, de OCZ reepjes zijn enkele weken oud en geven hetzelfde resultaat als de Kingston reepjes.

Verwijderd

Sigma2k8 schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:30:
[...]

Ik zal de reepjes deze week eens laten draaien in mijn eigen kast met memtest. Ik verwacht er niet al te veel van eigenlijk, de OCZ reepjes zijn enkele weken oud en geven hetzelfde resultaat als de Kingston reepjes.
Je kan ze beter testen in de huidige PC aangezien het bios van die PC ze anders kan instellen. En het kan zijn dat het moederbord niet goed om kan gaan met dat type geheugen. Het geheugen hoeft dus niet direct kapot te zijn. ;)

• Sigma2k8
Vannacht even memtest laten draaien op de bak zelf. Reepjes zijn in prima staat en geeft geen fouten. Iemand anders nog met een idee of kan ik het P5B bordje als overleden verklaren?

[ Voor 15% gewijzigd door Sigma2k8 op 04-02-2009 12:35 ]

• ik222
  • Niet online
Dat het moederbord kapot is lijkt me ook weer onwaarschijnlijk aangezien het systeem met die boot cd prima functioneerd.

In theorie zou het zo kunnen zijn dat:
1. Je windows installatie corrupt is en niet meer kan booten
2. Ook de windows DVD beschadigd is.

Ik weet dat de kans hierop niet zo groot is maar misschien kun je toch eens proberen om even een andere Vista DVD van internet te downloaden zodat je dit kan uitsluiten. Als je de goede versie (OEM of retail) download dan kun je gewoon je eigen licentiecode gebruiken als hij dan wel werkt is het systeem in principe gewoon legaal. Ook zou je desnoods even XP kunnen installeren als je daarvan nog een cd hebt liggen.

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 10:51
Ik zou installeren met slechts 2 gb aan werkgeheugen, vista x64 (vooral de oudere dvds) willen nogal eens hangen met 4 gb of meer geheugen. Test ook je werkgeheugen inderdaad even, want als er maar 5 van de 6 gb gezien wordt, lijkt het mij dat een van de 2 1gb reepjes kapot is.

Goed koper is duurder dan slecht koper

• Sigma2k8
ik222 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 15:22:
Dat het moederbord kapot is lijkt me ook weer onwaarschijnlijk aangezien het systeem met die boot cd prima functioneerd.

In theorie zou het zo kunnen zijn dat:
1. Je windows installatie corrupt is en niet meer kan booten
2. Ook de windows DVD beschadigd is.

Ik weet dat de kans hierop niet zo groot is maar misschien kun je toch eens proberen om even een andere Vista DVD van internet te downloaden zodat je dit kan uitsluiten. Als je de goede versie (OEM of retail) download dan kun je gewoon je eigen licentiecode gebruiken als hij dan wel werkt is het systeem in principe gewoon legaal. Ook zou je desnoods even XP kunnen installeren als je daarvan nog een cd hebt liggen.
Andere vista schijf proberen en vista schijf in andere pc proberen heb ik al geprobeerd. Ik meen dat ook de XP installatieschijf niet wou booten maar dat zal ik nog een keer nakijken.
schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 15:50:
Ik zou installeren met slechts 2 gb aan werkgeheugen, vista x64 (vooral de oudere dvds) willen nogal eens hangen met 4 gb of meer geheugen. Test ook je werkgeheugen inderdaad even, want als er maar 5 van de 6 gb gezien wordt, lijkt het mij dat een van de 2 1gb reepjes kapot is.
Geprobeerd 8) Ook dual channel tov één reepje geprobeerd. Heeft geen effect op het probleem. Met de volledige 6GB aan geheugen in de kast gaf hij ook geen foutmeldingen. Ik weet overigens niet zeker of hij in memtest86+ wél 6GB herkende. Dat zal ik nog even nakijken.

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:57 ]

• ik222
  • Niet online
Heb je de DVD ook al eens in de andere DVD-ROM speler gedaan om te installeren?

• Sigma2k8
ik222 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 18:20:
Heb je de DVD ook al eens in de andere DVD-ROM speler gedaan om te installeren?
Uiteraard :+ Dat was denk ik het eerste wat ik heb gedaan. XP cd boot ook in beide drives niet. Het wordt overigens maar vreemder en vreemder. Het Asus p5B bordje heeft 4 slots voor DDR 2 reepjes. Omdat het mobo maar 5GB herkende als er 6 in zat heb ik geprobeerd uit te vinden waar dat nou aan lag. Zie onderstaande schemaatje (hoop dat het duidelijk is):

[Slot 1] [Slot 2] [Slot 3] [Slot 4] = [Herkende grootte]
[1GB] [2GB] [1GB] [2GB] = [5GB]
[2GB] [1GB] [2GB] [1GB] = [5GB]
[1GB] [leeg] [1GB] [leeg] = [2GB]
[2GB] [leeg] [2GB] [leeg] = [3GB]
[2GB] [leeg] [leeg] [leeg] = [2GB] (beide reepjes zelfde resultaat)
[1GB] [leeg] [leeg] [leeg] = [1GB] (beide reepjes zelfde resultaat)

Nu snap ik er dus helemaal niks meer van 8)7 . Het lijkt erop dat het derde slot dus maximaal 1GB aan kan? De 1GB reepjes zijn overigens identiek evenals de 2GB reepjes (zie specs startpost)

Overigens boot het systeem bij geen enkele van deze opstellingen

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:19
Probeer eens alle 2 de dvd drives los, dus steeds maar 1 aansluiten op de pc.(mischien conflict)

Kijk eens goed in de bios tav ide kontroller, of de instellingen goed zijn, anders probeer eens een sata drive

• Sigma2k8
Ook dat lost het niet op... booten van cd en hd wil niet. Spookmobo :o

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 21:45

wowi

Heb je al eens een andere harddisk geprobeerd?

Bart boot cd spreekt het geheugen aan en niet de harddisk. (sommige niet bij allemaal zo).
en de andere boot cds spreken wel de harde schijf aan. Vandaar dit antwoord

Eventueel je harddisk in een andere xp of vista machine hangen en formatteren, dat wil ook wel eens helpen.
Er is zelfs een vista bug die alleen zo te repareren is heeft met bestanden te maken die dan niet gewist of vervangen kunnen worden.

[ Voor 36% gewijzigd door wowi op 06-02-2009 00:30 ]

• BoGhi
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-04 18:28
Ik zou eens proberen een Linux distro te installeren, bv. Ubuntu. Als dat wel werkt (net als je live-CD) dan gok ik op een niet ondersteunde driver waar de Windows install over struikelt

Programmers don't die. They GOSUB without RETURN

• Sigma2k8
BoGhi schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 11:12:
Ik zou eens proberen een Linux distro te installeren, bv. Ubuntu. Als dat wel werkt (net als je live-CD) dan gok ik op een niet ondersteunde driver waar de Windows install over struikelt
Zal ik eens gaan doen. Mocht een linux distro nou werken dan is het toch mogelijk om mobo te drivers te slipstreamen in een vista installatie disc dacht ik?

• Sigma2k8
Linux Ubuntu gedownload en even gebrand op schijf. Booten tot het eerste installatiemenu doet hij nog maar zodra een van de opties wordt gekozen (opstarten vanaf cd, installeren, cd op fouten controleren, geheugentest) klapt hij er uit en reboot de pc zonder verdere melding.
Mijn inziens kan het eigenlijk alleen nog aan het mobo liggen. Tenzij iemand anders nog een idee heeft?

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Wat is er eigenlijk vooraf gegaan aan het probleem? Windows draaide eerst goed neem ik aan en ergens is het toen mis gegaan.

Het lijkt me dus beter om eens naar de bron van het probleem te kijken ;)

Specs

Verwijderd

Als je al zoveel dingen hebt uitgeprobeerd, zou ik het moederbord RMA aanmelden bij je leverancier en de reden motherboard unstable, cannot install OS meegeven, wij krijgen daar altijd een akkoord voor dat het moederbord teruggestuurd mag worden. Hier ga je verder niet makkelijk achter komen wat het probleem is, gewoon een nieuwe bord dus claimen.

Succes ermee

Borkes Computers technische afdeling

Verwijderd

** SNIP **

Modbreak:Er is een tijd en een plaats voor alles. Vragen die niet specifiek gaan over datgene waar de TS het over heeft zijn hier offtopic. Daarom heb ik je post verwijderd. Je mag rustig een eigen topic ervoor openen :)

[ Voor 92% gewijzigd door dion_b op 14-02-2009 21:04 ]

• Sigma2k8
Systeem heeft circa 2 weken voor problemen nieuwe geheugenreepjes gekregen en heeft in de tussentijd stabiel gelopen. Oude reepjes geprobeerd en nieuwe eruit heeft niks uitgehaald.
Ik denk dat dit toch mobo vervangen wordt. Volgens mij is de garantie inmiddels verlopen maar ik zal eens kijken of er een RMA aangemaakt kan worden.
Ik houd jullie op de hoogte..

@x64master: volgens mij is het niet de bedoeling dat je zomeer je probleem in iemand anders zijn topic gaat dumpen.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Heb je toevalig nog een PATA DVD speler? Probeer of die verder boot met de XP CD? Als dat werkt, kun je er van uitgaan dat de SATA controler niet meer goed is. Maar zoals al eerder aangegeven, lekker RMAen.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Sigma2k8
Nadat de PC een hele lange tijd niet werkend heeft stilgestaan heeft de eigenaar hem uiteindelijk maar gewoon bij me langs gebracht. Uiteindelijk blijkt de CPU rot te zijn geworden (enige dat ik nog niet had kunnen testen). De E6600 die erin zit zorgde op mijn eigen P5E bordje voor uitvallers tijdens POST en met de cpu kon ik helemaal niet doorstarten.
Mijn eigen E8400 in het probleemsysteem laten draaien en windows boot zoals vanouds.

Nieuwe processor is besteld en zou vrijdag binnen moeten zijn.

Toch bedankt voor de hulp allemaal :D

De CPU was nog geen 2 jaar oud toen ie het begaf en heeft altijd stock gedraaid met een prima koeler (Arctic Freezer 7 Pro). Dat moet toch eigenlijk niet kunnen? Of is dit een toevallig maandagochtend exemplaar geweest?
Pagina: 1