Sapphire Radeon HD4870 1gb OCen

Pagina: 1
Acties:

• Ary
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02-2023
Ik heb sinds kort een Sapphire Radeon HD4870 1gb en ben nu bezig te kijken hoever ik em kan pushen. Ik ben aan het testen met ATITool, SISoft Sandra en Far Cry 2 benchmark tool.
Met GPU-Z hou ik de temperatuur in de gaten (naast CCC).

Nu snap ik niet precies hoe ATITool werkt... Ik laat hem (of haar :P) scannen naar artifacts en vanaf 795.0 MHz zie ik ze wel, ong. om de zoveel minuten 1 klein geel stipje, ook na bijv 2 uur testen. Maar het programma zelf zegt "No errors for xx:xx:xx sec". Betekent dit toch dat ik te hoog ben gegaan? Vanaf 805 worden de artifacts wel best wel constant en komen ze veel in beeld, maar ook dan zegt ie "No errors".

Ik zie overigens geen artifacts in de benchmarks van Far Cry 2 en SiSoft Sandra.

Kan ik em verder clocken tot ik errors krijg of zal ik het hierbij (795) houden? De temp blijft verder vrijwel altijd stressed rond de 75-80, of ik em nou overclock of niet.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik zou heel erg uitkijken met AtiTOOL. Rede daarvan is omdat de load die de tool genereerd erg onrealistisch is in de praktijk, zelfde de nieuwste games etc. Als je de tool te lang laat draaien riskeer je, vooral na overclocken permanente schade aan de GPU.

Ga niet langer dan 10/15Min testen, als er dan niks gebeurt is dan kan je vrij zeker zijn dat het artifact vrij is.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
ATiTool is misschien wel zwaar voor de videokaart, maar FurMark is echt VEEL zwaarder.
ATiTool is ook niet veel zwaarder dan een 'zware' game. En dat het draaien van ATiTool schade aanricht aan de videokaart kan ik me al helemaal niet voorstellen. ;)

@TS dat ATiTool wel eens een artifactje mist is mij ook al opgevallen, je bent dan eigenlijk al net te ver gegaan. Is voor de rest niet erg, maar er bestaat een kans dat je wel vastlopers krijgt in game, misschien niet binnen een uur, maar bijvoorbeeld 1 keer per week ongeveer.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
-The_Mask- schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:00:
ATiTool is misschien wel zwaar voor de videokaart, maar FurMark is echt VEEL zwaarder.
ATiTool is ook niet veel zwaarder dan een 'zware' game. En dat het draaien van ATiTool schade aanricht aan de videokaart kan ik me al helemaal niet voorstellen. ;)

@TS dat ATiTool wel eens een artifactje mist is mij ook al opgevallen, je bent dan eigenlijk al net te ver gegaan. Is voor de rest niet erg, maar er bestaat een kans dat je wel vastlopers krijgt in game, misschien niet binnen een uur, maar bijvoorbeeld 1 keer per week ongeveer.
Ik zeg dus ook nadrukkelijk riskeer, Een urenlange bovenmatige belasting, boven wat je zelfs bij zware games heb ( gezien die ook niet altijd volledig belast worden, hoe zwaar dan ook ) kan wel degelijk schade aan je kaart aanrichten. Vooral bij bovengemiddeld overclocken.

• Ary
Bedankt voor de reacties!

@ The_Mask: Hij mist bij mij alle artifacts eigenlijk. Ik had em (om te testen) even expres wat hoger geclockt, bijv 810 MHz en dan zie ik de hele tijd gele stippen, maar hij zegt nog steeds no errors.

• -The_Mask-
  • Niet online
thijszor schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:09:
[...]

Ik zeg dus ook nadrukkelijk riskeer, Een urenlange bovenmatige belasting, boven wat je zelfs bij zware games heb ( gezien die ook niet altijd volledig belast worden, hoe zwaar dan ook ) kan wel degelijk schade aan je kaart aanrichten. Vooral bij bovengemiddeld overclocken.
Sommigen draaien zoiets als Folding@Home 24/7 op de videokaart en dat is ook heel erg zwaar, daar gaat die toch ook niet kapot van?
Ary schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:12:
Bedankt voor de reacties!

@ The_Mask: Hij mist bij mij alle artifacts eigenlijk. Ik had em (om te testen) even expres wat hoger geclockt, bijv 810 MHz en dan zie ik de hele tijd gele stippen, maar hij zegt nog steeds no errors.
Dat no errors klopt wel eens niet. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Ary
-The_Mask- schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:35:
[...]

Dat no errors klopt wel eens niet. ;)
Hehe okay dan is dat duidelijk. Ik hou em voorlopig op 800, kijken hoe dat loopt dan. De benchmarks in SiSoft en Far Cry 2 doen het trouwens wel gewoon goed en zonder artifacts daarmee.

*gaat over naar de grenzen van het geheugen opzoeken :)*

Trouwens, iemand adners ook een (Sapphire) HD4870 1GB geOCed?

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-01 08:34
Ary schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 00:23:
[...]

Hehe okay dan is dat duidelijk. Ik hou em voorlopig op 800, kijken hoe dat loopt dan. De benchmarks in SiSoft en Far Cry 2 doen het trouwens wel gewoon goed en zonder artifacts daarmee.

*gaat over naar de grenzen van het geheugen opzoeken :)*

Trouwens, iemand adners ook een (Sapphire) HD4870 1GB geOCed?
Yep, mijn asus 4870 1GB, maar zonder veel succes.
Als ik in het control panel van ati de automatische scan gebruikt zet hij de kaart op 825/1075 geloof ik.
Maar dan heel ik heel veel artifacts in ati tool, die ze ook bij mij niet telt.

Zal het straks nog eens proberen en een picture posten, niet normaal hoeveel artifacts.
Bij mij beginnen ze trouwens rond 800MHz ook al op te komen, terwijl de core max 55° wordt.

Ben er verder mee gestopt en draai terug standaard.

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-01 18:39

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Probeer er wat meer voltage op te gooien. Ik dacht dat het standaard 1,25V was waarop die loopt, en ik had nogal wat artifacts met mijn HD4870X2 toen ik 3d mode (750/900) op 2D voltage ging lopen omdat er iets fouts ging in ATT. Dus met ATT kan je het voltage max. tot 1,35V omhog doen, en als het goed is zelfs een profiel ervoor toevoegen zodat je hoger dan 1,35V uit kan komen. Enig probleem zou koeling moeten zijn, maar aangezien 90 graden onder load geen probleem is, betekent het gewoon effies de fan speed omhoog te gooien.
Als ik met mijn HD4870X2 ga klooien, dan zorg ik er altijd voor dat er 1,35V op beide cores staat en dcooling uit voorzorg op 100%, wat enigzins ee klere herrie is.

• Ary
@The_Mask: Net maar even FurMark geprobeerd, dat is idd echt extreem zwaar zeg. Op de stock-waarden (750-900) wordt ie +100°C en krijg ik artifacts... is dat normaal?? Ik draai hem op 1680x1050, no AA.

@Sokkiejjj: Ik ben toch wat huiverig om het voltage te verhogen, ben best onervaren met het overclocken en wil m'n kaartje liever niet stuk maken... Heb gehoord/gelezen dat dat best snel gaat met videokaarten (in ieder geval sneller dan met CPU)

• -The_Mask-
  • Niet online
Ary schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 10:34:
@The_Mask: Net maar even FurMark geprobeerd, dat is idd echt extreem zwaar zeg. Op de stock-waarden (750-900) wordt ie +100°C en krijg ik artifacts... is dat normaal?? Ik draai hem op 1680x1050, no AA.
Zou niet mogen. :)
Artifacs op stock is natuurlijk nooit goed, ook al belast FurMark de GPU extreem zwaar artifacs mag die niet geven.

AMD Nieuwsdiscussie

• Ary
-The_Mask- schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:11:
[...]

Zou niet mogen. :)
Artifacs op stock is natuurlijk nooit goed, ook al belast FurMark de GPU extreem zwaar artifacs mag die niet geven.
Ja na een reboot deed ie het ook niet meer gelukkig. maar maakt het niet uit dat het tot +100°C gaat?
Pagina: 1