Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb voor een tweede pc'tje een Asus M2N-MX SE besteld. Deze heeft 2 bankjes, maar ik lees overal dat er maar max. 2GB geheugen totaal in kan.

Weet iemand ook of dit echt een (technische) limiet is, of dat het slechts een marketingpraatje is om de duurdere versie te kopen? Want ik zie dat de M2N-MX SE Plus wel 4GB aankan. Het lijkt mij wat vreemd, omdat bij AMD de geheugencontroller e.d. in de processor zit en niet in het moederbord. Of ze moeten al via het bios een beperking hebben ingebouwd.

De reden dat ik dit vraag is dat ik nog geheugen moet kopen en ik ook geen 2x2GB-reepjes heb liggen om het te testen.

[ Voor 15% gewijzigd door Palomar op 03-02-2009 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De memorycontroller zit op de processor, deze ondersteund maximaal 8GB. 2x 2GB zou dus moeten werken. Staat het ook niet in het boekje?

De gewone M2N ondersteund wel 4x 2GB, vreemd dat deze dan max 2GB ondersteund.

[ Voor 23% gewijzigd door PD2JK op 04-02-2009 13:31 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Dat vind ik juist het vreemde. In de manual staat: 2x240-pin DIMM, support max. 2GB.

Kijk ik in de manual van de M2N-MX SE Plus dan staat daar: supports up to 4GB

Het staat er niet voor niks zo in toch? :S Echter, wat jij ook al aangeeft, de memory controller zit in de cpu en die kan veel meer aan. Waar zit dan die beperking? Zouden ze het bios kunstmatig gelimiteerd hebben uit marketing-overwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb ondertussen toch maar gewoon 2x2GB gehaald en kijk wel of het werkt. In mn andere pc heb ik nog wel 2x1GB zitten, dus dan wissel ik het wel om als het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
update, het werkt gewoon :) In bios zegt ie gewoon 3.8GB (gaat wat af vanwege onboard vga) en in 32bit ubuntu 2.8GB (logisch, vanwege 32bit limiet). Zal nog voor de zekerheid even een 64bit-versie proberen, maar ik ga er vanuit dat het dus gewoon werkt met 4GB (edit, 64 bit ubuntu geeft idd de juiste hoeveelheid aan :)).

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 04-02-2009 16:04 ]