DSL boot niet met CF-kaart > IDE

Pagina: 1
Acties:

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:41
Ik probeer Damn Small Linux te booten van een USB stick om deze vervolgens te installeren op een CompactFlash kaartje die in een CF-to-IDE adapter in mijn MicroClient zit. Nou heb ik nog niet veel kaas gegeten van Linux, maar dit leek mij toch niet heel moeilijk.

Ik krijg een waslijst meldingen, heb er voor de handigheid maar even een foto van gemaakt. Indien het niet duidelijk genoeg is hoor ik het wel.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ujeM4zdepjuxebY48zUxjT1H/thumb.jpg

Boot ik vervolgens zonder die CF kaart erin dan werkt het perfect, ook de BIOS van het PC'tje ziet hem. Het kaartje lijkt ook niet defect te zijn, in Windows kan ik deze namelijk gewoon benaderen. De CF-to-IDE adapter heeft overigens geen DMA ondersteuning, maar als ik naar de optionele bootoptions van DSL kijk concludeer ik daaruit dat dit standaard toch uit staat.

Iemand een idee?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Als ik die foutmeldingen lees dan vallen me een aantal zaken op.
- Het gaat herhalend vaak om hetzelfde blok.
- De fout geeft aan dat een bepaalde sector niet gevonden wordt.

Persoonlijk denk ik dat er iets niet klopt aan de partitionering en formattering van die CF-kaart. Dat of je CF-kaart (ingebouwde IDE-controller) en je PATA-controller praten iets teveel langs elkaar heen. Kun je iets meer informatie geven over de gebruikte CF-kaart, CF2IDE-convertor en het moederbord (met PATA-controller) waar het om gaat?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• The Realone
Weinig eigenlijk. Het gaat om een Kingston Ultimate 2GB 266X CF kaartje en dit apparaatje. Het type CF2IDE converter kan ik niet achterhalen, staat niks op wat van belang kan zijn.

Zoals op die site te lezen is wordt die converter bij de MicroClient geleverd, dus mij lijkt dat die in ieder geval gewoon compatible zijn. Hoewel ik hem nooit nieuw gekocht heb neem ik aan dat het nog steeds om dezelfde gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door The Realone op 03-02-2009 18:30 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Is je CF niet gewoon ontzettend kapot? CF kaarten praten namelijk zelf IDE, daar heeft zo'n adapter niet heel veel mee te maken.

Probeer gewoon eens een andere, liefst ook van een ander merk. Ik gebruik altijd SanDisks.

[ Voor 80% gewijzigd door CyBeR op 03-02-2009 20:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• The Realone
Kan natuurlijk al tijd, al is dit ding nog zo goed als nieuw, nooit gebruikt. Al een tijdje in een doosje in de kast gelegen. Zal ik een nieuwe moeten halen, misschien is het dan ook niet onverstandig maar meteen een DMA capable converter bij te kopen.

Ik hou jullie op de hoogte. ;)

PS: Iemand aanbevelingen voor een CF kaartje waar een OS op komt te staan (zonder swap)? Eén die aan 'wear-leveling' doet maar dat is nou niet bepaald een eigenschap die erbij beschreven staat.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Alle CF kaarten van fatsoenlijke merken doen aan wear leveling.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tijdje terug heb ik deze meldingen ook gehad toen ik met CF kaarten op IDE bezig was. Ondanks dat die adapters puur passief zijn maakte het wel degelijk uit welke ik gebruikte. Mijn 8GB Transcend CF kaart werkte op een adapter totaal niet, op een tweede zeer traag (geen DMA en continu de meldingen die jij krijgt) en op een derde werkt het foutloos (en draait m'n router er nu op.

Met een 4GB kaart werkte dezelfde prima en brak, maar de ene die totaal niet werkte bij de 8GB kaart werkte hier wel goed 8)7

Mbt die tweede kan ik het goed verklaren, daar was DMA blijkbaar niet enabled op de adapter (bepaalde traces gewoon niet geimplementeerd), het verschil met de andere kan ik niets zinnigs over zeggen behalve dat het loont om meerdere adapters te proberen. Probleem hier is wel dat die dingen bar weinig identificatie tonen.

Oslik blyat! Oslik!

• The Realone
Zal er eens eentje bij CF2IDE.nl bestellen met DMA. En vervolgens een Sandisk 4GB kaartje.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:23

deadinspace

The what goes where now?

kalizec schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 18:09:
Persoonlijk denk ik dat er iets niet klopt aan de partitionering en formattering van die CF-kaart.
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Hoe/waar/waarmee is die CF-kaart geformatteerd? Kun je hem herpartitioneren/formatteren vanuit Linux?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:26
Die "DriveReady SeekComplete Error" heb ik lang lang geleden (in de tijd van 3.2 GB disken) regelmatig gezien. De Linux-kernel heeft een configuratie-optie waar in de help staat "zet deze aan als je deze error krijgt". Zoek daar even naar :)

• The Realone
deadinspace schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 23:06:
[...]

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht. Hoe/waar/waarmee is die CF-kaart geformatteerd? Kun je hem herpartitioneren/formatteren vanuit Linux?
FAT32 vanuit Windows. Hetzelfde als de USB stick waarvan ik DSL boot overigens. Ik kan wel eens kijken of ik hem met een LiveCD op m'n laptop geformat krijg in iets anders.

Maar is het normaal dat Linux niet eens kan booten omdat er mogelijk iets is met een passief apparaat? Het ding doet namelijk niks, alles wordt vanaf de USB stick gestart.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:23

deadinspace

The what goes where now?

The Realone schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 13:48:
Maar is het normaal dat Linux niet eens kan booten omdat er mogelijk iets is met een passief apparaat? Het ding doet namelijk niks, alles wordt vanaf de USB stick gestart.
Òf je USB stick geeft die errors, òf je systeem probeert te starten van je CF kaart. De errors gaan namelijk over hda, en dat is ook waar hij van probeert op te starten.

• The Realone
Probleem opgelost!

Al zie ik de logica niet, maar nu ik de CF in ext2 geformat heb ipv FAT32 is het als sneeuw voor de zon verholpen.

Mijn dank is groot! :)
Pagina: 1